Afscheid cremeren rendac

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Afscheid cremeren rendac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 12:26

Beste allemaal,

Ik zoek betrouwbare ervaringen omtrent paardencrematorium en rendac.

Wat zou je kiezen?
Waarom zou je het kiezen?
Crematorium- welke? Hoe was je ervaring? Betrouwbaar?
Laatst bijgewerkt door Horsie84 op 01-07-25 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:33

Er zijn hier al veel topics over te vinden.

Crematorium is hetzelfde als bij mensen, dier wordt gecremeerd en je krijgt de as.
Rendac is een destructiebedrijf, je paard wordt opgehaald en later verwerkt met als eindproduct een biobrandstof.

Crematorium is duur, enkele honderden euro's afhankelijk van hoe groot/ zwaar je paard is.
Rendac kost je een paar tientjes.

Bij een crematorium betaal je naast de crematie kosten ook voor de voorrij/ benzine, houd daar dus rekening mee en kies bijvoorbeeld niet voor een crematorium aan de andere kant van het land.
Rendac is landelijk.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:36

Dat is natuurlijk net maar wat je zelf prettig vind en hoeveel geld je er aan uit wilt geven.
Ik vind cremeren tzt voor mezelf al te duur, laat staan dat ik zoveel geld uit ga geven om mijn paard te laten cremeren. Paard merkt daar toch niets meer van. En wat moet je met die mega hoeveelheid as? En ik denk dat je met dat geld beter levende dieren kunt helpen. Maar nogmaals dat is dus heel persoonlijk.

Verleden jaar heb ik mijn paard dan ook op laten halen door de Rendac. Door feestdag (woendagavond voor hemelvaart in moeten laten slapen, kantoor alleen tijdens kantooruren bereikbaar) icm warm weer was dit wel even een uitdaging en gaf veel stress in communicatie met Rendac. Maar zeker als het enigzins te plannen is dan vind ik dit voor die paar tientjes een prima oplossing.

DubbelFun

Re: Afscheid cremeren rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:43

Hier ook Rendac.
Je moet er wel even over na denken waar het paard (neem ik aan) opgehaald moet worden. Ik meen dat de vrachtwagen alleen langs de weg komt en niet op het erf.* Dan wordt het ophalen anders gedaan en kost ook een veelvoud van die paar tientjes.

(*tenminste dat was toentertijd bij mij het geval, misschien is dat nu anders).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:56

EllyC schreef:
Ik vind cremeren tzt voor mezelf al te duur, <knip>

Cremeren is voor mensen goedkoper dan begraven, over het algemeen. Bij begraven moet je ook betalen voor de plek die je inneemt, minimaal 5 jaar.

Dat terzijde.

De Rendac is wat mij betreft genoeg om 'het omhulsel' op te komen halen. Ik zie geen meerwaarde in cremeren. Maar ik sta er nuchter in.

Kleine huisdieren laat ik ook niet cremeren, die gaan onder de grond in de tuin (grote tuin). Hooguit dat ik tegen de tijd dat ik hier misschien eens weg ga (of moet, omdat ik 80 ben of zo) dat ik de laatste dieren niet meer onder de grond stop om de kopers van het huis tzt niet de stuipen op het lijf je jagen :D

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:03

Hier ook rendac inderdaad....ik heb ook niets met cremeren maar dat is ieder voor zich natuurlijk

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:08

bij de rendac kun je tegenwoordig ook individueel laten ophalen.
Kost wel flink meer als de gewone vrachtwagen. Maar dan komen ze wel met een auto met trailer zoals de crematoriums ook doen.

Even naar beneden scrollen dan krijg je alle mogelijkheden.
https://www.darlingii.com/nl-nl/rendac/farmers

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:24

Hoe iemand afscheid neemt, is heel erg persoonlijk. Een afscheid is er voor diegenen die achterblijven, die het moeten verwerken, die moeten rouwen. Dat kan per mens, maar ook per paard verschillen. Ik heb nu bv 1 merrie, dat is mijn zielspaard, dat is mijn alles. Haar afscheid gaat me heel zwaar vallen. Ik ga voor crematie kiezen. Voor mezelf. Uiteraard. Omdat ik diegene ben die het verlies een plek gaat moeten geven.

Terwijl al veel paarden hier door Rendac zijn opgehaald en ik daar absoluut geen probleem mee heb. Voor deze merrie wil ik het anders.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 13:36

Op moment maak ik me zorgen over mijn oude dame van 33.
Ze verliest kracht in de achterhand. Moet alle moed verzamelen om op te staan. Heb haar niet meer liggend zien slapen. Ze is moe maar een strijder,overlever, de alfa.
Dat maakt het besluit om in te slapen ook lastig. Haar sterke karakter.
Ppid (ze krijgt medicatie) , gebit wordt steeds slechter.
Scharrelen op de wei vind ze heel fijn. Hoeveel gras ze nog binnenkrijgt weet ik niet.
Ze leeft hoofdzakelijk op "pap".
Voorheen seniores priores en pre alphin senior. Dit wil ze niet meer. Nu is het grasbrok van hartog en hartog senior. Hooi plukt ze en sabbeld ze op. Als ware bezigheidstherapie.
Alles word minder en als ze dit niet meer wil eten, dan is het einde zwz snel nabij.
Ik probeer het voor te zijn, maar wanneer is het dan tijd?

