Gezocht een laatste redmiddel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Gezocht een laatste redmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 08:41

Valt mijn topic onder diensten en ervaring of toch onder welzijn?als het niet goed is mag het uiteraard verplaatst worden.

Ook vraag ik me af of het verstandig is mijn oliebol op bokt te delen maar iets in me zegt dat dit het laatste is waar ik het nog kan proberen.

Voor de duidelijkheid ik sta in nauw contact met de veearts en hoefsmid dus wat dat betreft komt mijn mini niets te kort.

Wie weet er een plek waar ze alle punten hebben die ik zoek want inmiddels ben ik al ruim een jaar aan het zoeken voor hem en lijkt het onvindbaar en ik begrijp dat.
Er wordt zat persoonlijk aangeboden maar heeft niet allemaal de punten die ik eis.

Wat ik zoek en daar is niet van af te wijken ivm gezondheid en geloof me als ik zeg dat dit geen eigenwijsheid is van uit mij maar helaas de ervaring van schade en schande wijs worden.

-24/7 bewegingsvrijheid dus niet opgesloten staan op te kleine ruimtes.
-kudde verband
-geen weidegang
-ruin(en)shet vriendje(s) minimaal 1 maar hoe meer hoe beter de rest gemend is prima.
-beperkt hooi laag in suiker maar geen uren zonder.
-volpension waar je niet verplicht bent om te komen.
-niet opgegeten worden door een wolf.
-geen puinpaden als track

Wat ik zelf heb in eigen beheer is alles behalve genoeg ruimte van het gras af voor hem en een mini maatje dus voor minder heeft een ander plekje gewoon geen zin.

