Waar vandaag de dag een paard kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moelv2

Waar vandaag de dag een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 13:11

Hallo allemaal,

Omdat ik binnenkort een paard wil gaan kopen, vraag ik mij af welke adressen hiervoor aan te raden zijn? Liefst oost Nederland.

Ik wil graag een warmbloed ruin, 1.50-1.65 stokmaat. Leeftijd rond 5 jaar, in de hand geweest maar nog niet bereden.

Budget onbelangrijk. Gezondheid en goed karakter wel.

0000

Re: Waar vandaag de dag een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 13:15

Ik zou dan echt op zoek gaan naar fokkers die nog wat hebben lopen waar ze gewoon nog niet aan toegekomen zijn om te beleren, dat soort adressen. En heel voorzichtig zijn want er lopen er genoeg, zeker in de handel, die op die leeftijd geprobeerd zijn of al wat gereden zijn en zo lastig waren dat ze ze maar als onbeleerd verkopen.

Moelv2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 13:39

Ja, ik wil alleen bij een (op)fokker kopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 13:44

0000 schreef:
Ik zou dan echt op zoek gaan naar fokkers die nog wat hebben lopen waar ze gewoon nog niet aan toegekomen zijn om te beleren, dat soort adressen. En heel voorzichtig zijn want er lopen er genoeg, zeker in de handel, die op die leeftijd geprobeerd zijn of al wat gereden zijn en zo lastig waren dat ze ze maar als onbeleerd verkopen.

Inderdaad. Goed bruikbare brave paarden gaat men vrijwel altijd op 3-jarige leeftijd inrijden. Omdat het duur is om ze zomaar jarenlang zonder werk te laten rondlopen.Alleen Ijslanders zijn zo laat volwassen dat ze pas vanaf 5 gebruikt kunnen worden. Engelse volbloeden en Quarters worden helaas vaak al vanaf 2 jaar gebruikt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:20

Mag ik vragen waarom je een onbeleerde ruin van 5 jaar wilt?
Als fokker kan ik het me moeilijk voorstellen dat ik een gezonde ruin 5 jaar niks laat doen, om dan 'uit de wei' te verkopen. Allereerst is het een langdurig risico (iedere dag kan er tenslotte iets gebeuren), is het kostbaar én is beleren op 5-jarige leeftijd vaak net iets lastiger dan met 3,5 of 4.
Dus jouw vraag waar je moet zijn kan ik moeilijk beantwoorden. Ik denk - heel eerlijk - niet bij de betere fokkers. Die zijn ze al lang kwijt of lopen onder het zadel.

Misschien dat een merrie meer kansen biedt, die kom je nog wel eens tegen omdat ze eerst 1 of 2 veulens hebben gehad.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:25

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:34

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:37

Ik zou jonger zoeken. 3 tot 5 jaar onbeleerd zeg maar.

Marktplaats, sporthorses. Facebook; kwpn paarden groep.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:45

Je kunt natuurlijk ook zelf een onbeleerd jong paard kopen onder de 3, en die dan zelf nog een paar jaar laten staan en uitgroeien, als jij denkt dat dat beter is. (wat misschien ook wel zo is). :)*

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:52

4 /5 jaar en onbeleerd is eigenlijk verdacht. Op lastig karakter, medische problemen etc. Redenen om niet op 3 jaar te beleren. 'Gewoon' nog wachten kost veel teveel geld. Elke maand dat ze staan te eten kost 200 piek simpel gezegd. Tenzij jij bereid bent om dat te bekostigen, das dan 200x 24 maanden =4800 euro boven de normale 3jaars verkoopprijs op. Das wel heel veel geld!

Moelv2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 15:19

Ik ben me ervan bewust dat laten staan geld kost, daarom is budget ook geen punt.

Maar als het heel ongebruikelijk is, en vaak iets mis met zulke paarden, dan kan ik inderdaad beter een jonger paard kopen.

Ik had graag rond de 5 omdat ik op latere leeftijd belasten beter vind.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:34

Dan zou ik gewoon tussen de 2 a 3 en 5 kijken. Als je een 4 jarige tegen komt of 5 jarige.. of 3 jarige. Heb je wat meer keuze.

