Ervaringen met RC Het Fjordenpaard voor aankoop van een paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irishcob89

Ervaringen met RC Het Fjordenpaard voor aankoop van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 19:58

Hallo,

Ik kwam online een aantal keer ruitercentrum het Fjordenpaard tegen, zowel als organisator van ponykampen alsook verkoop van ponys/paarden.

Nu vroeg ik me af of iemand recentelijk nog ervaring heeft met de aanschaf van een paard bij hen?

Ik ben op zoek naar een nieuwe recreatiepony voor zowel zakelijk (als coach en therapie onder het zadel met kinderen met een beperking) als ook eigen gebruik (om lekker mee te kunnen rijden). De eisenlijst is vrij expliciet, omdat ik al een aantal pony's heb en deze het geheel moet gaan aanvullen.

Nu ben ik aan het oriënteren op welke plekken ik ga kijken om zoveel mogelijk verschillende paarden te kunnen zien. Stal Het Fjordenpaard leek me een plek waar dit mogelijk zou kunnen.

Ben benieuwd naar recente ervaringen met de aankoop van een paard daar!

DoCumera

Re: Ervaringen met RC Het Fjordenpaard voor aankoop van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:29

Ik heb ervaring met 2 paarden die bij het fjordenpaard vandaan komen. Beide lieve, zachtaardige paarden. Als ik zelf nog zou gaan kijken voor een paardje met die eisen zou ik zeker daar kijken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:05

Ik zou daar gerust een paard kopen, hou er wel rekening mee dat ze erg basis beleerd zijn, maar ook wel weer aardig wat gewend zijn als ze mee hebben gelopen in de ponykampen e.d.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 07:23

Ik heb 2 jaar geleden mijn onbeleerde fries x fjord ruin daar gekocht. Ze hebben daar echt hele toffe paarden. De onbeleerde paarden worden niet voor niets verkocht, het zijn wel vaak "projectjes" dus onzeker of juist flink brutaal. Daardoor niet geschikt voor ponykampen.

De beleerde paarden hebben meegelopen in de ponykampen en zijn heel basis beleerd, dus geen rijbakervaring. Enkel rechtuit, een stuur en rem. Maar niet afgestompt.

De paarden zijn sowieso kerngezond, groeien vrij (24/7 buiten in kuddeverband) op tot een jaar of 3/4 en worden dan verkocht of rustig beleerd. Wel vrij hard, ze krijgen weinig tot geen verzorging (worden niet ontwormd of bekapt, maar dat heb ik allemaal niet als een probleem ervaren).

De onbeleerde paarden moeten ook vanaf de grond nog alles leren, zijn alleen gewend om voer/snoepjes te halen bij mensen en verder niets. Bij mijn ruin merk ik wel dat hij in de training snel "vol" zit. Alles moet bij hem in hele kleine stapjes en hij is vrij onzeker.

Een heel verschil met de jonge merrie die ik heb (ergens anders gekocht) en die vanaf veulen echt veel in de hand is geweest. Zij maakt veel sneller, grotere stappen en is veel nieuwsgieriger naar mensen en omgeving.

Voor jouw doeleinden zou ik daar geen onbeleerd paard kopen, maar ik zou zeker kijken voor de beleerde paarden.

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 10:48

CobCowgirl schreef:
Ik heb 2 jaar geleden mijn onbeleerde fries x fjord ruin daar gekocht. Ze hebben daar echt hele toffe paarden. De onbeleerde paarden worden niet voor niets verkocht, het zijn wel vaak "projectjes" dus onzeker of juist flink brutaal. Daardoor niet geschikt voor ponykampen.

De beleerde paarden hebben meegelopen in de ponykampen en zijn heel basis beleerd, dus geen rijbakervaring. Enkel rechtuit, een stuur en rem. Maar niet afgestompt.

De paarden zijn sowieso kerngezond, groeien vrij (24/7 buiten in kuddeverband) op tot een jaar of 3/4 en worden dan verkocht of rustig beleerd. Wel vrij hard, ze krijgen weinig tot geen verzorging (worden niet ontwormd of bekapt, maar dat heb ik allemaal niet als een probleem ervaren).

De onbeleerde paarden moeten ook vanaf de grond nog alles leren, zijn alleen gewend om voer/snoepjes te halen bij mensen en verder niets. Bij mijn ruin merk ik wel dat hij in de training snel "vol" zit. Alles moet bij hem in hele kleine stapjes en hij is vrij onzeker.

Een heel verschil met de jonge merrie die ik heb (ergens anders gekocht) en die vanaf veulen echt veel in de hand is geweest. Zij maakt veel sneller, grotere stappen en is veel nieuwsgieriger naar mensen en omgeving.

Voor jouw doeleinden zou ik daar geen onbeleerd paard kopen, maar ik zou zeker kijken voor de beleerde paarden.

Super bedankt voor je uitgebreide reactie en ook de verschillen die je daar ziet tussen beleerd en onbeleerd

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:04

En in principe is bijna alles er te koop voor een goede prijs. Dus vooral ook kijken naar de dieren die niet op hun site staan als te koop. Al zullen die mogelijk wel prijziger zijn.

Best wat paarden gaan na het zomerseizoen mee met de meiden die na een kamp verliefd werden op hun huurpony.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:13

Kijk wel even of het paard in zijn eentje op pad kan. De meeste paarden daar staan 24/7 in de kudde en rijden tijdens de ponykampen in een groep. Dus ze zijn niet gewend om alleen op pad te gaan.

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 16:36

Lieser schreef:
Kijk wel even of het paard in zijn eentje op pad kan. De meeste paarden daar staan 24/7 in de kudde en rijden tijdens de ponykampen in een groep. Dus ze zijn niet gewend om alleen op pad te gaan.

Ja goede tip! Misschien een keer 1 individueel huren om te kijken hoe dat gaat