Pensioenplek FR/BE/NL

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haf_Woezel

Pensioenplek FR/BE/NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 20:35

Mijn haf van 14 is op de sukkel en eigenlijk wil ik hem op pensioen zetten. Aangezien hij heel sociaal is (hecht zich heel snel) en het super doet in kudde dacht ik dat een grootschalig pensioenskudde wel zalig zou zijn voor hem.

Zeker aangezien hij nu ook altijd op gras staat en geen problemen ondervind met overeten enzv.

Nu heb ik meer en meer gehoord dat mensen hun paard op pensioen zetten in Frankrijk wegens de ruimte die ze daar hebben. Maar ik vermoed ook een stuk goedkoper dan belgie (waar ik woon).

Nu vroeg ik me af of mensen ervaring hebben met een fijne plek in Frankrijk (of BE of NL) waar de prijzen wat aan de lagere kant zijn. Moet geen grand luxe zijn wel eerlijk en een goede basis behoefte. En met voorkeur niet te diep in frankrijk.

Voorkeur tegen de Belgische grens ongeveer.

en mogelijk info over hoe het in zijn werking gaat als je dus niet regelmatig op bezoek kunt gaan.

Ladyson

Re: Pensioenplek FR/BE/NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:07

Paardenrusthuis Van der Kruis in NL? Of die plek in Frankrijk van palousa boy op Bokt?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:14

Niet hatelijk bedoeld maar wat heb je nou aan een paard in het buitenland?Elke maand geld sturen en 1 keer per jaar verplicht even daar buurten?
Dan heb je al snel geen band meer met zo n dier.Je kan niet zien of ze het koud hebben of gelukkig zijn niks.Mijn oudste paard heeft een regendeken nodig met stortbuien en dat gaat dus niet als je dier zo ver weg staat.Je kan ze ook niet emotioneel ondersteunen als ze iets hebben.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 07:54

Ik snap wat je bedoeld office, maar mijn paard is nog niet oud hij is 14. Op pensioen is niet omdat hij oud is maar omdat hij eigenlijk niet meer voor het werk kan dienen, en ipv hem dan af te schrijven wil ik hem bedanken met een leven aan rust en vrijheid. Hij heeft geen deken nodig, haat ze zelfs (ook al krijgt hij er nu om als ik hem scheer) en hij is nu mooi aangepast aan veel buiten staan wat hem heel goed doet.
Het probleem hier is dat het een rib uit je lijf kost om een paard alsook gewoon op rust te zetten en helaas zijn in mijn directe omgeving geen weides waar hij het hele jaar door buiten kan blijven (zonder een paddock systeem bedoel ik dan).

Hem "verkopen" als weidemaatje is niet meteen aan de orde omdat ik bang ben dat mensen hem alsnog gaan gebruiken en ik heb te veel niet oprechte mensen ontmoet in mijn leven om te weten dat zelfs de mooiste verhalen nog altijd slecht kunnen aflopen.

ivm zelf houden: daarin ben ik aan het schipperen, ik heb nog een jonger paard, zelf opgefokt en ik ben op het punt in mijn leven waar héél véél factoren ervoor zorgen dat ik nu twijfel om te stoppen met mijn hobby of toch te minderen.

als ik mijn jong paard weg doe (effectief verkoop) weet ik 100% dat mijn hobby ten einde komt en weet ik ook oprecht dat ik hier veel hartzeer van zal hebben en nooit zal weten hoe hij onder zadel zal zijn en of zijn perfect karakter en moed zich vertalen onder zadel. Ook al vind ik dit de logische keuze...

Doe ik mijn ouder paard "weg" maw, ik geef hem nog een pensioen waar hij zich geen zorgen moet maken, waar ze zorgen voor een onderhoud (tandarts, ontworming en voeding) en verder kan hij gewoon vettig prettig paard zijn, dan heb ik daar veel meer vrede mee dan dat ik hem zou "herplaatsen" zoals ze dat noemen en ik na enkele jaren nog foto's tegen kom van hem bij iemand die alsnog vanal met hem doet..

