Paard aanbieden aan ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TussenDeOren

Paard aanbieden aan ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 22:52

Ik vroeg mij af of er nog ruiters zijn, die de sport in zouden willen oid, maar geen paard aan willen/kunnen schaffen?
Ik heb een paard dat erg mooie papieren heeft maar nog wel erg jong en groen is. Onder de juiste ruiter zou hij zo kunnen gaan presteren maar ik merk aan alles dit dit gewoon teveel paard voor mij is. Hem verkopen zou ik echt niet over mijn hart kunnen krijgen maar ik zou het ook heel graag zo willen proberen. Het lijkt mij namelijk dat er zat ruiters zijn die graag een sport paard zouden willen oppakken maar dit niet kunnen betalen.
Ik ken het fenomeen “eigenaar zoekt ruiter”. Maar hoor overal dat dat niet echt markt heeft of eigenlijk goed als stop is gezet.

Ik zou heel graag willen horen waar ik zou kunnen zoeken naar zulk soort situaties en of hier ervaringen mee zijn. Het paard zou dan eigenlijk als het ware geleased mogen worden waarin we de kosten onderling verdelen. Verplaatsing mag ook zeker. Gaat mij vooral om dat de potentie van het paard EN de ruiter zo goed mogelijk uit kunnen komen.

Zijn er bijvoorbeeld ruiters die een opleiding in de paarden doen of dergelijk maar geen eigen paard hebben of kunnen aankopen?

Sterre98

Re: Paard aanbieden aan ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:31

Jazeker! Die zijn er.
Ik zou er zo'n 1 kunnen zijn. Al heb ik momenteel wel paarden die ik kan rijden.

Ik doe zelf de Orun en kan gelukkig vanuit het manegebedrijf het paard lenen, maar anders had ik zelf ook een paard ergens vandaan moeten toveren.

Ik zie vaak (fanatieke) ruiters oproepjes plaatsen op facebook voor dit soort constructies.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:34

Ja hoor. Ik ben zo'n ruiter ;) maar het contact gaat van mond tot mond. Dus ik zou binnen je eigen paardennetwerk navraag doen (instructeur, hoefsmid, rijvereniging, stalgenoten etc.)

Je verhaal klinkt wel meer als gewone lease overigens, daar zijn vast ook Facebook groepen voor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:48

Groen betekent dat hij nog niet veel kent. Mooie papieren zegt beperkt iets over zijn talent.
En voordat hij hoog in de sport loopt, zal nog wel wat jaren duren.
Wat heb jij voor ogen?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 00:10

Ben je niet bang dat iemand je paard verpest? Er zijn zo veel ruiters die vinden dat ze goed kunnen rijden,maar waar ik niet blij van t plaatje word.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 05:08

Ik ben in het bezit van een sportpaard en ook al opgeleid tot en met de Z1 en L springen. Maar ik was de interesse in de sport kwijt. Dus dacht, dan kan iemand anders er mee bezig. Veel ruiters denken dat ze wat kunnen, maar helaas, mijn paard heeft met andere ruiters nog een keer L1 gestart en 80 en 90 cm springen. (en illegaal met een stalruiter van een internationale ruiter M springen 1 keer).

Ik heb wel discussies gehad met een ruiter: ik train je paard, dus ik verwacht dat jij m'n startkaart en lessen betaalt. Eh, pas als je dus boven mijn klassering uit komt (en dat betekent dus dat je Z1 met winst gaat rijden), en L springen met winst en dan in het progressief ook rondkomt wat dan op 1.20 staat), dan train je mijn paard. Tot die tijd lift je mee met wat ik er aan getraind heb.

Ook had ik eens heel kort iemand die dus al M2 gereden had. Die begon fanatiek met rijden, maar na 3 weken stond mijn paard met een dik been. Niet kreupel, maar ik herkende dat van dat je dan even rustig aan moet doen. Dus ik zei dat. De reactie was: Dan stop ik wel weer. Als ik niet 5 keer per week kan rijden heeft het geen zin. Dus die had rustig mijn paard kreupel gereden.

