Kleinschalige, paardvriendelijke maneges omgeving Utrecht/Science Park

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lajs

Kleinschalige, paardvriendelijke maneges omgeving Utrecht/Science Park

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 12:34

Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een kleinschalige, paardvriendelijke manege omgeving Utrecht/Science Park. Ik heb jarenlang in Wageningen bij Stal Eikelboom gereden, een kleinschalige manege met liefde voor de paarden en een echte community onder de ruiters. Helaas zijn zij recent gestopt, en ben ik op zoek naar een nieuwe stal, het liefst met eenzelfde sfeer. Sinds ik tegenwoordig in Utrecht woon, wilde ik hier wat zoeken. Het lijkt er echter op dat bij elke manege wel een aantal negatieve reviews staan. Ik heb als kind op Stal van Brenk gereden (2007-2018), maar dat is niet helemaal wat ik nu zoek.

Ik hoor graag jullie ervaringen/suggesties! Ik heb helaas geen auto, dus op fietsafstand van max 40 minuten vanaf Science Park zou ideaal zijn. Ik ben 25 en 180cm, dus ik zoek een manege die lessen voor deze leeftijd en lengte (qua paarden) aanbiedt.

Alvast bedankt!

juval

Re: Kleinschalige, paardvriendelijke maneges omgeving Utrecht/Science Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:04

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:52

Manege 't Hoogt? Ik zou de reviews niet al te zeer als uitgangspunt nemen en echt zelf kijken. Manege Castellum en Rijnstein in Odijk zijn misschien ook nog wel te fietsen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:12

Manege Zeisterbos?

Ik denk dat je gewoon langs verschillende manege moet gaan, een keer proefles kan rijden? Sfeer proeven.
En op zoek naar leuk bij rijd paardje op pensionstal?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:42

't Hoogt zorgt echt heel netjes voor de paarden en de sfeer is leuk. Ik meen dat Zeisterbos geen buitenruimte heeft voor de paarden, op zo'n manege zou ik nooit willen rijden.

Lajs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 15:09

Bedankt voor jullie reacties! Ik neem dit zeker ten harte. Nieuwe reacties zijn ook nog altijd welkom.

Ik had wellicht moeten vermelden dat ik op dit moment mentaal even in een dipje zit wegens recent verlies van twee dierbaren. Ik heb tevens ADHD en dit versterkt die negatieve spiraal nogal. Ik bespreek dit uiteraard met mijn psychologe, en zij is van mening dat het wel belangrijk is om mezelf weer tussen de paardjes te plaatsen & mijn passie niet op te geven. In het verleden heb ik ook verzorgpaardjes gehad, maar ik voel me op dit moment helaas te onzeker voor zo'n verantwoordelijkheid. Bij een groot aantal maneges proeflessen gaat mij de komende periode daarom ook niet lukken, gezien het veel energie kost en ik altijd wat angstig ben rondom nieuwe dingen/situaties. Ik hoopte een of twee maneges te vinden waar men goede ervaringen mee heeft om daar dan te gaan proeflessen/sfeer proeven.

Ik ben helaas afgestudeerd, maar weet van Hippeia dat zij ook bij 't Hoogt rijden. Ik ben daar wel eens op wedstrijd geweest toen ik zelf bij een andere studentenruitervereniging zat (omstreeks 2020-2021), maar heb toen niet de beste impressie gekregen. Wellicht is dit inmiddels veranderd en is het het waard toch even te gaan kijken.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:11

De Oostromshoeve zou ook nog wel wat kunnen zijn, tussen Odijk en Houten in.
https://oostromshoeve.nl/lessen.html

Zelf ben ik al even uit de paarden, maar bekenden van mij hebben hier hun kids (of zichzelf) op les en zijn heel tevreden.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:56

Lajs schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik neem dit zeker ten harte. Nieuwe reacties zijn ook nog altijd welkom.

Ik had wellicht moeten vermelden dat ik op dit moment mentaal even in een dipje zit wegens recent verlies van twee dierbaren. Ik heb tevens ADHD en dit versterkt die negatieve spiraal nogal. Ik bespreek dit uiteraard met mijn psychologe, en zij is van mening dat het wel belangrijk is om mezelf weer tussen de paardjes te plaatsen & mijn passie niet op te geven. In het verleden heb ik ook verzorgpaardjes gehad, maar ik voel me op dit moment helaas te onzeker voor zo'n verantwoordelijkheid. Bij een groot aantal maneges proeflessen gaat mij de komende periode daarom ook niet lukken, gezien het veel energie kost en ik altijd wat angstig ben rondom nieuwe dingen/situaties. Ik hoopte een of twee maneges te vinden waar men goede ervaringen mee heeft om daar dan te gaan proeflessen/sfeer proeven.

Ik ben helaas afgestudeerd, maar weet van Hippeia dat zij ook bij 't Hoogt rijden. Ik ben daar wel eens op wedstrijd geweest toen ik zelf bij een andere studentenruitervereniging zat (omstreeks 2020-2021), maar heb toen niet de beste impressie gekregen. Wellicht is dit inmiddels veranderd en is het het waard toch even te gaan kijken.

de prinsex maxima manege? Gezien je achtergrond misschien best een passende plek?

https://prinsesmaximamanege.nl/activite ... ardrijden/

Lajs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 16:06

Love_myhorse schreef:
Lajs schreef:

de prinsex maxima manege? Gezien je achtergrond misschien best een passende plek?

https://prinsesmaximamanege.nl/activite ... ardrijden/

Hi, dankje voor je suggestie! Mijn achtergrond is inderdaad een obstakel, maar ik zou wel graag op mijn niveau willen blijven rijden en mijn zelfstandigheid rondom de paarden willen behouden. Op sommige aangepaste maneges laten ze je, ook als je alleen kampt met ADHD, anxiety of andere soortgelijke mentale klachten, niet meer helemaal vrij daarin, of wordt je geplaatst met ruiters (ver) onder jouw niveau waardoor groeien in de sport lastig wordt (uit mijn ervaring). Ik zal eens contact opnemen daar en vragen naar de mogelijkheden voor ruiters die zich tijdelijk wat minder mentaal stabiel voelen (:

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:53

Ik zou ook t'Hoogt aanraden. Ik heb er zelf jong gereden en de uitbaters nu zijn ervaren en paard vriendelijke vakmensen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:18

Heb al bij een manege een proefles geboekt ?

Maxima heeft reguliere lessen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:45

Op de Maxima kan in principe alles, die gaan je zeker niet op voorhand in een lager niveau plaatsen. Maar t Hoogt is denk ik ook prima - een studentenwedstrijd is ongeveer de beroerdste manier om een indruk te krijgen van de normale gang van zaken.

En hou ook in gedachten dat je niet alles uit hoeft te leggen, en dat je kunt zeggen dat je nu wel even rustig wilt opbouwen, maar daarna hoopt door te stromen naar meer uitdaging. Tegen de tijd dat je daar dan aan toe bent, is het dan makkelijk om het gesprek te openen.