Keuring nodig bij aankoop sportpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pony_ruiter

Keuring nodig bij aankoop sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 23:06

Wij hebben nu al enkele keren een springpony getest. De merrie is een echt leermeester van 15 jaar. Is het nodig om deze te laten keuren voor aankoop? Iemand advies.

Yummy

Re: Keuring nodig bij aankoop sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 23:06

Dat is natuurlijk altijd verstandig.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 23:08

Ja, sowieso klinisch. Röntgenologisch heb ik ook gedaan bij m’n tweede paard nadat ik dat bij m’n eerste niet had gedaan en die toch kapot bleek te zijn. Als ik die op de foto had gezet had de eigenaar haar ter plekke laten inslapen bij wijze van.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 23:11

Laat een nieuw paard altijd zowel klinisch als röntgenologisch onderzoeken. Paarden zijn duur en er is vaak wel iets mis; uit ervaring weet ik dat het beter is om zoveel mogelijk problemen vooraf uit te sluiten. Problemen krijg je uiteindelijk sowieso, maar het is verstandig ze niet al bij de aankoop mee te nemen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 23:36

Altijd keuren. Afhankelijk van de prijsklasse naast klinisch ook via röntgenonderzoek.

Niet keuren is een domme bezuiniging op een toch wel dure aankoop.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 04:27

Ja, dat kan je later veel miserie besparen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 06:39

Ik weet niet of ik een bewezen 15-jarige sportpony nog op de foto zou zetten hoor. Het klinische beeld zegt mij dan veel meer.
Klinisch keuren dus sowieso.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 07:08

Is het nodig? Nee.
Maar waarschijnlijk is het wel verstandig, zeker als je minder ervaren bent in dit soort zaken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 07:21

Nodig nee.
De wereld vergaat niet indien er "iets" met de pony aan de hand is.
Verstandig ja.
Je kan er bakken geld en veel verdriet mee besparen.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 07:42

Ik zou wel laten keuren, ik ken mensen die hun pony willen verkopen,, ook een sport pony, en ik weet dat die pony echt kreupel is geweest en ze daar nooit onderzoek naar hebben gedaan. En nu moet die pony ineens in de verkoop.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:10

Zeker laten keuren.
Je wilt weten wat je koopt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:24

Het ligt aan een heel aantal factoren:
-prijs.
-hoe veel ervaring heb je zelf? Bij veel ervaring kun je heel vaak als de prijs er naar is de klinische keuring achterwege laten.
-bij een hoge prijs wil je ook foto's. Maar pony is al 15, dat wil zeggen, het diertje gaat al wat langer mee. Dan zijn foto's vaak niet nodig (het is sowieso zo dat er paarden zijn in de topsport die verrot zijn op de foto's en paarden goed op de foto's die altijd wat hebben).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:54

Altijd klinisch.
Röntgen zou ik ook doen. Maar dan wel met een duidelijk doel. Als de geschiedenis van deze pony goed bekend is (regelmatige prestaties, geen onverklaarbare afwezigheden uit de sport) alleen om heel onverwachte zaken uit te sluiten. Niet om een perfect keuringsrapport te verwachten en over iedere kleine afwijking te vallen. Dus altijd om een oordeel te vellen op basis van foto's icm de sportgeschiedenis én het klinische beeld. Helemaal ideaal zou het zijn als de pony al eens röntgen gekeurd is en je dan een nieuwe set hebt als vergelijkingsmateriaal.

En wat ikke zegt klopt wel. Maar als je jezelf deze vraag al stelt is het antwoord bijna altijd ja.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:52

Dat zou bij mij afhangen van de pony en de prijs. Vraag jezelf af wat je doel is met de pony. Is dat hoge sport? Dan wel volledig inclusief foto’s. Is dat een kind leren rijden? Dan niet, of alleen klinisch.
De leerpony van mijn zoon en dochter was destijds 22 toen we hem kochten, die heb ik niet laten keuren. Mijn eigen sportpony heb ik alleen klinisch laten keuren.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:02

Ik maak altijd de grap dat ik de geit van de buren nog zou keuren als ik die zou krijgen.
Een röntologisch keuring haalt niet alles eruit maar wel veel.
Beter iets meer geld kwijt voor een keuring dan straks torenhoge dierenarts kosten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:29

Ligt er ook aan hoeveel geld de verkoper wil voor de pony. Momenteel wordt er zelfs voor 20plussers nog gewoon 4000 of meer gevraagd, terwijl je die "vroeger" voor de helft daarvan of minder had en dan liet ik helemaal niet keuren. Wel een deskundige stalhouder mee om te bezichtigen. Deze pony is pas 15, dat is niet oud, dan willen ze er misschien nog een behoorlijk bedrag voor? Dan kun je beter laten keuren. Mocht er iets mee zijn en je wilt hem toch wegens karakter dan kun je afdingen. Maar misschien is hij al niet duur? voor een goed tehuis is de prijs vaak bespreekbaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:32

Een pony van 15 zou ik enkel klinisch laten keuren.
Mits het rad is en er doorheen komt zijn fotos heel niet interessant.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:47

Ongeacht de prijs altijd klinish. En dan evt door jouw keurende arts adviseren of foto’s waardevol kunnen zijn. Hoeveel geld wil je later aan het paard uitgeven om haar bijv door een kreupelheid heen te helpen? Want als dat zo goed als onbeperkt is, dan zijn foto’s zinvol omdat je dan een “0 meting” alvast hebt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:51

Zit bloedonderzoek bij een klinische keuring inbegrepen? Anders zou ik ook zeker het bloed laten checken. Ik heb iets te veel verhalen gehoord over paarden die een spuit tegen pijn krijgen of verdoving krijgen en later onhandelbaar blijken. Zeker als het een kinderpony is zou ik zeker willen weten dat het dier geen pijn heeft.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:01

Altijd klinisch. Rontgen hangt voor mij af van de vraagprijs denk ik. Of het een te groot risico is of dat ik dat risico (op deze leeftijd) wil nemen. Hij doet het al 15 jaar, dus dan zou ik mij over de aankomende 5 sportjaren niet enorm veel zorgen maken. (Zegt natuurlijk niks over de pony en of die iets mankeert, maar is m’n eigen gedachte :+ )

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:48

zou ik wel laten doen , meestal bij klinisch keuren wordt er ook bloed getrokken , hierin kunje sedatie zien ontstekingsremmers pijnstilling enz

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 20:00

Hoe erg zou het zijn als de pony een bemerking op foto’s heeft? Hoe goed is je eigen oog/kennis, oftewel kun jij zien of de pony goed loopt en beweegt?

Zelf laat ik nooit een paard keuren; ik koop ze hoe dan ook voor het leven en wil ze ook houden als ze iets gaan mankeren (mits ok voor hun welzijn, dus niet enkel voor mijn eigen gebruik). Ik zie ze als mijn maatjes, en een levend dier kan altijd “onbruikbaar “ worden, door aanleg, of door stomme pech. Ik laat alleen foto’s maken als ik vermoed dat er een probleem is, maar dus niet gekoppeld aan koop.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:35

Loopt de pony nog in de sport?

Dan zou ik er niet zo bang voor zijn