Starten met ponybedrijfje, welke opleiding en hoe de verzekering?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MARlT

Starten met ponybedrijfje, welke opleiding en hoe de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:09

Hoihoi,

Ik wil graag een klein ponybedrijfje beginnen met mijn 2 eigen kinderponys. De doelgroep is onder andere om jonge kinderen voor de manege of die op een wachtlijst ervoor staan, kinderen die meer uitdaging willen en kinderen vanaf de grond meer willen leren te helpen en les te geven. Ook wil ik kinderen helpen waarbij een manege niet goed bij past.
Zelf heb ik paardenhouderij gedaan en ben freestyle instructeur niveau 1 (vanaf de grond).

Nu ben ik natuurlijk nog niet bevoegd voor het ponyrijden en daar wil ik verandering in brengen. Weten jullie opleidingen waar je geen eigen paard voor nodig hebt en bij aanvang van de opleiding je al voor het rijden kan laten verzekeren? Zit zelf te denken aan bijvoorbeeld human and horse acedemy. Helaas zegt de verzekering aan de telefoon weer andere dingen dan op de mail, zijn hier tips voor?

Alvast bedankt!

Groetjes Marit

Celebi

Re: Starten met ponybedrijfje, welke opleiding en hoe de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

Het ligt aan de verzekering. Heb hier zelf ook flink naar gezocht voor buitenritten begeleiden en sommige verzekeringen willen uitsluitend de ORUN 2 of zelfs 3 geloof ik. Andere verzekeringen zijn wat gemakkelijker en hebben een hele lijst met opleidingen waar je uit kunt kiezen.

Op de website van Equine Risk vind je een hele lijst en daar staan er ook een paar tussen waarbij een eigen paard niet noodzakelijk is, maar die zijn wel schaars.

MARlT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:18

Heb contact met equinerisk ja. Dacht dat hun de enige verzekering hiervoor is. Welke zijn nog meer handig dan?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Er zijn heel veel verzekeraars. Je moet zoeken naar eentje die een bedrijfsmatige aansprakelijkheidsverzekering heeft (AVB) en dan vervolgens in overleg gaan over hun eisen omtrent opleiding voor het lesgeven met paarden en eventueel zit je ook nog eens met kinderen dus daar zullen ze ook rekening mee kunnen gaan houden.

Ik weet dat Unive vrij populair was maar die heb ik aan de telefoon gehad en ze vertelden me dat ze een paar maanden terug de keuze hebben gemaakt alleen nog maar de ORUN te accepteren vanwege de grote hoeveelheid schadegevallen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

[OHZ] Welke opleiding om buitenritten te begeleiden?

Hier was laatst ook al een topic over met een bokker die graag buitenritten wilde organiseren. Daar kwam uit dat alleen orun 3 goedgekeurd wordt als je een verzekering wilt afsluiten.

Ik geloof niet dat er een andere oplossing is dan een rijbare epony of groter te regelen en daarmee de opleiding doorlopen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

Ja dat was ik haha. Thanks, kon 'm zo gauw niet meer vinden. :')

Dat was volgens mij wel specifiek bij Unive hoor. Equine Risk heeft volgens de website (en contact dat ik had via de mail) wel meerdere opties dan de ORUN en ik kan me herinneren dat er in ieder geval 1 opleiding tussen zat die geen eigen paard nodig had. Weet alleen even niet meer hoe die heet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

Als je een opleiding wil doen zodat je jezelf kunt verzekeren, is de logica van 'verzekeren voordat je gediplomeerd bent' niet heel logisch? Ik denk in elk geval niet dat het via die manier gaat lukken. Dus of zoeken welke opleiding je geschikt lijkt en die wordt geaccepteerd, of met verzekeraars gaan bellen om te kijken of je zonder opleiding kan. Dat lijkt mij het makkelijkste.

Centered Riding opleiding wordt vaak ook geaccepteerd trouwens, die is relatief makkelijk. Maar wel zonde dat te doen alleen voor het papiertje, vind ik zelf.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

Ik moest ook even zoeken en zie nu pas dat dit topic van jouw was.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Hier de orun gedaan vanuit de freestyle Academy en bij Unive verzekerd.

