niet passend zadel voor ruiter en reiskosten/ btw niet benoemd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

niet passend zadel voor ruiter en reiskosten/ btw niet benoemd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 08:20

Ik heb helaas een zadeldrama. ik heb enkele weken geleden een nieuw zadel gekocht bij een groot bedrijf met meerdere vestigingen in Nl en Belgie.
Het is uiteindelijk hetzelfde merk en model geworden dan ik al had alleen 2 maten breder. Mijn Paard is erg gespannen in de bak dus testrijden ging moeizaam. Ik gaf meteen aan dat ik moest wennen aan het zadel maar was goed te zien dat mijn paard er lekker onder liep en aangezien het hetzelfde merk, model en zitmaat was dacht ik dat het wennen was door de breedte van het zadel.
Na week werd ik voor controle gebeld en werd er gevraagd hoe het zadel beviel, weer aangegeven dat ik nog niet lekker kon zitten en erg moest wennen. Ik heb erna nog 4 keer gereden en heb 4 keer rugpijn gekregen. Met mijn dochter foto`s gemaakt van mij op mijn oude en op mijn nieuwe zadel zodat ik kon zien of ik verschil zag en de zadels naast elkaar gelegd en de zitting blijkt anders.
Beide zijn 17.5 inch maar in de nieuwe versie gaat de curve van de lepel al veel sneller schuin omhoog waardoor ik schuin naar voren geduwd wordt en mijn bekken niet kan kantelen. Ik wil recht zitten dus duw mijn schouders naar achteren maar heb daardoor ene hele rare onnatuurlijke holle rug houding. Dit heb ik meteen doorgemaild aan desbetreffend bedrijf en geen reactie gekregen, ook niet op een 2e mail naar hun.

Ik heb toen besloten om eerst een onafhankelijke zadelpasser erbij te halen en haar advies en bevinding mee te nemen bij mijn klacht naar de ruiterzaak en hopelijk opties in andere merken te vinden.
Dat heb ik ook in mijn mail verteld en via de dealer van een eigen merk kreeg ik contact met de zadelpasser van het dealer merk, maar ook veel andere merken uit mijn regio en in app contact werd mij verteld dat het consult 115 euro kostte en ze ook een ruime keuze aan brede zadels had. Duidelijk aangegeven dat het nu ter oriëntatie was en ik eerst het conflict wilde oplossen met het ander bedrijf ook gezien mijn investering van 2000 euro aan dat zadel.

Ze kwam, maar het was helaas niet wat ik verwachte, een erg jonge maar ook onzeker overkomende meid, slechts 4 paszadels bij zich van alleen dat betreffende dealer merk waarvan 2 al te smal waren ondanks mijn duidelijk vraag of ze voldoende brede testzadels had. 1 van die 4 die paste alleen is die nieuw 3550 euro en is er nog twijfel of ik dat als recreatie ruiter wel uit wil geven aan een zadel. Ook kan ik slechts 1.5 / max krappe 2 vinger tussen schoft en zadel steken als ik erop zit. Volgens haar is het voldoende maar ik twijfel of dat wel zo is.

Er is geen advies gegeven over mijn andere zadels, ze heeft wel meegekeken maar buiten haar bevestiging dat de zit inderdaad anders was kon zij niet zeggen of dit merk ( wat zij ook verkoopt) veranderd is. Tijdens het consult was zij meerdere keren aan het appen met de dealer om dingen na te vragen. Nu vind ik dat alleen maar netjes dat ze dingen zeker wil weten, maar komt daardoor wel erg onervaren over. Geen uitleg over de diverse zadels, waarom iets wel of niet past. het enige passende zadel zat wel fijn en mocht ik ook aangezien het een ouder zadel was tijdelijk gebruiken voor 2 weken zodat ik wel kon rijden en eerst met het ander bedrijf kon kijken hoe dit opgelost kan worden. Dit is wel echt top en heb ik ook benoemd, echt dankbaar dat de dealer dit als optie aanbood.