Hier staan ze ook liever niet tot 5 stil. Soms gebeurd het dat het leven tussendoor komt zonder bijzondere reden van t paard oid. Ik verkoop ze wel als 3 of 4 jarige (springers) onbeleerd. Bij dressuur zit je net iets vaker richting 2,5 a 3 jaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:35

Met 7 zijn ze wel al zo volwassen dat ze moeilijker zullen gaan "gehoorzamen" als ze jaren lang niets hebben hoeven doen. Maar,elk paard is weer anders. Te veel paarden zijn op die leeftijd al enigszins kapotgereden door te vroege te zware belasting. Je hebt dus wel een punt ts, maar ik persoonlijk zou eerder individueel naar elk paard kijken, wanneer die aan werken toe is.

Moelv2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 15:43

Leeftijd is ook geen harde eis, maar iets ouder vind ik fijn.

Tips voor adressen zijn nog welkom!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:49

Ik denk dat ze hier groter fokken maar dit is denk ik wel het type fokker dat jij zoekt?

edit (wel handig om de link ook toe te voegen): https://www.landlusthorses.com/

Overigens is op 5 jaar niet bereden iets anders dan op 5 jaar koud uit de wei plukken. Ik zou er geen bezwaar tegen hebben als een 5 jarige werk aan de hand gedaan heeft (en misschien zelfs wel af en toe een lichte ruiter gedragen heeft).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 16:10

Moelv2 schreef:
Ik ben me ervan bewust dat laten staan geld kost, daarom is budget ook geen punt.

Maar als het heel ongebruikelijk is, en vaak iets mis met zulke paarden, dan kan ik inderdaad beter een jonger paard kopen.

Ik had graag rond de 5 omdat ik op latere leeftijd belasten beter vind.

Je hoeft daar natuurlijk niet vanaf te stappen, het vraagt alleen waarschijnlijk ook echt iets van jou als je je eraan wil houden. Dus dat je zelf een 3 of 4-jarige koopt en dan geduld hebt ipv meteen wil (laten) inrijden.

Moelv2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 16:12

Ja, dat is dan de keerzijde van jonger aankopen. Al is het niet dat je dan die jaren niks kunt doen.

Bedankt voor de tip Ir111.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 16:17

Moelv2 schreef:
Ja, dat is dan de keerzijde van jonger aankopen. Al is het niet dat je dan die jaren niks kunt doen.

Zeker niet! Je kunt juist heel veel mooie en leuke dingen doen, dus als je dan je rij-wensen even kunt parkeren kun je er een ontzettend mooie tijd aan hebben met je paard en een sterke band opbouwen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 16:53

5-jarigen, direct van de fokker en nog onbeleerd, dat zullen meestal merries zijn die eerst een veulen hebben gekregen. Ruinen zal een fokker sowieso niet gauw zelf aanhouden zo lang, en al helemaal niet zonder iets te doen.

Let wel, het idee dat het beter is een paard tot circa 5 jaar te laten staan en dan pas te beginnen met belasten onder het zadel, is inmiddels achterhaald. Beter is wel al eerder zeer gedoseerd te beginnen.
Citaat Carolien Munsters:
"Wat kan een paard en vanaf welke leeftijd? Munsters: “Om die vragen te beantwoorden moet je vele aspecten meenemen. Hiernaar is veel onderzoek gedaan. Een veulen heeft bij de geboorte een stokmaat van ongeveer 1 meter hoog. In 2-2,5 jaar groeit hij door naar pakweg 1.70 meter. Daarna zal hij misschien nog vijf centimeters groeien. De grootste lengtegroei van de botten vindt daarom plaats in de eerste 24 maanden. Een goede ontwikkeling van de pezen en kraakbeen is cruciaal in de eerste 5 tot 18 maanden en vraagt om veel vrije beweging met de mogelijkheid tot sprinten. In de periode van 24 tot 30 maanden kan men met de training starten door het longeren rustig op te bouwen en de trainingsbelasting op te voeren door ook te spelen met het ruitergewicht, het zadelmak maken. Dit gaat langzaam en denk daarbij meer in minuutjes per week dan uren. Een paard viereneenhalf jaar in de wei laten lopen en dan beleren omdat ze dan sterker zijn klopt niet in alle aspecten. De botten en andere weefsels zijn dan nog steeds niet gewend aan het dragen van ruitergewicht. Voordat zo’n paard dan goed belastbaar is, is hij ongeveer 6 tot 7 jaar. Wie op dit spoor blijft zitten maakt een denkfout en laat emotie spreken, terwijl de wetenschappelijke onderzoeksresultaten een andere weg wijzen. Dit omdat deze weefsels bij een paard in de groei het meest ontvankelijk zijn voor belasting en dat vermindert op latere leeftijd. Rustig en met mate opbouwen van de belasting is hier echter cruciaal. Jong beginnen, met mate, werkt positief uit. Dat geldt in de paardensport niet anders dan in de humane sport.”