Om mijn eisen te verantwoorden is hier ons verhaal die wij inmiddels al 11 jaar samen delen.
Mn kleintje is 15 jaar inmiddels en vanaf het begin dat ik hem heb zie ik dat hij niet opgesloten kan staan op een voor zijn idee te kleine paddock,hij is klein 95cm maar denkt graag groot.
Ik had toen ik hem kocht een eigen plek in beheer met open stallen en een kleine paddock eraan vast voor de wintermaanden en zomer 24/7 weidegang.
Toen ik zag dat hij elke winter niet gelukkig was (heen en weer lopen langs de omheining) ben ik met hem verhuisd naar een 24/7 weidegang met inloop stal het hele jaar rond met altijd een kudde van 5/6 pony’s die toch wel eens wisselde maar zolang er shetten ruinen waren was het voor hem feest.
Hij was hier op zn plek en heeft nooit lopen weven/dreinen maar helaas werd hij hier wel zijn eerste keer bevangen maar het was kiezen tussen 2 kwaden.
Helaas is deze plek opgeheven door de gemeente en moesten wij verhuizen dit gebeurde juni ‘22 en sinds dien zodra er fructaan dagen zijn of het land wordt te nat en hij op de paddock moet blijven gaat het mis en gaat hij stressen wat zich uit in ‘weven’ heen en weer langs de omheining.
Het maakt niet uit met wie of hoeveel hij staat hij moet en zou de wei op gaan.
Ondanks graaskorf icm strookbegrazing ,fructaan dagen binnen raakte hij in juli ‘24 toch bevangen dus mocht hij niet meer op de wei met als resultaat een super gestreste pony.
Rond oud en nieuw ging het weer mis er was niets veranderd buiten het vuurwerk wat hij niet fijn vond ,weer veel heen en weer lopen en met nieuwjaarsdag stond hij wederom bevangen.
Al die tijd was hij wel echt te dik maar geen dikke manenkam of vetophopingen maar wel echt overgewicht.
Er moest dus heel hard wat gaan veranderen want onbeperkt hooi laag in suiker was nog steeds een dikke pony.
Inmiddels is hij super veel afgevallen door beperkt te gaan voeren en in de zomer max 6 uurtjes per dag naar buiten.
In die tijd is hij 2x getest op ppid maar negatief en ondertussen was ik hard opzoek naar een geschikte pension plek voor hem.
Ook heeft hij al vanaf het begin structureel te korte voeten en heeft op ijzers gestaan wat niet ging door zn te kleine voetjes,krijgt altijd msm bijgevoerd en nog meer over de jaren heen geprobeerd maar ze groeien gewoon nauwelijks.
Voor de wagen of zodra we onze stal verlaten gaan zijn schoentjes aan.
Gezien de lastige zoektocht voor volpension ben ik erover na gaan denken hem te verkopen iets wat echt tegen mijn principes in gaat maar hij is hier niet gelukkig zodra de paddock dagen aanbreken en 24/7 weiland kan gewoon niet.
Ik kreeg veel reacties op hem maar niets sloot aan op wat ik zocht voor hem behalve 1 iemand maar helaas bestond haar track uit puinpaden en hebben we besloten dit toch niet te doen icm zijn lastige hoefjes.
Ik heb een hele fijne veearts die echt met me meedenkt en haar verteld van mijn verkoop idee in de hoop dan wel een aansluitende plek voor hem te vinden en dus besloten hem op ems te testen en als hij negatief zou zijn zou hij prima verkoopbaar zijn voor het juiste huisje met zijn eerlijke verhaal en dat hij echt pertinent op gewicht gehouden moet worden.
Je raadt het al hij blijkt ems te hebben en moet echt van het gras af het is gewoon een no go.
Ook al gaat het nu goed langzaam is zijn emmertje weer aan het vullen tot het weer fout gaat.
Maar wat nu ?verkoop is volledig van de baan en op de paddock resulteert zich in stress en weven.
Een goed plekje tot op heden niet kunnen vinden want we zijn teveel eisend maar minder gaat echt niet.
Hb wil ik hem absoluut niet meer laten worden.
ik heb helaas de ervaring zowel met hem als mijn vorige pony en gezien bij stalgenoten en paarden kennissen dat het een onwijs pijnlijke aandoening is en ik weet dat eenmaal over die rand ze er steeds eerder vatbaarder voor zijn hoe hard je ook probeert het te voorkomen.
Van het gras af zou de kans minder groot maken maar hoe voorkom ik dat hij door stress weer die rand over gaat?
Na een lang en moeilijk gesprek met de veearts tot de conclusie gekomen dat gezien hij niet gezond is en hij chronisch strest in de winter inslapen een optie is.
Maar mijn gevoel en verstand zijn continu met elkaar in gevecht.
Nu is hij goed maar voor hoe lang?is de volgende keer te voorkomen als ik toch dat juiste plekje voor hem kan vinden?ik heb natuurlijk geen garantie dat hij op bijv een paddock paradijs niet gaat lopen weven dat wordt een gok.
Ik heb hem er ook al een aantal keer op betrapt dat hij op de paddock gaat weven terwijl het hek naar de wei open staat dan wil hij dus naar de andere wei.
Ben ik egoïstisch als ik dit nog wil proberen?
Of ben ik te hard als ik zeg laat hem rusten?

Voor nu zegt mijn hart probeer bokt en wie weet is er een bokker die de plek heeft of weet waar we het nog kunnen proberen maar mijn verstand zegt je weet wat je iemand zou adviseren als dit niet mijn verhaal zou zijn.
Ik zie ontzettend veel in de dierenwereld dat mensen te lang doorgaan ten kosten van de dieren en ook ik ben daar schuldig aan geweest.
Ik ken de zin voor een dier dat niet in orde is ben je nooit te vroeg,wel te laat maar waarom voel ik me dan voor beide keuzes zo schuldig naar hem?

Nog ter info
Veearts zegt ook duidelijk had hij alleen ems gehad dan had de vlag er anders bij gehangen tis dus niet dat zij makkelijk zegt inslapen is ook een keus.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:45

Citaat:
Wat ik zelf heb in eigen beheer is alles behalve genoeg ruimte van het gras af voor hem en een mini maatje dus voor minder heeft een ander plekje gewoon geen zin.

