Dressuurles zonder eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Dressuurles zonder eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 17:09

Nu ik vandaag in Ermelo het NK dressuur meemaak ben ik weer helemaal geïnspireerd om weer verder te gaan met de dressuur.

Ik zat me eens te bedenken, zijn er locaties/instructeurs die lesgeven zonder dat je een eigen paard hebt?
Ik heb het wel eens voorbij zien komen, maar ik kan het niet meer vinden natuurlijk :+

Helaas momenteel niet in de gelegenheid om een paard mee te nemen.

Ik zou graag les willen op een paard wat veel gezien heeft, hoeft heus geen grandprix gelopen te hebben, maar 1 die wel meer kan dan L om het even simpel te zeggen.

Zelf wel eens gespeeld met bijvoorbeeld wissels en appuyeren.
Ik wil mezelf weer ontwikkelen en dat gevoel weer terugkrijgen.

Ik woon zelf in het oosten van het land, wil best eens uitwijken naar Gelderland/Drenthe.

Iemand tips?
Groetjes!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:25

Omdat dit topic beter op ED past ga ik het daarheen verplaatsen.

DRS --> ED

Sterre98

Re: Dressuurles zonder eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 20:26

Oeps, ik wist even niet meer waar hij zou moeten idd.

Verder nog tips? Wil evt ook verder rijden!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:34

Die zijn er zeker wel, maar ik vraag me af of het niet makkelijker is om een bijrijpaard te zoeken waar je ook mee mag lessen? Ik zag laatst bijvoorbeeld en oproepje voorbij komen in die regio van iemand die net een lichte tour (?) paard had gekocht en daar een ervaren bijrijder voor zocht.

Edit: https://www.facebook.com/share/p/1BExb7u7oK/

Zoiets

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 20:38

Ik heb 2 bijrijdpaarden, maar geen vervoer :+

En daarnaast hebben die voorlopig dat niveau echt niet. Die ben ik nu zelf aan het doorrijden namelijk.
Heb in het verleden paarden gereden die Z2 geklasseerd waren en dat mis ik ergens wel.

Dus vandaar mijn zoektocht een beetje voor les :)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:57

Equinova?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:19

Er zijn toch ook instructeurs die op locatie komen? Dan hoef je het paard niet te verplaatsen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:23

Bielsje schreef:
Equinova?

Dankjewel! Ik ga even kijken!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:25

Bowo schreef:
Er zijn toch ook instructeurs die op locatie komen? Dan hoef je het paard niet te verplaatsen.

Hier heb je m.i. meer aan dan les op een paard waar je toch nooit iets "mee kan" qua wedstrijden of vooruitgang. Met je bijrijdpaard heb je profijt van je lessen, daar kan je weer verder mee werken.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:32

Bowo schreef:

Het gaat juist om het feit dat ik gericht wil lessen op een schoolmaster, niet op mijn bijrijdpaarden. Daar heb ik mijn eigen instructrice voor. Dat is ook op een heel ander niveau.

De zoektocht is juist naar een stal/instructeur met een paard die ik mag gebruiken voor een les, een die veel gezien heeft en gewoon heel veel ervaring heeft zodat ik de kneepjes van die paarden/instructeurs kan leren.

De paarden die ik nu rijd zitten ongeveer op zadelmak/B niveau dus vandaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:34

Wat wil je er uit halen, van lessen op een schoolmaster? En wil je dat dan éénmalig, of blijvend een a twee keer per week?

Edit; De kneepjes leren is niet iets zoals les in een andere taal of zo. Je moet kilometers maken met verschillende paarden om echt te leren rijden. Een paar lessen op een schoolmaster maakt niet dat je ineens echt kunt dressuren.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:44

Nou ligt vooral aan de locatie. Als het verder weg is dan wordt regelmatig wel een ding. Met meerdere paarden op meerdere locaties rijden, en daarnaast gewoon werken is dat niet perse heel haalbaar.

Wat ik nou echt wil, is denk ik vooral even weer wat kilometers maken op een echt ervaren paard. 'Gewoon' weer les op dat niveau. Meer mezelf prikkelen.

Ik rijd momenteel 2 paarden en mogelijk komt er nog 1 bij, deze is wel meer ervaren.

Ik weet dat het vooral kilometers maken is, maar soms is het ook gewoon lekker om op een vreemd paard te stappen, een andere instructeur te hebben en eens op een 'andere' manier dingen te bekijken.

In het verleden had ik paarden waarvan ik veel geleerd heb en dat mis ik nu heel erg.