Stalling plekken gezocht reis NL-PT

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Torre

Stalling plekken gezocht reis NL-PT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 20:43

Hallo allemaal,

Eind juni, begin juli gaan onze 2 paarden met ons verhuizen van Nederland naar Portugal. Wij hebben er voor nu voor gekozen om ze zelf te brengen met de trailer gezien 1 van de 2 geen stamboom heeft, en dus als niet geregistreerd staat wat commercieel vervoer erg lastig maakt. (Eventueel Fei paspoort is nog een optie)
Ik heb al wel wat gezien aan stalling voor onderweg, maar meer opties zou fijn zijn.
Grof gezegd reizen wij vanuit Groningen, Antwerpen, Rouen, Bordeaux, San Sebastian, Valladolid, Filar Formoso, Oliveira do Hospital.
Als iemand aanbevelingen heeft op of vlakbij de route dan hoor ik het graag.

Vr groet
Wendy

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:44

Geen stamboom? Dat moet niet uitmaken :+ Maar heeft het paard geen paspoort? Het is verplicht dat paarden een chip en paspoort hebben, dus hoezo heeft hij er geen?

Wendy_Torre

Re: Stalling plekken gezocht reis NL-PT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 20:47

Helaas maakt dat wel uit, ze heeft een paspoort en chip, maar geen stamboom en wordt dus gezien als vee, wat zeer strenge, dan wel haast onmogelijke eisen stelt qua papierwerk voor commercieel vervoer op lange afstanden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:47

Ik laat mijn paarden waar er 1 wel een papier heeft en de ander niet professioneel vervoeren. Ze gaan wel met een priverit maar gecombineerd kon ook.

Wendy_Torre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 20:49

Ze moet wel traces formulier hebben, en met dat nummer kan ik haar inschrijven in een nieuw land (weer nieuw sinds juli 2024) bij commercieel is dat niet mogelijk, zelf doen wel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:51

Traces wordt daar voor mij geregeld. Ze gaan naar Oostenrijk. Echt nog geen een vervoerder die mij aangaf dat dit een issue zou zijn terwijl ik het telkens aangaf van 1 paard met papier en de ander niet.

Wendy_Torre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 20:52

Als je mij in pb zou willen doorgeven welke vervoerder dit is? Dan kan ik even contact opnemen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:57

Ik laat ze met transport your horse reizen. Maar ook andere bekende waren dus geen probleem

Wendy_Torre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 20:58

Dank je, daar ga ik even naar kijken.

Wendy_Torre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 20:58

Maar nog steeds zijn overnachting opties erg welkom.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:05

Yubine schreef:
Geen stamboom? Dat moet niet uitmaken :+ Maar heeft het paard geen paspoort? Het is verplicht dat paarden een chip en paspoort hebben, dus hoezo heeft hij er geen?

Jup, voor officieel buitenland transport moeten paarden een stamboom hebben.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:37

Utixo schreef:
Yubine schreef:

Jup, voor officieel buitenland transport moeten paarden een stamboom hebben.

nee dat klopt niet, je kunt ook officieel transporteren naar het buitenland als je paard geen stamboom heeft. Er worden dan alleen andere eisen aan het transport gesteld. Omdat de meeste commerciële paardentransporteurs vooral paarden met stamboom vervoeren, kunnen zij met minder eisen vervoeren. Volgens mij mogen ze ook niet gemengd staan, dus met en zonder stamboom samen, en dat maakt het commercieel niet interessant om te vervoeren en erg kostbaar. daarnaast heb je nog een uitzondering voor sportpaarden, dus met FEI paspoort mag het weer wel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:54

@oelala, ik heb bij geen enkele vervoerder tot op heden een probleem ervaren met mijn aanvraag waarvan 1 met papier en de ander niet. Traces wordt aangevraagd en uiteraard de keuring maar geen probleem ofzo

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:04

Ah oké, op die manier! Bijzonder dat ze verschil maken tussen paarden met stamboom en zonder. Weer wat geleerd :) Maar zijn er echt geen vervoersbedrijven die dat niet uitmaken? Misschien kleinschaliger?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:19

Ik heb mijn 3 paarden door een transport bedrijf laten vervoeren. 2 met stamboom, 1 zonder, was geen enkel probleem. Allemaal in dezelfde vrachtwagen, met nog andere paarden erbij.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:31

Yubine schreef:
Ah oké, op die manier! Bijzonder dat ze verschil maken tussen paarden met stamboom en zonder. Weer wat geleerd :) Maar zijn er echt geen vervoersbedrijven die dat niet uitmaken? Misschien kleinschaliger?

Heb je überhaupt al bedrijven benaderd met de vraag?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 07:30

Aan degenen die hun ongeregistreerde paarden hebben laten vervoeren: Hoe lang is dat geleden? Ik denk dat sinds al het UBN-gedoe zeg maar, er het één en ander aan regelgeving is veranderd en het daardoor nu wat lastiger is gemaakt om "ongeregistreerde" paarden te vervoeren naar het buitenland.

TS, je zou Marcel Jordan nog kunnen benaderen, die heeft behoorlijk veel ervaring, met ook vaste ritten naar o.a. Portugal. https://www.marceljordan.com/ . En ja, het zal duurder zijn, maar ik denk dat het voor de paarden beter is als ze mee kunnen met een geroutineerde paardentransporteur.

