Rusthuis gezocht ijzers toegestaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bibin

Rusthuis gezocht ijzers toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 07:42

Goedemorgen,

Voor onze 24 jarige merrie zijn wij op zoek naar een rusthuis.

Zij staat rondom op ijzers, ervaring leert dat haar daar vanaf halen erg pijnlijk is voor haar.

Kan iemand ons helpen aan een adres waar ijzers zijn toegestaan?

germie

Re: Rusthuis gezocht ijzers toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:02

Dat wordt lastig denk ik. Van de ijzers halen kan een paar maanden gevoelig zijn, maar echt elk paard kan zonder hoor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:11

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:20

Ga je er bij voorbaat van uit dat pensioenstallen alleen paarden zonder ijzers willen of ben je er idd al tegen gekomen die dat eisen? Ik weet niet beter of op ijzers is geen probleem. Veel paarden gaan tenslotte met pensioen vanwege beenproblemen waardoor orthopedisch beslag nog wel eens nodig is om ze comfortabel te houden.
Bij vd Kruis kan het bij mijn weten gewoon, en bij de Wildtshof ook.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:24

In welke omgeving zoek je? Mijn merrie heeft bij paardenrusthuis Jakari gestaan en daar waren meerdere paarden op (speciaal) beslag.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:26

germie schreef:
Dat wordt lastig denk ik. Van de ijzers halen kan een paar maanden gevoelig zijn, maar echt elk paard kan zonder hoor.

En waarom zou je dat een paard op deze leeftijd precies aan doen?
Een paard wat op deze leeftijd een zooltje heeft of een speciaal beslagje om het comfortabel te maken hoef je toch nog niet daar doorheen laten gaan..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:32

germie schreef:

Gevaarlijk advies.

Ik ben zelf barefoot bekapper en van mening dat 99% van de paarden wel zonder kan. Echter heb ik er zelf eentje staan die echt niet meer zonder kan, ondanks jaren correct bekapt, voeding goed, omstandigheden goed etc.

Dit paard heeft een sincker, dus zowel kanteling als naar beneden gezakt, daardoor is de zool superdun en prikt de punt van het hoefbeen in de zool zeg maar. De kanteling is met de manier van bekappen inmiddels veel beter, maar zodra ze zonder ijzers staat is ze na een week onregelmatig en oncomfortabel. Met een ijzer is ze 100 % recht (ook al zien haar hoeven er niet uit), zonder ijzers is ze zelfs op weidegrond niet regelmatig.
Daarnaast heeft ze zodra ze op een steentje trapt een hoefzweer, waardoor er telkens een deel zool moet uitgesneden worden. Op een bepaald moment was het zo erg, dat als we zo doorgingen er na 6 maand geen hoef meer zou zijn om te redden. Nu met ijzers is ze inmiddels 4 jaar hoefzweer vrij!

Een paard van ijzers naar barefoot overzetten heeft echt wel randvoorwaarden en is niet altijd haalbaar. Als het paard al oud is en goed loopt op ijzers, don't fix what ain't broken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:34

germie schreef:
Van de ijzers halen kan een paar maanden gevoelig zijn, maar echt elk paard kan zonder hoor.

En waar baseer je dit op?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:44

Cayenne schreef:
germie schreef:
Van de ijzers halen kan een paar maanden gevoelig zijn, maar echt elk paard kan zonder hoor.

En waar baseer je dit op?

Meer dan 40 jaar ervaring met paarden. Ben er nog niet 1 tegen gekomen die uiteindelijk niet zijn of haar oude dag kon slijten zonder ijzers. En meer dan gevoeligheid ben ik ook niet tegen gekomen. Waren wel allemaal gezonde paarden overigens. Dus geen dieren met zooltjes en hoefbevangenheid, ik heb zelf nooit voor een keuze gestaan gelukkig, maar daar heb ik nooit bejaarde dieren van gezien omdat de eigenaren eerder voor inslapen kozen. Dus puur eigen ervaring, maar wel gebaseerd op vele jaren en paarden.

Mijn merrie staat ook samen met een 30+ bejaard paard, dat dier zou ook nooit van de ijzers kunnen, totdat het dier een paar keer achter elkaar in de blubber ijzers verloor en de hoefsmid niet direct tijd had. Toen bleek het ook prima zonder te gaan. Ik ben geen guru van alles moet zo natuurlijk mogelijk, maar ben wel praktisch.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:50

Ik weet zo snel geen adres maar is het misschien mogelijk om alleen de achter ijzers eraf te halen? In een groep geeft dit al een stuk minder risico waardoor je misschien toch makkelijker aan een plekje komt. In mijn ervaring zijn achter ijzers makkelijker te verwijderen als voor ijzers maar ik ken de situatie van je paard niet natuurlijk.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:50

Mijn merrie heeft een aantal jaren hier gestaan : https://staldeutrecht.nl/

ook altijd haar voor ijzers er onder gehouden, omdat zij ook niet zonder kon.

was er super tevreden over.

er staan er meerdere die niet zonder kunnen om wat voor reden dan ook.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:58

Dus, Germie, jouw tig jaar ervaring zegt: alle Gezonde paarden kunnen van de ijzers af. Niet ieder paard.