Als dat is wat je zelf hebt, dan is het toch redelijk goed op te lossen?

Offer een deel gras op zodat hij meer plek heeft van het gras af, en zet er een shettenvriendje bij

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 09:19

Waarom is je plek in eigen beheer niet om te bouwen naar iets als bijvoorbeeld een browsing paddock?

Ik heb zelf ook niet bizar veel ruimte en toen onze paddock alleen nog zand was verveelden de paarden zich ook. Nu hebben we allerlei groen aangeplant met veel hooiplekken en ik zie echt dat de paarden veranderd zijn. Ze "scharrelen" de hele dag, er is geen geklier meer in de kleine kudde.

Maar goed, wij kennen jou niet, we kennen jouw pony niet. Als je twijfelt over inslapen dan is inslapen vaak niet eens een rare keuze. Je twijfelt niet voor niets..
Laatst bijgewerkt door Matheno op 03-10-25 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 09:26

Femke_Tweety schreef:
Citaat:

Als dat is wat je zelf hebt, dan is het toch redelijk goed op te lossen?

Offer een deel gras op zodat hij meer plek heeft van het gras af, en zet er een shettenvriendje bij

Was het maar zo simpel :(
We hebben zelfs overwogen te verhuizen 2 jaar geleden met paarden aan huis maar dit zijn mijn laatste paarden en ik wil niet dan weer moeten verhuizen.
Daarbij wonen we in een fijn huis met leuke buren dus dat hebben we vorig jaar van de baan geschoven.
Helaas moet ik me aan regels houden van de gemeente en mag ik geen grotere paddock gaan aanleggen of een track.
Een extra pony erbij wil ik ook gewoon niet meer en onderverhuren of ik gebruik geven aan een extra partij mag niet.
Daarbij als er 3 staan wat ik in het verleden had bleef hij dit gedrag vertonen omdat hij op de wei wil en zoals ik ook schreef ik betrap hem er steeds vaker op dat hij dit weven ook doet als het hek naar de wei open staat maar dan wil hij de andere wei op.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 09:29

Matheno schreef:
Waarom is je plek in eigen beheer niet om te bouwen naar iets als bijvoorbeeld een browsing paddock?

Ik heb zelf ook niet bizar veel ruimte en toen onze paddock alleen nog zand was verveelden de paarden zich ook. Nu hebben we allerlei groen aangeplant met veel hooiplekken en ik zie echt dat de paarden veranderd zijn. Ze "scharrelen" de hele dag, er is geen geklier meer in de kleine kudde.

Ja mijn hoop is gevestigd om zo iets voor hem te vinden en dat hij er wel kan aarden.
Ik sta eigen beheer maar helaas zit ik ook aan regels van de gemeente vast en mag hier niets veranderen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 09:33

Wat ik mis is: is er ems medicatie overwogen?
Het weven heb ik ervaring mee met mijn paard, is heel lastig maar het enige wat ik kan zeggen probeer als je al alles gedaan heb het los te laten :o echt heel lastig maar bij sommige kan je er niet veel aan doen. Bij mijn paard weer ik overigens wel dat haar half zusje zelfde tik heeft en enkel met veel werken en goed in de groep houden kan je het beperken tot minimaal.

Naast de ems medicatie, kijk eens naar een kruiden buffet. Mijn ponies krijgen thee en ik merk dat voor ik wist dat mijn pony ems had/heeft, hij opknapte van de thee. Ik voerde er ook vitamine bij in zodat ik geen voer extra moest geven, extra voer en er 1 uit de groep pakken ect zorgde voor veel stress vooral bij het paard wat ook aan weven doet. Met een paar emmers thee losten dat probleem zichzelf zo op. Ze vinden de thee heerlijk maar krijgen er dus geen ruzie van. De thee zorgt ook weer voor ondersteuning met ems, stress en andere gezondheids dingen. :)