(bron: https://dehippischeondernemer.nl/onderz ... nge-paard/)
Overigens is het hele artikel zeer interessant :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:52

Ik denk dat je dan net een situatie moet treffen van iemand particulier die een veulen / jong paard heeft gekocht, maar nooit heeft opgeleid wegens gebrek aan tijd / geld / daadkracht... en zodoende al 5 jaar staat te grazen.

De kunst zal zijn het kaf van het koren te scheiden: bij wie is het verhaal écht, en bij wie is het een leugen om te verdoezelen dat de eerste poging tot zadelmak maken mislukt is.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 18:45

Natuurlijk zijn er best particulieren die voor het plezier (en niet voor het geld) een veulentje fokken. Ik ben er een van. Inmiddels is hij 2,5 en vooralsnog uitstekend opgevoed. Zadelmak maken gaan we niet te vroeg doen en inrijden pas als dit verantwoord is en dus niet te jong. En zo zijn er vast meer mensen die niets te verbergen hebben en waar het fokken geen verdienmodel is. Uiteraard zijn deze mensen kritisch aan wie zij hun jonge paard verkopen om te voorkomen dat het paard in de handel terecht komt. Mijn paard wordt voorlopig dus niet verkocht, daar ga ik nog enkele jaren veel plezier aan beleven. Maar heus die mensen zijn er echt wel.

Moelv2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 18:51

Ik geloof ook dat dat kan Bora2013. Maar het heeft mijn voorkeur niet.

Bedankt voor het artikel Oji. Zal me er nog eens in verdiepen, maar zal niet snel van mijn overtuiging afstappen.

Voor nu lijkt een onbeleerde 3 jarige het meest reëel om te vinden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:29

Ik weet wel een 5 jarige hengst te koop . Heeft wel gedekt maar is behalve grondwerk en een keer op zitten (enorm braaf) nog niks mee gedaan. Ook nog een bijzondere (homozygoot) champagne kleur. Hij is rond de 153

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 20:01

Het is ook wel een beetje geluk hebben denk ik. Ik heb wel een 5-jarige onbeleerde ruin gekocht namelijk (De dag voordat ik hem kocht werd hij 5, haha). De stal waar ik hem gekocht heb, is een grote stal. Zij hebben een fokkerij, opfok en ook wat pension dacht ik. Zelf waren het vooral springruiters en mijn paard is dressuurgefokt, dus hij bleef wat sneller staan. Stond niet perse in de weg want tsja, er lopen er zoveel.. Maar uiteindelijk besloten om hem toch te verkopen.

Maar een onbeleerde 3 of 4 jarige vind je wel sneller inderdaad :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 20:44

xPearl schreef:
Het is ook wel een beetje geluk hebben denk ik. Ik heb wel een 5-jarige onbeleerde ruin gekocht namelijk (De dag voordat ik hem kocht werd hij 5, haha). De stal waar ik hem gekocht heb, is een grote stal. Zij hebben een fokkerij, opfok en ook wat pension dacht ik. Zelf waren het vooral springruiters en mijn paard is dressuurgefokt, dus hij bleef wat sneller staan. Stond niet perse in de weg want tsja, er lopen er zoveel.. Maar uiteindelijk besloten om hem toch te verkopen.

Maar een onbeleerde 3 of 4 jarige vind je wel sneller inderdaad :j

Ken wel meer van dit soort verhalen idd. Of (dressuur)paarden die op 3-jarige leeftijd nog te klein waren voor de gemiddelde dressuurruiter en dus in de verkoop niks opbrachten. Zeker als je als fokker de ruimte hebt, is het niet heel gek om ze dan nog een jaar op het land te gooien om te zien of ze nog wat willen groeien. Vriendin van mij kocht er ook zo 1 op 4-jarige leeftijd en heeft er nu een toppaard aan. Maar je moet idd wel een beetje weten te filteren of het een gevalletje "te klein"/"geen tijd" is geweest of idd heel lastig met beleren dus "onbeleerd" de verkoop in.