Een ander voelde niet dat mijn paard kreupel was wat niet ernstig was, maar die spier in de croupe had even wat tijd nodig (vermoedelijk met stoeien op de wei gebeurd). Elke keer als ik er kwam liep m'n paard niet goed, en als zij geweest was dan kreeg ik bericht: paard liep goed, heb gereden. En ik had gezegd dat stappen kon, omdat dat die spier zou trainen, maar dat draven en galop even moest wachten totdat het weer goed leek. Na een paar maanden zo sukkelen begon die bijrijder van 'er moet een dierenarts bij, dit duurt te lang'. Ik heb toen gezegd: paard gaat geheel op rust. Dus zelfs niet stappen. Wat bijrijder niet wist is dat ik dus wel gericht er op ging en 2 weken later was paard weer klaar. Na maand durfde ik ook haar er weer op te laten.

Heb ook een tijd iemand gehad die de paardenhouderij opleiding deed. Had ook weinig gevoel voor rijden, maar probeerde het wel. Nam af en toe mijn paard mee naar de springles van school. Maar op een gegeven moment trof ik haar aan met 2 zwepen, in elke hand 1. Dat had ze geleerd bij stage bij de toen bondscoach junioren. 'Verlening van het been' was het antwoord. Nou, dat wilde ik dus niet hebben. Heb ook wel eens een slof gevonden op stal die dan zgn. niet gebruikt was. Dus dan kon ik die weggooien heb ik toen gezegd. Want mijn paard, geen hulpteugels. En alleen 1 zweep.

Wat me verder opviel aan al die zgn. ruiters die wel wedstrijden wilden rijden: uitmesten hadden ze geen zin in. Nu hoefde dat ook niet per se, alleen als ik een keer op vakantie was, maar ook dan was het vaak moeilijk moeilijk.
De 2 ruiters die wel moeite voor mijn paard deden zijn hier gekomen als beginners. 1 heb ik zelf leren galopperen op mijn paard. De andere kon op een manegepaard de galop al uitzitten. En die wilden ook nog wel eens een keer spontaan uitmesten.

Dus waar ik vroeger echt paarden van mensen getraind heb (ook heel veel zadelmak maken), is het mij nooit gelukt om iemand te vinden die ook echt er voor ging. Helaas. Ik ging soms voor schooltijd mijn verzorgpaard voeren als de eigenaar niet kon, ging de eigenaar op vakantie, dan regelde ik als 16 jarige alles, van voeren tot buitenzetten tot uitmesten. Dat lijkt tegenwoordig niet meer mogelijk.

Je moet dus echt geluk hebben dat je iemand vindt die echt er voor gaat. Ze zijn er vast nog wel, maar 9 van de 10 willen gewoon rijden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 08:36

Het is wel lastig want de echt handige ruiters die zijn het zat dat paarden elke keer onder hun komt vandaan verkocht worden als ze Z/ZZ lopen. Of dat de eigenaar ineens weer de teugels overneemt als alle knopjes erop zitten.
Je zult mazzel moeten hebben met een jonge meid oid, of met iemand die nog goed van vertrouwens is. Maar ik vind dat je iemand ervoor moet betalen, in plaats van te denken dat een ander gaat meebetalen. Je hoort eigenlijk alle kosten zelf te betalen en de ruiter er ook nog voor betalen. Je wilt hem eigenlijk gewoon getraind hebben en je wilt profiteren van de kunde van een ander.
En wil je dat niet.. dan moet je dus echt enorm veel mazzel hebben dat dat 16 jarige kind oid toevallig echt wat blijkt te kunnen, maar het leerproces van zo iemand komt wel op jouw paard terecht. Dat zijn dus keuzes
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 18-01-26 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 08:37

Die zijn er, maar er zijn wel wat kanttekeningen.

Stel, ik ben zo'n ruiter die de skills heeft om jouw paard zadelmak te maken en op te leiden. Wie zegt mij dan dat dit paard niet met dikke winst verkocht wordt op het moment dat er succes is en al mijn werk voor mij voor niets is?

Oftewel, er zullen dan echt goede en ook rechtsgeldige afspraken gemaakt moeten worden voor op de langere termijn. En daarnaast iemand vinden die inderdaad ook wel echt de kunde heeft om je paard goed op te leiden. Zodat het een win- win situatie wordt voor beide partijen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:12

Tja, ik sta nogal huiverig tegenover dit soort constructies, zelf meegemaakt, paard van groen naar m2, in die tijd hoge percentages behaald . Bijna altijd 2 winstpunten per proef. Ondanks belofte dat het paard nooit wegging kwamen de dollartekens in de ogen en hoppa , verkocht. Ondanks belofte en vlak voor hippiade .