Zelf zou ik dit dier niet de stress van verplaatsen ect allemaal aandoen. Verkopen ook niet want hoe goed intenties zijn mensen beseffen vaak pas laat hoeveel zorg zo een dier nodig heeft. Mijn keuze zou dan ook zijn als dit niet lukt inslapen, met deze uitspraak vast niet geliefd maar zoals je zelf al aangeeft verkeerd management gaat je dier veel pijn opleveren..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 09:56

tirzasarah10 schreef:
Het weven heb ik ervaring mee met mijn paard, is heel lastig maar het enige wat ik kan zeggen probeer als je al alles gedaan heb het los te laten :o echt heel lastig maar bij sommige kan je er niet veel aan doen. Bij mijn paard weer ik overigens wel dat haar half zusje zelfde tik heeft en enkel met veel werken en goed in de groep houden kan je het beperken tot minimaal.

Naast de ems medicatie, kijk eens naar een kruiden buffet. Mijn ponies krijgen thee en ik merk dat voor ik wist dat mijn pony ems had/heeft, hij opknapte van de thee. Ik voerde er ook vitamine bij in zodat ik geen voer extra moest geven, extra voer en er 1 uit de groep pakken ect zorgde voor veel stress vooral bij het paard wat ook aan weven doet. Met een paar emmers thee losten dat probleem zichzelf zo op. Ze vinden de thee heerlijk maar krijgen er dus geen ruzie van. De thee zorgt ook weer voor ondersteuning met ems, stress en andere gezondheids dingen. :)

Zelf zou ik dit dier niet de stress van verplaatsen ect allemaal aandoen. Verkopen ook niet want hoe goed intenties zijn mensen beseffen vaak pas laat hoeveel zorg zo een dier nodig heeft. Mijn keuze zou dan ook zijn als dit niet lukt inslapen, met deze uitspraak vast niet geliefd maar zoals je zelf al aangeeft verkeerd management gaat je dier veel pijn opleveren..

Ik snap je redenering dat je iets mist en heb zeker ook niet alles benoemd want het is al zo’n lang verhaal geworden.
Welke thee raadt je aan?
Ze hebben een mineralen buffet gehad maar eigenlijk wordt alleen keltisch zeezout gedronken door hem.
Heel soms wil hij een slokje nemen van ijslands zeewier maar dat is dan per ongeluk hij is nogal kieskeurig.
Medicatie en supplementen krijg ik er gewoon niet in dus het is al een wonder dat hij msm en triphala accepteert.
Daarmee ben ik uiteindelijk gestopt met de voedingsdeskundige omdat hij het gewoon vertikt nog zn voer te eten.

Echte medicatie voor ems zou metfromine zijn maar dit heeft ook als nadelen dat het slecht is voor andere organen.
Canagliflozine wordt heel soms ook geven maar werd eigenlijk gelijk van de baan geschoven ivm de nieren.
We hebben dit dus ook zeker besproken.

Verkopen is inderdaad van de baan omdat waar ik een grens zou trekken een ander in mijn ogen weer te ver zou gaan en dat wil ik hem echt niet aandoen.
Ik moet zeggen dat dit ook wel een beetje mijn angst is met uit mijn beheer op volpension maar mocht hij dan toch weer over de kop gaan kan ik zelf ten alle tijden een keus maken en daarom wel het overwegen waard.

Het loslaten van zn weef gedrag kan ik niet want door zn stress maakt hij cortisol aan wat hem dus ook bevangen kan maken.

Daihyo

Re: Gezocht een laatste redmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:26

Ik weet niet welke regio je iets zoekt, maar is de Shetty Scharreltuin niet iets?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:35

Daihyo schreef:
Ik weet niet welke regio je iets zoekt, maar is de Shetty Scharreltuin niet iets?

