Ijslander importeren kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amrod

Ijslander importeren kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 09:23

Goedendag,

Ik zit er serieus over na te denken om een paard uit ijsland te importeren.
Voor mensen op mij afkomen: ik weet dat de kans op zomereczeem zeer groot is en ik wil er echt mee dr sport in, voor een recreatie paard was ik in Nederland blijven zoeken.

Voorkeur gaat uit voor een 5 jarige die of al wel of nog niet beleerd is maar wel heel veel potentie heeft of eentje die zichzelf al op wedstrijden bewezen heeft.

Maar hoe moet ik dat transport regelen en wat zijn de kosten daar van?
Ik heb er geen problemen mee om het paard in Luik(vliegveld) op te moeten halen maar verder heb ik geen idee hoe dit in zijn werk gaat verder.

YWC

Re: Ijslander importeren kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:29

Hoi,

Ik weet niet of ik hier reclame mag maken, maar neem anders eens contact op met ehs.be

Zij zijn professionele paardenvervoerders (wereldwijd) en kunnen je vast wel verder helpen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:37

Ik weet niet wat je budget is maar begin augustus is het WK IJslandse paarden in Zwitserland. De paarden die vanuit IJsland komen om deel te nemen aan het wk mogen niet meer terug en worden verkocht. Als het mogelijk is om daar iets te kopen scheelt dat waarschijnlijk wel flink wat in transport kosten ten opzichte van wanneer je iets uit IJsland zou halen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:37

Waarom wil je een paard importeren waarvan de kans heel groot is dat ie zomereczeem krijgt? :) Dat lijkt me enorm veel ongemak geven voor het paard (en in mindere mate ook ongemak voor de eigenaar want het management van zo'n aandoening lijkt me niet simpel)?

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:41

beestenfreak schreef:
Ik weet niet wat je budget is maar begin augustus is het WK IJslandse paarden in Zwitserland. De paarden die vanuit IJsland komen om deel te nemen aan het wk mogen niet meer terug en worden verkocht. Als het mogelijk is om daar iets te kopen scheelt dat waarschijnlijk wel flink wat in transport kosten ten opzichte van wanneer je iets uit IJsland zou halen.

Dit is een goede!!! :j

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:45

Je moet voor een lagere prijsklasse (aanschaf rond 4-5000) zeker al rekening houden met €3000 bovenop de aanschaf. Verder is het allemaal vrij makkelijk, de verkoper regelt vaak een exportbedrijf, dat wijst zich allemaal best vanzelf. Je kunt het inklaren zelf regelen of ook laten regelen door HGH Horsetransport (aanrader). Onderschat het importproces en het risico op eczeem/astma/andere immuun-gerelateerde aandoeningen niet ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:04

RobinSputnik schreef:
Je moet voor een lagere prijsklasse (aanschaf rond 4-5000) zeker al rekening houden met €3000 bovenop de aanschaf. Verder is het allemaal vrij makkelijk, de verkoper regelt vaak een exportbedrijf, dat wijst zich allemaal best vanzelf. Je kunt het inklaren zelf regelen of ook laten regelen door HGH Horsetransport (aanrader). Onderschat het importproces en het risico op eczeem/astma/andere immuun-gerelateerde aandoeningen niet ;)

Onderschat inderdaad het eczeem niet. Zo sneu voor de paarden.

Misschien kan je ook naar paarden kijken in Duitsland of Denemarken. Ik heb wel eens gehoord dat er daar meer paarden zijn met hogere kwaliteiten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:19

Stond toevallig een artikel over in de laatste 2 uitgaven van het IJslandse paarden magazine. Info over kosten en het verloop van het proces, met ervaring van 2 mensen die een IJslander geïmporteerd hebben. Deze zou ik opvragen als ik jou was.

Kosten voor transport (vanaf de fokker in IJsland tot huis in NL) incl alles laten doen aan papieren en inklaring waren iets van 3000 euro, wat mij heel erg meeviel (waarvan €1300 voor de vlucht voor een merrie of ruin, hengsten 500 meer)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:24

Ik zou gewoon in Scandinavië kijken.
Sowieso een paard van het Europese vasteland.
Ik denk dat we heel terughoudend moeten zijn met IJslanders hier naartoe halen. Je moet niet onderschatten wat dit met een paard doet.
De eczeem wordt ook veroorzaakt door een combinatie van stress en een verstoord darm microbioom.

Ik heb zelf IJslanders. Een IJslander zijn leven lang gezond houden qua stofwisseling is best een uitdaging.
Dan ook een een import paard hebben maakt het extra ingewikkeld.

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:32

Je kunt Jeroen ten Haaf, hgh transport een berichtje sturen.
Die kan alles regelen voor je,
Zowel in Ijsland mocht dat nodig zijn en dan alles wat er in Luik moet gebeuren. En als je wilt kan hij het paard ook thuis brengen.
Ik heb vorig jaar een uit Ijsland geïmporteerd en ik had zelf wel in Ijsland geregeld maar verder alles door Jeroen. Erg fijn!

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 18:49

Ir111 schreef:
Waarom wil je een paard importeren waarvan de kans heel groot is dat ie zomereczeem krijgt? :) Dat lijkt me enorm veel ongemak geven voor het paard (en in mindere mate ook ongemak voor de eigenaar want het management van zo'n aandoening lijkt me niet simpel)?

Zomereczeem is opzich best goed te behandelen zolang je consequent blijft. Ik heb er nu ook 1 staan die al meer dan 3 jaar helemaal stabiel is omdat ik echt bovenop de behandeling zit.
Daarbij zet ik een paard dat uit ijsland komt sowieso in de dekens uit preventie. Ga niet afwachten tot ze beginnen met jeuken.

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 18:51

callippo schreef:
Stond toevallig een artikel over in de laatste 2 uitgaven van het IJslandse paarden magazine. Info over kosten en het verloop van het proces, met ervaring van 2 mensen die een IJslander geïmporteerd hebben. Deze zou ik opvragen als ik jou was.

Kosten voor transport (vanaf de fokker in IJsland tot huis in NL) incl alles laten doen aan papieren en inklaring waren iets van 3000 euro, wat mij heel erg meeviel (waarvan €1300 voor de vlucht voor een merrie of ruin, hengsten 500 meer)

Oh dat ga ik zeker even doen! Kan dat bij het stamboek?

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:15

Ik heb mijn 2 Ijslanders geimporteerd met hestvit.
Alles perfect geregeld, had er geen omkijken naar, ze hadden ook het contact met de verkoper daar.
Heb 2 Ijslanders, geboren in Nederland die zomereczeem hebben en de 2 Ijslanders uit Ijsland hebben geen zomereczeem (heb ze gelijk ook onder een deken gedaan)

Ik was ongeveer 3500 per paard kwijt, je moet ook nog btw betalen 21% over het verkoopbedrag + vlucht en transport (woon zelf in Zweden daar was het 25%)