Nu kreeg ik de factuur en is het bedrag van consult 115 euro EXCL btw, en ook nog reiskosten erbij. Totaal is het 50 euro meer dan zij van te voren aangaf. Als consument hoor je toch de incl prijzen benoemd te krijgen? Of erbij vermelden dat het excl is.

Het eerste bedrijf heb ik daags na de passessie gebeld ( hun reactie was dat de zadelpasser verlof had gehad en ze daarom haar wilden laten reageren op de mail) en heb ook de foto`s doorgestuurd en ze wilden gaan meedenken hoe dit op te lossen maar het is nog niet opgelost. Wat zijn hierin mijn rechten? Bedrijf is Belgisch, ik ben Nl.
ik heb tijdens een passessie bij hun 8 modellen met een prijs tot 2500 euro gepast en alleen dit zadel lag goed op mijn paard maar ik pas er dus niet in. In totaal met testrijden erbij 6 keer gereden, wel meteen gemeld dat het niet lekker zat, eerst telefonisch en erna 2 keer per mail tot ik erachter kwam dat het niet aan wennen ligt maar aan het model en mij. vanaf toen ook niet meer gereden, bang voor gebruikerssporen.

Wat zouden jullie doen want ik weet het niet meer. Bedrijf 1 heeft volgens mij in die prijsklasse, ook gebruikt, niks liggen wat past, ik betwijfel of het zadel aanpassen mogelijk is.
Bedrijf van het testzadel twijfel ik over of die wel voldoende schoftruimte heeft en is ook 1550 euro boven budget. Voor die prijs van 3550 euro wil ik ook meer uitleg over het merk, model en had ik misschien te hoge verwachtingen van een consult maar het gaat om voor mij behoorlijke bedragen. En de reiskosten en btw die niet benoemd zijn, betalen of er toch tegenin gaan, het is niet benoemd in de mail, niet in de app of toen zij hier was, maar wordt nu wel gefactureerd en wel weer 50 euro extra.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 28-09-25 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

haha1995

Re: niet passend zadel voor ruiter en reiskosten niet benoemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:34

165 , voor enkel een pas sessie vind ik flink aan de prijs ze had de reiskosten ook duidelijk moeten vermelden..wat zonde dat je in je nieuwe zadel niet lekker zit..
Ik zou wel duidelijk maken bij bedrijf 1 dat ik die 50 euro niet betaald, als dat nergens niet duidelijk staat.
Bij het bedrijf waar je het zadel gekocht hebt, moet je gewoon dwangmatig aan de bel blijven trekken, uit ervaring weet ik dat een bedrijf op facebook aanspreken, dus in het openbaar , meestal het snelste werkt voor een oplossing, maar dan moeten ze dat wel hebben natuurlijk..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:35

Ik kom dit tegen:https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algemeen/32750/juridisch-zadel-past-niet-wat-doe-je-met-de-zadelmaker

Als ik het zo lees dan is er sprake van een non conformiteit omdat het zadel een andere lepel heeft. Dit zou je moeten kunnen onderbouwen met de foto's en het verschil in hoe jij er op zit. Het is dan aan het bedrijf om het op te lossen, zij zouden contact op kunnen nemen met de fabrikant. Wellicht heb je een maandagmorgen model en zijn er nog modellen die wel die plattere lepel hebben. En als ze niets goeds passends vervangend kunnen regelen dan denk ik dat je de koop zou kunnen ontbinden en geld terug zou kunnen krijgen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 08:37

Ik heb de factuur verkeerd gelezen dus het bericht aangepast. het zijn niet 50 euro reiskosten maar 25 euro en dan op beide bedragen ook nog btw die ik als particulier niet kan verrekenen. Als ik vraag wat kost het consult en ik krijg door 115 euro, dan ga ik ervanuit dat dat incl alles is en eindbedrag ook 115 euro is.

