Ik kan geen hoefsmid vinden (zuidoostbeemster)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lopeza

Ik kan geen hoefsmid vinden (zuidoostbeemster)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 20:22

Hoi,

Ik zit sinds eind september op een nieuwe stal en kan geen afspraak krijgen met een hoefsmid. Ik schrijf vriendelijke berichtjes met alle belangrijke informatie en vraag wanneer ik een afspraak kan maken (zonder tijdsdruk). Ik word genegeerd.

Ik neem contact op met hoefsmeden waarvan ik weet dat ze klanten op de stal hebben, maar ik krijg nog steeds geen afspraak of zelfs maar een reactie.

In de tussentijd heb ik ook contact gehad met onze oude hoefsmid. Hij bekapt de hoeven van onze stalbuurman op de nieuwe stal. Hij komt dus naar deze stal. Ik heb hem twee keer geschreven en na iets meer dan een week kreeg ik antwoord dat hij mijn paard niet kon beslaan omdat het voor hem niet haalbaar was om voor ons naar de stal te komen; hij had er geen tijd voor. >;)

Ik heb ook een hoefsmid gebeld die op 2-3 minuten van onze stal woont en blijkbaar ook klanten op mijn stal heeft. Hij was vriendelijk aan de telefoon, maar zei meteen dat hij geen nieuwe klanten aannam.

Ik ben behoorlijk geschrokken van deze situatie …Mijn paard is ongelooflijk lief. Hij heeft krampbenen (achterhand) – daar heb je ervaring en zeker wat kracht voor nodig, maar voor zover ik weet was het niet zo erg dat het echt problemen opleverde.

Mijn paard heeft nu een paar losse nagels en ik ben echt ten einde raad..

Heb je nog andere ideeën?

Ik weet dat hoefsmeden niet graag voor een paard komen, maar blijkbaar willen zelfs de hoefsmeden op stal geen nieuwe klanten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:37

Het zal helaas niet eens aan de krampbenen liggen... Alle goede smeden zitten hier in de omgeving ook behoorlijk vol. Een paar jaar geleden hield onze smid er na 12 jaar mee op en toen kneep ik hem ook wel.

Heb je echt alle smeden op stal al gevraagd? Anders kan je misschien vragen wanneer mensen een afspraak hebben en het dan persoonlijk aan de smid vragen. Onze nieuwe smid reageerde ook niet op berichten en nam ook niet op, maar toen we het persoonlijk vroegen kon hij hem wel nog beslaan gelukkig

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:42

Niet fijn zeg...
Wel zou ik je willen adviseren gewoon te bellen, en geen berichtjes te sturen. Er zijn zat mensen die denken joh bel gewoon als je wat van me wil.

Edit: en wat kidde zegt, persoonlijk vragen als ze op stal zijn. Goede tip!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:03

Eventueel je nieuwe stalgenoten bij hun smid laten vragen?
Of anders naar een kliniek in de buurt rijden die een smederij heeft. Daar kun je vaak wel een afspraak krijgen.

Hutcherson

Re: Ik kan geen hoefsmid vinden (zuidoostbeemster)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:14

Die smeden die geen nieuwe mensen aannemen, dan heb ik een fijne smid en issie overwerkt en stopt... Dan heb ik een nieuwe die mij overheveld naar een andere smid omdat ik easypeasy paarden heb die die andere smid perfect kan overpakken. Maar die smid bevalt niet (paard kreupel). Dus weer geen smid. Toen ben ik zelf opleiding gaan doen en moet zeggen: heb er geen spijt van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 07:13

Dat vond ik een van de meest vervelende dingen van paarden houden. Dat je zo afhankelijk bent van de hoefsmid en dat ze zo slecht communiceren, te bereiken zijn en vaak niet snel genoeg kunnen komen als er iets is. Ik snap dat ze druk zijn en meer klanten hebben maar ik heb het als 1 van de meest vervelende zaken ervaren van het paarden houden. Als je mazzel hebt met een paard met goede voeten en hij houdt zijn ijzers onder, dan valt het wel mee. Dan maak je elke 8 weken een afspraak en nieuwe ijzers en klaar. Maar eentje die snel de ijzers verliest, een ramp. Ik zou denk ik zelf willen leren om weer een ijzer onder te zetten. Maar ja, als hij krom is begin je ook niks natuurlijk.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 07:24

Ik ben gezegend met een goede hoefsmid gelukkig, maar zit er een dierenkliniek in de buurt? Ik weet niet of je paard goed te laden is maar hoor geregeld dat mensen naar de kliniek gaan en daar het paard laten bekappen / beslaan. Wel echt heel zuur dat er gewoon niemand te vinden is.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:22

Ik kom ook uit de regio, maar het is inderdaad heel lastig omdat de meeste super vol zitten. Het makkelijkste is vaak om aan te haken bij een smid die al op stal komt, en dan ze persoonlijk benaderen als ze op stal zijn.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:27

Toen mijn super betrouwbare en bereikbare smid stopte, heb ik zelfs m'n paard van de ijzers afgehaald, omdat het een ellende is om een nieuwe hoefsmid te vinden die snel reageert als het ijzer weer eens afgetrapt wordt.
En zonder ijzers is het termijn waarop hij weer moet komen toch iets flexibeler (en tussentijds vijl ik nu zelf een beetje bij). Heeft wel 6 maanden geduurd voor mijn paard er goed aan gewend is, maar ben achteraf toch blij met de overstap naar blote voeten.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:56

Het is echt vreselijk. Mijn paard staat iets hogerop in Noord-Holland, maar het is werkelijk niet te doen.
Ik moest 1,5 jaar geleden ook op zoek naar een nieuwe smid omdat mijn vorige plotseling niets meer van zich liet horen en niet op kwam dagen. Weet niet hoeveel belletjes en berichtjes ik eraan gewaagd heb, maar tientallen, en alle fijne/goede smeden zitten vol :(
Heb inmiddels Jannes van de Putte als hoefsmid en ben tevreden. Wellicht dat hij nog nieuwe klanten aanneemt, maar ik weet niet of hij in de Beemster werkt.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:44

Denk dat het overal drama is, ik woon in het Noorden. Bij ons op stal zijn alle drie hoefsmeden ook vol en nemen geen nieuwe klanten aan, ook niet voor snel tussendoor.. Heb gelukkig een nieuwe hoefsmid kunnen vinden die vaste klanten zocht, dus hopelijk bevalt deze, volgende week eerste afspraak staan.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:22

Mer1980 schreef:
Ik ben gezegend met een goede hoefsmid gelukkig, maar zit er een dierenkliniek in de buurt? Ik weet niet of je paard goed te laden is maar hoor geregeld dat mensen naar de kliniek gaan en daar het paard laten bekappen / beslaan. Wel echt heel zuur dat er gewoon niemand te vinden is.

Zit Hollands kroon daar niet vlakbij? Zou ook paard dan maar opladen daarheen, of wellicht komen die ook aan huis

lopeza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 19:38

Bedankt voor alle antwoorden en tips. Ik heb eindelijk een afspraak. Hopelijk verloopt alles goed!