Oh die volg ik op instagram. Echt een ontzettend leuke omgeving voor shetlanders

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 10:55

Ik heb nav mijn zoekertje op mp een aantal maanden geleden contact gehad met iemand uit scherpenzeel met een shetlander pp maar weet niet of dit om dezelfde gaat en die berichten zijn inmiddels weg van marktplaats.
Als ik haar site bekijk denk ik inderdaad wow wat mooi maar als ik de foto’s van de pony’s zie zie ik vnml overgewicht en daar komen we dus op het verhaal laag in suiker en niet onbeperkt.
Ik was echt pro onbeperkt laag in suiker voeren maar hij blijft dan dik.
Er zijn als je gaat rond/door vragen sws heel weinig plekken waar ze geanalyseerd hooi laag in suiker voeren.
Ik heb zelfs 2x keer gehad dan mensen die dan reageerde op mijn zoekertje en zeiden arm hooi te voeren boos werden als ik vroeg of het geanalyseerd hooi was.
Je moest eens weten hoe mensen dan kunnen reageren want ze hebben goed hooi of van eigen land of van een vaste leverancier en het wordt ook geven aan hoefbevangen paarden ect.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 10:56

Daihyo schreef:

Regio maakt overigens voor mij niet uit als het aan mijn eisen voldoet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:59

Zij zit in Scherpenzeel, dus dat zal wel dezelfde zijn.
Dat van het geanalyseerde hooi herken ik wel. Ik laat het wel analyseren. Maar bij mij hebben ze ook weidegang, met strookbegrazing. En ik heb grastracks. Dus ook niet wat je zoekt, anders was je van harte welkom geweest.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 11:07

Daihyo schreef:
Zij zit in Scherpenzeel, dus dat zal wel dezelfde zijn.
Dat van het geanalyseerde hooi herken ik wel. Ik laat het wel analyseren. Maar bij mij hebben ze ook weidegang, met strookbegrazing. En ik heb grastracks. Dus ook niet wat je zoekt, anders was je van harte welkom geweest.

Lief dank je wel voor het aanbod in iedergeval!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:54

Ik zou hem niet verkopen maar de paddock anders gaan inrichten, verschillende slowfeeder punten maken en hem dan bijvoorbeeld iedere dag 1/2 uurtjes op een vast tijdstip op de wei zetten met graasmasker. Structuur en afleiding zijn hier denk ik de toverwoorden, verder goed in beweging en training houden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 14:22

Elisa2 schreef:
Ik zou hem niet verkopen maar de paddock anders gaan inrichten, verschillende slowfeeder punten maken en hem dan bijvoorbeeld iedere dag 1/2 uurtjes op een vast tijdstip op de wei zetten met graasmasker. Structuur en afleiding zijn hier denk ik de toverwoorden, verder goed in beweging en training houden.

Zoals aangegeven verkoop is door de uitslag van de baan en mag hij dus helemaal niet meer op het gras.
Meerdere punten slowfeeders is waar we vandaan komen en resulteerde in een pony met overgewicht ondanks dat hij mee gaat op buiten rit als hand pony,voor de wagen liep en naast de skates mee gaat ect.
Ik waardeer het meedenken maar hier blijven is geen optie voor hem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:37

Een dierenarts zegt niet heel gauw dat inslapen ook een optie is, dus dat zou ik zeker ook meenemen in je beslissing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:56

Nou dan heb je je antwoord denk ik wel..

Heb je hem ook weleens op graszaadhooi gehad trouwens?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 16:26

BigOne schreef:
Een dierenarts zegt niet heel gauw dat inslapen ook een optie is, dus dat zou ik zeker ook meenemen in je beslissing.

Klopt daar ben ik me wel echt van bewust maar het maakt mn keus helaas niet makkelijker en ik hoop echt nog op een plek die alles heeft en als dat niet werkt heb ik het voor mijn gevoel geprobeerd.
Het is dat stukje grenzen verleggen en de vraag wanneer is het genoeg.
Als ik hem morgen dood vind ben ik ontzettend verdrietig maar kan ik er wel vrede mee hebben.
De beslissing maken jij mag niet meer leven valt gewoon zo zwaar.

