Ervaringen handelsstal voor verkoop paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fantastrid

Ervaringen handelsstal voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 22:21

Ik heb na lang wikken en wegen besloten om mijn paard te verkopen. Het gaat om een mooie, fijn bewegende dressuur gefokte merrie die wel snel stressgevoelig is. Vanwege allerlei prive omstandigheden heb ik haar nooit goed door kunnen rijden en is ze voor haar leeftijd (11 jr)nog behoorlijk groen. Ik zie het niet zitten om de verkoop zelf te doen en bovendien is ze op dit moment qua ervaring en opleidingsniveau minder geschikt om zo de (particuliere)verkoop in te gaan.

Wie heeft er goede ervaringen met handelsstallen voor dit type paarden?

Voor de duidelijkheid: ik zoek dus iemand die haar van mij wil kopen, haar verder opleidt en daarna een nieuw huisje voor haar zoekt.

Bowo

Re: Ervaringen handelsstal voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 23:20

Ik denk dat je je moet beseffen dat het of of is:
Of je brengt haar over bij een handel/trainingstal, laat haar verder opleiden en dan verkopen.
Of je verkoopt aan een stal en dan ligt het maar net aan de stal of ze een week later verkocht is, is eerst verder wordt opgeleid. Als ze snel iemand vinden, levert ze waarschijnlijk meer op dan eerst trainen (of ze moet met trainen echt heel hard vooruit gaan).

Waarom is het verder trainen voor jou belangrijk? Een goed huis is een goed huis.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 23:21

Ik zou met dit eerder kijken voor een bemiddelingsstal die ze ook in training neemt en vanuit daar verkoopt voor je.

Door de commissie die ze vragen zal het paard gewoon goed gepresenteerd worden.

Helemaal omdat ze stressgevoelig is vind ik persoonlijk dat je daar hierin best rekening mag en kan houden. De verkoop moet niet alleen voor jou fijn zijn, maar ook voor het paard. Dit is een mening vanuit mij en totaal geen commentaar verder.

Succes met de verkoop

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 23:32

Waarom niet met het eerlijke verhaal op sport horses oid zetten? Een verkoopstal die eerst het paard nog moet doorrijden is geen goedkoop grapje en daar ben je wel even zoet mee.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 06:49

Gewoon zo verkopen. Ik weet niet hoe snel dat je denkt dat een handels stal je paard even traint. Dat gaat wel even duren en dus heel kostbaar. Ik denk echt niet dat de meerprijs en tijd opweegt tegen de kosten. Gaat er wat mis op de handelsstal heb je dat gedoe ook nog.
Waarom zou het paard niet geschikt zijn voor normale verkoop? Als je duidelijk bent en open dan trek je ook de juiste mensen, vraag ook bij potentiële kopers gewoon goed door en anders gelijk naar een handelsstal.

Ik denk echt dat je het in je hoofd groter maakt dan dat het is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 07:57

Horsy83 schreef:
Gewoon zo verkopen. Ik weet niet hoe snel dat je denkt dat een handels stal je paard even traint. Dat gaat wel even duren en dus heel kostbaar. Ik denk echt niet dat de meerprijs en tijd opweegt tegen de kosten. Gaat er wat mis op de handelsstal heb je dat gedoe ook nog.
Waarom zou het paard niet geschikt zijn voor normale verkoop? Als je duidelijk bent en open dan trek je ook de juiste mensen, vraag ook bij potentiële kopers gewoon goed door en anders gelijk naar een handelsstal.

Ik denk echt dat je het in je hoofd groter maakt dan dat het is.

Nou, in een maand kun je een paard aardig bij trainen hoor.

Maar ik zou een paard wat wel ingereden is, maar nog redelijk groen gewoon verkopen en dus ook zelf voorrijden en mensen laten proefrijden. Ik lees ook wel verhalen dat dit dan niet mogelijk is, tja, dan zou ik ook een deurtje verder gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:01

Voor een betere handelsstal is dit al niet eens interessant.
Deze komt dan (zeer waarschijnlijk) bij een handelsstal waar we over spreken als ee zeggen 'deze gaat de handel in'. Hoeft niet perse verkeerd tr zijn maar is wel meer geluk hebben.

Ik zou of zelf verkopen nu, of laten trainen en verkopen terwijl paard nog in jou eigendom is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:08

Op het moment dat iemand haar van jou koopt weet je natuurlijk niet hoe lang die traint.
Dat kan er een week zijn, dat kan 3 maanden zijn.
Net wanneer er een klant komt.
Maar als je haar daar aan verkoopt maakt dat niets uit natuurlijk.
Maar schrik iig niet als zij binnen een week weer weg is.

Op snap wel dat ts zelf verkopen niet ziet zitten door het volk over de vloer. Het vooraf mailen en penny mails ontvangen enz.
Daarnaast voorrijden, geen idee misschien rijd ts wel helemaal niet meer.

Welke omgeving zit je?
Hier bij mij in Limburg om de hoek zie ik een stal die dat misschien wel doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:43

Vanwege de leeftijd is deze eigenlijk niet echt interessant om verder te trainen en door te verkopen.

