Manege les na jaren eigen paard: kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bellabo

Manege les na jaren eigen paard: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 21:50

Hi allemaal!

Mijn vraag is: Kan je weer wennen aan (de kwaliteit van) manege lessen na een leven lang eigen paarden & lessen in correct rijden + alternatieve trainingsmethoden?

Na mijn hele leven vooral op mijn eigen paarden en paarden van vriendinnen/bijrijdpaarden gereden te hebben, heb ik afgelopen week voor het eerst in 10+ jaar weer een proefles op een manege gehad. Mijn ene paard is namelijk met pensioen, en met de ander zit het rijden nog in een opbouw fase. Ik merk dat ik mijn eigen rijconditie hierin mis en denk dat het ons als combinatie zou helpen als ik weer wat meer meters in de bak maak zodat ik mn balans, spieren en technische skills kan afstoffen.

Daarom leek het me een goed idee om dan toch een (goede) manege les op te zoeken. Voor een bijrijd/verzorgpaard heb ik namelijk eigenlijk geen tijd naast mijn eigen 3.

Helaas pakte de les iets anders uit, want precies de reden waarom ik maneges als kind ook al niet leuk vond, was hier weer van toepassing: de paarden waren niet happy en bij sommigen zag je ook echt staak gedrag, gevaarlijk gedrag en/of ze waren mijn inziens niet fit om te rijden (wondje onder singel bijv.). De les was meer gefocust op het vooruit krijgen van je paard en het "gehoorzamen" dan met subtiele hulpen goed de oefeningen uitvoeren. Het klassieke manege beeld met wapperende zweepjes en klapperende benen kwam voorbij. Kortom, een beetje een domper als je een 'luister naar het paard' approach gewend bent met privélessen die over onzichtbare hulpen, correct rijden enz gaan.

Maar het feit blijft: ik wil graag weer de bak in en meters maken..
Daarom ben ik benieuwd: zijn er maneges waar echt kwalitatief gelest kan worden? Waar de paarden overwegend blij en fit zijn, je het paard niet vooruit hoeft te dwingen maar ook niet op een ongeleid projectiel doodsangsten uitstaat :P
En waar echt aandacht is voor je ontwikkeling als ruiter ipv of je de bokken uit kan zitten en "de baas over je paard" kan zijn? (laat zeker weten welke!!)

Kan je weer wennen aan (de kwaliteit van) manege lessen na zoveel jaar anders? Of zal ik toch gewoon geduld moeten hebben en het rijden met mijn eigen paard uitbouwen... Desnoods met lessen op een simulator :=

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:06

Ik kon er vrij weinig mee maar het zal per manege verschillen want ik ken iig 1 manege waar je echt leuke paarden mag rijden als je echt rijervaring hebt, was alleen niet in de buurt. Ik heb uiteindelijk een oproepje op FB gegooid voor een bijrijdpaard en ik kreeg zo enorm veel reacties dat ik kon kiezen wat het beste bij me paste. Uiteindelijk reed ik 2 a 3x per week en 0 klusjes :Y).
Heeft me dus helemaal geen extra tijd gekost in vergelijking met manegelessen maar was heel fijn om weer even die kilometers in de benen te hebben!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:15

Geen enkel paard is nog enthousiast als het elke dag twee uur of meer rondjes moet lopen met minimale waardering.
Ik zou een privé paard zoeken en daarmee gaan lessen tegen betaling.

Sure_lee

Re: Manege les na jaren eigen paard: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:18

Ik weet niet in welke regio je zit maar ik zou lekker Joker lessen nemen bij Hansje Rol. Dat is zo ontzettend leerzaam en kun je lekker werken aan de dingen die jij opnoemt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:27

Sure_lee schreef:
Ik weet niet in welke regio je zit maar ik zou lekker Joker lessen nemen bij Hansje Rol. Dat is zo ontzettend leerzaam en kun je lekker werken aan de dingen die jij opnoemt.

