Natuurlijk paardrijden en omgang zonder eigen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Natuurlijk paardrijden en omgang zonder eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 21:03

Hoi allemaal,

Dit vraag ik voor een vriend :Y)

Heb hem meegenomen met paardrijden en hij was heel enthousiast. Maar wat hij eigenlijk echt wil is leren om natuurlijk te rijden, zonder hoofdstel enzo, natural horsemanship, echte omgang met het paard.

Nu heb je daar wel lessen in, maar daar heb je vaak een eigen paard voor nodig. Dat heeft hij niet en ik ook niet meer.

Weet iemand waar hij dit toch zou kunnen vinden? Hij woont in Den Haag.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:10

Nog nooit gehoord dat je hier lessen in kunt nemen met andermans paarden. Hooguit wellicht via een verzorgpaard of bijrijdpaard? Echte omgang met paarden zul je wel vinden, maar dat zal voornamelijk vanaf de grond zijn. Het rijden zonder tuig is niet alleen iets wat je zelf kunt leren namelijk en vervolgens toepassen op elk paard, er komt ook een stuk kennis bij het paard bij kijken (welke hulpen betekenen wat) en een stuk vertrouwen in elkaar om het goed en veilig uit te voeren.

Wellicht beginnen met zit lessen om zijn houding en spieren in orde te brengen die nodig zijn om zonder tuig te kunnen rijden? Veilig vertrouwd raken in alle gangen en zodoende kijken of er ook bitloos en met barebackpad gereden kan worden.

Maar juist als hij Natural Horsemanship interessant vindt is het juist goed om op de grond te leren hoe paarden werken, denken en bewegen.

Maar goed wie weet heeft een bokker wel een plek waar dit kan. Ik lees met interesse mee.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:30

Is Fair to horses in Bleiswijk niet ongeveer wat je zoekt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 21:52

Ik zal even kijken! Bedankt voor de reacties al :)
Edit: Fairtohorses klinkt fijn wat betreft het centered riding enzo, maar het is niet echt natural horsemanship zo te zien?

Uiteraard heb je wat ervaring 'nodig' voor rijden met halsring enzo, het gaat heel anders, maar als het paard er op die manier op getraind is kun je ook best zo leren rijden of met paarden omgaan. Veel ernaast en grondwerk hoort er ook bij!

cissy

Re: Natuurlijk paardrijden en omgang zonder eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:10

Natural horsemanship betekent niet persé dat er zonder zadel en hoofdstel wordt gereden maar het is een manier van omgaan met en trainen van paarden. En dat kan prima met een zadel en in veel gevallen ook beter voor het paard dan als beginner zitten butsen op de ruggegraat van het paard.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 22:13

Ja ik weet het! Ik kom dat alleen niet per se uit de fair to horses halen, al hebben ze zeker wel andere fijne dingen :) Het gaat een beetje om het doel waar je naartoe werkt enzo.
Ik heb het hem ook al uitgelegd, van het zadel, dat dat ook niet fijn kan zijn voor het paard.

Hij zit gelukkig al wel heel netjes, zonder butsen. Scheelt alweer!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 06:20

Je zou eens op trailfinders kunnen kijken. Al gaat het dan wel om vakanties, dus een week tussen de paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:17

Ik denk dat het beter is als hij eerst leert netjes "normaal" te rijden met zadel en hoofdstel, als hij goed kan rijden dan kan waarschijnlijk vast wel een keer het hoofdstel er af. De echte omgang en natural horsemanship daar zijn verschillende stromingen in qua grondwerk.

Wat zoekt hij precies? Is dat richting Emiel Voest, Parelli, of wat anders?