ik baal ook als een stekker van mijn nieuwe zadel. Toch even voor gespaard en gehoopt nu weer aan de slag te kunnen met lessen, een grote stap gezien zijn spanning en mijn opgebouwde spanning daardoor en gaan investeren in een ( dure) maar goede instructeur. Daarom wilde ik zeker weten dat het zadel goed was om te voorkomen dat daar een probleem lag.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 28-09-25 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 08:39

Elisa2 schreef:
Ik kom dit tegen:https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algemeen/32750/juridisch-zadel-past-niet-wat-doe-je-met-de-zadelmaker

Als ik het zo lees dan is er sprake van een non conformiteit omdat het zadel een andere lepel heeft. Dit zou je moeten kunnen onderbouwen met de foto's en het verschil in hoe jij er op zit. Het is dan aan het bedrijf om het op te lossen, zij zouden contact op kunnen nemen met de fabrikant. Wellicht heb je een maandagmorgen model en zijn er nog modellen die wel die plattere lepel hebben. En als ze niets goeds passends vervangend kunnen regelen dan denk ik dat je de koop zou kunnen ontbinden en geld terug zou kunnen krijgen.

Maar gelden in Belgie dezelfde regels? Ik heb het namelijk in een vestiging in België gekocht.

Volgens die non conformiteit moet ik het melden binnen 2 maanden en daar heb ik aan voldaan maar is die termijn ook in Belgie zo?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:22

Daar gaan we weer met alle goedbedoelde adviezen. Op bokt zitten bijzonder weinig echte juristen die verstand van zaken hebben. En dan speelt jouw probleem ook nog eens aan weerszijden van de grens.
Je kunt op bokt hooguit FloortjeM benaderen.

Er is eigenlijk maar een echt goed advies en dat is: ga naar een juridisch loket of spreek je rechtsbijstandsverzekering aan, als je die hebt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:35

Ik zou niet meer naar zadelpasser 2 gaan. Je hebt geen vertrouwen in haar en ze kan weinig uitleggen. Zou daar zelf ook niet graag heen gaan. Het is niet zomaar iets, zoveel geld.

Over zadelpasser 1 doe ik geen uitspraak. Ik heb geen verstand van juridische zaken. Wel enorm balen dat hij niet lekker past voor jou

Kan je niet een andere zadelmaker laten komen? Weet niet welke regio je zit? Ik ben heel tevreden met tweespan en volgens mij gaan die door het hele land. Heeft ook gewoon tweedehands zadels voor 600 euro die goed passen

Hannanasjuh

Re: niet passend zadel voor ruiter en reiskosten/ btw niet benoemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:47

Bij mijn weten moeten prijzen naar consumenten toe inclusief btw worden gecommuniceerd. Je kan dit nog aangeven bij zadelpasser 2. Ook kan je natuurlijk aangeven dat je eigenlijk sowieso niet tevreden bent over de service en of jullie samen tot een passende oplossing kunnen komen. Misschien had ze zelf ook haar dag niet en is ze het er mee eens en komt ze terug om toch nog eens goed naar het zadel te kijken. Anders gewoon betalen en niet meer terug komen.

Je eerst probleem heb ik geen kennis van maar ik zou met een jurist contact opnemen die dit misschien al eens vaker heeft meegemaakt.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:17

Zadelpasser 2 is een no go daar heb je geen vertrouwen in (terecht ook)

Ruitersportzaak waar je nu een zadel hebt gehaald wat niet voldoet moet je juridisch advies voor inwinnen… niet langer meer wachten… want hoe meer tijd verstrijkt hoe sterker zij staan. Bewaar de conversaties en zorg dat het zwart op wit komt…

En op je opmerking ‘ik weet niet of ik dat bedrag over heb als recreatie ruiter’. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar zowel voor jou als je paard is een goed passend zadel van zeer groot belang… ook voor zowel je paard als jij om weer te durven ontspannen zal het gewoon voor beiden moeten passen… als het voor de 1 niet goed ligt gaat het effect hebben op de ander…

