Hoefsmid hoornzuil apeldoorn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenna_J

Hoefsmid hoornzuil apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 20:58

Hoi!

Het paard van een vriendin heeft hoornzuil. Dit is ontdekt tijdens het bekappen. Dierenarts heeft foto's gemaakt en je ziet inderdaad een (kleine?) Hoornzuil. De dierenarts geeft aan te wachten tot ze kreupel wordt. Dit advies kreeg ze ook van de kliniek in Utrecht nadat ze foto's had gemaild. Omdat ingreep erg intensief en kostbaar is en het herstel erg lang duurt.

Nu begreep ik van andere dan je met het juiste management dit goed onder controle kan houden. Wie kent er een goede hoefsmid die ervaring heeft met hoornzuil?

En wie hebben zelf een paard met hoornzuil? En wat zou je doen? Weghalen of wachten tot ze kreupel wordt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:12

Anne Schuite van de hoofnerd opleiding kan je hier misschien verder bij helpen. Zij weet gigantisch veel van medische aandoeningen en is al vele jaren werkzaam als trimmer.

En anders Lennart Denkhaus misschien, van het centrum voor Hoefgezondheid. Hij bied ook revalidatie aan indien nodig.

DDDara

Re: Hoefsmid hoornzuil apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 06:49

Ik heb mijn paard 3 keer aan een hoornzuil laten opereren de eerste 2 keer was hij niet goed verwijdert de 3de keer ben ik naar equitom gegaan en is hij helemaal goed weggehaald. Toch blijft er een rare vorm van hoorn terug groeien, ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het nog steeds een zuil is met het is in iedere geval verre van normaal.
Mijn merrie rij ik daarom niet meer, op de wei heeft ze er geen last van maar bij intensief werk is ze binnen 2 weken weer kreupel en zit er een hoefzweer in de hoef. Zonder werk heeft ze hier geen last van.

Ik heb destijds mijn merrie laten opereren omdat ze snel kreulen werd door steeds terug kerende hoefzweren. Als ze er geen last van had zou ik dat niet hebben gedaan.
Op de foto was te zien dat de hoornzuil een gat in haar hoefbeen heeft gemaakt, dus dat is wel iets om rekening mee te houden hij moet niet groter worden, maar misshcien eens in de zoveel tijd een controle foto.