Realistische prijzen aankoop paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne200512

Realistische prijzen aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 19:16

Hoi allemaal,
Ik ben heel langzaam opzoek naar een nieuw Paard. Ik ben opzoek naar een dressuurgefokte kwpner met als hoofd doel de wedstrijdsport mee te beoefenen. Ik heb altijd e ponys gehad die ik als veulen al in bezit had en deze zelf opgeleid voor de dressuur. Echter heb ik dus geen ervaring met een paard, dat al beleerd is, kopen. Met de huidige markt vind ik het heel lastig om mijn eisenlijstje te maken die voldoet aan realistische eisen passend bij mijn budget.

Mijn budget is rond de 15.000 euro, minder mag natuurlijk altijd:). De belangrijkste eisen zijn dat die helemaal gekeurd is en dat er potentie in zit voor het hogere werk(goede afstamming)

Ik zoek eentje die wel al zadelmak is, maar het is geen probleem om zelf op te leiden. Wat is realistisch qua leeftijd en niveau bij dit budget?

Gekeurd en potentie zijn voor mij het belangrijkst. Ik heb liever een 3 jarige die daar aan voldoet dan eentje die al ouder is maar dat niet heeft. Max tot een jaar of 7.

Ik hoop dat jullie een eerlijke mening hebben over wat ik kan verwachten met een budget van 15k.

Keldeo

Re: Realistische prijzen aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:32

Wat vind jij potentie? Wat zou je willen bereiken? 15k voor een gezonde, gekeurde kwpn’er met potentie voor hoger werk is niet realistisch bijvoorbeeld.

Anne200512

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 19:36

Keldeo schreef:
Wat vind jij potentie? Wat zou je willen bereiken? 15k voor een gezonde, gekeurde kwpn’er met potentie voor hoger werk is niet realistisch bijvoorbeeld.

Ik heb mijn ponys altijd tot en met het z2 gereden, het liefst wil ik met mijn paard daar net voorbij. Dus die potentie en mindset zoek ik in een jong paard. Maar als dat niet realistisch is, is dat natuurlijk ook een antwoord en gaat het hem nu nog even niet worden

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:37

Ieder paard wat gezond blijft gaat een ZZL proef kunnen lopen. Daar hoef je geen wereldbeweger voor te hebben, maar gewoon een fijn correct bewegend paard met een fijne werkinstelling.
Ben je zelf een handige ruiter, dan kom je met een fijn correct bewegend paard daarboven ook nog wel weg, maar moet je naar mij mening geen 70% gaan verwachten.

Die zijn er voor 15k echt wel te vinden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:39

De prijzen zijn gezakt afgelopen jaar. Voor 15K kan je prima een leuk paard kopen, vooral als hij niet verder opgeleid hoeft te zijn.

Je kan ook nog overwegen een volledig groen paard te kopen en zelf zadelmak te laten maken, dan heb je nog meer keus.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:40

Daarnaast vind elke fokker dat zijn paard wel potentie heeft, dat staat immers bij zo goed als elke advertentie. Daar zou je wel even doorheen moeten prikken

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:20

Een gewoon paard koop je makkelijk vor je budget afhankelijk van huidige opleidingsniveau.

Echt potentie voor de hogere sport zeker niet. Maar dan praat je ook wel de Z, basissport, voorbij met hoge percentages. Ik denk niet perse dat je dat bedoeld

Anne200512

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 20:24

Cioccolato schreef:
Een gewoon paard koop je makkelijk vor je budget afhankelijk van huidige opleidingsniveau.

Echt potentie voor de hogere sport zeker niet. Maar dan praat je ook wel de Z, basissport, voorbij met hoge percentages. Ik denk niet perse dat je dat bedoeld

Dankjewel voor je reactie! Ik hoop er ooit net voorbij te kunnen, maar het hoeft idd niet met de hoogste percentages en veel verder dan dat:)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:34

Ik denk ts dat je wel net in een lastige categorie zoekt, wel al ingereden en met 'potentie' (al is dat altijd een lastige natuurlijk, wat is dat nou, een paard wat zich los in de wei geweldig kan tonen kan onder zadel zich anders tonen, maar ook andersom, dier wat enorm basic is in basisgangen, ook onder zadel kan wel grand prix worden door ontwikkeling en werkbaar karakter) dit is een categorie die echt veel geld kost, en dan is 15.000 echt niets meer.

Kan ik aannemen aan jouw ervaring met pony's dat je een kleinere ruiter bent( en niet zoals ik 178 cm?)
Als je dan bij de nog wat kleinere paarden gaat kijken wordt je zoektocht misschien ook makkelijker/gunstiger
Bepaald type wat kleiner sportpaard(Barbie paard) zou ik met mijn lengte nooit op gaan zitten en als ze dan onder de 165 zitten zijn ze stukken minder populair als 'de echte' sportpaarden, maar zeker niet minder potentie.

Ook als je dan al een dier hebt wat nog niet zadelmak is scheelt enorm in prijs (door het 'risico' van zadelmak maken en hoe een dier zich daarna ontwikkelt)

Imo zou gezond, werkbaar karakter en beetje gunstige bouw belangrijkste 'potentie' factor zijn.