Wat voor paard heb je eigenlijk? Als ik je bericht zo lees heeft je paard geen makkelijke pasvorm… kijk nog eens naar een andere zadelpasser… waar mensen in jouw omgeving (je instructeur bijvoorbeeld) goede ervaringen mee hebben of er niet iets is wat uiteindelijk wel binnen je bedachte budget past… vind je niks… dan ga je misschien toch naar het dure segment moeten…

Zelf als recreatief ruiter heel content met mijn Wow. Mijn brede paard loopt er geweldig onder.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:38

Kun je met bedrijf 1 waar je het zadel gekocht hebt niet afspreken dat je het zadel ruilt voor een inchmaat groter? Wellicht lost dat je zit probleem op.

Je hebt toch zwart op wit communicatie over dat je er niet lekker in kan zitten? Het product wat zij jou verkocht hebben voldoet dus niet. Een zadel moet ruiter en paard passen.

Als Nederlander wat gekocht in België geldt het Europees consumenten recht. Het ECC zou kunnen bemiddelen als bedrijf 1 je probleem niet gaat oplossen. Jij bent ontevreden over het zadel waarvan ZIJ hadden moeten weten dat het zitvlak jou niet past én het niet overeenkomt met je oude zadel. Plus het is een probleem wat jij niet veroorzaakt hebt maar waar het product gewoon afwijkt van wat verwacht was. Oftewel: terugbrengen/ruilen.

https://www.eccnederland.nl/nl/onderwer ... tierechten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:51

Lynn_Nikita schreef:
Elisa2 schreef:

Maar gelden in Belgie dezelfde regels? Ik heb het namelijk in een vestiging in België gekocht.

Volgens die non conformiteit moet ik het melden binnen 2 maanden en daar heb ik aan voldaan maar is die termijn ook in Belgie zo?

Zo te zien wel: Wet op de garantie | FOD Economie https://share.google/T7idpNG7RtZForIbb

Maar ik ben inderdaad geen jurist.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:11

Je hebt in belgie wel een wetswinkel waar je juridisch advies kan inwinnen,Je moet dan even googlen welke in je buurt zit,normaal kost dat iets van 25 euro os zo of soms zelfs gratis...Ik denk dat je dan de meeste kans krijgt op een juist antwoord,ze helpen ook met een brief schrijven en zo aan het desbetreffend bedrijf

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:42

Ten eerste, je bent zeker niet alleen, dit overkomt heel veel mensen. Zelf iets vergelijkbaars mee gemaakt. (er werd gezegd dat het aan mijn zit lag en ik moest maar wennen aan het zadel) Mijn advies is: Eerst de situatie met je huidige zadel oplossen, voordat je gaat kijken naar een ander zadel.

Bij het laten komen van een onafhankelijke zadelpasservice is in eerste instantie alleen zinvol/ nodig om je huidige zadel te beoordelen. Dat is het zadel wat moet worden gecontroleerd, andere zadels passen gaat het huidige probleem niet oplossen.

Zoek bij voorkeur iemand die: niet merkgebonden is, een gecertificeerde zadelpasservice, die zijn of haar bevindingen ook voor je op papier wil zetten. (dit laatste is heel belangrijk)

Een goede zadelpasservice bekijkt eerst de rug zorgvuldig, maakt een mal/template van de rug en controleert het zadel op gebreken en met de template voordat het zadel überhaupt op het paard gaat. Daarna wordt de ligging van het zadel beoordeeld zowel bij het paard in stilstand en als in beweging, Hierna moet de ruiter het zadel proberen wordt de houding beoordeeld en wordt beoordeeld of het zadel ook bij de ruiter past. Bij een slecht passend zadel zijn deze stappen zeer waarschijnlijk niet allemaal doorlopen.

Een goede zadelpasser kan ook precies uitleggen waar het probleem zit, of het huidige zadel kan worden aangepast en waar je op moet letten bij de aanschaf van een ander zadel. Als het huidige zadel niet goed is en niet kan worden aangepast, zal de verkoper het zadel moeten terugnemen of zorgen voor passende vervanging.
Zelfs als een zadel perfect op een paard ligt, maar de ruiter niet goed in het zadel zit, is het zadel niet geschikt en past het dus niet!

