Inmiddels heb ik al een behoorlijke tijd (sinds 2019) afscheid genomen van de paardensport. Toen ik 11 jaar was kreeg ik als manege ruiter een eigen pony: een net 4-jarige, redelijk onervaren pony. In 7 jaar zijn we met goede begeleiding opgeklommen tot Z springen, M SGW en M2 dressuur. Bij aankoop wist ik al dat hij verkocht zou worden als ik zou gaan studeren ivm financiële redenen, en dit is dan ook gebeurd.
Zowel mijn moeder als ik hebben een hele leuke tijd gehad en het was dan ook echt onze gezamenlijke hobby. We vinden het nog steeds allebei lastig dat we niks meer met paarden doen. In de eerste jaren was dit ook een beetje bewust omdat we allebei het zo erg misten wat we hadden, maar inmiddels zijn we allebei niet meer actief in de paardenwereld en zijn alle contacten die we hadden verwaterd.
Nu gaat het toch steeds meer kriebelen om de mogelijkheden te bekijken om af en toe toch weer te kunnen rijden. Echter zijn er wel een paar hobbels. Ik kon lezen en schrijven met mijn pony en kreeg van goede instructeurs les. Ik haal daarom geen uitdaging en ook geen plezier meer uit reguliere manege lessen. Ik heb een aantal buitenritten gemaakt, maar ik merk dat het paardenwelzijn vaak niet op het niveau is hoe ik het graag zou willen zien. Ook voelde ik mij meer een passagier op het paard dan een ruiter. Ik heb een aantal keer een buitenrit gemaakt in het buitenland, dit is soms wel heel goed bevallen.
Door de onregelmatigheid van mijn stagerooster is een vaste dag een paard bijrijden geen goede optie, hoewel ik en mijn moeder wel heel graag af en toe weer een dag een paard zouden willen verzorgen.
Is er iemand met een tip voor locaties rondom Rotterdam/Zuid-Holland waar je op L/M niveau af en toe een les kan volgen? Of waar je een buitenrit kan maken op paarden die niet voor ‘massa productie’ worden ingezet?
En zijn er mensen die ervaring hebben om af en toe bij te springen als bijrijder als bijvoorbeeld de eigenaar een dagje weg gaat? Waarbij er geen vaste dagen zijn maar de dagen standaard in overleg gepland worden?
Alvast bedankt voor de tijd en moeite!
Celebi
Geplaatst: 05-09-25 13:46
Ik deed dat vaak met verzorgers. Gewoon elke week een dag afspreken. Gaat prima. Helaas kan ik je niet helpen want ongeacht waar je woont heb ik alleen maar een 25 jarige kleine senior met artrose dus echt rijden zit er niet meer in.
Maar er zijn vast meer mensen zoals ik die het fijn vinden om lekker flexibel per week te kijken. Misschien iemand die zelf ook wisselende diensten heeft?
Laatst bijgewerkt door Celebi op 05-09-25 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Eske_B
Geplaatst: 05-09-25 13:46
Lastig!
Zou het een optie zijn om les te nemen bij een instructeur die wat eigen paarden heeft? Dan heb je wellicht hoger niveau en beter welzijn dan op maneges.
Ik heb zelf een verzorgpaard gehad waar ik per week keek met de eigenaar wat uitkwam, dat kan dus ook.
Beemsterkaas
Geplaatst: 05-09-25 13:50
Ik zou inderdaad een instructeur zoeken die lessen aanbiedt op haar eigen paard.
Of misschien toch weer een eigen paard overwegen samen met je moeder.
fleurtjeuh
Wat ik heb gedaan is toch terug naar een manege toen ik 9 jaar niet had gereden. Toen de ergste roestigheid er na een maand of 2 vanaf was, ben ik op zoek gegaan naar een bijrijdpaard. Dan kon ik in ieder geval laten zien dat ik niet een volledige kneus was in het zadel. Daarna gestopt bij de manege
Na het overlijden van mijn paard (25) en ik nu een nieuw jong paard heb gekocht, wilde ik toch ook mijn eigen rijden weer wat opkrikken. Wel altijd regelmatig gereden, maar meer hobbelen.. ik heb bij mn verzorgpaardje op stal (ook een oudje en alleen nog maar geschikt voor stapritjes) iemand gevraagd (met instructiepapieren) gevraagd of ik een paar lesjes bij haar mag doen met haar paard en dat mag. Scheelt wel dat ik dus nog wat ingangen heb doordat ik niet helemaal uit de paarden ben weggegaan. Lessen op een manege zag ik ook niet zitten.
Hier had ik 8j niet meer gereden en ook terug gestart op een manege. Maar ook hier hetzelfde. Had moeite met het welzijn van de paarden en ook de saaie lessen waren mijn ding niet. Nu terug een rijpaard en dan doe ik terug wat ik wil…
Maar wij hebben de ruimte.
In jouw geval zou ik op zoek gaan naar een paard van een ander waar je op mag rijden en lessen. Je hebt de leeftijd, het niveau en de kennis, dus er moet echt wel een eigenaar te vinden zijn die het geschikte paard heeft, want uiteindelijk kan het echt een meerwaarde zijn.
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie The Scarlet Witch
Geplaatst: 16-09-25 12:12
friesiszwart schreef:
Je woont in Delft, is zoek iemand voor erbij voor mijn paard. paard staat gestald in Boskoop.