Dit. Als je zelf wel wat genoeg ervaring hebt kun je misschien eens aankloppen bij een trainingsstal? Vaak betalen zij ruiters om hun paarden te rijden. Als je voorstelt om daar gratis een paar uur te rijden met een lesgever naar jouw keuze (win win, jij betaalt niet om met een andermans paard te rijden, kost je enkel je les waar je zelf van bijleert, en zij hoeven niet te betalen om een paard naar een hoger niveau te krijgen) ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:43

Zijn prive lessen niets voor jou?
Ik ben een aantal maanden geleden weer begonnen met lessen maar ik had naast dat ik lichamelijke klachten kreeg ook geen plezier meer in de lessen.
Het was voor mijn gevoel veel te massaal en er was ook altijd wel iets met de paarden.
Wellicht heb je aan priveles meer dan aan groepslessen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:49

Ik vrees er een beetje voor.

Heb voor m'n kinderen verschillende maneges afgestruind (noem me gerust een manegehopper), ik heb nooit echt dé plek gevonden waar mijn geweten niet aan me knaagde.

Een sterrenmanege met alles erop en eraan, goed passend tuig etc: stonden ze nauwelijks tot niet buiten en in stallen met volledig gesloten tralies.

Een manege waar ze wel op de weide gingen, had dan weer slecht passend tuig bij zowat alle paarden en pony's.

En zo kan ik per bezochte manege dingen opsommen :o

Nu is natuurlijk het grote vraagstuk: is het heel verkeerd om je hier een tijdje overheen te zetten om gewoon weer even van het rijden (en de gezelligheid!) te genieten?

Vroeger was de manegetijd de leukste ooit, ik ben nu wel blij dat ik dat heb meegemaakt, zonder al te veel beren op de weg te zien...

Een moeilijke kwestie vind ik, en ik begrijp je vraag helemaal.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 23:05

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 23:12

Ze zijn er wel, maar ze zijn erg schaars denk ik. En je kan het de paarden inderdaad niet aanrekenen. Zelfs al wordt er goed op ze gepast, ze krijgen beginners op hun rug en daar raak je wel afgestompt.

Ik zou inderdaad of een aantal lessen op zo’n simulator / joker doen. Of kijken of je kan lessen/rijden bij iemand prive. Gewoon voor betalen zodat je kan komen op jouw moment en jouw frequentie. Heb je niemand in je netwerk met zo’n soort paard?

Welke regio zoek je?

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 23:18

Er zijn verschillende stallen die lessen geven op een verantwoorde manier. Genieten van het rijden moet voor zowel paard als ruiter gelijkwaardig zijn. Het paard kiest er tenslotte niet voor om gereden te worden. De gemiddelde manege voldoet hier niet aan omdat het simpelweg niet te betalen is. Het goed onderhouden van een paard kost nu eenmaal geld aan voeding, huisvesting, goed harnachement, fysio, tandarts en hoefsmid. Er bestaan stallen die dit ook erg belangrijk vinden, maar het is nu eenmaal niet zo goedkoop als een manege.

bellabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 23:43

WhiteWolf schreef:
Er zijn verschillende stallen die lessen geven op een verantwoorde manier. Genieten van het rijden moet voor zowel paard als ruiter gelijkwaardig zijn. Het paard kiest er tenslotte niet voor om gereden te worden. De gemiddelde manege voldoet hier niet aan omdat het simpelweg niet te betalen is. Het goed onderhouden van een paard kost nu eenmaal geld aan voeding, huisvesting, goed harnachement, fysio, tandarts en hoefsmid. Er bestaan stallen die dit ook erg belangrijk vinden, maar het is nu eenmaal niet zo goedkoop als een manege.

Helemaal met je eens hoor! Ik ben ook nooit een voorstander van maneges geweest, ging er als kind al gauw weg. Nu dacht ik (misschien lichtelijk naïef) dat maneges in de afgelopen 10 jaar wel verbeterd zouden zijn... :')

Maar inderdaad, als manegepaarden zo gehouden zouden worden zoals mijn eigen zou alles failliet gaan ben ik bang :=

Goed om te weten van de stallen die lesgeven op een andere manier! Daar had ik nog niet echt naar gezocht.
De kosten zijn daarin wat mij betreft niet de belangrijkste afweging, want ik betaal liever 10x meer voor een les met een 100% happy en gezond paard dan bijdragen aan een slechte manege.

bellabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 23:50

Joltsje schreef:
Ze zijn er wel, maar ze zijn erg schaars denk ik. En je kan het de paarden inderdaad niet aanrekenen. Zelfs al wordt er goed op ze gepast, ze krijgen beginners op hun rug en daar raak je wel afgestompt.