En omdat het hier in de omgeving vaak even veel kost om een paard op pensioen te zetten dan op een plek waar land niet schaars is vraag ik dus hiervoor... zo is het voor mij ook veel meer en optie om hem dit te gunnen.

ivm band, ook hier snap ik je, maar ik kan er beter mee leven dat we een mindere band hebben maar hij kan wel gewoon fijn paard zijn, - die hier minder aan denken dat dat wij dat doen - dan dat hij zoals eerder geschreven alsnog in oneerlijke mensen hun handen zou belanden via via via, want zo gaat dat vaak.

mijn leven zijn allemaal kleine tornado's die in elkaar en los van elkaar draaien waardoor alles aan alles verbonden is, en dit ga ik niet open op bokt schrijven, maar ik probeer nu gewoon te denken - want ik heb nog niets besloten - wat allemaal een goede optie is zonder er hartzeer aan over te houden.

ik schuim dagelijks plaatsen in de buurt af of er toch geen weide vrij komt die ik zelf in beheer kan houden ( weg van wolven want dat is ook een dingetje) of mensen die eventueel een paard bij willen voor gezelschap, dat hij van mij blijft, maar dat we bv kost delen of wat ook, maar hier vragen ze voor een weide huur evenveel als voor een stalling, en dan moet ik nog al het werk doen, bovendien staan mijn paarden nu bij een pension omdat ik net die tijd niet meer heb met mijn werk en mijn gezin en mijn gezondheidsproblemen in een notendop.

dus ja,... het is schipperen tussen wat is goed en wat is genoeg.

@Ladyson: ik heb deze plek eens aangeschreven, soerendonk ligt nog op een fijne - doenbare afstand van ons. dank je wel hiervoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:38

Niks mis mee om je paard een pensioen te gunnen in Frankrijk, ik vind het allemaal prima over en doordacht.

https://paardenpensionfrankrijk.com/

https://www.jppranche.com/

Hier nog twee pensions, ik heb er zelf geen ervaring mee maar vermoed dat het overal net even anders gaat dus dat je het beste daar kunt vragen hoe het gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:54

office schreef:
Niet hatelijk bedoeld maar wat heb je nou aan een paard in het buitenland?Elke maand geld sturen en 1 keer per jaar verplicht even daar buurten?
Dan heb je al snel geen band meer met zo n dier.Je kan niet zien of ze het koud hebben of gelukkig zijn niks.Mijn oudste paard heeft een regendeken nodig met stortbuien en dat gaat dus niet als je dier zo ver weg staat.Je kan ze ook niet emotioneel ondersteunen als ze iets hebben.

Licht er aan waar in Frankrijk maar het weer kan er een stuk milder zijn dan hier in NL

Ik heb ze in de opfok in zuid frankrijk. Mooi droog jaarrond.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:17

Mooi hoorom te kijken naar zo'n plek. Het is al moeilijk genoeg zo'n beslissing

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:34

Mijn merrie staat in Frankrijk bij Equine Pensions en ik ben er heel blij mee! Ik kom toevallig net terug van een weekendje bezoeken en ik kan je zeggen: die band is er nog steeds! Of zelfs sterker, puur om het feit dat ze nu de rust heeft die ze verdient én geen last heeft van haar symptomen (PSSM). Ze kan lekker paard zijn en kiezen of ze met me om wil gaan of niet, in vrijheid in een gigantische wei. Je voelt de band dus nog veel veel sterker dan in het typische “je komt naar stal en doet wat met je paard” scenario.

Ik betaal rond de 2000 euro all-in (voer, hoefsmid, tandarts, basis dierenarts) voor een jaar. Onverwachte dierenarts kosten zijn natuurlijk wel voor eigen rekening, evenals dekens etc, mocht ze die nodig hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:02

Ik heb nog een plaats op mijn weide in België :) heb je een pb gedaan.

Volgens mij zit je ook redelijk in mijn omgeving.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:10

Ik ben wel nieuwsgierig wat een maand stalling kost bij Paardenrusthuis van der Kruis. Dat staat niet op hun site. Ze bieden verschillende vormen van stalling aan, een richtprijs moet toch te geven zijn?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:06

rien10 schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig wat een maand stalling kost bij Paardenrusthuis van der Kruis. Dat staat niet op hun site. Ze bieden verschillende vormen van stalling aan, een richtprijs moet toch te geven zijn?

Op marktplaats staat: uitloop en individueel gestald vanaf €290,00 en 24/7 groepsverband vanaf €205,00

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:46

Oh, dat vind ik prima te doen voor zo'n mooie plek.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:52

Mijn paard heeft een paar jaar bij Van Der Kruis gestaan om zijn laatste jaren te mogen genieten van het leven in een kudde. Hij stond in Heeze. Een half jaar geleden heb ik hem laten inslapen op 28 jarige leeftijd. Ik denk dat de meeste paarden liever in een kudde staan dan met weinig soortgenoten of veel op stal maar wel hun baas elke dag zien...

Er is ook een topic over Van Der Kruis.

[PP] Paardenrusthuis van der Kruis