Ervaring Hippische bedrijfskunde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SPrimrose

Ervaring Hippische bedrijfskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 20:39

Hoi!! Ik zit nu al in mijn tweede tussenjaar en vind het heel moeilijk om te kiezen wat ik later zou willen. Altijd als ik een baan heb, mis ik gewoon de paarden. Ik zou zo graag meer ermee willen doen. Ik kwam de opleiding Hippische Bedrijfskunde tegen. Is er iemand die dat heeft gedaan/ doet? Wil je je ervaring dan delen? Is het veel werk, moet je elke dag naar school, heb je nog genoeg tijd voor je paarden? Of bijvoorbeeld om er naast nog te kunnen werken? En is er ook echt genoeg keus in banen daarna?

Of iemand die misschien een positieve ervaring heeft met een andere opleiding in de paarden?

Ik ben heel benieuwd!! Ik hoor het graag

germie

Re: Ervaring Hippische bedrijfskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 06:37

Op jouw leeftijd miste ik de paarden ook op school. Dat is een fase, en zelfs als je aan het werk bent later kun je je paarden missen. Maar dat betekent niet dat je er direct mee moet willen werken. Dan is de hobby weg.

Ik zou een normale bedrijfskunde opleiding volgen. Iemand die ik ken is hier ooit voor gegaan, want het zou verder de normale bedrijfskunde opleiding zijn. Maar als je later aan het werk wilt en je hebt 2 gelijkwaardige kandidaten gevonden, maar 1 met normale bedrijfskunde en 1 met hippische bedrijfskunde, dan is de kans groot dat men kiest voor degene met de normale opleiding. Dus ik ging de normale opleiding doen.

En waarom zou je geen tijd meer hebben voor je paarden? Ik heb gestudeerd en reed paard en werkte bij de post. Kon allemaal.

SPrimrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 08:44

Ik werk 2 jaar 32/36 uur, waarvan ik 1 jaar tussen de paarden werkte. Dat doe ik nu niet meer en merk dat ik dat mis. Ik was ook niet helemaal duidelijk, maar ik zal dan ook 2 uur heen en 2 uur terug moeten reizen. Daarom ook de vraag of je bijvoorbeeld elke dag naar school moet. Het zou dan betekenen dat ik van 6 uur s’ochtends tot soms half 8 s’avonds weg ben. Dus ik wilde weten of dat haalbaar was. Daarnaast moet je natuurlijk ook nog studeren, heb ik zelf nog 4 paarden, wil je het liefst nog een bijbaantje hebben en soms eigenlijk nog wat tijd hebben voor vrienden. Ik was gewoon benieuwd naar iemand’s ervaring.

Bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad ook naar normale bedrijfskunde gekeken. Ik zal er over nadenken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 08:53

Hier ooit bedrijfskunde als bijvak gedaan in mijn beroepsopleiding en daar heb ik 30 jaar later nog altijd nut van.
Maar wat Germie schrijft is wel een punt en ik denk dat dat komt omdat er rond paardenopleiding nog altijd een zweem van “pretpakket” omheen hangt en dat wordt nog wel geassocieerd met lui zijn.
Of dat terecht is, is een ander punt maar het helpt je niet bij het vinden van werk.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 08:58

Ik ben van de eerste lichting afgestudeerden van (destijds nog een andere naam en in deeltijd) hippische bedrijfskunde (Dronten 2004). Daarvoor had ik al agrarisch bedrijfskunde gestudeerd en hierdoor kreeg ik veel vrijstellingen. Ik heb er achteraf geen spijt van, maar om nu te zeggen dat ik er veel aan gehad heb qua carrière, nee niet echt (komt natuurlijk ook door de keuzes die ik zelf gemaakt heb daarna). Wel veel vragen waarom ik dat gestudeerd heb en of ik dan een manege wilde beginnen (nee). Wel denk ik dat het curriculum tegenwoordig er anders uit zal zien dan ruim 20 jaar geleden (de studie was toen net nieuw) en dat de hippische wereld aan het veranderen is en er hierdoor wellicht meer en andere kansen zijn.