Ik zou particulier verkopen met het eerlijke verhaal, dan heeft ze een grotere kans om goed terecht te komen dan in de handel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:46

Als je je paard verkocht hebt, heb je er niets meer over te zeggen en als zij hem dan direct willen doorverkopen kunnen ze dat doen. Handelsstallen willen op de een of andere manier winst maken, dat is begrijpelijk. Dus als ts denkt dat het beter is voor het paard om eerst getraind te worden voor de verkoop, dan moet ze dat (laten) doen terwijl het paard nog van haar is. Dit wordt door andere posters hier ook gezegd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:49

Wij hebben ons paard via https://www.stalkampinga.nl/ verkocht. Het paard heeft daar 2 maanden gestaan en is goed doorgereden. Die stalling/trainingkosten zijn van het verkoopbedrag in mindering gebracht. Ik vond het contact met deze mensen heel prettig. Ze namen alle zorgen uit handen en hielden ons op de hoogte van de vorderingen. Ik vind het een aanrader. (maar is misschien niet wat je zoekt want ze kopen niet, maar bemiddelen)

Fantastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 12:46

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee, ik weet niet wie het precies zei maar ik denk inderdaad dat ik dit in mijn hoofd groter maak dan het is. Er worden natuurlijk zo vaak paarden verkocht maar ik merk bij mezelf dat ik heel veel stress krijg als ik aan het hele verkoopproces denk.

Als het ik het zo lees zou in mijn situatie een trainingsstal/bemiddelaar een hele goede optie zijn. Dan kunnen die haar een maand (want na een maand is het in ieder geval weer opstappen en wegrijden, dat is nu niet (meer) zo). Ze is goed ingereden maar door periodes van lang stil staan is het nu allemaal wat onbevestigd en onwennig en daar zou ik nu eventuele kopers niet met een goed gevoel op laten proefrijden (zowel voor haar als de eventuele koper).

Een nadeel zijn dan wellicht de bijkomende kosten voor training maar dit betaalt zich misschien weer terug in de verkoopprijs (?) en misschien nog wel belangrijker ook in het vinden van en geschikt adres.

Ik ben verbaasd dat een aantal ook zeggen dat ik haar ook gewoon zo te koop kan zetten. Ik had eigenlijk het gevoel dat er voor een paard met zo'n leeftijd en laag in training/opleidingsniveau geen markt zou zijn. Dit zou dus wellicht een optie zijn alhoewel ik er wel als een berg tegen opzie om dan zelf de bezichtingen, voorrijden, onderhandelen etc te doen...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:47

Overal is een markt voor als de prijs maar passend is

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:01

Nou Ja, ik snap wel dat je zo liever geen particulieren wilt hebben....

En dan kun je nog zo'n eerlijk verhaal op internet zetten, veel mensen overschatten zichzelf.

Dan komt er dadelijk zon stef stunt piloot op zitten die er vanaf knikkert.... Heb je en een bang paard met een beetje pech, en een proces aan je broek met een beetje geluk.

Ik zou afhankelijk van hoe groen en in welke prijsklasse en kwaliteit ze valt kiezen voor een maandje door laten rijden zodat klanten in ieder geval op kunnen stappen en weg kunnen rijden of bijvoorbeeld voor de helft weg geven aan een ruiter met de afspraak paard is voor de verkoop, alle kosten zijn vanaf nu voor jou, bij de verkoop krijg je de helft van de verkoop prijs.

Fantastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 13:04

@Cioccalato: Ja, dat snap ik inderdaad. Maar daar komt mijn volledige onervarenheid met de (huidige) paardenmarkt om de hoek kijken. Wat is een passende prijs voor dit paard?

@Sky_As: Je noemt hele goed punten. Voor zo'n "stef stunt piloot" ben ik inderdaad ook een beetje bang. Bovendien is dat voor het paard ook op dit moment niet goed om telkens een ander op haar rug te hebben. Na een beetje training en bevestiging van de hulpen kan ze dit veel beter aan.
Laatst bijgewerkt door Fantastrid op 25-02-26 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:05

Het is een merrie, wanneer ze echt goede papieren heeft dan zou je haar ook door een ruiter thuis enkele keren laten rijden.
En wat handig kan zijn is haar zelf rondom laten keuren incl foto’s zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Afstamming?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:22

Ja het ligt idd aan bovenstaande punten om er een prijs aan te hangen
Ik ging er meer vanuit zonder proef rijden aangezien ze dus niet ohz is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:26

Gewoon zo verkopen, zoek op facebook eens de groepen op richting klassieke dressuur.
een 11 jarig paard dat nog wat groenig is is voor dergelijke ruiters zeer gewild, paard is uitgegroeid, stabiel van karakter, kan aan het werk. Itt paarden die op hun 3 doorgereden zijn in de sport en op hun 11 wellicht al kapot zijn.

Zeker als ze wel onder het zadel kan en braaf is, keuring goed doorkomt en een nette prijsklasse heeft, dan ben je die zo kwijt naar een ruiter waar je zelf ook nog enigszins keuze in hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:07

Cioccolato schreef:
Ja het ligt idd aan bovenstaande punten om er een prijs aan te hangen
Ik ging er meer vanuit zonder proef rijden aangezien ze dus niet ohz is.

Ik ook, zonder proefrijden.

Voor een elfjarige ga je de trainings kosten er niet meer uithalen. Als je een handige amazone in de buurt hebt zou die haar eventueel ook even een maandje kunnen rijden als het verder niet zo ingewikkeld is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:19

Elisa2 schreef:
Vanwege de leeftijd is deze eigenlijk niet echt interessant om verder te trainen en door te verkopen.

Ik zou particulier verkopen met het eerlijke verhaal, dan heeft ze een grotere kans om goed terecht te komen dan in de handel.

Beste keuze. :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:21

Iets andere situatie, maar misschien een richtlijn: kennis van ons heeft een tijdje geleden een onbeleerde merrie van 10 jaar verkocht voor 4000 aan een hengstenhouder die het een interessant lijntje vond.
Merrie had wel 1 veulen gehad. En komt waarschijnlijk nooit onder het zadel maar gaat de fokkerij in.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 20:48

Of je bied haar aan bij een online paarden veiling ?