TS succes met je zoektocht. Ik kan je niet helpen helaas.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:12

in sint Oedenrode zit een rusthuis voor paarden waar ze ook op ijzers mogen staan. Staan er daar meer met speciaal beslag.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:15

germie schreef:

Wat een ongelofelijke onzin.
Er zijn paarden die niet zonder kunnen zonder dat ze met pijnlijke voeten staan. Daar kunnen tig redenen voor zijn.
Dat jij x aantal jaar ervaring hebt betekent niet dat je expert bent in deze specifieke situaties.

Ts, Ik weet zo snel geen plekje maar ze zullen er echt wel zijn. Als jouw oudere paard het goed doet op de ijzertjes zou ik daar ook niet mee gaan modderen hoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:06

germie schreef:

Echt niet elk paard kan zonder. Zeker niet als je geeft om het welzijn van het paard. Ik vind een paar maanden gevoelig zijn echt not done. Zonder voeten geen paard, als ze daar pijn hebben werkt dat door in hele lijf. En je weet hier niet eens waarom ze ijzers heeft. Er zijn zat gevallen waarbij het met ijzer goed gaat en zonder niet. Ze er dan vanaf halen is gewoon niet aan je paard zijn of haar comfort denken in ieder geval.

Gevoelig is ook pijn, hè? Dan moet je dus sowieso al oplossingen gaan vinden voor die maanden en bij een oud paard vind ik het nogal wat om ze maar gewoon paar maanden met pijn te gaan laten lopen. Ook bij jong paard trouwens, ik zou nooit een paard maanden gevoelig laten lopen. Maar op pensioen ben je er juist vaak niet meer elke dag zelf en kan je dus minder maatregelen nemen tegen die pijn. En ik vond het nogal wat om het op die leeftijd idd ineens te gaan veranderen als ts al de ervaring heeft dat het niet gaat.

Ik zal eens navragen, ts. Heb paar kennissen waar de paarden met pensioen van zijn en die ijzers hadden. Konden er ook echt niet af, zowel voor als achter sommige.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:13

germie schreef:
germie schreef:

Meer dan 40 jaar ervaring met paarden. Ben er nog niet 1 tegen gekomen die uiteindelijk niet zijn of haar oude dag kon slijten zonder ijzers. En meer dan gevoeligheid ben ik ook niet tegen gekomen. Waren wel allemaal gezonde paarden overigens. Dus geen dieren met zooltjes en hoefbevangenheid, ik heb zelf nooit voor een keuze gestaan gelukkig, maar daar heb ik nooit bejaarde dieren van gezien omdat de eigenaren eerder voor inslapen kozen. Dus puur eigen ervaring, maar wel gebaseerd op vele jaren en paarden.

Dus je spreekt jezelf hier ongelooflijk tegen, want niet ieder paard kan zonder ijzers :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:20

Als het echt niet lukt, een rusthuis met ijzers toegestaan, zou het dan een optie zijn om haar op kunststof beslag te zetten. Of zou dat ook niet geaccepteerd worden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:23

germie schreef:

Neen dat kan niet elk paard. Als ze gevoelig blijven kunnen ze dus niet zonder. En ja die paarden zijn uitzonderlijk, neen die paarden zouden in het wild niet overleven maar dat hoeven ze ook niet gelukkig.

Staat ze vierkant op ijzers?
Voorijzers wil men nog wel eens akkoord mee gaan gezien het vooral over het trappen gaat.
Plakijzers zijn geen optie? Die doen minder schade lijkt me? Als dat een optie is dat misschien eens bespreken met pensioenstallen? Of kunststof beslag wel zou mogen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:20

Hoe staat ze nu?

Het probleem van ijzers is vooral dat paarden elkaar meer kunnen beschadigen en als het nat is zelf ook sneller een blessure kunnen oplopen bij glijwerk. Dat is vaak een reden voor stallen en ook rusthuizen om wat huiverig te zijn.

Maar als je een rustige kudde treft en ze staan bij nattigheid op zand, kan je die risico's wel verminderen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:36

Misschien in Schoonebeek?
Daar is ook een rusthuis

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 22:36

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb vandaag contact gehad met Jakari, daar mogen inderdaad ijzers, ook achter. Dus daar gaan we binnenkort kijken.

Ik dacht dat t bij vd kruis niet mocht maar dat heb ik van horen zeggen. Heb hun gemailt maar nog geen reactie.
Verder inderdaad een paar rusthuizen waarbij voorijzers zijn toegestaan. Maar zij loopt extreem gevoelig zonder achter ijzers, en dat wil ik haar eigenlijk niet aan doen.

Ik ga jullie linkjes ook even bekijken, nogmaals dank!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:17

Klavertje4 in Sint Oederode inderdaad! Mijn pensionado staat daar, supertevreden over deze plek. De paarden hebben het echt heel goed. Dekens en ijzers kunnen gewoon.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:39

Mocht je een hele fijne plek vinden waar achter ijzers niet mogen, dan kun je misschien overwegen om duplo's te laten beslaan. Kunststof, maar wel met ijzeren kern. Moest ik noodgedwongen ook (zonder ijzers ging écht niet, het sleet zo hard en scheef dat mijn smid er bang van werd). Inmiddels staat hij rondom op die dingen, omdat ik er zo tevreden over ben.

Valt wellicht nog te overwegen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:40

Wat is er met dat paard aan de hand dat ze op ijzers moet? Als een paard zonder ijzers pijn heeft is de kans groot dat hij dat met ijzers ook heeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:55

Dat paard staat dus al op ijzers Pillow...daarom stelt TS de vraag