Ik heb toendertijd een onafhankelijke zadelpasservice een verslag laten maken met onderbouwing, (zadel bleek absoluut niet geschikt voor mijn paard) waarna het zadel door de verkoper is teruggenomen. (Met excuses en bos bloemen. :) )

Hier nog 2 zadelpasservice uit België die ik tegen kwam. Deze zou je in elk geval kunnen benaderen voor advies in jouw geval, hoe zij in jouw situatie zouden handelen om deze op te lossen en of zij bereid zijn een verslag te maken bij een controle. Dan weet je in elk geval wat meer.
https://www.zadelpascentrum.be/
https://zadelexact.be/

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 14:54

Journee, het zadel gekocht bij nr 1 past perfect op mijn paard dat is gelukkig het probleem niet. Er is eerst een mal gemaakt, naar de rug gekeken en er werd gewezen op zijn ongelijke bespiering in de schouders, dat was bekend maar fijn dat zij er ook op lette. zadel erop, laten lopen en zij meegekeken en toen pas erop. Alleen omdat mijn paard erg gespannen is in de bak en wegschiet had ik niet echt lang gereden en aangezien het hetzelfde merk en model en maat was ging ik ervanuit dat die hetzelfde zou zijn.

n2 2 deed dit totaal niet, paste eerst de 4 zadels om erna een mal te maken om de boommaat te controleren en liet mij ook meteen rijden met een lange jas zodat zij totaal niks kon zien. Ik benoemde dat zelf al en deed de jas uit ook zodat mijn vriendin die mee was om mee te kijken kon filmen voor mijzelf.
Ik heb de 2e zadelmaker ook gevraagd om mee te kijken en te helpen oordelen van mijn niet passende zadels , zij heeft meerdere merken oa de euroriding die ik had en niet past op mij maar ook 1 die mijn instructeur adviseerde. dacht mooi 2 vliegen in 1 klap, andere merken die mij kunnen passen en waar zij bekend mee is. Helaas is van het meekijken en adviseren niks terecht gekomen en heeft ze dus ook alleen 1 merk gepast. daarom ook teleurgesteld en daarbovenop kwam nog eens de factuur die 50 euro duurder uitviel.
Ik wilde niet meteen een ander zadel kopen, ik wilde kijken welke merken/ modellen zouden passen en kijken of winkel 1 die ook heeft of toch kan leveren en zo meer opties te hebben als het huidige zadel niet aangepast kan worden.

Al deze zadelpassers zijn gecertificeerd en niet aan 1 merk gebonden.

bedankt voor de info over de rechten in België, ik ga als ik er niet uitkom rechtsbijstand inschakelen maar hoop dat zij zo al mee willen werken aan een oplossing

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:11

Met betrekking tot het zadel wat je nu hebt vind ik het lastig. Hij past eigenlijk gewoon goed op het paard, alleen is hij vermoedelijk voor jou te klein waardoor je niet lekker zit. Je hebt hem uit kunnen proberen, dus ik snap wel dat het voor hun ook lastig is wat ze er mee moeten. Ze hebben eigenlijk niets fout gedaan?

Wat was de reactie eigenlijk toen ze je na een week belden?

Wat wil je ook nu precies dat ze doen? Zou het geen optie zijn om een 18 inch door de eerste zadelmaker te laten aanmeten en dan te vragen of de 17,5 inch ingewisseld kan worden? Ik denk niet dat je ze een op een kan inwisselen nu die van jou inmiddels gebruikt is, maar misschien kan je dan toch korting krijgen.