Dit even naast mijn topic vraag.

Onze eerste ervaring van crematorium was met hond Voytec begin dit jaar bij de brebrogh.
Er zijn zoveel verschillende ervaringen.

En ja er zijn een paar topics.

Ik vraag eigenlijk specifieke ervaringen van deze tijd, 2024/2025, over crematorium voor paarden.

Crematorium, welke is ok?
Net als een mens heeft ze veel waarde. Al is het lichaam een leeg omhulsel zonder ziel.

Als ik voor rendac kies, dan laat ik haar individueel ophalen.
Laatst bijgewerkt door Horsie84 op 01-07-25 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:38

Honderden euro's?
Nou tel daar maar wat bij op hoor
Ik heb mijn beide dravers merries op laten halen door crematorium in wijk aan zee. 1e keer heel mooi respectvol. 2e keer werd ze op de plaat over het erf gesleept omdat deze man er niet bij kon...wat elke andere chauffeur wel kon. Dat was niet best.
Het cremeren opzich netjes ophalen as ook keurig maar 2e x ook minder persoonlijk.
1e keer kregen we koffie. Beide keren rondleiding naar de ovens. Als je wilt natuurlijk.
1500eu sowieso kwijt
Nu al voor mijn pony een bedrag op zij gelegd voor crematie. Ik hou er gewoon rekening mee. Ook voor m'n hond.
En ja een omhulsel is leeg maar dat is een overleden mens ook.
Blijft gewoon heel persoonlijk deze keuze.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:44

Ik zelf heb geen ervaring maar ik ken twee mensen die het door dat Vlaamse crematorium hebben laten doen. Chevaline is dat geloof ik. Is een stuk goedkoper dan de crematoria in NL, maar met de reiskosten kom je op ongeveer hetzelfde bedrag uit. Behalve natuurlijk als je richting de grens woont.

Vind dat ze het daar zo mooi en betekenisvol regelen. Je krijgt een kaarsje mee na het ophalen die je thuis kunt branden tijdens de crematie en als je wil kun je ook afscheid nemen daar ter plekke, maar dat is vanuit NL wat ver. Je krijgt ook een pluk haar in een lijstje geloof ik, een hoefafdruk en ze maken een klein afscheidsboekje geloof ik met foto's.

Zelf dacht ik altijd dat ik de Rendac wilde laten komen omdat het voor het paard toch niet meer uitmaakt omdat die er immers niet meer is en het flink wat geld is, maar nu ik deze mooie ervaringen van afscheid zo heb meegemaakt vanaf de zijlijn denk ik toch ook dat ik dat wil. Lijkt me heel fijn dat het laatste proces zo liefdevol en doordacht gaat. Maar of die dingen je troost bieden is voor iedereen anders. Het is een persoonlijke keuze.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:50

Ik heb mijn paard in september laten cremeren voor € 1768.
Hij had een week op de kliniek gestaan en ik kon hem niet door rendac laten ophalen. Gewoon het gevoel. We hebben zijn staart, as en ijzers en willen daar nog wat moois van laten maken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:54

Sinds ik heb gezien hoe een paard verwerkt wordt door de rendac kies ik voortaan voor cremeren. Ja, ik weet het, het is een omhulsel. Maar het voelt niet OK. En dat is ieder voor zich natuurlijk.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:13

Qua crematoriums ken ik er 2.

De hoeksche hof (Nederland, numansdorp) en Chevaline (Belgie).

Zelf geen ervaringen met beide in combinatie met het cremeren van een paard.
Maar degene die ik ken die er wel ervaringen mee hebben, vinden ze beiden goed en netjes.

De Hoeksche hof heb ik vorig jaar wel mijn kat bij gecremeerd.
Werden heel netjes ontvangen, kregen de tijd om afscheid te nemen en hebben ook een urn uitgezocht.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:30

Ik heb hele goede ervaringen met het Hoeksche Hof in Numansdorp. Lieve mensen, die overal uitgebreid de tijd voor namen. Goede communicatie en de chauffeur was precies op tijd. Het ophalen zelf ging ook heel erg netjes, en vond ik eigenlijk helemaal niet vervelend om te zien.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:46

Ik heb ervaring met Chevaline, ging echt heel respectvol om met ons paard. Super lieve medewerkers en we kregen een hoefafdruk en een doosje met een kaars en foto's.
Hielden ons op de hoogte met alles, hoelaat ze er waren, hoelaat ze aankwamen bij het crematorium. Een uurtje voordat hij daadwerkelijk gecremeerd werd kregen we bericht dat ze hem klaar gingen maken, dus de hoefafdruk gemaakt door hun en een plukje manen afgeknipt. Ook mochten we nog afscheid nemen daar
En toen hij de oven in ging kregen we ook bericht en konden we ons kaarsje branden.
Ook met ophalen heel respectvol, ik ben echt blij dat ik dat zo heb gedaan.