Hoe de studiebelasting nu is weet ik dus niet. Destijds was het een avond in de week naar school (twee uur reizen retour), 40 uur werken, een dag bezig met de studie en vijf avonden in de week naar mijn paard. Een combi die ik nu niet meer zou trekken. Is wel iets om over na te denken, maar als dit je leuk lijkt, de paarden je passie zijn en je daarnaast nog een hoop andere praktische vaardigheden wilt opdoen, laat het je dan niet tegenhouden.

Ik heb me laten vertellen dat opleidingsniveau tegenwoordig minder belangrijk is dan de (digitale)vaardigheden en motivatie die je met je meebrengt, dus ga dan vooral iets studeren wat je leuk vindt en ontwikkel je daarin.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 09:17

Voor veel 'paardenbaantjes' heb je geen vooropleiding nodig, dus dat zou je ook gewoon een tijdje kunnen proberen natuurlijk, als stalruiter of stalhulp.

2 Uur heen en terugreizen is niet haalbaar, zeker niet in combinatie met nog thuis 4 paarden én de wens voor een bijbaantje. Je kunt in Dronten je paard(en) ook op de campus stallen.

Hippische Bedrijfskunde is 70% Bedrijfskunde, en 30% paard. Mocht je meer richting het 'management' willen (en minder richting stallen mesten) dan zou ik ook eerder kiezen voor een algemene studie Bedrijfskunde o.i.d. Maar wellicht ligt de combinatie je juist heel goed. Sowieso belangrijk om na te denken of je op kantoor wil werken en de hobby ernaast wil houden (en kunnen financieren!), of toch 100% fysiek in de buitenlucht met de paarden zelf. Voor dat laatste zijn er een aantal MBO opleidingen in o.a. Barneveld.

Voor al je vragen: bezoek eens een Open Dag! Dat zegt zoveel meer dan een website. :j

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 09:47

Heen en weer reizen is niet haalbaar. Als je niet op kamers kan zou ik het niet doen.
Je hebt het dan veel te druk. Ook zal je dan nauwelijks aansluiting vinden met je studiegenoten. Iedereen maakt vrienden en spreekt met elkaar af maar jij moet altijd snel naar huis voor de paarden.

Het klinkt alsof je teveel wil. Als vanwege je paarden op kamers gaan geen optie is, dan zou ik echt een studie dichterbij zoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:10

Zoals UK_eef al zegt: Hyppische bedrijfskunde is voor het grootste deel al bedrijfskunde (vergelijk het een beetje met de hogere hotelschool. En dus een HBO opleiding. Daarmee kun je prima ook in andere sectoren aan de slag dan alleen in de paarden. Dat maakt het best een goede opleiding.
Met een MBO opleiding in de paarden kun je vrijwel niks, dus daar zou ik niet voor gaan.

Ik heb mijn dochter ook altijd voorgehouden om een goede opleiding te volgen zodat ze nog altijd de mogelijkheid zou houden een eigen paard te betalen. Het werken in de paarden is best zwaar en er kan altijd wat gebeuren waardoor je toch andere keuzes moet maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:16

Ik heb een verre verre voorloper van die opleiding gedaan. Toen nog onder de vlag van veehouderij.
Ik zou het zo opnieuw doen. Al krijg je altijd 'teleurstellend' weinig paardenvakken tijdens je opleding. Ze zijn vaal wel aan de randen aanwezig in projecten en stages. Maar anders kun je ook geen HBO opleiding vormgeven.

Als ik terugkijk op onze klas is maar een deel de sector in gegaan. De meeste omdat ze ook wel andere interesses leken te hebben of ontdekt hadden. Een deel omdat ze gewoon (al dan niet toevallig) aan niet de bak konden in de sector. Grofweg zou ik zeggen dat 20% daadwerkelijk (een tijd) in de directe sector gewerkt heeft?
Eigenlijk tekende zich dat ook al wel tijdens de studie af.

Ik was er zelf één van die wel in de sector terecht is gekomen. En heb er ook 11 jaar in gewerkt. Nu werk ik nog steeds in de agrarische hoek. Geheel uit vrije keuze overigens. Vind ik ook een pracht sector. Het kan dus wel degelijk: een fatsoenlijke baan vinden rondom de paardensector.