Ik zou persoonlijk wel telefonisch contact opnemen en vragen of ze naar je mails willen kijken. Anders krijg je nooit antwoord ben ik bang

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:30

Voor mijn beeldvorming ook, is dit een op maat gemaakt product? of is dit zadel standaard met eventueel wat "standaard" opties.
Met een op maat gemaakt product heb je namelijk officieel geen herroepingsrecht. (Maar persoonlijk, als een klant het niet ál te bont maakt zou ik de zadels alsnog terug nemen, maar dit is wel heel aardig als dat van te voren word aangegeven)
In Nederland kan dit namelijk een verschil maken wat betreft je rechten, of dat in België ook zo is durf ik niet te zeggen.

Ik kan me voorstellen dat dit voor bedrijf 1 ook wel even "zuur" is, als je wel in de eerdere versie past en niet goed in deze. Maar dan nog zou het hun sieren dit gewoon netjes op te lossen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 19:00

Er is ook telefonisch contact geweest, afgelopen vrijdag, maar ik heb eerst gemaild zodat ik alles zwart op wit heb. Als bewijs dat ik tijdig heb aangegeven dat het niet past.
het bleek dat zij verlof had en geen collegaas op de mail hebben geantwoord.

Het is geen op maat gemaakt product, een zadel wat gewoon standaard is, in de winkel lag om te verkopen en wat de zadelmaker meegenomen heeft om te passen.
De zadelmaker had kunnen zien dat ik schuin op de lepel zat en een rare houding aannam. Ik kan dat niet zien, Ik heb geen spiegels en voelen als een paard onder jou 1 bonk spanning is is lastig. Het was wennen en dat heb ik ook aangegeven aan haar bij de passessie maar dat wennen had ik bij elk nieuw vreemd zadel waar ik op zat. Omdat dit dezelfde inchmaat was en hetzelfde zadel wat ik al 5 jaar had dacht ik dat dat geen probleem zou zijn.
Ik reed namelijk al 5 jaar zonder rugpijn op dit model

Ik heb een mattes pad onder het zadel met dunne wol inlages zodat die van voren een tikkeltje smaller is. Na half jaar zouden wij kijken of de bespiering beter is ( nu zijn links en rechts bij de schouder en schoft heel ongelijk) en kijken of die dan met de pers smaller zou moeten of niet. Haar advies na het telefoontje van haar kant uit na de eerste week was 1 inlage minder gebruiken omdat ze dacht dat ik daardoor niet lekker kon zitten. Dit heb ik gedaan, erna nog 3 keer gereden en hierna niet meer, 1 omdat ik rugpijn krijg en 2 omdat duidelijk is dat dit niet met meer rijden beter gaat worden en ik geen beschadigingen op het zadel wilde krijgen.

wat ik wil als oplossing? Een zadel wat zowel mijn paard past als mij, dat is ook de reden waarom ik voor een ander zadel ben gaan kijken.
Ik heb mij voorbereid, gekeken wie meerdere merken had die konden passen, hierna eerst 45 min gereden en in de winkel op de bok op meerdere zadels gezeten en erna ook op het paard. Op een bok is de ervaring ook heel anders dan op het paard en is ook niet gezien of iets gezegd over de maat of mijn houding.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:34