Ik zou inderdaad of een aantal lessen op zo’n simulator / joker doen. Of kijken of je kan lessen/rijden bij iemand prive. Gewoon voor betalen zodat je kan komen op jouw moment en jouw frequentie. Heb je niemand in je netwerk met zo’n soort paard?

Welke regio zoek je?

Nee, de paarden zijn hier absoluut niet de schuldige van. Daarom kan ik er juist niet tegen als de instructrice dan hamert op gehoorzaamheid, terwijl het paard al enorm zijn best doet binnen zijn al dan niet onprettige toestand..

Ben bang dat ik niemand in mijn netwerk heb die op dit moment nog een bijrijder zoekt (zonder klusjes :') ), maar ik kan zeker wat extra rondkijken! Bij lessen met een joker vind ik het wel jammer dat je de feeling met het paard en het rijden van moeilijkere oefeningen mist.. Maar kan altijd een optie zijn.

Ik zoek in de regio Amsterdam en zuid-west Drenthe :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 04:08

Hier in omgeving vind je op maneges die kwaliteit niet maar wel op een zorgboerderij. Ik heb daar prive les gehad en zo ontzettend veel geleerd van hun deskundige personeel! Maar ik heb er geen plezier in. Mogelijk ook doir mijn gezondheid. Inmiddels men bewijs gehaald en het plezier is daar wel aanwezig

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 06:36

Ladyson schreef:
Ik ben er nooit zelf geweest, maar Fair to horses in Bleiswijk had een concept waar ik goede hoop van kreeg! https://fairtohorses.nl/lessen/manege-les/

Ook bij Fair to horses is het paardenbeleid niet ideaal. Ze hebben geen wei, dus de paarden komen alleen in de paddock.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:36

Jaren geleden ook geprobeerd. Paard ingeslapen, geen nieuwe ivm kleine kinderen, maar wat een teleurstelling. Ik probeerde dressuurmatig te rijden, met binnenbeen, sturen van de schouder... 0 reactie paard liep stoïcijns zijn rondje, totaal ongevoelig geworden. Eigenlijk heel zielig voor het paard.

De instructrice stelde voor om de week erna een ander paard te proberen, maar ik was er helemaal klaar mee. Ben bijrijdster geworden, kostte meer, maar ook veel meer plezier. Reed er 2-3/week en 1 x per 14 dagen prive les.

Natuurlijk zijn er dan ook dingen die ik anders zou doen, maar het gaf een veel beter gevoel.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:40

Oh als je in regio Amsterdam zoekt dan zou ik zeker contact opnemen met Hansje. Haar bedrijf zit op Stal Wennekers. Wellicht heeft zij ook nog contacten dat je daar op een paard zou kunnen rijden tegen betaling voor een privé les?
Ze is altijd erg meedenkend vind ik.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:12

Ik zou het niet kunnen. Om precies de reden die jij beschrijft.
Paarden die niet happy zijn. Kreupelheden die niet worden gezien. Niet passende zadels. Slaan met zweepjes omdat het paard de rondjes zat is.

Wel denk ik dat er ook plekken te vinden zijn waar het anders is. Daar zou ik naar op zoek gaan. Maar de doorsnee manege, ik zou het niet meer kunnen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:18

Ik ben eigenlijk opzoek naar hetzelfde als TS, maar dan omgeving Nijmegen. Voor mijn gevoel heb ik alle websites al gehad en zit er niets bij wat mij als volwassene trekt. Ik heb de daadwerkelijke stap om een proefles te doen ergens nog niet durven nemen omdat ik idd bang ben voor afgestompte paarden en allemaal in een rondje achter elkaar aan...

Ik heb inmiddels bijna 3 jaar niet meer gereden en ik vind wel dat ik mijn skills weer een beetje op moet halen voordat ik opzoek kan naar een nieuw eigen paard. Maar waar doe je dat? -O-

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:19

Herkenbaar. Niet meer op een manege willen rijden om dezelfde redenen die jij noemt, was voor mij de reden om helemaal te stoppen na het overlijden van mijn eerste paard. Uiteindelijk ben ik na een paar jaar wel weer gaan rijden, maar deed ik alleen buitenritten op mijn oude manege. Na weer wat vlieguren gemaakt te hebben, elders een bijrijdpaard gezocht en nog later zelf weer een paard gekocht.