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:23

Mocht hij nog geen ervaring hebben met rijden zou ik hem toch echt eerst adviseren om te leren rijden met een hoofdstel en een zadel. In ieder geval om het gevoel te krijgen hoe of wat. Daarna kun je altijd nog afbouwen :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:06

Wel ver uit de buurt maar ik denk dat dit gewoon kan bij Liberty Ranch hier in België. Ligt aan de grens met Nederland maar wel ver uit de buurt van Den Haag.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:18

Sheran schreef:
Hoi allemaal,

Dit vraag ik voor een vriend :Y)

Heb hem meegenomen met paardrijden en hij was heel enthousiast. Maar wat hij eigenlijk echt wil is leren om natuurlijk te rijden, zonder hoofdstel enzo, natural horsemanship, echte omgang met het paard.

Nu heb je daar wel lessen in, maar daar heb je vaak een eigen paard voor nodig. Dat heeft hij niet en ik ook niet meer.

Weet iemand waar hij dit toch zou kunnen vinden? Hij woont in Den Haag.

Dit is een contradictio in terminis. Natuurlijk rijden is er niet op gaan zitten. Want er is niets natuurlijks aan op een paard gaan zitten. En dat brengt mij bij grondwerk. Iets minder onnatuurlijk dan erop gaan zitten.

Ik heb (jaren geleden) cursussen gedaan bij Annemarie vd Toorn. Daarvoor hoefde je geen paard mee te nemen. Er zijn ongetwijfeld meer van dat soort cursussen. De vraag is wat die vriend het meeste aanspreekt. Zie post Elisa2. Er zijn overeenkomsten maar ook verschillen tussen de diverse stromingen.
Bij dergelijke cursussen kan je vriend leren om een paard te lezen en leren hoe zijn lichaamshouding effect heeft op het paard.
Die kennis kan je meenemen met leren rijden. Maar goed leren paardrijden met een eigen balans en onafhankelijke zit is voor de meeste mensen zodanig moeilijk dat het bitloos, boomloos, spoorloos nog wel een paar jaren een utopie zal blijven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 00:45

Dank voor alle tips! Heb ik veel aan :)

Hij zoekt eigenlijk een beetje doma India/Scarpati/Monty Roberts maar daar heb k hem wel wel van af geholpen :))

Als ik mijn eigen paard nog had gehad dan had ik hem zeg maar in de wei gegooid met mijn paard, grondwerk laten doen en hem er gewoon op gezet, beetje spelenderwijs leren rijden. Zadel, zadel zonder beugels, bbp... maar dat dier vertrouwde ik volkomen :)

Ik denk dat we na enig nadenken op dit moment al blij zijn met lessen die, stereotypering, niet denken vanuit trucjes maar vanuit gevoel. Voelen hoe hij loopt, hoe hij reageert, hoe je kan communiceren.

Verder intussen uiteraard ook wel gekeken naar wat gewone lessen bij stallen die er ook wel goed uitzagen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:56

Ik denk dat je ook na moet denken over de risico's..stallen gaan dit niet snel aanbieden omdat het risico op vallen/ verwondingen veel groter is en dit verzekeringstechnisch een probleem kan worden.

Met grondwerk kan hij ook al veel ontwikkelen qua gevoel, timing, communicatie denk ik. Centered riding maakt zeker wel contact met het gevoel van de ruiter dus dat lijkt mij ook niet verkeerd.

Hier lijkt er wel passend aanbod te zijn:
https://www.paardenplezier.nl/bitloos-o ... ck-rijden/

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:11

Sheran schreef:
Uiteraard heb je wat ervaring 'nodig' voor rijden met halsring enzo, het gaat heel anders, maar als het paard er op die manier op getraind is kun je ook best zo leren rijden of met paarden omgaan. Veel ernaast en grondwerk hoort er ook bij!

Dat zou ik niet onderschatten. Want het vraagt van jezelf veel meer lichaamsbeheersing en bewustzijn van wat je vraagt en hoe. Je kunt geen foutjes onder de tafel vegen door te corrigeren met teugels bijvoorbeeld. En je hebt geen houvast aan een zadel dus je glijdt er zo naast.

Dan heb je daarnaast echt poepie brave paarden nodig.

