Fryso (legancy) wie heeft ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Fryso (legancy) wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 09:36

Helaas moet ik voor mijn paard opzoek gaan naar een ander zadel na een zadelcheck van mijn huidige zadel. Mijn zadelmaker heeft een aantal opties gegeven waar ik naar kan gaan kijken, waaronder dit type zadel .

Wat zijn jullie ervaringen met de Fryso? Bij voorkeur de Legancy. Voor type ruiter is dit zadel geschikt? Vooral voor mensen met lange benen of ook korte benen? Word je in een bepaalde houding gedrukt, of valt dit mee? Hebben jullie veel problemen gehad met dit zadel?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:19

De Fryso Legacy heeft naar mijn weten een vrij diepe zit. Daar moet je niet te veel bovenbeen/kont voor hebben, dan kan je het gaan ervaren als "gedwongen". Toen ik deze zelf testte, merkte ik dat ik wat naar voren viel.
Kwalitatief wel een heel fijn zadel, maar maat en pasvorm moeten wel bij je passen (maar dat is met elk zadel zo). Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een Fryso classic (volgens mij nu de "Ambition")

Ik vind jou paard wel een stoere trouwens <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 11:08

Dankjewel voor je reactie. Ik ben inderdaad wel klein met redelijk wat bovenbeen en billen. Een teveel gedwongen houding vind ik niet prettig. Ik heb nu een Hulsebos, maar deze is te smal voor mijn paard. Voor mij qua zit perfect.

Dankjewel! <3

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:48

Ik heb een Fryso legacy op mijn fries, vindt het een heerlijk zadel. Persoonlijk vind ik het net genoeg steun, maar niet gedwongen.

Wel advieseer ik om het zadel eerst uit te testen. Destijds tweespan laten komen en dit zadel zat ik duidelijk fijn in en lag ook goed op mijn paard.

germie

Re: Fryso (legancy) wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:11

Ik heb een Legacy hier liggen voor mijn KPWN-merrie met hoge schoft. Helaas komt het de laatste tijd wel erg dicht bij de schoft (fit 3), waardoor ik het zadel eigenlijk niet meer gebruik. Maar mocht je het willen voelen, je bent welkom. Ik vind de Legacy fijn zitten, maar absoluut meer gedwongen dan een wintec dressuur zonder wrongen (ik haal de wrongen er altijd af omdat ik anders met mijn lange bovenbenen niet uit kom op een Wintec).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 12:13

Getty_Maan schreef:
Ik heb een Fryso legacy op mijn fries, vindt het een heerlijk zadel. Persoonlijk vind ik het net genoeg steun, maar niet gedwongen.

Wel advieseer ik om het zadel eerst uit te testen. Destijds tweespan laten komen en dit zadel zat ik duidelijk fijn in en lag ook goed op mijn paard.

Mijn zadelmaker gaf aan dat de Legancy fit 4 geschikt is voor de rug van mijn paard. Hij heeft deze zelf niet op voorraad, daarom adviseerde hij mij om zelf even opzoek te gaan naar een tweedehandszadel. Hij lijkt in het eerste opzicht best wel op mijn Hulsebos.