Mijn vraag is: Kan je weer wennen aan (de kwaliteit van) manege lessen na een leven lang eigen paarden & lessen in correct rijden + alternatieve trainingsmethoden?
Na mijn hele leven vooral op mijn eigen paarden en paarden van vriendinnen/bijrijdpaarden gereden te hebben, heb ik afgelopen week voor het eerst in 10+ jaar weer een proefles op een manege gehad. Mijn ene paard is namelijk met pensioen, en met de ander zit het rijden nog in een opbouw fase. Ik merk dat ik mijn eigen rijconditie hierin mis en denk dat het ons als combinatie zou helpen als ik weer wat meer meters in de bak maak zodat ik mn balans, spieren en technische skills kan afstoffen.
Daarom leek het me een goed idee om dan toch een (goede) manege les op te zoeken. Voor een bijrijd/verzorgpaard heb ik namelijk eigenlijk geen tijd naast mijn eigen 3.
Helaas pakte de les iets anders uit, want precies de reden waarom ik maneges als kind ook al niet leuk vond, was hier weer van toepassing: de paarden waren niet happy en bij sommigen zag je ook echt staak gedrag, gevaarlijk gedrag en/of ze waren mijn inziens niet fit om te rijden (wondje onder singel bijv.). De les was meer gefocust op het vooruit krijgen van je paard en het "gehoorzamen" dan met subtiele hulpen goed de oefeningen uitvoeren. Het klassieke manege beeld met wapperende zweepjes en klapperende benen kwam voorbij. Kortom, een beetje een domper als je een 'luister naar het paard' approach gewend bent met privélessen die over onzichtbare hulpen, correct rijden enz gaan.
Maar het feit blijft: ik wil graag weer de bak in en meters maken..
Daarom ben ik benieuwd: zijn er maneges waar echt kwalitatief gelest kan worden? Waar de paarden overwegend blij en fit zijn, je het paard niet vooruit hoeft te dwingen maar ook niet op een ongeleid projectiel doodsangsten uitstaat

En waar echt aandacht is voor je ontwikkeling als ruiter ipv of je de bokken uit kan zitten en "de baas over je paard" kan zijn? (laat zeker weten welke!!)
Kan je weer wennen aan (de kwaliteit van) manege lessen na zoveel jaar anders? Of zal ik toch gewoon geduld moeten hebben en het rijden met mijn eigen paard uitbouwen... Desnoods met lessen op een simulator