Verzekering jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YentlB

Verzekering jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 10:11

Lieve bokkers,

Ik ga een jong paard aanschaffen, van anderhalf jaar oud. Ik zou haar graag verzekeren, vooral voor ziektekosten. De meeste verzekeringen dekken alleen acute levensbedreigende ziektekosten, maar niet bijv als ze maagzweren zou ontwikkelen.

Wat zijn jullie ervaringen met verzekeringen voor jonge paarden?

Alvast bedankt <3

Ik wil wel echt een verzekering afsluiten. Mijn vorige paardje heeft in 1 jaar tijd 15.000 euro aan dierenarts kosten gehad en heeft het niet gehaald ;(
Laatst bijgewerkt door YentlB op 26-09-25 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Re: Verzekering jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:15

Paardenverzekeringen dekken inderdaad heel weinig. Regelmatig ben je beter af als je de maandelijkse premie opzij zet in een apart potje om daarvan dit soort kosten te betalen.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:17

Ik spaar elke maand zelf een bedrag. Je betaald een hoop premie per maand en ziet er weinig van terug. Ik zou het zonde geld vinden want voor mijn gevoel verdwijnt het meeste geld in hun zakken :').

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:18

_activeme schreef:
Ik spaar elke maand zelf een bedrag. Je betaald een hoop premie per maand en ziet er weinig van terug. Ik zou het zonde geld vinden want voor mijn gevoel verdwijnt het meeste geld in hun zakken :').

Als je paard nooit wat mankeert is dat ook zo. :j
Kan het beter in je eigen zak. :D

Ik zou ook zelf sparen.

YentlB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 10:19

Ik zou dit 2 jaar geleden ook gezegd hebben...maar mijn vorige paardje heeft in 1 jaar tijd 15.000 euro gekost en is er uiteindelijk niet bovenop gekomen. Dus vandaar dat ik nu wel echt een verzekering wil

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:19

Dat is een heftig bedrag, dat ben ik met je eens maar de kans dat je volgende paard ook zoveel gaat kosten is klein natuurlijk. Ja, het kan wel maar de kans is niet zo groot denk ik.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:20

Bellatrix schreef:
_activeme schreef:

Als je paard nooit wat mankeert is dat ook zo. :j
Kan het beter in je eigen zak. :D

Ik zou ook zelf sparen.

Ja, zo'n verzekering is alleen maar interessant als je paard ook daadwerkelijk iets ernstigs zijn. Maar dat weet je van te voren gewoon niet.

YentlB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 10:21

Bellatrix schreef:
Dat is een heftig bedrag, dat ben ik met je eens maar de kans dat je volgende paard ook zoveel gaat kosten is klein natuurlijk. Ja, het kan wel maar de kans is niet zo groot denk ik.

Ik weet dat de kans klein is dat ik zoveel pech heb dat het weer zo gebeurt. Het was ook wel een uitzonderlijke situatie, maar ben daardoor wel angstig geworden voor de onverwachtse hoge bedragen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:23

Maar waar wil je dan precies tegen verzekering. In je post noem je ook maagzweren, dat soort simpele zaken vergoed volgens mij geen enkele verzekering (mogelijk ook vanuit een stuk 'had je meer aan preventie moeten doen').

15.000 gaat waarschijnlijk over operaties en blijvende ziekte/blessure, daar is wel tegen de verzekeren (maar wel voor een hoge premie).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:24

Ik snap je angst hoor. :j

YentlB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 11:47

Bowo schreef:
Maar waar wil je dan precies tegen verzekering. In je post noem je ook maagzweren, dat soort simpele zaken vergoed volgens mij geen enkele verzekering (mogelijk ook vanuit een stuk 'had je meer aan preventie moeten doen').

15.000 gaat waarschijnlijk over operaties en blijvende ziekte/blessure, daar is wel tegen de verzekeren (maar wel voor een hoge premie).