Al heb ik ook nog de universiteit er tussendoor gefietst. Ik zou dus meteen opnieuw kiezen voor deze opleiding. Voor mij is werken gewoon zoveel leuker als ik werk aan iets waar ik sowieso al passie voor voel.

Mijn ervaringen mbt studiebelasting zullen inmiddels minder relevant zijn. Ik heb altijd zowel paard gereden naast mijn studie (eigen paard) áls een baantje gehad.

SPrimrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 10:39

Babootje schreef:
Dat maakt het best een goede opleiding.
Met een MBO opleiding in de paarden kun je vrijwel niks, dus daar zou ik niet voor gaan.

Snap ik hoor! Ik heb wel een mbo diploma afgerond, waardoor ik wel graag een hbo opleiding wil volgen. Ik vind alleen tot nu toe niks zo leuk als de paarden. Ik snap dat het misschien lastig is om er werk in te vinden wat ook nog goed betaald. Alleen ik zou het zo jammer vinden als ik een andere richting op ga en ik me altijd af ga vragen of het mij toch zou zijn gelukt in de paarden. Hippische bedrijfskunde zou me dan leuk lijken, omdat het dan een hbo opleiding is en je ook nog wel ergens anders zou kunnen werken als je toch niet meer verder gaat in de paarden.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:47

Daar heb ik ook ooit over nagedacht en super blij dat ik de gewone bedrijfskunde ben gaan doen. Dat is, als je niet de hippische wereld in wilt, een veel betere opleiding op je cv. Vanuit de normale bedrijfskunde kun je ook altijd nog stage lopen en/of scriptie schrijven in de hippische sector.

Als je geen super talent hebt en/of ouders met paarden, dan kun je beter een goed betaalde baan zoeken voor je hobby. Later kun je altijd nog de overstap maken (of deels) naar de paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:01

Sakura789 schreef:
Daar heb ik ook ooit over nagedacht en super blij dat ik de gewone bedrijfskunde ben gaan doen. Dat is, als je niet de hippische wereld in wilt, een veel betere opleiding op je cv. Vanuit de normale bedrijfskunde kun je ook altijd nog stage lopen en/of scriptie schrijven in de hippische sector.

Als je geen super talent hebt en/of ouders met paarden, dan kun je beter een goed betaalde baan zoeken voor je hobby. Later kun je altijd nog de overstap maken (of deels) naar de paarden.

Dat laatste, met name.

ex-stalgenoot werkt bij zo'n opleidingsinstituut en doet daar alles wat niet direct met onderwijs te maken heeft, dus alle inkoop, administratie en overige randzaken die wel geregeld moeten zijn.
Ze heeft altijd een of meerdere stagiaires (het is een verplichte stage bij de opleiding) en het gros kreeg het niet echt onder de knie en degenen die het wel snapten, waren degenen die al van jongs af in de paarden zaten, meestal via de ouders.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:11

Ik heb paardenhouderij gedaan en heb er helemaal niks aan.
Heb 5 jaar gewerkt op een stal en zodoende BBL de opleiding afgerond, maar nu in het dagelijks leven zou ik weinig aan dit papiertje hebben. Achteraf best spijt van. Ik werk ook niet meer in de paarden. Keihard werken voor een dubbeltje en na verschillende gebroken botten door jonge paarden was ik er wel klaar mee.
Ik heb nu een hondenopvang aan huis, dus nog wel ondernemend. Paarden staan ook aan huis dus die hoef ik niet te missen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:12

Maar een hbo opleiding paarden doe je wat mij betreft ook niet alleen omdat je de paarden IN wil. Die doe je omdat je rondom paarden wil werken.
Rijden heb ik nog geen dag hoeven doen voor mijn werk. Dus dat talent mis ik absoluut niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:29

Goed, dan zal ik het anders verwoorden: na afronding van je (HBO)studie en met wat gezonde inzet is een aanvangssalaris van 4k bruto inkl interessant arbeidsvoorwaardenpakket niet heel moeilijk te vinden in de markt. Span je je wat extra in, zit er ook meer in, maar het staat of valt met jouw inzet.

Sterker nog, ik kan de vacatures zo voor je ophoesten, in meervoud......

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:38

pol013 schreef:
Maar een hbo opleiding paarden doe je wat mij betreft ook niet alleen omdat je de paarden IN wil. Die doe je omdat je rondom paarden wil werken.
Rijden heb ik nog geen dag hoeven doen voor mijn werk. Dus dat talent mis ik absoluut niet.

