Overzicht crematoria voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Overzicht crematoria voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 20:25

Waarschijnlijk moet ik binnenkort afscheid nemen van 1 van mijn paarden.

En het zit nu eenmaal in mij, ik wil alles graag vooraf goed geregeld en uitgezocht hebben, zodat ik op het moment zelf er niet meer over na hoef te denken.

Ik wil mijn paard laten cremeren. Dit is een bewuste keuze.
En omdat inslapen geen bloedspoed betreft en ik zelf erheen kan rijden, zou ik "graag" (voor zover je dat graag kunt noemen) mijn paard naar het crematorium brengen om daar in rust te laten inslapen.
Ik heb ooit wel eens een brochure van een crematorium gezien waar ze een prachtige stal met dikke laag stro hadden waar ze met een eigen dierenarts werken voor het inslapen.

De websites die ik nu tegenkom zijn sowieso de meeste niet echt mobiel vriendelijk, en ook wel onduidelijk.

Ik ben mij heel duidelijk bewust van de kosten, en snap dat er nog extra dingen bij kunnen komen!

Maar welke crematoria zijn er nu waar je in rust heen kunt om te laten inslapen? Ik kan uiteraard ook bij ons op stal laten doen en dan laten ophalen.

Onali

Re: Overzicht crematoria voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:27

En afscheid van de kudde/ maatje van het zieke paard?

Wel een mooi idee idd dat je bij het crematorium een inslaapoptie hebt.

Had er nog niet eerder van gehoord.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:36

Dat kon bij het crematorium in Beverwijk :j

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:40

crematorium in beverwijk inderdaad! daar heb ik mijn merrie 10 jaar geleden ongeveer ook in laten slapen op locatie daar!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:22

Ziet er prachtig uit in Beverwijk, mooie ruime stal en ontspannen sfeer

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 22:45

Onali schreef:

Het is in dit geval een geblesseerd paard, welke niet speciaal een kudde oid heeft ;)

Aan de rest:

Bedankt voor het doorgeven, dit was inderdaad 1 van de crematoria die ik op mn lijst heb staan.

Voor de gene die daar (helaas) al eens gebruik van hebben gemaakt

Welke kosten kwamen er nog meer bij naast de crematie zelf?
Want ik zie bijv gebruik afscheidsruimte verplicht als je mee komt, maar welke kosten komen er nog meer kijken?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 22:48

Het Hoeksche Hof in Numansdorp

Kwa extra kosten ken ik alleen de voorrij/ benzinekosten.

Heel veel sterkte alvast.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 22:48

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 22:57

ivy_power89 schreef:
Onali schreef:

Het is in dit geval een geblesseerd paard, welke niet speciaal een kudde oid heeft ;)

Aan de rest:

Bedankt voor het doorgeven, dit was inderdaad 1 van de crematoria die ik op mn lijst heb staan.

Voor de gene die daar (helaas) al eens gebruik van hebben gemaakt

Welke kosten kwamen er nog meer bij naast de crematie zelf?
Want ik zie bijv gebruik afscheidsruimte verplicht als je mee komt, maar welke kosten komen er nog meer kijken?

Afhankelijk van het gewicht zullen er dan nog bijkomen: € 385,00 voor het inslapen door hun dierenarts of € 195,00 als je je eigen dierenarts meeneemt ( die je dan ook weer extra zal moeten betalen) en inderdaad daar bovenop € 195,00 voor het gebruik van de afscheidsruimte, ook als je daar geen gebruik van maakt. Verder eventueel nog kosten voor het afnemen van ijzers en dan de kosten voor een as-kist, die kosten zijn € 97,50.

Het is heel veel geld, maar als je dat zo wil is dit wel een hele fijne plek om het te laten doen. Paarden kunnen in zijn geheel in de oven, wat lang niet overal zo is en ze gaan met heel veel respect met paard en eigenaar om!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 23:28

Voor je paard is inslapen in eigen omgeving toch fijner? Een vreemde omgeving geeft al verhoging van cortisol ...En dan nog de stres rond inslapen er bij? Als je de keuze hebt is op je stalling inslapen beter. Daarom zou ik mijn paard nooit laten slachten.Niet van weg het slachten zelf ik denk dat een schiet masker nog sneller gaat als inspuiten,maar wel de stres er rond die het met zich mee brengt.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 23:54

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 06:28

Kosten die erbij komen staan op de site
Denk aan de onderste regels askist van 97 eu bijvoorbeeld
Verder is het een fijne plek

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 21:07

haha1995 schreef:
Voor je paard is inslapen in eigen omgeving toch fijner? Een vreemde omgeving geeft al verhoging van cortisol ...En dan nog de stres rond inslapen er bij? Als je de keuze hebt is op je stalling inslapen beter. Daarom zou ik mijn paard nooit laten slachten.Niet van weg het slachten zelf ik denk dat een schiet masker nog sneller gaat als inspuiten,maar wel de stres er rond die het met zich mee brengt.

Dit betreft een paard die werkelijk overal mee naar toe gaat en mee naar toe is geweest. Van locaties met heftige muziek, pizza korsten eten in de achtertuin van een rijtjeshuis tijdens een kinderfeestje, tot aan voorbeeldpaard tijdens fysio en dierenarts bijscholingen op klinieken, en noem maar op.
Als hij een lege trailer open ziet staan, dan loopt hij er zo in, en het zal er ongetwijfeld anders ruiken enzo maar ik denk oprecht dat het bovenstaande stress verhaal in dit geval echt meevalt ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:16

Ik betaalde naast de crematie ook nog administratiekosten, enkele jaren geleden nog zo'n 27 euro. De askist heb ik bij het laatste paard geweigerd. Die kwam in de urn bij mijn eerste paard in en heb ik over laten zetten in een curver box van de Blokker om mee te nemen. Vond het zo'n onzin om nog zo'n kist te hebben voor alleen vervoer in de auto voor bijna 100 euro...
Let erop dat als je niet op locatie daar laat inslapen maar uiteindelijk wel thuis, dan rekenen ze ook trailerschoonmaak kosten.