Ik snap zeker dat maagzweren ook niet onder een verzekering vallen, te veel paarden lijden hieronder en zeker eens op de preventie. Bij mij ging het om een jaarling met maagzweren door inflammatory bowel disease (opgenomen in Utrecht, 4 maal maagscopie gehad in 1 jaar tijd) en recidiverende oogproblemen en oogoperatie (daardoor ook nog 2 keer opname Utrecht). Dus vooral een zorgenkindje met een goede dosis pech :( maar door de intens hoge kosten die ik gehad heb, dacht ik toch eens onderzoek te doen om zo een financieel zware situatie te voorkomen.

YentlB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 11:54

Bowo schreef:

Maar je vroeg waar ik tegen wil verzeker: acute levensbedreigende ziekte/operaties en het liefst ook "gewone" ziekte. Bij de meeste verzekeringen moet je paard dan eerst gekeurd zijn en dan is 1,5 jaar nog te jong.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:56

Supplementen worden inderdaad niet vergoed, maar ik heb mega goede ervaringen met EFO. Fijne communicatie en snelle uitbetaling. Wel vragen ze om een recente klinische en röntgenologische keuring. Ik zou gewoon eens contact met ze opnemen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:12

Ik heb bij de Zeeuwsche een verzekering voor koliekoperatie. Dat is een dure aangelegenheid, veel geld in één klap, en dan heb ik tenminste de keus om het wel of niet te doen. Paard is zeven, het zou bij mij afhangen van de prognose. Het is een beetje een gekke combiverzekering met brand- en bliksemschade aan het paard, maar ik heb 'm enkel voor de operatie. Alle andere dierenartskosten spaar ik voor. Verzekering is ca. 150 euro per jaar.

Ben gezegend, want meer dan een vage kreupelheid die na twee weken over is, heeft hij nog niet gehad *klopt af*.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:15

YentlB schreef:
Bowo schreef:

Maar je vroeg waar ik tegen wil verzeker: acute levensbedreigende ziekte/operaties en het liefst ook "gewone" ziekte. Bij de meeste verzekeringen moet je paard dan eerst gekeurd zijn en dan is 1,5 jaar nog te jong.

Die eerste is inderdaad goed te verzekeren, die 2e lijkt me lastig.

Maar hoezo is 1,5 te jong voor keuren?

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:26

Als je paard een aandoening heeft die langer duurt dan 1 jaar, kan de verzekering beëindigd worden. Dus of je er veel aan hebt? Ik mijn geval is mijn paard 7 jaar verzekerd geweest, waarvan het laatste jaar met knieproblemen. In die 7 jaar meer premie betaald dan ik uitgekeerd heb gekregen en de verzekering uit gegooid omdat het zogenaamd chronisch was volgens hen. Dit ging om Equipe paardenverzekeringen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:31

voor kleine huisdieren bestaat volgens mij wel een ziektekostenverzekering die de kosten (gedeeltelijk) dekt. Maar ik heb geen idee of dit voor paarden ook bestaat.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:36

Hier altijd heel tevreden over Equipe. Zowel mijn sportpaard als ons toenmalige veulen daar verzekerd toen hij de opfok in ging. Op het moment dat hij 2,5 was heb ik heb rondom laten keuren en de verzekering hierop aangepast, zodat ook kreupelheden meeverzekerd waren. Hij heeft bij de opfok in de sloot gelegen en dat kostte alleen al 1400,voor de eerste week aan medische kosten, spoelen, antibiotica en wat huisbezoeken. Let wel, je kunt alleen ziektekosten meeverzekeren naast een basisverzekering. Alleen ziektekosten kun je niet afsluiten.