En als je het vervoer echt zelf wil doen: Let er goed op dat het niet te warm mag zijn als je paarden vervoert en eind juni/begin juli kan het in Spanje en Portugal zomaar te warm zijn zonder klimaatinstallatie in het paardengedeelte.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:29

Overigens zou ik ervoor kiezen het geld voor een FEI paspoort neer te leggen en het transport uit te besteden. Je zal al genoeg te regelen en stress hebben, laat het lekker over aan de mensen die precies weten wat ze moeten doen. Paar jaar geleden was een FEI paspoort rond de 130,- volgens mij, dus op zo'n reis zijn dat ook de kosten niet.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:50

Ik zou ook zeker aanraden om het transport uit te besteden aan een transportbedrijf. Ik heb mijn paard van NL naar PT laten vervoeren door Marcel Jordan, dikke aanrader! Professioneel, ze houden je elke dag op de hoogte en sturen je foto's.

Ik zou het niet zelf doen. Wat als er iets gebeurt met de trailer? Of als je paarden na 2 dagen niet meer de trailer op willen.
Ik heb de reis (ruim 2500km) alleen gereden, met paardentrailer, zónder paarden erin en geloof me, ik heb heel vaak gedacht "wat ben ik blij dat er geen paard in staat".
De reis zonder paarden is al pittig genoeg.

Onderschat het niet!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:32

Bij ons in de buurt zit Bevetra. Zij komen met grote regelmaat ook in Spanje en Portugal.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:39

Jet schreef:
Aan degenen die hun ongeregistreerde paarden hebben laten vervoeren: Hoe lang is dat geleden? Ik denk dat sinds al het UBN-gedoe zeg maar, er het één en ander aan regelgeving is veranderd en het daardoor nu wat lastiger is gemaakt om "ongeregistreerde" paarden te vervoeren naar het buitenland.

Mijn paarden worden binnenkort vervoerd maar met de aanvraag geen enkel probleem waarbij duidelijk aangegeven dat het om een paard met papier gaat en de pony zonder papier.

Zowel met gecombineerde ritten als priveritten beide had ik toen een prijsopgave gevraagd en of het mogelijk was. Nul problemen ervaren terwijl ik dat wel dacht. Ze gaan overigens met priverit samen, is voor mijn oudje wel fijner.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:04

Ik denk ook dat bedrijven die er vaker mee te maken hebben er niet zo moeilijk over doen. Op die transporten is klimaatbeheersing in het paardengedeelte toch al noodzakelijk, de meeste van die wagens hebben al GPS en ja, een rittenregistratie bijhouden die uitgebreider is dan voor een geregistreerd paard vergt wat meer, maar is voor daarin geroutineerde vervoerders vast ook niet zo ingewikkeld als het lijkt.

PBA, wie wordt jouw vervoerder? Misschien heeft TS ( en anderen in hetzelfde schuitje) daar ook nog iets aan om dat te weten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:38

@jet dat had ik bovenaan al geschreven voor TS.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:21

PBA_ schreef:
Traces wordt daar voor mij geregeld. Ze gaan naar Oostenrijk. Echt nog geen een vervoerder die mij aangaf dat dit een issue zou zijn terwijl ik het telkens aangaf van 1 paard met papier en de ander niet.

Het verschil is de transportduur.
Oostenrijk is binnen 24 uur te bereiken, ik denk zelfs wel binnen 8 uur, Portugal redt men niet binnen 24 uur.

En dan is een paard zonder stamboom en zonder FEI omslag idd aan veel strengere regels gebonden dan een paard met stamboom of FEI omslag.

Met name voor de rustplaatsen, dat moeten dan officiële halteplaatsen zijn, i.p.v. een "willekeurige" logeerplaats.
Met een dergelijk paard mag je maximaal 24 uur aan 1 stuk reizen, voordat de 24 uur voorbij is moet je op een geregistreerde halteplaats aankomen en vervolgens moet het dier 24 uur rusten. Daarna mag het (na officiële controles van de veterinaire instantie in de lidstaat waar de halteplaats zich bevindt) weer maximaal 24 uur reizen.

Dit klinkt in onze ogen misschien streng, maar in veel (oosteuropese) lidstaten zijn stamboomloze paarden een stuk minder waard dan hun soortgenoten met stamboekpapieren en vaak bestemd voor vlees/slacht.
En om die dieren te beschermen, zijn de regels voor lang transport gelijkwaardig aan regels voor andere diersoorten die voor vlees gehouden worden (varkens, runderen).

Bij paarden met een stamboom (of een FEI omslag=internationaal sportpaard) is de waarde van het dier, inclusief de emotionele waarde, dusdanig hoger, dat de Europese wetgeving (op basis van lobby van o.a. de wedstrijdsport) voor die categorie de regels soepeler heeft gemaakt.
Men gaat er bij die versoepeling vanuit dat men zelf nadenkt over wat een verstandige reis is om het dier optimaal over te laten komen en die vrijheid krijg je dan ook.

De wetgeving voor diertransport is Europese wetgeving, dus in de hele EU van kracht.

Voor een commerciële transporteur betekent dit dat 1 paard dat niet aan de soepele eisen voldoet, de hele reis op zijn kop zet (ook voor de andere paarden op dat combitransport) en daar hebben de meeste transporteurs geen trek in.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:24

Duidelijke uitleg Marije_jiplover, ik wist dit niet, dank je wel!