Later jaren lang als stalhulp rondgelopen op verschillende stallen, heel veel verschillende paarden(rassen) in handen gehad. Van jonge hengsten tot oude merries, zeg maar. De basis die ik in het zadel mis heb ik op de grond wel gecompenseerd
ik heb in die tijd wel eens gereden, maar ik had geen les. De basis is dus nooit echt verder gekomen dan wat ik had geleerd op de manege.Inmiddels ben ik 36 en bestaat mijn paardenleven vooral online. Vriendinnen en kennissen verder weg rijden wel, maar wonen zoals gezegd ver weg. Variërend van een halfuur tot een paar uur reistijd. Mijn halfzusje rijdt af en toe bij een collega van haar moeder, in een andere provincie. En toen we hier in de omgeving kwamen wonen hield de manege (op 5 minuten fietsen afstand) op met bestaan.
Maar ik mis het enorm, en eigenlijk steeds een beetje meer. Een manege is hier wel te vinden, maar ik vind mezelf op dit moment sowieso nog te zwaar om te rijden. Ik heb zoveel jaren rondgelopen op stallen, en ik mis ook gewoon de sfeer. Kletsen onderling, met zijn allen de hooibaaltjes van het land halen, hand- en spandiensten verlenen, paarden wassen, longeren, poetsen, kortom: alles wat je tegenkomt.
Ik zie mijn dochter(s) opbloeien op de boerderij: sjouwen met hooi en stro, vegen, spelen met touwen, emmers, gras, modder en zand. Afgelopen zomer waren we op een boerderij waar kinderen van hun leeftijd woonden (ze zijn nu 4 en 6), en fietsten ze zelfs door de koeienstal. Needless to say: ze wilden niet meer mee naar huis
Maar bestaat dat nog, dat plaatje wat ik in mijn hoofd heb? Of is de paardenwereld in de afgelopen jaren dusdanig veranderd dat dit beeld misschien te romantisch is? Ik ben enorm fan van Friezen, maar ik heb het vermoeden dat het beeld wat ik schets niet echt past bij de dichtstbijzijnde hengstenhouder, zeg maar
Mods, geen idee of het hier goed staat. Ik vond het passen bij ervaringen, maar wellicht niet de ervaring die wordt bedoeld.
het leukste zou zijn om gewoon weer een beetje onderdeel te zijn van de paardenwereld, om het maar eens breed te omschrijven.