Advies gevraagd: pasconsult, verkeerde maat en geen afronding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Youri123

Advies gevraagd: pasconsult, verkeerde maat en geen afronding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 23:18

Hoi allemaal,

Ik zit met een situatie rondom een pasconsult voor hoefschoenen uit het najaar van 2024 en ik hoor graag hoe jullie hiernaar kijken — vooral of het redelijk is dat ik (een deel van) mijn geld terug wil en hoe ik dit het beste kan aanpakken.

In het najaar van 2024 heb ik een betaald pasconsult laten doen voor mijn Tinker met grote, brede hoeven. Ik was op dat moment nieuw met hoefschoenen en heb vooraf expliciet aangegeven dat ik geen ervaring had en begeleiding zocht. Juist daarom heb ik gekozen voor een professionele pas-sessie. In totaal ben ik ongeveer €400 kwijt geweest (consult en aanschaf van de geadviseerde schoenen).

Tijdens het consult zijn de hoeven gemeten met passchelpen. Er zijn geen daadwerkelijke hoefschoenen gepast in stap of draf om de pasvorm in beweging te beoordelen. Het consult duurde ongeveer een half uur. Op basis van die metingen werd maat 9 van de Cavallo Bigfoot geadviseerd.

Ik heb deze maat aangeschaft en ingelopen. Tijdens het consult is niet besproken hoe het inlopen aangepakt moest worden of dat eventueel pads nodig konden zijn. Bij de tweede echte rit verloor ik één schoen en begon de andere te draaien. Dat heb ik begin november 2024 gemeld.

Op 5 november 2024 heb ik hierover een uitgebreide klacht gestuurd. Daarna zaten er langere periodes tussen reacties. In december 2024 werd aangegeven dat de kwestie via een advocaat zou worden opgepakt. Daar heb ik daarna niets meer van vernomen.

De laatste inhoudelijke berichtenwisseling vond eind januari 2025 plaats. Kort daarna ben ik geblokkeerd op WhatsApp. Ook mijn Facebookaccount is geblokkeerd, waardoor een eerder geplaatste review niet meer zichtbaar was. Tot op heden (14-04-2026) ben ik nog steeds geblokkeerd en is er geen verdere afronding geweest.

Omdat ik twijfelde aan de maat, heb ik later maat 8 van dezelfde schoen gepast. Die sloot qua breedte beter aan, maar was achter qua hoogte niet prettig (o.a. in verband met CPL). Uiteindelijk ben ik overgestapt naar Scootboots maat 11. Daarbij heb ik de achterkant (de voorgevormde hiel) iets aangepast zodat ze goed aansloten. In die vorm passen ze nu stabiel en verlies ik ze niet.

Ik zit dus met ongeveer €400 kosten, één verloren schoen en een situatie die nooit inhoudelijk is opgelost of afgerond. Voor mij is dat een aanzienlijk bedrag en daarom laat het me niet los.

Mijn vragen aan jullie:

Is het redelijk om in zo’n situatie (gedeeltelijke) terugbetaling van het consult te verwachten?

Wat mag je normaal verwachten van een professioneel pasconsult qua testen in beweging en begeleiding?

Heeft het, ruim een jaar later, nog zin om bijvoorbeeld aangetekend een formele ingebrekestelling te sturen of via het Juridisch Loket advies te vragen?

Ik realiseer me dat er misschien mensen zijn die deze situatie al kennen en vinden dat ik dit na al die tijd moet loslaten, en die dat eerder ook hebben aangegeven. Ik vraag wel om daar in dit topic geen discussie over te voeren. Voor mij is €400 als student een aanzienlijk bedrag, en binnen de toch al dure paardenhobby maakt dat verschil.

Ik hoor graag inhoudelijk advies

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:14

Het aankoopbedrag van die schoenen kun je denk ik niks mee. Technisch gezien had je die kunnen doorverkopen voor kosten beperking, maar als je er een verloren bent is dat maar half mogelijk..

Ik wilde ook een consult vragen van iemand, maar toen ik door ging vragen bleken er inderdaad ook alleen maar passchelpen te zijn en geen test schoenen omdat die in alle merken en maten op voorraad hebben te duur zou zijn. Prima, maar dan had ik er dus ook echt niks aan was mijn vermoeden. Een passchelp geeft indicatie, maar je hebt daarna alsnog een test set nodig om te verifiëren. Zeker bij die cavallo's want daar is de schelp niet meer dan de platte zool. Dat zegt dan helemaal niks over hoe de schoen zelf valt. Bij de originele Scootboots is de schelp bijvoorbeeld al de hele schoen zonder sluitingen, dan kun je het wel redelijk inschatten.

Maar goed dit heb je nu zelf ook meegemaakt. Ben toch bang dat je hier weinig mee kunt omdat het een advies is geweest waar je voor betaald en vervolgens zelf de schoenen hebt besteld elders.