Elisa2 schreef:
Nou dan heb je je antwoord denk ik wel..

Heb je hem ook weleens op graszaadhooi gehad trouwens?

Ja dat wel maar graszaadhooi is wel icm hooi laag in suiker dat was echt meer als buikvulling erbij.
Toen met de slowfeeders kregen ze 1 net altijd beschikbaar met gzh.
Sinds ik over ben gegaan op beperkt krijgen ze het graszaadhooi in hooiballen voor erbij.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:43

cinniz123 schreef:
tirzasarah10 schreef:

Ik snap je redenering dat je iets mist en heb zeker ook niet alles benoemd want het is al zo’n lang verhaal geworden.
Welke thee raadt je aan?
Ze hebben een mineralen buffet gehad maar eigenlijk wordt alleen keltisch zeezout gedronken door hem.
Heel soms wil hij een slokje nemen van ijslands zeewier maar dat is dan per ongeluk hij is nogal kieskeurig.
Medicatie en supplementen krijg ik er gewoon niet in dus het is al een wonder dat hij msm en triphala accepteert.
Daarmee ben ik uiteindelijk gestopt met de voedingsdeskundige omdat hij het gewoon vertikt nog zn voer te eten.

Echte medicatie voor ems zou metfromine zijn maar dit heeft ook als nadelen dat het slecht is voor andere organen.
Canagliflozine wordt heel soms ook geven maar werd eigenlijk gelijk van de baan geschoven ivm de nieren.
We hebben dit dus ook zeker besproken.

Verkopen is inderdaad van de baan omdat waar ik een grens zou trekken een ander in mijn ogen weer te ver zou gaan en dat wil ik hem echt niet aandoen.
Ik moet zeggen dat dit ook wel een beetje mijn angst is met uit mijn beheer op volpension maar mocht hij dan toch weer over de kop gaan kan ik zelf ten alle tijden een keus maken en daarom wel het overwegen waard.

Het loslaten van zn weef gedrag kan ik niet want door zn stress maakt hij cortisol aan wat hem dus ook bevangen kan maken.

De thee is even testen wat het beste bevalt en waar hij goed op reageert. Ik heb zelf ook echt extreem lastige eters dus herken je gevoel wel. Zelf begonnen met rooibos thee met wat Kamille, zorg dat het wat lauw is zodat het wat aantrekkelijk is. Om te proberen kan je eventueel een paar simpele thee zakjes uit de supermarkt proberen, scheelt een hoop kosten puur voor de smaak. Mocht hij het goed nemen over op echt gedroogde kruiden en dan vind ik baroen fijne keuze hebben en als je hun mail sturen ze je een lijst met alle kruiden geschikt voor paarden en waar ze goed bij passen. Ik wissel iedere 6 weken van kruiden zodat je niet enkel hetzelfde blijf voeren.

Medicatie heeft mijn pony Steglatro gehad, ja slecht voor de nieren maar in mijn ogen was dit nog de enigste optie voor mijn pony. Het was dit of bevangen raken en voor mij was bevangen raken inslapen.. uiteindelijk heeft hij een maand gehad en was er dus daarna bloedonderzoek gedaan en geen orgaanschade. Ik ben iemand die echt weinig geluk heeft met dieren dus het spookte echt door mijn hoofd. Mijn pony is enorm opgeknapt en ook echt gekke klachten die er volgens de da niet van zouden kunnen komen. 1 daarvan was dus angstig/stress gedrag.
Maar ook zijn vacht is beter geworden en zelfs zijn darmen.

