Waar koop je een gezinspaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zazaza

Waar koop je een gezinspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 18:20

Hoi

Afgelopen jaar heb ik mijn PRE merrie laten inslapen. Ze was onwijs bijzonder en al 15 jaar mijn grote vriendin.

Inmiddels kijk ik langzaam naar iets nieuws, maar met een andere bril, want waar ik hou van sensibel en snel denkend moet het nieuwe paard ook door mijn dochters van 12 en 14 te rijden zijn (hebben wel rijervaring, 1 is wat onzeker en verliefd op een brave Gelderse van 180, de ander rijdt jonge ponies in en houdt van afwisseling)

Ik zoek dit:
- merrie
- sociaal in de kudde
- op gras te houden
- ik ben 175, dus niet te klein
- gezond (zeker geen eczeem)

We willen ermee:
- in het bos rijden (op 100 meter stappen)
- een klein sprongetje moet kunnen
- fijn te rijden

Ik bied een blijvende vijf sterren plek, 24/7 in kudde verband en budget is niet erg belangrijk.

Nou dacht ik zelf aan een grote fjord (liefst gra!) of criollo, maar waar koop je zoiets?
Ik heb Facebook geprobeerd, zonder succes.

Willen jullie meedenken? Wie weten weten jullie fokkers (mijn PRE heb ik zelf uit Spanje gehaald ooit, buitenland mag dus ook) of hebben jullie suggesties waar ik helemaal niet aan gedacht heb. Ik loop een beetje vast op hoe nu verder…..

Edit: misschien zit ik ook niet op het goede spoor hoor….ik kocht mijn PRE voor mezelf en met mijn hart…. Misschien zit ik nu qua ras al niet eens goed. Geloof dat ik een beetje bokt input wel kan gebruiken nu.
Laatst bijgewerkt door zazaza op 21-11-25 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Re: Waar koop je een gezinspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:28

e-horses of sporthorses, ook hier staan gewoon koudbloeden op, marktplaats.

en met google kom je ook een heel eind, even gezocht op het fjordenras:

hestegaarden.nl
destalhouteghem.be
Fokkerij van den Berg

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:35

Ik stuur je een pb :)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 18:39

Dank voor je reactie, echter vind ik op sporthorses bijvoorbeeld niet 1 bereden fjordenmerrie, ook niet via jouw Google search (of kijk ik met mijn neus?), en marktplaats ook niet…

Ik had dezelfde routes al geprobeerd, maar helaas is het aanbod echt zero hier

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 18:40

Zebrastreep schreef:
Ik stuur je een pb :)

Graag!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:45

Een freiberger, uit Zwitserland geïmporteerd. Vermits je PRE uit Spanje kwam, is importeren geen probleem voor jou :D . Bij een betrouwbare fokker / stal voorleggen wat je zoekt, ze helpen jou ook met de papieren. We hebben zelf een erg fijne ervaring en zouden zo meteen opnieuw een fribi importeren.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 18:48

Kijk daar had ik niet aan gedacht…..ik ga even googlen. Heb je toevallig ook suggesties waar dan precies?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:49

Je hebt pb als goed is.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:57

Je hebt de Facebookpagina fjorden zoeken baas. Daar worden fjorden aangeboden.
Al zijn de goede zo weg. Ik werd overladen toen met reacties.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 19:05

Ah die kende ik nog niet, fjord te koop wel….. ik ga kijken dankjewel

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:28

Ik stuur je een pb !