Ik denk dat ik het ook wel in je vorige topic heb gezet maar voor iedereen die dit leest: ik kan EquiSchoen van harte aanraden. Daar huur je zelf de passchelpen in de maten en merken die je wil proberen en vervolgens kun je ook voor een week een echte test set huren. Natuurlijk moet je echt goed weten waar je op moet letten, maar het deel van de passchelpen bekijken is niet het meest lastige punt. Dus echt zo'n passer laten komen die geen test sets mee heeft zou ik persoonlijk altijd voor passen. Juist het testen is zo belangrijk. :j

Wel echt vervelend TS dat je nu met deze kosten zit.. En extra balen dat je een schoen verloren bent zodat je ze niet meer als set kunt verkopen. Je zou die ene wel te koop kunnen zetten nog op Facebook groepen. Scheelt misschien nog iets..

Elisa2

Re: Advies gevraagd: pasconsult, verkeerde maat en geen afronding

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Inderdaad, even rechtsbijstand bellen als je die hebt of het juridisch loket.
En ik ben eerlijk gezegd benieuwd wie de passer is want vind het ontzettend onprofessioneel om een klant te blokkeren.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

Ik heb dit ook ongeveer aan de hand gehad. Ik heb de niet passende schoenen voor een leuk bedrag verkocht. Scheelt dat ik 2e hands zelf al een maat groter had gekocht wat niet paste en ik ze in een koop heb verkocht, waardoor ik er niet zo gek veel op verloor. Het geld van het consult heb ik terug gehad.

Uiteindelijk xmv foto's bij equischoen heel fijn geholpen

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:24

Celebi: ze had wel echte hoefschoenen mee maar niet in zo een grote maat omdat ze niet wist dat mijn paard zulke grote hoeven had (terwijl ik dit vantevoren duidelijk had aangegeven). Zij heeft het verder ook niet over de scoot boots gehad. Volgens haar was cavallo Bigfoot maat 9 voor voor de enigste optie. Echter twijfelde ze over de achterhoeven (wou voor rondom laten aanmeten) maar daar twijfelde ze over de maat omdat hij iets naar binnen liep en ze dacht maat 7. Dit stond ook op de factuur. Later via whatsapp gaf ze aan voor achter geen schoenen te hebben geadviseerd voor achter. Ik ben bij deze passer via equischoen terecht gekomen. Helaas had equischoen de maat 9 en 7 niet in de verhuur. Vanwege de twijfel achter heb ik alleen schoenen voor voor besteld uiteindelijk. De scoot boots waren wel in de verhuur. Die heb ik een tijd na dit incident op advies van equischoen besteld en uiteindelijk af genomen.

Elisa en Muze: ik ga is informeren. Ik heb eerder juridisch advies gevraagd bij een facebook groep en die zeiden dat ik er niet veel mee kon. Echter woont ze tegenwoordig ook in België wat de situatie juridisch nog moeilijker maakt denk ik. Muze ik stuur je een pb met haar naam. Die mag ik hier volgensmij niet noemen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

Wat erg ts, en wat een bedrag zeg, niet oké.
Ik had ook niet zo'n goede ervaring. Ook iemand met goede recensies naar stal laten komen, vooraf de hoeven opgemeten, met foto's erbij, en foto's van het hele paard naar haar gestuurd.
Ze had maar 2 soorten schoenen mee en zei dat 1 ervan goed paste, en die heb ik toen gekocht.
Eerst ingewandeld volgens een schema, maar mijn paard bleef struikelen. Ze pasten echt NIET.
Ik mocht de schoenen wel terugsturen, dus dat had ze wel netjes opgelost.

Vervolgens ben ik zelf veel gaan lezen erover, heb passchelpen besteld (aanrader!) en toen de schoenen aangeschaft die ik nu, enkele jaren later, nog steeds gebruikt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:54

Hoe werd het consult op de website aangeboden? Stond daar irtd innde trant van: twijfel je over de maat? We komen met passchelpen aan huis.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:24

Het is heel rot en de passer vind ik erg onprofessioneel overkomen, maar je hebt het inmiddels al een jaar laten liggen én de tegenpartij woont nu in België, dat maakt het allemaal niet kansrijker.
Niemand weerhoudt je er natuurlijk van om naar het JL te gaan, daar heb je dit topic niet voor nodig. Maar JL heb je blijkbaar nog steeds niet gedaan, geen idee wat jou daarvan weerhoudt en waarom je liever dit topic opent. Soms maken de omstandigheden het lastig om zo'n juridisch gevecht te blijven voeren, ik ga ervanuit dat dat de reden is dat je het nu een jaar hebt laten liggen. Meestal kun je je dan beter richten op de toekomst ipv vast blijven houden aan hoeveel geld het was en het juridische gevecht alsnog weer op te pakken.

Maar nogmaals: JL kan altijd. Dus ik ben wel benieuwd: wat let jou om te informeren bij het JL?