Dit inderdaad.
Ik heb het idee dat veel mensen het toch verwarren met dat je 'paard wil rijden'. Maar dan ga je geen hbo opleiding doen, dan zijn er zat mbo opleidingen die beter aansluiten. Voor zover een opleiding dan überhaupt nodig is.

Met hippische bedrijfskunde kan je terecht op bijvoorbeeld de marketing afdeling van een paard gerelateerd bedrijf, zoals ruitersportwinkel of paardenvoerfabricant.
Dus inderdaad toch vaak indirect met paarden bezig.

Wil je dagelijks met paarden werken dan hoef je deze opleiding niet te gaan doen.

Het voordeel vind ik dat het een volwaardige bedrijfskunde opleiding is. Dus in die zin niet een zinloos papiertje.

Het is leuk dat je je stages op paard gerelateerde bedrijven kan doen. Tegelijkertijd is het ook lastig want veel bedrijven zijn ingesteld op mbo stagiaires en weten niet goed wat ze met een hbo stagiair aanmoeten. Dus het is wel extra opletten welk stagebedrijf geschikt is en welke werkzaamheden je dan kan doen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:04

Bij veel aanbod op functies sta je wel achter met hippische bedrijfskunde. Dan word je vaker opzij gezeg dan de gewone bedrijfskunde. Buiten de paarden, kent bijna niemand de opleiding. Dus als je al bedrijfskunde wilt doen, vergroot je absoluut je kansen met een gewone bedrijfskunde opleiding. Daarnaast kun je ook makkelijer een eventuele switch maken naar andere financiele opleidingen als het toch niet helemaal is waar je talenten liggen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:06

SPrimrose schreef:
Ik werk 2 jaar 32/36 uur, waarvan ik 1 jaar tussen de paarden werkte. Dat doe ik nu niet meer en merk dat ik dat mis. Ik was ook niet helemaal duidelijk, maar ik zal dan ook 2 uur heen en 2 uur terug moeten reizen. Daarom ook de vraag of je bijvoorbeeld elke dag naar school moet. Het zou dan betekenen dat ik van 6 uur s’ochtends tot soms half 8 s’avonds weg ben. Dus ik wilde weten of dat haalbaar was. Daarnaast moet je natuurlijk ook nog studeren, heb ik zelf nog 4 paarden, wil je het liefst nog een bijbaantje hebben en soms eigenlijk nog wat tijd hebben voor vrienden. Ik was gewoon benieuwd naar iemand’s ervaring.

Als je dit zou doen, dan open je over twee jaar een topic met 'help ik ben de hele tijd zo moe en zo verdrietig, hoe kan dat nou'. Ofwel nee, dat is niet haalbaar. Of het is misschien een tijdje haalbaar, en daarna is er heel lange tijd helemaal niets meer haalbaar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:25

Ik ga volledig mee met Sakura789, dit is het advies wat ik ook altijd geef.
Er zijn genoeg voorbeelden van topruiters die begonnen zijn in een (part-time) baan die helemaal niets met paarden te maken heeft. Als je veel talent hebt kom je vanzelf bovendrijven.
Ben je gewoon een leuke ruiter maar geen toptalent, dan ben je blij met een gedegen opleiding waarmee je voldoende inkomen kan krijgen om de rest van je leven er hobbymatig een paard op na te kunnen houden.

Ik zou dus ook adviseren om gewone bedrijfskunde te gaan studeren. Dat wordt ook op meerdere plaatsen aangeboden, misschien ook wel bij jou in de regio. Omdat je minder reistijd hebt kan je dan misschien de opleiding ook nog combineren met (een deel van) je paarden.

Het is bijna niet voorkomen dat tijdens je studie je paarden op een wat lager pitje (moeten) staan. Ofwel qua hoeveelheid paarden ofwel qua intensiteit en frequentie van trainen. En waarschijnlijk beide.
Maar het is maar een paar jaar en de rest van je leven heb je het voordeel van een afgeronde HBO opleiding. Want behalve de inhoudelijke kennis zegt dat papiertje ook iets over je werk- en denkniveau.