Suikerarm/energiearm hooi

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Suikerarm/energiearm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 20:33

Hey,

Mijn jong paardje (BWP) is wat aan de dikke kant. Het paardje kan niet aan het werk gezet worden wegens spat. Ik zou hem graag 24/7 hooi aanbieden. Het hooi dat ik nu heb (van de stalling) is hoog in suiker.

Waar kopen jullie suikerarm/energiearm hooi? Ik en paard wonen zelf in België, provincie Antwerpen.

Ik heb hay to you en corsten gevonden. Wat zijn de ervaringen?

cinniz123

Re: Suikerarm/energiearm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:56

Corsten vind ik dw kleine baaltjes altijd heel fijn.
Heb wel eens een uitstap gedaan omdat Corsten dan niets had laag in suiker maar dat viel dan altijd weer tegen dat ik toch weer terug naar Corsten ging.
Hay to you geen ervaring mee.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:15

Misschien graszaadhooi zoeken, is meestal erg arm.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:17

Ik heb mijn hooi van Louis Venhorst. Super tevreden over.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 23:03

Je kunt hooi 50/50 mengen met graszaadhooi. Graszaadhooi is te eenzijdig om solo te voeren maar gemengd is het buikvullend, als het andere hooi een gemiddelde analyse heeft.
Andere optie is om het hooi te weken; een uur in een bak met ruim water. Dan lossen de suikers voor ongeveer eenderde op. Water wel steeds verversen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 23:14

Bij Venhorst kun je ook gemixt hooi bestellen. Bijv. Kruidenhooi gemixt met graszaad hooi

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:59

Dirks Fourage in Beneden-Leeuwen heeft heel veel hooi met analyses. Heel fijn in contact, ik zocht laag in suiker, wel eiwitten, stofarm. Hij zoekt dan met je mee wat past. Heb toen balen van 5,5% suiker gehad . Nu bewust wat hoger in suiker en Energie in deze periode.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:21

Lindsey_99 schreef:
Je kunt hooi 50/50 mengen met graszaadhooi. Graszaadhooi is te eenzijdig om solo te voeren maar gemengd is het buikvullend, als het andere hooi een gemiddelde analyse heeft.
Andere optie is om het hooi te weken; een uur in een bak met ruim water. Dan lossen de suikers voor ongeveer eenderde op. Water wel steeds verversen.

je kunt wat balancer voor de mineralen en wat eiwit uit lucerne of soyagrit voor de eiwitten bij geven.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:34

KletsKoekje schreef:
Dirks Fourage in Beneden-Leeuwen heeft heel veel hooi met analyses. Heel fijn in contact, ik zocht laag in suiker, wel eiwitten, stofarm. Hij zoekt dan met je mee wat past. Heb toen balen van 5,5% suiker gehad . Nu bewust wat hoger in suiker en Energie in deze periode.

Ik heb 3 keer een partij bij Dirks besteld en 3 keer was het laag in suiker maar verder echt ruk!
Eerste partij zaten de balen vol met gedroogde modder kluiten dus aangeven en 2de partij had dit niet maar wel veel zand en heel erg veel stof.
En de 3de partij leek goed te gaan maar de helft van de partij zat vol met stokjes,gedroogde eikels en ontzettend veel onkruid.
Toen ik een melding deed kreeg ik het antwoord dat komt omdat er niet meer gespoten mag worden dit is wat je steeds vaker gaat krijgen.
Ze zouden de balen ophalen maar communicatie is niet op zn best bij hun waardoor ik ergens anders mijn hooi ben gaan halen uit nood.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 15:15

Vervelend cinniz123, ik heb tot nu toe 3 goede leveringen gehad met goed hooi - gelukkig

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:35

Daarom hier toch de keuze voor graszaadhooi en dan maar een balancer en wat eiwit bijvoeren evt. herbs van equifyt. Je ben met graszaadhooi redelijk zeker dat het vrij is van rare andere dingen.