Is alleen wat buitenritten maken niet voldoende om je conditie terug op peil en oude skills afgestoft te krijgen? Qua kennis en kunde zal een groepsles op een manegepaard waarschijnlijk overal 0 toegevoegde waarde voor je hebben. Dat bijleren zou ik lekker bewaren met je eigen instructie wanneer je paard weer terug is opgebouwd.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:39

In welke omgeving zit je? Ik heb dat ik paardloos was een paar keer gelest bij de passagehoeve in de Beemster. Is een vrouw met een passie voor dressuur die les geeft met der paarden die het hoge niveau niet meer aankunnen.

Het is wel privéles overigens.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:43

Ook hier herkenbaar - bijrijdpaardje is al 2 jaar met pensioen, en de enige manege die in de buurt zit ( en geen wachtlijst heeft of kinder manege is ) ben ik jaren terug weggegaan omdat het te massaal was en de paarden dezelfde kuren hadden als jij beschrijft... Daarbij ben ik niet de dapperste dus dat is helemaal uitkiezen :o
Ik lees je topic mee en hoop dat je ( nog meer ) goede tips krijgt !

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:46

Ik zie op marktplaats een advertentie van iemand die les geeft op haar eigen paarden in Amsterdam. Als je zoekt op priveles paard dan kom je deze tegen. Ik heb op deze manier via marktplaats al 3x een leuke plek gevonden waar ik kon lessen op iemand's eigen paarden, en op de laatste plek rij ik nu nog steeds met veel plezier. (In een andere regio dan waar jij zoekt). Ook 1x een proefles genomen op een manege. Leek op de website heel leuk, maar viel ook tegen hoe de paarden erbij stonden (niet happy) en de manier van lesgeven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:46

Ik denk dat het heel moeilijk wordt omdat op een manege toch echt paarden voor beginners lopen die inderdaad helaas vaak afgestompt zijn. En als je al meer/ anders gewend bent gaat dat nooit fijn voelen.

Ik denk ook dat wellicht privelessen op hoger opgeleide paarden zinvoller zullen zijn? Zoals hierboven aangegeven wordt, zoiets.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 09:03

Ik denk dat ik het ook niet meer kan.. Toen ik op mijn eigen paard ging lessen kreeg ik te horen dat ik nog nooit echt had leren rijden. Leuk, na al die manage jaren. :')

Ik ging daar uiteindelijk weg omdat ik toch vaak op paarden eindigden die het leuk vonden om het op een rennen te zetten of gemeen je eraf te bokken met een noodstop. Ik kreeg zoveel zenuwen voor de les over welk paard ik nu weer zou krijgen dat de lol er helaas vanaf was. Heb nog wel op een andere manege gelest daarna, maar alleen privelessen. Daar kreeg ik veel betere begeleiding en echt wat meer gericht op houding en kunde ipv alleen rondhobbelen. Daar wisten ze ook van mijn ontwikkelde angst af en kreeg ik inspraak in welk paard ik kon kiezen. Super fijn! Tot mijn vaste paard plots was ingeslapen en ik een 'net zo lieve' onder mijn kont kreeg. Nou ik heb het zand van heel dichtbij gezien na een rodeo en een flinke hersenschudding tot gevolg. Achteraf hoorde ik dat die merrie dat wel vaker deed. Weer vertrouwen weg, maar dit keer na herstel wel nog even gereden geloof ik. Op de meest brave goed zakken die ze hadden. :')

Maar als het verder vooral gaat om de kennis en kunde scheelt het dus al enorm om privelessen te nemen bij een fijne manege ipv de groepslessen te volgen. Maar een prive instructeur zoeken met eigen paarden is denk ik ook een idee. En/of zo nu en dan een mooie buitenrit ergens plannen. Dat vond ik zelf heel fijn tijdens de blessuretijd van mijn paard om toch weer even een mooie rit te maken.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:21

Lieser schreef:
Ladyson schreef:
Ik ben er nooit zelf geweest, maar Fair to horses in Bleiswijk had een concept waar ik goede hoop van kreeg! https://fairtohorses.nl/lessen/manege-les/

Ook bij Fair to horses is het paardenbeleid niet ideaal. Ze hebben geen wei, dus de paarden komen alleen in de paddock.

Is toch niks mis mee. Mijn paard kwam ook alleen maar in de paddock want mocht geen gras en was gewoon een gelukkig paard.