Prijzen opfok hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skogan

Prijzen opfok hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:16

Hello,

Ik ben nieuwsgierig hoe zijn de prijzen voor het opfok van jonge hengsten, per jaar.
Ik heb nu wat meer ruimte en ik vraag me af of ik kan deze offerte doen.
Liefst een groepje van 6maanden tot 1 jaar maken van 3/5 veulens.
Stalling binnen in 1 groep met goede kwaliteit krachtvoer, altijd hooi ter beschikking, weilanden, hoefsmid, ontwormers, DA als het nodig is.. Regelmatig filmpjes voor de eigenaren.

Wat zou je voor betalen per maand?
(hoefsmid elk 6-8 weken/ontworming in de prijs, entingen en DA direct op invoice voor eigenaar)

Mogelijk om 3jr hengsten voor AES hengsten keuring klaarmaken.

Sky_As

Re: Prijzen opfok hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Welke omgeving, dat is heel prijsbepalend...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Op dit moment betaal ik voor ons hengstveulen 235 p/m (gaat per januari naar 250), inclusief goede kwaliteit hooi/brokjes/vitaminen. Staat in Nederland in een groep van ca 12 in een loopstal met een grote uitloop buitenpaddock. Hoefsmid, ontwormingen, DA komen apart op de rekening.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

Ik betaal ongeveer hetzelfde als Babootje.
Prijs geldt voor een heel jaar, mede daardoor vrijwel geen wisselingen in de groep (dat zal bij jou sowieso niet veel voorkomen).
Zomer 24/7 buiten, winter grote loopstal en overdag in de paddock.
Altijd voldoende ruwvoer, in de winter ook krachtvoer.
Smid, wormspuiten en dierenarts apart.

Ik zou trouwens alleen een veulen naar Frankrijk brengen als het echt meerwaarde had t.o.v. Nederland (dus óf goedkoper óf veel betere omstandigheden).

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Ben je btw verschuldigd ? Dit is natuurlijk een groot deel van je stalgeld ( 21%).
Kleine groepjes is meer vraag naar.
Ook het in de winter veel buiten komen is best een zoektocht, waar mensen ook steeds meer naar op zoek zijn.

Vergis je niet in wat ze eten vanaf 1 jaar, ga dus vooral niet te laag zitten. De jonkies eten hier soms meer als de volwassenen .
Welke regio zit je ? Dit bepaald op mede de prijs.

Kleine groepjes, ‘s winters ook veel buiten zou ik zelf op €280 gaan zitten ( klinkt veel maar als je het hooi , btw en brok eraf haalt blijft er weinig over ). Daarbij ben je vrij exclusief .

Factuur van hoefsmid , entingen ect zou ik apart sturen en niet verwerken in je prijs.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:42

Locatie is wel echt van belang, ik deed alleen mijn dier naar Frankrijk als het echt fiks goedkoper is, incl de reiskosten.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:15

Dressage1990 schreef:
Ben je btw verschuldigd ? Dit is natuurlijk een groot deel van je stalgeld ( 21%).
Kleine groepjes is meer vraag naar.
Ook het in de winter veel buiten komen is best een zoektocht, waar mensen ook steeds meer naar op zoek zijn.

Vergis je niet in wat ze eten vanaf 1 jaar, ga dus vooral niet te laag zitten. De jonkies eten hier soms meer als de volwassenen .
Welke regio zit je ? Dit bepaald op mede de prijs.

Kleine groepjes, ‘s winters ook veel buiten zou ik zelf op €280 gaan zitten ( klinkt veel maar als je het hooi , btw en brok eraf haalt blijft er weinig over ). Daarbij ben je vrij exclusief .

Factuur van hoefsmid , entingen ect zou ik apart sturen en niet verwerken in je prijs.

BTW in Frankrijk voor opfok is 5,5%. Pensioen stalling voor paarden buiten fokkerij is BTW 20%.

Elk jaar heb ik een klant die koop een veulen bij mij en laat hem staan op stalling, tot 2 of 3jr. En laatste 2jr Ik heb 'n klant gehad voor opfok van 6 twenters merries + fokmerrie, prijs per paard was 180e per twenter en fokmerrie 250e. Maar dat was alleen omdat 1 klant was met meerdere paarden. En als je alles aftrekt blijf niet veel over.
Dus normaal de veulens/jaarlingen zullen rond 250e include BTW zijn en fokmerries 300e. Want ja, jonge paarden moeten goede voer hebben om te groeien en ze kosten meer dan volwassen paarden. Dus dat is onbeperkt hooi, goede krachtvoer, maar dus ook eigenlijk opvoeding en educatie van het jonge paard.
Hoefsmid is hier rond 50e voor bekappen van 4 voeten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:35

Logische prijs!

Maar ik twijfel of veel vanuit NL het voordeel zien van plaatsing zo ver weg als de prijs behoorlijk vergelijkbaar is.

Al is het natuurlijk altijd de moeite waard om het te proberen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

Betalen jullie ook 225 / 280 euro voor het weideseizoen?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:38

Nee, zeker niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

250 per maand jaarrond en ze daarvoor naar Frankrijk moeten brengen?
Dan denk ik dat je het van Franse of Belgische klanten moet gaan hebben.....

Grond en hooi is daar goedkoper dan hier, dus ik zou zeker niet meer betalen dan dat ik hier in Nederland zou doen.....
Transport heen/ terug is ook al snel 1500-2000 euro.
( Zelf rijden kost ook geld, + je uren die je eigenlijk gewoon moet rekenen).

Dat is het na deel in de paarden. Degene die geld moet ontvangen verdient niks aan houdt er weinig aan over, en voor degene die moet betalen is het veel geld.

Niet voor niks dat banken bijna geen hypotheek meer verstrekken voor paarden bedrijven.....

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Die kleintjes eten nog meer als volwassen paarden. Heb hier 2 jaarlinghengsten staan en als ik zie wat erin gaat dat is niet normaal. De andere persoon betaald gewoon de stalprijs maar wij doen een stukje verrekenen met les zodat we elkaars werk niet hoeven te bekostigen.
Maar ik kan hooi niet groot inkopen dus ben duurder uit. Wij hebben wel een hele mooie locatie aan het bos en de hei. Ze hebben grote boxen en worden iedere dag binnen en buiten gezet. Ze staan met zijn tweeën en de merries staan apart maar uiteindelijk worden ze gecastreerd en kan hopelijk alles weer samen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

SunnyHorse schreef:
Nee, zeker niet.

En wat betaal je dan in het weideseizoen?

Ik wou graag een hengstveulen aanhouden aankomend jaar maar ik vind 280 euro per maand best wel duur. Wij boden ook opfok aan maar dat was 180 euro per maand, hele andere prijzen

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:41

Ik had twee klanten die hun jonge hengsten lieten in dezelfde opfok in Nederland... Zomer in het weide zonder bijvoeren, winter in het potstal.. Op 30cm mest.. En groep was rond 20 jaarlingen.. Nou, het was goedkoop per maand, maar ik zou dat niet willen voor mijn paarden.. Te grote groep, te weinig voer voor sommige..
Ik weet wel dat prijzen zijn belangrijk info..maar

20jaar geleden heb ik ook mijn jaarling op opfok gedaan, bij Nederlanders in Normandie, Frankrijk .. Contract was per jaar.. Maar 6maanden later mijn leven was veranderd en ik ging mijn jaarling ophalen, was midden in het winter. Nou, ze stond tot knieën in de modder, buiten.. En ze was erg fit, net niet botten en huid.... Dus zo'n opfok raad ik echt niet aan.