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:50

Ja de mensen die zich al bewezen hebben gaan dit soort constructies niet aan. Misschien als het paard al klaar is voor het Z/ZZ. Maar niet als ie nog B loopt of zelfs nog groen is. Daar moet je gewoon voor betalen net als ieder ander, of mazzel hebben dat er een handig pennymeisje op wil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:24

Je kan het paard ook in training zetten en het uit laten brengen. Daar kun je ook van genieten en wellicht als het dier paar jaartjes verder is je er zelf wel lekker mee kan weg rijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:28

TussenDeOren schreef:
Ik vroeg mij af of er nog ruiters zijn, die de sport in zouden willen oid, maar geen paard aan willen/kunnen schaffen?
Ik heb een paard dat erg mooie papieren heeft maar nog wel erg jong en groen is. Onder de juiste ruiter zou hij zo kunnen gaan presteren maar ik merk aan alles dit dit gewoon teveel paard voor mij is. Hem verkopen zou ik echt niet over mijn hart kunnen krijgen maar ik zou het ook heel graag zo willen proberen. Het lijkt mij namelijk dat er zat ruiters zijn die graag een sport paard zouden willen oppakken maar dit niet kunnen betalen.
Ik ken het fenomeen “eigenaar zoekt ruiter”. Maar hoor overal dat dat niet echt markt heeft of eigenlijk goed als stop is gezet.

Ik zou heel graag willen horen waar ik zou kunnen zoeken naar zulk soort situaties en of hier ervaringen mee zijn. Het paard zou dan eigenlijk als het ware geleased mogen worden waarin we de kosten onderling verdelen. Verplaatsing mag ook zeker. Gaat mij vooral om dat de potentie van het paard EN de ruiter zo goed mogelijk uit kunnen komen.

Zijn er bijvoorbeeld ruiters die een opleiding in de paarden doen of dergelijk maar geen eigen paard hebben of kunnen aankopen?

Voor de hippische opleiding in Deurne, (vroeger),werden altijd leenpaarden gezocht maar die moesten al wel goed ingereden zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:39

Iemand die jou paard opleidt, uitbrengt in de sport en daarmee de waarde van jouw paard (of je hem nou wel of niet tzt zou willen verkopen doet er in mijn ogen dan niet toe) enorm verhoogd, die zou niet moeten betalen voor zoiets in mijn ogen.

Ik heb dit zo'n 16 jaar voor een eigenaar gedaan, 8 jonge paarden in totaal. De win voor mij was dat ik gratis hele leuke jonge sportpaarden kon rijden en uitbrengen, die ik zelf op dat moment niet kon betalen. De win voor de eigenaar was dat hij er weinig omkijken naar had, wel de lol van dat zijn paarden in de sport werden uitgebracht. Ik hoefde daar niet voor te betalen, we hadden beide op onze eigen manier plezier en ons voordeel aan deze constructie.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:55

Ik heb ook een groen jong paard. Maar door jonge kinderen en door eigen bekkenproblemen (zwangerschappen) verwacht ik niet (dat als ik het dier zelf op hoog of gemiddeld hoog niveau wil hebben) dat ik dat zelf moet doen

Ik zet haar in training. Voor langere tijd.
Dat is het plan. Maar dat kost wel wat

Iemand het niveau erop laten rijden is iets wat je niet zomaar iemand kunt laten doen en zeker niet iets waar een ander voor moet betalen.

Dus houd ik de regie. Zelf een ruiter uitkiezen. Diegene laten doorrijden en uit laten brengen. Als het hoge niveau er toch niet inzit (M2 moet zeker lukken) dan komt ze weer naar huis. En hobbel ik er zelf weer mee door.

Je zou ook IBOP of eptm kunnen doen he?
Staat ook nog eens leuk op je (mooie) papier.
Weet niet of het een ruin is? Je schrijft wel in ‘hij’ vorm…

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:10

oji schreef:
Iemand die jou paard opleidt, uitbrengt in de sport en daarmee de waarde van jouw paard (of je hem nou wel of niet tzt zou willen verkopen doet er in mijn ogen dan niet toe) enorm verhoogd, die zou niet moeten betalen voor zoiets in mijn ogen.