MARlT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:22

Ik wil graag leren! Zoek daarom ook de opleiding wat het beste bij mij aansluit zodat ik en een papiertje kan halen maar ook omdat ik graag leer, ik zie nu dat dat niet zo duidelijk vermeld hierstaat ja.

Equinerisk kwam er zelf mee net als human and horse dat je al kan laten verzekeren als je gaat starten met de opleiding.

Centered riding ga ik naar kijken, bedankt voor de tip!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Die tijdelijke verzekering via de opleiding is inderdaad handig, zodat je tijdens het oefenen met lesgeven alvast ingedekt bent mocht er iets gebeuren. Zou eventueel wel goed kijken naar al (betaald) lesjes geven aan kinderen zonder je papiertje en dus een afgesloten verzekering voor je eigen bedrijf. Of daar in ieder geval goed bij uitzoeken wat er wel en niet onder die dekking van de opleiding valt.

Plus even goed kijken of er opleidingen/verzekeringen zijn waarbij je dus echt ook kinderen mag lesgeven. Beter alles even goed van te voren uitpluizen en alle risico's inventariseren en goed overleggen met verzekeringsmaatschappijen. :j

MARlT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:34

Dat is allemaal zeker mijn plan ja! Ben veel aan het uitzoeken en overleggen. Daarom ook deze topic dat als jullie tips hebben dat die zeker welkom zijn :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

Geen opleiding is feitelijk genoeg. Om les te geven e.d. heb je geen opleiding nodig. Zelfs een verzekering is gewoon mogelijk. Je kunt ook zelf een opleiding starten, dat zie je her en der ook wel eens gebeuren.
Bij verzekeringen is het de kleine lettertjes goed lezen.

MARlT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:56

germie schreef:
Geen opleiding is feitelijk genoeg. Om les te geven e.d. heb je geen opleiding nodig. Zelfs een verzekering is gewoon mogelijk. Je kunt ook zelf een opleiding starten, dat zie je her en der ook wel eens gebeuren.

Hoe zie je zoiets voor je dan? En hoe moet ik dat regelen met de verzekeren? Gaat er vooral om dat als er iets gebeurt, zoals als een kind van men pony valt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:09

germie schreef:

Dit is lastiger dan je denkt hoor. Steeds meer verzekeraars vinden paarden een te hoog risico en stellen ze bepaalde opleidingen verplicht (zoals de ORUN 3 geloof ik bij Unive) terwijl ze voorheen zonder opleiding verzekeringen gaven aan instructeurs. Ik bleek bij enkele verzekeringen onder de noemer coaching nog anders beoordeeld te worden, maar lesgeven en zeker als het gaat om kinderen is een heel stuk strenger. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

Volgens mij heb je vooral een zakelijke AVP nodig, je zou eens kunnen kijken of je paardenhouderij opleiding diploma daarvoor voldoende is.

ORUN is wel de beste opleiding om te hebben, maar ik snap dat dit niet voor iedereen haalbaar is.

Hier staan de opleidingen die erkend worden door Equinerisk:
https://equinerisk.com/verzekeringen-vo ... -diplomas/

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:46

Misschien kun je het ook anders gaan noemen, dat je een pony verhuurt met begeleiding. Voordat je met 2 pony's de kosten van een orun terugverdiend hebt zijn de pony's al 50 jaar overleden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:59

MARlT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15 min geleden

germie schreef:
Misschien kun je het ook anders gaan noemen, dat je een pony verhuurt met begeleiding. Voordat je met 2 pony's de kosten van een orun terugverdiend hebt zijn de pony's al 50 jaar overleden.

Daar heb ik ook al over gehad maar helaas gaat dat niet zo makkelijk. Wil uiteindelijk als het groeit ook meer pony’s hoor. Ook vind ik het sowieso fijn en leerzaam om zo’n papiertje te halen :)

MARlT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14 min geleden

Heb inderdaad de opleidingen van equinerisk allemaal gezien en contact met hun. Vanuit die lijst vind ik human and horse het beste bij mij passen tot nu toe. Heb ook gezien dat je bij Aeres ja nu ook Orun met schoolpaarden kan doen. Ben daar over aan het denken maar weet niet of dat helemaal bij mij past..