Ook ervaring met dierenuitvaart Roermond. Ging ook allemaal heel netjes maar vond Chevaline fijner.

En het is maar net wat je zelf wilt, ik kan mijn dier niet laten ophalen door Rendac. Ik wil namelijk graag de as hebben.
Maar het is niet beter of slechter. Gewoon dien wat je zelf wilt en een goed gevoel bij hebt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:56

Sabbientje schreef:
bij de rendac kun je tegenwoordig ook individueel laten ophalen.
Kost wel flink meer als de gewone vrachtwagen. Maar dan komen ze wel met een auto met trailer zoals de crematoriums ook doen.

Even naar beneden scrollen dan krijg je alle mogelijkheden.
https://www.darlingii.com/nl-nl/rendac/farmers

Klopt maar de verwerking gebeurd niet individueel dat is dus puur alleen het ophalen

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:59

Ik heb onze shetlanders laten cremeren bij Westerhout, de laatste 3 in 2023 en 2024. Kosten 1000 euro per stuk, met de as retour in een askist.
As en haren zijn o.a. gebruikt voor een herdenkings sierraad
Persoonlijk vind ik het bij honden en katten mooier gaan, maar dat heeft ook te maken met de grootte van het dier.
Wij hebben ze wel zelf gebracht met de trailer. Dat gaat wat lastiger worden als onze tinkers zouden komen te overlijden, dan laat ik ze desnoods ophalen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:06

Wij hebben het ook bij Hoeksche Hof laten doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:09

De konijnen vroeger en paarden nu is rendac. De honden gaan naar crematorium en laat ik gezamenlijk resumeren omdat dat de goedkoopste oplossing is en ik voor de honden geen rendac wil. Het is de prijs dat de paarden wel naar rendac gaan. Het zijn maar omhulsels hun overschotten maar toch kan ik het rendac idee niet aan bij mijn honden. Daarnaast laat ik inslapen bij de dierenarts en thuis de overige honden afscheid nemen

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:18

Ik heb altijd gezegd dat ik mijn pony nooit zou laten cremeren. Tot het moment daar was....

Bij ons geboren en 28 jaar bij ons geweest.

Mijn vader wilde ook graag dat hij niet door de Rendac opgehaald zou worden maar gecremeerd werd.

Hij is opgehaald door de Hoeksche Hof uit Rotterdam.
Niet de dichtstbijzijnde (150km) maar op dat moment voor mij de beste.

Ik had al een ander op het oog maar mijn dierenarts zei dat ze het ophalen van dat crematorium niet zo fraai vond.

De Hoeksche Hof heeft een aanhanger met een plaat die eruit komt waar de dier op geplaatst wordt en dan in de aanhanger geschoven wordt.

Ging erg rustig en netjes. Aardige chauffeur ook.

Kosten (dit was in 2022) €975,- incl vervoer.
Dit was voor een pony van ongeveer 1,20 hoog.

Geen spijt van gehad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:35

judithM schreef:
Ik heb altijd gezegd dat ik mijn pony nooit zou laten cremeren. Tot het moment daar was....

Bij ons geboren en 28 jaar bij ons geweest.

Mijn vader wilde ook graag dat hij niet door de Rendac opgehaald zou worden maar gecremeerd werd.

Hij is opgehaald door de Hoeksche Hof uit Rotterdam.
Niet de dichtstbijzijnde (150km) maar op dat moment voor mij de beste.

Ik had al een ander op het oog maar mijn dierenarts zei dat ze het ophalen van dat crematorium niet zo fraai vond.

De Hoeksche Hof heeft een aanhanger met een plaat die eruit komt waar de dier op geplaatst wordt en dan in de aanhanger geschoven wordt.

Ging erg rustig en netjes. Aardige chauffeur ook.

Kosten (dit was in 2022) €975,- incl vervoer.
Dit was voor een pony van ongeveer 1,20 hoog.

Geen spijt van gehad.

Ik vind dat echt netjes geprijst.
Bij ons was het een paard en 55 km.
Dus ze zijn wel flink duurder geworden...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:38

De mijne gaan mee met de Rendac, als ik dat met mezelf en mijn man ook had kunnen doen hadden wij ook daarvoor gekozen ipv cremeren of begraven zo is je lichaam toch nog een soort van nuttig :')

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:38

Ik had het gevoel eigenlijk altijd andersom, in eerste instantie wou ik mijn pony laten cremeren maar uiteindelijk toch gekozen voor de Rendac. Want wat moet ik met zoveel as? :')

Heb zijn staart afgeknipt om daar nog eens iets moois (tastbaars) mee te laten maken

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:42

Mijn vorige paard heb ik achtergelaten op de kliniek en dus met de Rendac mee. Heb wel alle manen en staart afgeknipt en bewaard. Ik heb een prachtige ketting en ring met het haar. Het overige haar ligt eerlijk gezegd te verstoffen bovenop de kast.
Zou ook niet weten wat ik met een flinke kist vol as moet. :=
Ik vind het prima zo. Met mijn paard huidige zal ik het ook zo doen gok ik zo. Alle foto's en filmpjes zijn mij veel waardevoller dan een bak vol as of al zijn haar