Sheran schreef:Uiteraard heb je wat ervaring 'nodig' voor rijden met halsring enzo, het gaat heel anders, maar als het paard er op die manier op getraind is kun je ook best zo leren rijden of met paarden omgaan. Veel ernaast en grondwerk hoort er ook bij!
Dat zou ik niet onderschatten. Want het vraagt van jezelf veel meer lichaamsbeheersing en bewustzijn van wat je vraagt en hoe. Je kunt geen foutjes onder de tafel vegen door te corrigeren met teugels bijvoorbeeld. En je hebt geen houvast aan een zadel dus je glijdt er zo naast.
Dan heb je daarnaast echt poepie brave paarden nodig.
Maar het kán best denk ik. Al zullen er niet heel veel aanbieders te vinden zijn denk ik.
Ik zou dan als ik hem was wel alvast iets van pilates oid gaan doen. Er voor zorgen dat je super beheersing over je core hebt. Anders lig je er meteen naast 
Ik vind het overigens een heel leuk streven hoor. Het kan een leuke andere route zijn naar samenwerken.
Maar tegelijk wil ik wel even delen dat ik denk dat minimale hulpmiddelen niet perse gelijk staat aan vriendelijk.
Ik zag Bianca Schoenmakers hier nog iets heel zinvols over formuleren laatst in een discussie over hulpmiddelen
Citaat:
Een diervriendelijke oplossing is correct paardrijden, waarbij het paard zijn lichaam zodanig leert gebruiken dat hij op een gezonde manier een ruiter kan dragen. Ongeacht optoming. Wel of geen bit is helemaal niet het probleem, een verkeerd rijdende ruiter is het probleem. Zonder bit of geheel zonder contact met de voorkant van het paard rijden, hoeft zeker niet per definitie vriendelijker te zijn. Een paard zal zo inderdaad de houding aannemen die hij in vrije beweging ook heeft, met als grote verschil dat hij ruitergewicht moet dragen. Om dat gezond te (blijven) doen zal hij een andere houding aan moeten nemen, die een ruiter hem met correct rijden kan leren.
Vergelijk het met zelf gewoon bukken, of bukken en iets zwaars van de grond tillen. Dat 2e moet je in een andere houding doen als je he lichaam niet wilt schaden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-08-25 09:18, in het totaal 3 keer bewerkt