Zou de medicatie om die redenen zeker in overweging nemen, je geef al aan dat er echt weinig tot geen opties meer zijn..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 17:03

tirzasarah10 schreef:
De thee is even testen wat het beste bevalt en waar hij goed op reageert. Ik heb zelf ook echt extreem lastige eters dus herken je gevoel wel. Zelf begonnen met rooibos thee met wat Kamille, zorg dat het wat lauw is zodat het wat aantrekkelijk is. Om te proberen kan je eventueel een paar simpele thee zakjes uit de supermarkt proberen, scheelt een hoop kosten puur voor de smaak. Mocht hij het goed nemen over op echt gedroogde kruiden en dan vind ik baroen fijne keuze hebben en als je hun mail sturen ze je een lijst met alle kruiden geschikt voor paarden en waar ze goed bij passen. Ik wissel iedere 6 weken van kruiden zodat je niet enkel hetzelfde blijf voeren.

Medicatie heeft mijn pony Steglatro gehad, ja slecht voor de nieren maar in mijn ogen was dit nog de enigste optie voor mijn pony. Het was dit of bevangen raken en voor mij was bevangen raken inslapen.. uiteindelijk heeft hij een maand gehad en was er dus daarna bloedonderzoek gedaan en geen orgaanschade. Ik ben iemand die echt weinig geluk heeft met dieren dus het spookte echt door mijn hoofd. Mijn pony is enorm opgeknapt en ook echt gekke klachten die er volgens de da niet van zouden kunnen komen. 1 daarvan was dus angstig/stress gedrag.
Maar ook zijn vacht is beter geworden en zelfs zijn darmen.

Zou de medicatie om die redenen zeker in overweging nemen, je geef al aan dat er echt weinig tot geen opties meer zijn..

Medicatie die jij noemt ga ik overleggen.
Kwa thee ik heb ik meerdere soorten staan van de baroen maar weet zo niet uit mijn hoofd welke dus ga dat morgen even nakijken en wat erbij staat waarvoor het goed is.
Ik had toen 4 verschillende emmers hangen met smaakjes maar ben ermee gestopt omdat ik meer weggooide als dat er gebruik van werd gemaakt.
Moet wel bekennen dat hij 11 jaar geleden al heen en weer liep en dat dat met het mineralen buffet wat ik aanbood niet minder werd.
Maar proberen waard misschien had ik net de verkeerde uitgekozen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:39

Dat heen en weer lopen kan trouwens ook gewoon aangeleerd gedrag zijn ondertussen he. Mijn PRE doet dit ook zo gauw zijn favoriete hooibak leeg is, al is er dan nog genoeg hooi te vinden elders. Blijft dan gewoon heen en weer lopen non stop.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:48

Ik denk dat het paarden welzijnscentrum goed aansluit bij je wensen. Echt een hele fijne stal en op het moment staat er ook een shetje in de pp groep.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 06:05

annibel schreef:
Ik denk dat het paarden welzijnscentrum goed aansluit bij je wensen. Echt een hele fijne stal en op het moment staat er ook een shetje in de pp groep.

Dankjewel voor het meedenken wat ik kan vinden is dat ook zij onbeperkt hooi voeren en op de foto zie ik een grote kuubkist met los hooi dus dat is echt niet wat ik zoek of het geanalyseerd wordt staat er niet bij.
Overigens zie ik de goedkoopste prijs staan van €549 en dat vind ik echt veel te gek zeker voor iets wat niet aansluit bij onze eisen.
Helaas dus niet wat ik zoek :(

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 06:13

Matheno schreef:
Dat heen en weer lopen kan trouwens ook gewoon aangeleerd gedrag zijn ondertussen he. Mijn PRE doet dit ook zo gauw zijn favoriete hooibak leeg is, al is er dan nog genoeg hooi te vinden elders. Blijft dan gewoon heen en weer lopen non stop.

Ja dat geloof ik maar wat doe ik er tegen zodat hij geen cortisol aanmaakt en daarmee dus ook zijn emmertje laat vollopen?
Hij doet het niet als hij op het gras staat buiten die keren dat ik hem daar op betrapt heb dat ie dat toch deed terwijl het hek open stond.
En toen hij jaren 24/7 op de wei in een kudde met schuilstal stond heb ik hem dit niet zien doen.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:08

Klikt micshien stom maar als je hem wel in eigen beheer kan houden een geitje bij hem zetten