Daarnaast hoef je natuurlijk niet je voor je volledige aanschafwaarde te verzekeren. Bijvoorbeeld je koopt een paard van 15.000,-, dan is de premie een stuk hoger dan dat je pakweg voor 5.000 aanschafwaarde verzekerd. Bij beide is het maximum uitgekeerde bedrag per jaar rond de 4.000,-
Ik heb bijvoorbeeld ons veulen destijds met 2,5 jaar voor maar 3.500,- verzekerd en mijn sportpaard op 4.500,- (ZZ paard, dus bij dood kon ik er alleen een veulen van terugkopen, maar dat was een bewuste keuze). Op die manier houd je de premies nog relatief betaalbaar.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:41

Ik heb destijds toen ik mijn toen veulen kocht gaat verzekerd via Equipe zowel voor dood als ziektekosten. Verzekering is in de loop der jaren kwa voorwaarden al best wel wat aangescherpt, waardoor de eigen bijdrage steeds hoger wordt (visite kosten worden nog maar tot bepaald bedrag vergoed etc.). En sommige voorwaarden snap ik niet, zoals waarom supplementen niet vergoed worden ook al zijn ze voorgeschreven en geadviseerd door de dierenarts. Maar alsnog, blij dat ze verzekerd is, al genoeg dingen gehad die allemaal klein lijken, maar genoeg dierenarts kosten met zich mee brengen.
Ik maak wel elke keer bij de nieuwe voorwaarden weer de afweging of ik de verzekert aanhoud, moet wel in 'verhouding' blijven.
En net zoals Padoertje, heb ik haar niet verzekerd voor het gehele aankoop bedrag, maar een deel daarvan.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:46

15000 is een hoop geld, maar hou er rekening mee dat als jij je paard verzekerd, je niet eindeloos geld terug krijgt. Vaak zit er een maximum waarde per verzekeringsjaar aan vast wat ze per jaar uitkeren. Dat zal afhangen voor hoeveel je je paard verzekerd.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:50

Ik heb mijn merrie met ziektekosten bij EFO verzekerd. Hier kun je wel voor verschillende pakketten kiezen. Wij hadden een gebroken griffelbeentje en ze hebben netjes 80% vergoed.
(Meer dan 5k ook)
Ik zou zeker even de pakketten bekijken of je laten informeren.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 23:16

Ik heb ook efo tevreden over.
mijn 1.5 jarige hengst laten verzekeren. Ook tijdens castratie. Was klinisch gekeurd.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 23:37

Ik heb mijn paard verzekerd bij Hippo-zorg, ik denk inmiddels alweer 10 jaar. Ze zijn een aantal keer van naam veranderd. Nu betaal ik 100 euro per maand en spaar ook 100 euro.

Mijn ervaringen zijn wisselend. In het begin werd er nooit moeilijk gedaan. Als ik een rekening instuur gaat er sowieso een eigen bijdrage af. Dan heb je nog het eigen risico. En zaken als voorrijkosten enzo worden niet vergoed.

Mijn paard heeft best een medische historie en ook chronische peesproblemen. De laatste jaren doen ze wat moeilijker. Ik moet nu vooraf schriftelijke toestemming hebben als ik onderzoek wil laten doen. Ik heb menig pittig mailtje gestuurd na een bericht dat iets niet vergoed werd. En het dan alsnog vergoed gekregen.

Het is een bedrijf dat geld moet verdienen dus ik snap wel dat ze opties benutten om niet uit te hoeven betalen. Maar mijn ervaring is de laatste tijd dus wat minder. En de communicatie wat stroever.

Neemt niet weg dat ik er denk ik wel voordeel van heb gehad. Ik heb het nooit uitgerekend of ik nou meer kosten heb gehad aan premie dan ik vergoed heb gekregen. Ik weet wel dat ik het alleen met mijn spaarpotje niet had gered.

Het ding met een spaarpotje is is dat je op het moment dat je net een paar euro hebt gespaard het zomaar kan zijn dat je voor een paar duizend euro kosten komt te staan. Spaarpotjes kosten tijd om op te bouwen en je kunt nooit voorspellen wanneer er iets gebeurt waar kosten bij komen kijken.

Mijn paard is 17 en volgens mij wordt ze uit de verzekering gezet op 19 jarige leeftijd. Ik blijf toch maar premie betalen, het geeft toch een veilig gevoel

NickOP99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:42

Zo vroeg mogelijk afsluiten is key