Vervelend geval, ik hoop dat je er uit komt met de verkoper. Heb je gevraagd of de zit/lepel hetzelfde was als je oude zadel? Of nam je aan dan dat zo was? Ik zou iig inzetten op een passende oplossing; dat lijkt mij dit zadel terug en geld terug of omruilen tegen dat zadel maar met de zit zoals je gewend bent (als dat bestaat) en dat je dat zadel eerst een paar weken kunt testen.
Ik vind het ook lastig omdat het zadel goed ligt op je paard maar niet goed is voor jou. Ik heb iets soortgelijks gehad; prachtig zadel op maat laten maken, speciaal voor mijn lange benen dus extra lange zwetbladen en verstelbare beugelhaken. Lag als een huis op m’n paard maar ik reed me telkens stuk op m’n zitbeenknobbels, vooral links. Baalde ook enorm, want was een rib uit m’n lijf en lag geweldig maar ja….
Ook ik ben gewoon een recreatie ruiter die veel bosritten maakt en wat dressuurmatig aanklooi.
Na lang wikken en weken toch m’n probleem voorgelegd aan m’n zadelmaakster en rijd nu al paar jaar op m’n 2e kneiterdure zadel rond. Ik heb dit zadel eerst ruim een maand mogen testen zodat ik echt zeker wit dat dit geen pijn opleverde en toen hebben we dat testzadel exact zo nieuw besteld (alleen andere kleur), wilde geen enkel risico lopen met aanpassingen. Ik heb mijn eerste zadel bij haar ingeruild maar moest natuurlijk wel bij betalen (eerste zadel was ondertussen 2 jaar oud en ivm de aanpassingen voor mij niet makkelijk te verkopen). Niemand kon voorzien dat ik me stuk zou rijden op dat zadel, weet ook niet of het in jouw geval de verkoper te verwijten is dat je rugpijn zou krijgen. Hopelijk komen ze met een goede oplossing.
Omtrent de factuur van de 2e dame; ik zou aangeven dat je niet on top nog BTW had verwacht en dat op jouw vraag wat het consult zou gaan kosten daar ook een factuur voor verwacht te krijgen. Aan de andere kant; je mag nu wel een zadel lenen kosteloos toch?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 20:01

Iets mmeer bijbetalen is ook geen probleem, maar leenzadel is 1500 euro duurder dan de euroriding.
Er zou niks veranderd zijn aan de zit, is maar 1 model. Oud zadel heeft zij ook bekeken en gezien

Hier is de foto. Links mijn nieuwe en rechts de oude
Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:26

Lynn_Nikita schreef:
Journee, het zadel gekocht bij nr 1 past perfect op mijn paard dat is gelukkig het probleem niet. Er is eerst een mal gemaakt, naar de rug gekeken en er werd gewezen op zijn ongelijke bespiering in de schouders, dat was bekend maar fijn dat zij er ook op lette. zadel erop, laten lopen en zij meegekeken en toen pas erop. Alleen omdat mijn paard erg gespannen is in de bak en wegschiet had ik niet echt lang gereden en aangezien het hetzelfde merk en model en maat was ging ik ervanuit dat die hetzelfde zou zijn.

n2 2 deed dit totaal niet, paste eerst de 4 zadels om erna een mal te maken om de boommaat te controleren en liet mij ook meteen rijden met een lange jas zodat zij totaal niks kon zien. Ik benoemde dat zelf al en deed de jas uit ook zodat mijn vriendin die mee was om mee te kijken kon filmen voor mijzelf.
Ik heb de 2e zadelmaker ook gevraagd om mee te kijken en te helpen oordelen van mijn niet passende zadels , zij heeft meerdere merken oa de euroriding die ik had en niet past op mij maar ook 1 die mijn instructeur adviseerde. dacht mooi 2 vliegen in 1 klap, andere merken die mij kunnen passen en waar zij bekend mee is. Helaas is van het meekijken en adviseren niks terecht gekomen en heeft ze dus ook alleen 1 merk gepast. daarom ook teleurgesteld en daarbovenop kwam nog eens de factuur die 50 euro duurder uitviel.
Ik wilde niet meteen een ander zadel kopen, ik wilde kijken welke merken/ modellen zouden passen en kijken of winkel 1 die ook heeft of toch kan leveren en zo meer opties te hebben als het huidige zadel niet aangepast kan worden.

Al deze zadelpassers zijn gecertificeerd en niet aan 1 merk gebonden.

bedankt voor de info over de rechten in België, ik ga als ik er niet uitkom rechtsbijstand inschakelen maar hoop dat zij zo al mee willen werken aan een oplossing

Hoewel ik je reden begrijp achter het idee bij zadelpasservice 2, is de manier waarop de pasbeurt bij jou verlopen is (amper aandacht voor het echte 'probleem' namelijk je huidige zadel) de reden waarom ik adviseer eerst op je huidige zadel te concentreren. Het was niet bedoeld als kritiek. :)