Persoonlijk ook liever een paard wat nog niet zadelmak is, tenzij ik zou weten dat dier zadelmak is gemaakt op manier waar ik achter sta, met voldoende rust/tijd en degelijke opbouw.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:51

Tja, gezond, braaf, goed bewegend met voldoende potentie. Dat kost wel wat..

Het ligt er denk ik aan wat je zelf kunt? Kun jij een paard verbeteren qua gangen die gewoon een goede basis aanleg heeft? Zo, ja dan kun je voor dit geld wel slagen. Zo, nee dan kun je beter nog even door sparen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:27

Wat Elisa zegt klopt, het ligt er heel erg aan wat je zelf in je mars hebt en hoe groot de gok is die je wilt nemen. Dan zijn er zeker mogelijkheden.

De praktijk van dit moment is bv. dat er veel merries zijn van 4 of 5 jaar zijn die nog bij de fokker staan en waar nog niks mee is gebeurd. Daar kun je relatief goedkoop aan komen omdat de fokkerij een beetje op z'n gat ligt. Soms zijn ze zadelmak, soms nog helemaal groen.

Ik denk trouwens dat de echte potentie pas blijkt als je een tijdje met een paard aan het werk bent.
Dus kijk niet teveel naar afstamming (behalve als je wilt fokken natuurlijk).

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:36

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:50

Je kunt nu prima zelfs een goede elite dresuurmerrie kwpn kopen die goedgekeurd is voor 15.000 euro of wat minder en 4/5 jaar oud.
Ze zijn er nu omdat mensen stallen tekort hebben en de kosten aardig hoger zijn geworden. Fokkers willen ook paarden kwijt omdat er weer nieuwe jonge paarden aankomen.

Als je naar de paardenveilingen kijkt, zijn er goede paarden in de kwpn hengstenveiling van de hengstenkeuring die voor 7000 / 8000 euro weg gaan. De uitschieter haalt de gemiddelde prijs omhoog.
En die paarden zijn dan ook al volledig gekeurd.
De prijzen waren paar jaar geleden ook echt anders.
Denk dat de particulier vaak nog het meest vraagt voor zijn paard en een niet marktconforme prijs vraagt.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 06:51

https://www.facebook.com/vanolsthorses Van hen is net een advertentie verschenen over verkoop van groot aantal ruinen voor interessante prijzen, onbeleerd maar helemaal gerontgend en kwaliteit.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:53

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 13:39

Volg mee.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 16:06

Bij je rijtje wensen, zou ik zelf meer denken aan het dubbele. Dit is mijn ervaring ook!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:35

Voor een 3 jarige? Nee joh, TS zoekt een paard waar ze ZZL mee kan rijden, het hoeft geen grandprix topper te zijn.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:45

Hoeveel is een ‘simpele’ Kwpner momenteel :oo
En voor dat geld zijn ze nog niet eens hoger geklasseerd maar hebben ze potentie tot? :o?

Ik heb voor 1/3de mijn correct bewegende Arabier gekocht met potentie tot wereldkampioenschappen in de endurance (waar hij nu overigens voor gekwalificeerd is.) En die was hapklaar om te rijden, en braaf, maar nog niet gestart toen ik hem kocht. Loopt overigens ook een nette m1 proef. Maar geen inzet om hem uit te brengen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:44

Voor 15k moet je echt nog wel een sportpaard kunnen kopen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:10

En laat je goed informeren. De prijzen zijn echt aan het zakken, maar dat zie je nog niet terug in de vraagprijzen :).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:15

Kabayo schreef:
Daarnaast vind elke fokker dat zijn paard wel potentie heeft, dat staat immers bij zo goed als elke advertentie. Daar zou je wel even doorheen moeten prikken

Potentie voor de sport of voor de topsport is nog wel een verschil. En of een paard potentie heeft voor de top, kom je pas achter als ze onder het zadel zijn en de eerste jaren zijn doorgereden.
Maar een goed jong paard is zeker te koop voor 15K. Als je zelf een jong paard kunt inrijden/doorrijden dan kun je ook nog wel kiezen voor onbeleerd. Zadelmak is in de meeste gevallen niet zo'n probleem (mits een paard goed gezond is). Als een paard minder geschikt is voor de sport omdat ie bvb te traag is, dan kun je ze ook altijd wel weer goed kwijt als ze een beetje zijn doorgereden en liefst nog een eerste wedstrijdje hebben gelopen. ZZL halen de meeste (sportgefokte)paarden wel: of er meer in zit moet blijken in de weg ernaar toe. Dan kun je een paard ook nog weer goed verkopen.

Het is altijd wel een gok hoor. Er zijn beloftevolle paarden die hun benen langs hun oren vouwen maar waar onder het zadel niks van overblijft. Dus meer dan 15K zou ik voor een jong onbeleerd paard op dit ogenblik ook niet geven.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:27

De meeste ruiters halen denk ik het z2 of hoger niet. Dat lijkt me meer het probleem