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:28

Goede vraag, ik lees even mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:29

Ga eens praten met Hans van de Berg, die heeft Haflingers en kan goed met je meedenken. Zijn echte gezinspaarden. Als je uitlegt wat je zoekt kan hij het ook voor je uit Oostenrijk halen.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 21:09

Ik kan mijn vinger er niet helemaal op leggen waarom, maar met Haflingers heb ik helemaal niks. Ik heb zelf nog nooit een gezien die echt fijn te rijden was… wel dank voor de suggestie

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:22

Ik ken er verschillende die Z of hoger lopen, zowel onder het zadel als aangespannen. Ik dacht ook dat ik er nooit 1 wilde, maar we hebben er nu toch 1. Ik vind haar echt heel erg leuk. Maar goed, misschien is mijn tip voor iemand anders een aanrader. Veel succes met jullie zoektocht!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 07:16

Ik heb net een Freiberger aangeschaft om dezelfde reden en tot nu toe echt een heel fijn, lief en nuchter dier. Net even een slag groter dan een fjord/tinker/haflinger. Ik heb hem bij www.franches-montages.be vandaan. Daar hebben ze er best wel wat staan dus dan kun je in 1x een aantal bekijken. Het is even een eindje rijden maar echt de moeite.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:37

Ik zie eigenlijk niet in waarom die PRE geen gezinspaard zou kunnen zijn? Ze passen zich vaak aan, aan de berijder en dat sprongetje en die bosrit moeten ook kunnen als je gewoon een niet te sensibele koopt.

Fjorden zijn niet altijd zo makkelijk hoor, zou dan denk ik ook eerder een Freiberger aanraden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 10:43

Ik heb een lieve Quarter merrie staan. Een simpele vos kleur met witte bles en witte beentjes. Ze is 5 jaar en staat op het gras nu snachts dan binnen in de kudde met merries en ruin.
Ze is groot, cool en zit comfortabel. Makkelijk in de hand en te laden en mee te nemen.

Ze is hier geboren en haar moeder staat hier ook.
Zo een huisje als jij beschrijft zou ik wel wensen voor haar. :o

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:43

Ik zou een Spanjaard ook niet direct wegstrepen. Wij hebben een PRExArabier en die is perfect voor zowel mij als mijn dochter van 11.
Alles kan je er ook mee, ze wordt juist blij van de afwisseling tussen het dresuurmatig zwaardere dat ik vraag en lekker met mijn dochter rijden. Springen, zonder zadel, niets is te gek...

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:08

Freibergers zijn erg leuk! Vergeet ook het Groninger paard niet, die zou je ook goed kunnen passen. Helaas lastig te koop te vinden, want degenen die een Groninger hebben willen er meestal niet vanaf ;)
Ik zag laatst een Normandische Cob. Ook het googlen waard misschien. Ik ken het ras zelf verder niet, maar ik vond het een aansprekend dier en ik kan me voorstellen dat ze veelzijdig zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:37

Ik heb in mijn zoektocht verschillende echt wel leuk te rijden Haflingers getroffen. Helaas 1 te klein voor mijn vriend en 1 afkeur.

Je ziet wel vaker grote Haflingers dan grote Fjorden en vergeleken met Freibergers een stuk betaalbaarder.

Uiteindelijk een paard (kruising haflinger, Fries, KWPN) getroffen via een zoekertje op Facebook.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondanks haar wat lompe uiterlijk, echt een heel sensibel en werklustig dier. Ook heel eerlijk.

Daarvoor bezig geweest met kruising Fjord x KWPN, vond ik ook echt fijn karakter hebben. Helaas ook afkeur.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 18:37

Dank voor al jullie input. Ik ga nog even rustig kauwen. Geloof dat een freiberger ook een optie is. Meer gerichte input (sites etc) is nog steeds heel welkom!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:18

Ik zie de laatste maanden veel Merens paarden die aangeboden worden en die zien er echt onwijs braaf uit!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:45

Ik ken ook hele lieve makke Friezen. Maar zit wel een prijskaartje aan

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 20:06

Ik zou het ras eigenlijk los laten denk ik. Als het en een bepaald ras moet zijn én een bepaalde kleur én een merrie én geschikt voor een onzekere ruiter wordt het een lange zoektocht denk ik. Daarbij heb je bij elk ras brave en niet zo brave paarden