Je hebt het aan de ene kant over exact het zelfde zadel (model, merk, maat) maar aan de andere kant vertel je dat het 2 keer zo breed is?
Als de kussens of de boommaat 2 maten breder zijn, dan heeft dat ook invloed op de ligging van jouw zadel. Zelfs als het zadel vrij op de rug van je paard ligt, kan het zwaartepunt nu te ver naar voren of te ver naar achter liggen. Pas tijdens het rijden, als het zadel belast wordt kun je goed zien waar het zwaartepunt ligt. Als het zadel echt perfect op de rug van je paard zou liggen, dan zou je nu niet de problemen ervaren met je zit. Naar aanleiding van jouw verhaal (gevoel dat je naar voren wordt geduwd) vermoed ik persoonlijk dat dat het zwaartepunt van het zadel het probleem is (te ver naar voren ligt) en dat het bij de boom omhoog moet om het zwaartepunt correct te krijgen. Dit zou ik ook zeker even met de verkoper overleggen.

Is er trouwens een speciale reden waarom het nieuwe zadel in één keer twee maten breder moest? Anders zou ik zeker vragen ze met hetzelfde zadel (maar dan een maat smaller) nogmaals langs willen komen om te passen. Hopelijk kan het probleem snel worden gevonden en opgelost.

Ik zie net je foto, daar zie je ook dat het linkse zadel een heel ander zwaartepunt heeft en lager ligt bij de schoft.
Laatst bijgewerkt door journee op 28-09-25 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:26

Het lijkt alsof de kussens van het linkerzadel aan de achterzijde meer gevuld zijn. Dan krijg je ook dat je een beetje naar voren geduwd wordt/ je bekken meer moet kantelen.
Als het zwaartepunt meer naar voren ligt, dan kan ook de boom te ruim zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:35

swatch schreef:
Het lijkt alsof de kussens van het linkerzadel aan de achterzijde meer gevuld zijn. Dan krijg je ook dat je een beetje naar voren geduwd wordt/ je bekken meer moet kantelen.
Als het zwaartepunt meer naar voren ligt, dan kan ook de boom te ruim zijn.

Bijna gelijk gepost, maar dit is inderdaad ook mijn indruk. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:17

Ik zou eerst eens een inchmaat groter gaan proberen. Via bedrijf 1.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:38

Als ik naar de foto van je beide zadels kijk, dan liggen ze op het hek daar al niet gelijk.
Het linker zadel ligt meer voorover dan het rechter, als ik de lijn van voorkant van het zweetblad zo vergelijk.

Als dat op je paard ook zo ligt, ga ik mee met de reacties hierboven die aangeven dat het zadel nu mogelijk te breed is voor je paard. En dat je daardoor naar voren wordt gezet ipv rechtop.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 08:03

Na bijna een maand en 3 keer gemaild te hebben, gebeld en apjes wordt ik netjes te woord gestaan en zijn ze mee aan denken over een oplossing.
Morgen maak ik nieuwe foto`s en filmpjes voor ze, ze willen al een duidelijker beeld , dan kunnen ze evt al voorbereider komen kijken.

De 2e zadelmaker heeft de factuur aangepast, is nog meer dan de 115 die ze eerst noemde maar gezien het gratis leenzadel heb ik het betaald. Op mijn vraag waarom alleen dat bepaalde merk zei ze zdat ik doorverwezen was door dat merk naar haar en ze daarom ook alleen maar dat merk mee kon nemen.
Qua breedte had ze zich verkeken en wilde ze tegen reiskosten ( +- 30-) nog eens aankomen met bredere zadels. Het model wat ik nu heb is 2e hands zeer weinig te krijgen, er zijn 2 andere modellen die populairder zijn maar met passen lagen die niet goed. Nu geeft ze aan dat een bredere boom misschien wel kan passen. Ik ben eigenlijk niet van plan opnieuw te betalen, ook al is het minder omdat zij iets verkeerd inschat terwijl ik het zelf duidelijk benoemd heb. Ik heb wel vertrouwen in het merk, maar niet helemaal in haar. het merk is nieuw gewoon boven budget