Ik heb dit zo'n 16 jaar voor een eigenaar gedaan, 8 jonge paarden in totaal. De win voor mij was dat ik gratis hele leuke jonge sportpaarden kon rijden en uitbrengen, die ik zelf op dat moment niet kon betalen. De win voor de eigenaar was dat hij er weinig omkijken naar had, wel de lol van dat zijn paarden in de sport werden uitgebracht. Ik hoefde daar niet voor te betalen, we hadden beide op onze eigen manier plezier en ons voordeel aan deze constructie.

Via zo'n constructie heb ik ook een paar paarden bij fijn rijdende amateurruiters staan.
Ik betaal alle kosten, de paarden worden netjes getraind en we hebben er samen plezier van.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:31

Zo doen wij het ook, soms betalen we een beetje, soms gaat het met gesloten beurzen.
Maar dit gaat meestal via mond op mond reclame - zoals Dee-es ook zegt. Hier in de buurt gaat het vooral via de (streek)wedstrijden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:15

Ik heb dat gedaan toen ik zelf een blessure kreeg, echter had ik dat paard al zelf zadelmak gemaakt en had deze al een paar keer meegenomen op wedstrijd. Alleen kende ik de ruiter en vond/vind het een van de meest talentvolle ruiters hier in de regio. Ik betaalde haar 300 euro per maand om het paard te rijden, ik betaalde 2 keer per maand les en betaalde startkaart en alle kosten voor de wedstrijd. En ze zou 10% meekrijgen bij verkoop.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:43

Je valt eigenlijk net tussen twee constructies in.
Lease is mogelijk, maar dat kan dan ook betekenen dat de sportambities van de leaser niet zo hoog zijn of veranderen doorheen de tijd.
Als je echt wilt dat een paard tot niveau x opgeleid wordt en regelmatig meegenomen wordt op wedstrijd dan zit je in het segment van training/uitbrengen op wedstrijd en dat is een betalende dienst.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:21

Ik ben daar zelf onlangs naar opzoek gegaan voor mijn jonge paarden, maar die vind je idd alleen als betalende dienst.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 20:21

Elisa2 schreef:
Die zijn er, maar er zijn wel wat kanttekeningen.

Stel, ik ben zo'n ruiter die de skills heeft om jouw paard zadelmak te maken en op te leiden. Wie zegt mij dan dat dit paard niet met dikke winst verkocht wordt op het moment dat er succes is en al mijn werk voor mij voor niets is?

Oftewel, er zullen dan echt goede en ook rechtsgeldige afspraken gemaakt moeten worden voor op de langere termijn. En daarnaast iemand vinden die inderdaad ook wel echt de kunde heeft om je paard goed op te leiden. Zodat het een win- win situatie wordt voor beide partijen.

Dat verkopen of zelf mee verder gaan is me meermaals overkomen. Ja, inrijden was mn hobby, heb zo mijn eerste wedstrijdervaring opgedaan, maar nu ik er op terugkijk is er echt wel gebruik van me gemaakt. Ik was er zelf bij en naief, maar beloftes wwrden vaak vergeten als het om geld ging.

TussenDeOren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:32

Bedankt voor ieders bericht!

Het paard is zadelmak en licht doorgereden. Hij is braaf , maar heeft handig iemand nodig om hem juist te laten lopen (welk jong paard niet).

Mijn gedachten gang was dat er vast voldoende ruiters zijn die niet de kosten van aanschaf en volledige stalling/voer/DA etc kunnen betalen maar wel een paard met papier en talent zou willen rijden. Dat komt wellicht meer richting lease maar wel dus voor een handige ruiter, moet het voor beide leuk blijven.

Maakt mij verder niet uit of de ambitie van de ruiter “lol met je knol” of ZZ is. Verkopen zou ook niet op de planning staan en ben bereid de nodige afspraken neer te zetten. Mijn doel is vooral iemand blij te maken, die mijn paard blij kan maken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Het lijkt mij oprecht enorm leuk om 1-2 paarden van anderen in training te hebben en om op te leiden naar Z en hoger.
Maar eerlijk? Ik ga dat ook niet onbetaald doen.. als ik zie wat ik heb geïnvesteerd in lessen en tijd om op dit niveau te komen (2x ZZL etc), en blijf investeren, dan kost het me gewoon teveel om met een groene dit proces opnieuw aan te gaan zonder dat het wat ‘oplevert’. En ja ik vind in mezelf én het paard investeren wel een basis.
Dus nee, als de kosten niet betaald worden zou ik zo’n constructie helaas niet aangaan. Een paard leasen en de kosten delen zou ik dan ook geen optie vinden.
Met leasers voor mijn eigen Z-ZZL pony’s merk ik juist dat het niveau van de ruiters echt enorm laag is, en de inzet vaak ook. :o Dus als je zo’n lease constructie aangaat, houdt in gedachten dat het niveau en de inzet vaak toch wel tegen valt. De ruiters die kunnen en willen investeren vragen geld of investeren wel in een paard voor zichzelf.
Ook mijn Z pony in bruikleen, kwam 1,5 jaar later in slechte toestand terug. Heeft me meer gekost aan opknappen, had haar beter thuis kunnen houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:18