Maar het kán best denk ik. Al zullen er niet heel veel aanbieders te vinden zijn denk ik.

Ik zou dan als ik hem was wel alvast iets van pilates oid gaan doen. Er voor zorgen dat je super beheersing over je core hebt. Anders lig je er meteen naast }>

Ik vind het overigens een heel leuk streven hoor. Het kan een leuke andere route zijn naar samenwerken.
Maar tegelijk wil ik wel even delen dat ik denk dat minimale hulpmiddelen niet perse gelijk staat aan vriendelijk.
Ik zag Bianca Schoenmakers hier nog iets heel zinvols over formuleren laatst in een discussie over hulpmiddelen
Citaat:
Een diervriendelijke oplossing is correct paardrijden, waarbij het paard zijn lichaam zodanig leert gebruiken dat hij op een gezonde manier een ruiter kan dragen. Ongeacht optoming. Wel of geen bit is helemaal niet het probleem, een verkeerd rijdende ruiter is het probleem. Zonder bit of geheel zonder contact met de voorkant van het paard rijden, hoeft zeker niet per definitie vriendelijker te zijn. Een paard zal zo inderdaad de houding aannemen die hij in vrije beweging ook heeft, met als grote verschil dat hij ruitergewicht moet dragen. Om dat gezond te (blijven) doen zal hij een andere houding aan moeten nemen, die een ruiter hem met correct rijden kan leren.
Vergelijk het met zelf gewoon bukken, of bukken en iets zwaars van de grond tillen. Dat 2e moet je in een andere houding doen als je he lichaam niet wilt schaden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-08-25 09:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:14

Heeft hij uberhaupt al eens op een paard gezeten met zadel en hoofdstel?

Want ik krijg wat 'Karl May vibes' hierbij. Het idee dat-ie denkt dat je zonder enige oefening als een indiaan op een paard zonder enige tuigage over de prairie kunt galopperen... :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 23:28

Dank weer voor alle tips!

Ik vond het ook best interessant om te zoeken. En wat hierin nou het aanbod is. Ik denk niet dat je per se al moet kunnen rijden om te leren rijden op een barebackpad en bitloos. Dat kan prima denk ik.

Heb wel ook gezegd dat als hij buitenritten wil gaan maken bij stallen bijvoorbeeld, dat ze dan eigenlijk altijd een andere manier van rijden vragen en dat die ook erg handig is om te beheersen.

Hij heeft nog nooit zonder tuig op een paard gezeten nee, want ik heb geen paard meer en zoals blijkt is het aanbod niet groot :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:20

Je kunt je ook afvragen of je dat een paard wilt aan doen? Het gebonk en gestuiter van een beginner zonder een zadel die de rug beschermd. Ik zou het niet willen in ieder geval, paardenwelzijn is belangrijker dan dat.

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:32

Kijk eens bij Matthias Geysen voor inspiratie en uitleg

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 17:40

Elisa2 schreef:
Je kunt je ook afvragen of je dat een paard wilt aan doen? Het gebonk en gestuiter van een beginner zonder een zadel die de rug beschermd. Ik zou het niet willen in ieder geval, paardenwelzijn is belangrijker dan dat.

Ik denk dat het niet zo zwartwit is. Af en toe zonder zadel of met een barebackpad stappen om te voelen hoe het paard beweegt - daar zou ik met mijn paard geen enkele moeite mee hebben. Afwisseling hierbij is essentieel denk ik. Soms met zadel, ook om dingen te leren zoals beter leren lichtrijden/doorzitten, en soms eens een keertje zonder/met barebackpad.

:)

En ik krijg al goede tips, fijn!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:56

Freestyle les https://share.google/Nr2By065tVWvyYXUF

Ik weet niet of de link werkt? Maar deze manege zit in Den Haag en werkt volgens het freestyle systeem.
Dat gaat in eerste instantie wel over grondwerken maar dit lijkt me wel een goed begin,en daar vanuit gaan rijden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 02:13