Zadelmak maken met gevoel en geduld – ervaringen gezocht (NB)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkikidegroot

Zadelmak maken met gevoel en geduld – ervaringen gezocht (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:54

Afbeelding
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een fijn adres voor het zadelmak maken van mijn 3-jarige hengst. Hij is al ver in het grondwerk (ik werk zelf volgens de TRT-methode) en kent de basis dus goed vanaf de grond. Nu wil ik het zadelmak maken graag rustig en met beleid laten oppakken.

Voor mij is het belangrijk dat dit gebeurt zonder hulpteugels of dwang. Ik zoek iemand die echt de tijd neemt, kijkt naar het paard en werkt vanuit rust, vertrouwen en duidelijke maar eerlijke communicatie. Wel ben ik zelf een dressuurruiter.

Wij staan in Kaatsheuvel (NB), maar ik rijd graag wat verder voor de juiste match.

Heeft iemand een plek of trainer waar je écht een goede ervaring mee hebt? Ik hoor graag waar je tevreden over was en hoe zij het aanpakken

Alvast bedankt!

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

Sjoerd Zaadnoordijk , zeer kundig en doet veel hengsten. Geen hulpteugels en alles in rust. Groot pluspunt dat ze veel gewend raken en al snel naar de buitenbak gaan ( geen binnenbak ).

Hier een wat oude link maar daarin verteld die ook over het zadelmak maken :

https://open.spotify.com/show/5lGmiABPnWQf45jKoEbEeg

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:33

Utopia hier op bokt van de Warnaar Hoeve in Zundert. Ze heeft ruime ervaring met hengsten (heeft er zelf ook meerdere) en alles gaat zonder hulpteugels of dwang. Ik heb er nu 2 naar haar toe gebracht waarvan 1 echt niet makkelijk was en mijn 12 jarige dochter rijdt er zo mee weg. Doodbraaf, veel ook op de TRT wijze. En... betaalbaar.
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op Gisteren, 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dayanara

Re: Zadelmak maken met gevoel en geduld – ervaringen gezocht (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:34

Kirsten van Horse wise zit in Moergestel

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

Omdat je zelf al goed op weg bent, zou je het niet prettiger vinden om zelf verder te gaan met iemand die aan huis komt? Ik weet zo snel niemand bij jou in de buurt maar er zijn vast fijne mensen te vinden die dat doen :)

Skye93

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Kirsten van Horse-Wise inderdaad! :)

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Skye93 schreef:

Zeker een aanrader :j

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

Ik had ook iemand aan huis. Het fijne daarvan is, dat het proces zo langzamer gaat als je zelf wilt. Degene die bij mij kwam, kwam 2-3 x per week. De andere dagen liep hij de hele dag op de wei, en soms deed ik een dag wat werk aan de hand of grondwerk.
Hierdoor kon hij het makkelijker emotioneel verwerken en had hij geen stress erbij van een verhuizing..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:24

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:04

Desi_2409 schreef:
Ik had ook iemand aan huis. Het fijne daarvan is, dat het proces zo langzamer gaat als je zelf wilt. Degene die bij mij kwam, kwam 2-3 x per week. De andere dagen liep hij de hele dag op de wei, en soms deed ik een dag wat werk aan de hand of grondwerk.
Hierdoor kon hij het makkelijker emotioneel verwerken en had hij geen stress erbij van een verhuizing..

Thuis kan fijn zijn maar juist met een hengst kan wegbrengen weer fijn zijn, ze leren dan gelijk tussen andere/ vreemde paarden te lopen , juist hengsten kunnen op vreemd terrein wel eens lastig uit hoek komen. Ik weet niet hoe kundig ts is maar het kan fijn zijn als je weet wat je straks zelf kan verwachten op vreemd terrein.
Het is fijn als je hengst gewoon zadelmak gemaakt is met vreemde paarden, hou je hem thuis dan kan je nog wel eens behoorlijk verrast worden als die daarna na ander terrein gaat.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:07

Marlinka Knispels

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Fayyah19 schreef:
Skye93 schreef:

Zeker een aanrader :j

Wou ik ook noemen :)

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:23

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Na er goed over nagedacht te hebben, heb ik besloten dat ik het zadelmak maken niet zelf ga doen. Mijn hengst is weliswaar superbrave en heel cool in zijn koppie , maar ik heb zelf geen ervaring in het beleren van jonge paarden. En dan is het soms beter om net dat stapje aan een professional over te laten.