Een jong paard doorrijden is meestal een betalende dienst. Ik kan me nog wel voorstellen dat een handige meid (of jongen) het nog wel leuk zou vinden om het gratis te doen (als in win win). Die zullen er nog wel rondlopen. Maar een ruiter die kundig genoeg is om een paard door te rijden en jou betaalt om dat te mogen doen, dat ga je niet vinden.

Het moment dat het paard wat verder doorgereden is en wat gemakkelijker nagereden kan worden, zie ik wel gebeuren dat een betalende bijrijder juist blij is om zich verder te ontwikkelen met een talentvol paard onder het zadel.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 47 min geleden

absque_dubio schreef:
Het lijkt mij oprecht enorm leuk om 1-2 paarden van anderen in training te hebben en om op te leiden naar Z en hoger.
Maar eerlijk? Ik ga dat ook niet onbetaald doen.. als ik zie wat ik heb geïnvesteerd in lessen en tijd om op dit niveau te komen (2x ZZL etc), en blijf investeren, dan kost het me gewoon teveel om met een groene dit proces opnieuw aan te gaan zonder dat het wat ‘oplevert’. En ja ik vind in mezelf én het paard investeren wel een basis.
Dus nee, als de kosten niet betaald worden zou ik zo’n constructie helaas niet aangaan. Een paard leasen en de kosten delen zou ik dan ook geen optie vinden.
Met leasers voor mijn eigen Z-ZZL pony’s merk ik juist dat het niveau van de ruiters echt enorm laag is, en de inzet vaak ook. :o Dus als je zo’n lease constructie aangaat, houdt in gedachten dat het niveau en de inzet vaak toch wel tegen valt. De ruiters die kunnen en willen investeren vragen geld of investeren wel in een paard voor zichzelf.
Ook mijn Z pony in bruikleen, kwam 1,5 jaar later in slechte toestand terug. Heeft me meer gekost aan opknappen, had haar beter thuis kunnen houden.

Eens. Ik heb ook nooit betaald om andermans paarden naar een bepaald niveau te rijden. Paarden werden er alleen maar beter van en meer waard. Hier helaas ook te vaak meegemaakt dat een paard met winst in het Z ineens de deur uit kon, waardoor subtop steeds verder weg was.
Ik heb de mogelijkheid om een paard op een goede privestal te zetten, met alle voorzieningen die je maar kunt wensen en waar het paard echt nog paard kan zijn, maar ik ga geen 425,- stalling betalen en dan ook nog eens mijn gratis uren erin stoppen en kosten voor instructie e.d. Dat zou voor mij betekenen dat ik een 'lege' stal vul, waar ook een betalende klant met een trainingspaard kan staan voor 1000,- excl per maand. Wat dat bedrag loop je dan mis. Dus zelfs een 50/50 regeling is dan niet interessant.

Dus als je geen ambities hebt om je paard naar een bepaald niveau te krijgen, met een ruiter die weet wat hij/zij doet, dan zou ik een leaseconstructie zoeken met een jongere ruiter of een gezellige bijrijder zoeken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

Zeker, mijn dochter rijdt fanatiek maar ik kan (na verkoop pony ivm haar 18 jaar) financieel gezien geen paard meer aanschaffen. Ze doet nu mooi ervaring op, op een ervaren wedstrijdpaard van iemand anders(zou haar nu ook nog niet op een groene zetten), maar kan me voorstellen dat zo'n constructie in de toekomst heel goed zou passen.

We hebben zelf beschikking over een prachtige stalling, weidegang en uitrijmogelijkheden, maar dat wordt nu bezet door onze bejaarde c-pony en een wollige shetlander :')

Ik heb zelf vroeger ook jonge paarden voor anderen doorgereden, die werden ook wel wel verkocht, maar ik had de tijd van mn leven en veel ervaring opgedaan.