Paard voor de kar beleren op eigen stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rebel18

Paard voor de kar beleren op eigen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 21:12

Beste bokkers, ik zit met een vraag en ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.
Ik zit al een tijdje te twijfelen of ik mijn paard zou willen laten beleren voor de kar. Nu hebben we een paar mensen in onze omgeving die zelf mennen, gevraagd wie paarden voor de kar kunnen beleren. We hebben meerdere namen gehoord, maar we hebben tot nu toe alleen maar gehoord dat je je paard dan naar iemand toe moet brengen, voor een x aantal weken. Nu gaat onze voorkeur uit naar dat hij bij ons op stal kan blijven, en dat hij ook bij ons stal beleerd kan worden.

Nu snap ik de vraag waarom we hem zo graag op stal willen houden. Dat zal ik even uitleggen. Het gaat om een 12 jarige kwpn’er van 1,77 meter. Ondanks dat hij erg groot is, heeft hij een klein hartje en is hij erg gevoelig. Hij vertrouwd ons wel maar dat heeft meerdere jaren geduurd. Hij is in het verleden niet altijd door iedereen even aardig behandeld waardoor, hij het vertrouwen ook snel weer verliest. Verder is hij altijd erg van slag als hij in een nieuwe omgeving staat. Wij zijn een paar keer verhuisd van stal. Elke keer vroeg dit veel tijd, om te wennen. hij had elke keer zijn grote vriend naast zich, die hem door de verhuizing heen gesleept heeft. Echter is die helaas overleden afgelopen najaar, waardoor hij die steun nu niet meer kan krijgen. Vandaar de reden dat wij hem graag op stal zouden willen houden, in zijn vertrouwde omgeving, met mensen die hij ook vertrouwd.

Buiten in het bos vind hij het mooiste wat er is, en hij is ontzettend braaf. Groot verkeer maakt hem niks uit. Het zijn kleine dingetjes wat hij af en toe nog wel eens spannend kan vinden, denk aan een stuk plastic in het gras.

Ik hoor graag van jullie. Ons paard staat op een stal in noord Drenthe, in de buurt van Assen. Kennen jullie iemand die paarden beleerd voor de kar, op de stal waar het paard al staat?

germie

Re: Paard voor de kar beleren op eigen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:24

Heb je zelf al menervaring? Heb je wel eens je paard laten slepen bijvoorbeeld?

rebel18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 21:29

germie schreef:

hoi, nee wij hebben zelf geen menervaring. Daarom willen we het beleren voor de kar ook niet zelf doen, we willen namelijk dat hij het leert met vertrouwen. Wij kennen wel iemand bij wie we zouden kunnen leren mennen, maar we willen graag eerst weten of er uberhaupt iemand is, die paarden beleerd op de stal waar het paard staat. Als we dat niet kunnen vinden, heeft het namelijk ook geen zin om te leren mennen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:44

Ik vraag mij af of je een paard met zo weinig (zelf)vertrouwen voor de kar wilt hebben. Meer nog dan bij ohz vraagt dit om een paard met zelfstandigheid en betrouwbaarheid. Ze moeten op eigen benen lopen en niet snel panikeren. Als menner kun je je paard veel minder steunen. Als ze opzij springen, kan het al mis gaan. Juist ook omdat je je vaak op de openbare weg begeeft.

rebel18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 21:52

senna21 schreef:
Ik vraag mij af of je een paard met zo weinig (zelf)vertrouwen voor de kar wilt hebben. Meer nog dan bij ohz vraagt dit om een paard met zelfstandigheid en betrouwbaarheid. Ze moeten op eigen benen lopen en niet snel panikeren. Als menner kun je je paard veel minder steunen. Als ze opzij springen, kan het al mis gaan. Juist ook omdat je je vaak op de openbare weg begeeft.

het is niet dat hij weinig zelfvertrouwen heeft, dat heeft hij genoeg. hij vind het alleen ontzettend spannend als hij in een nieuwe omgeving staat die hij niet kent, laat staan met mensen die hij niet kent. Hij is buiten enorm braaf, als hij iets spannend vind staat hij vaak stil of hij gaat hij opzij. we hebben een paar keer onder het zadel gehad dat hij zich omdraaide. maar over het algemeen zijn zijn schrik reacties stil staan, of een stap opzij. en zijn spanning laat hij dan ook weer makkelijk afvloeien.

Hij is ook heel gevoelig (op positieve manier) op alles wat je met je stem doet, en dat is iets wat je met mennen volgensmij ook veel gebruikt. alsje hem met de stem beloond, zie je hem bij wijze van groeien. maar goed wij hebben geen menervaring, dus misschien dat het dan inderdaad geen goed plan is. wij dachten alleen dat het voor hem ontzettend leuk zou zijn, omdat hij buitenritten het mooiste vind wat er is

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:55

rebel18 schreef:
germie schreef:

hoi, nee wij hebben zelf geen menervaring. Daarom willen we het beleren voor de kar ook niet zelf doen, we willen namelijk dat hij het leert met vertrouwen. Wij kennen wel iemand bij wie we zouden kunnen leren mennen, maar we willen graag eerst weten of er uberhaupt iemand is, die paarden beleerd op de stal waar het paard staat. Als we dat niet kunnen vinden, heeft het namelijk ook geen zin om te leren mennen

Dit maakt het lastiger.
Ik had veel ervaring met het inrijden van paarden en heb toen een cursus voor het koetsiersbewijs gevolgd om daarna mijn paard zelf voor de wagen te beleren. Maar dit is dus wel een andere situatie.

Met slepen kun je namelijk al veel dingen zien aan je paard. Natuurlijk begin je eerst met er gewoon achter lopen, zeg maar het lange teugelen, maar dan zou ik als je wilt mennen wel een mentuig om doen, inclusief broek en menhoofdstel. Daarna kom je op slepen.
Je moet ook met de strengen gaan slingeren enzo zodat ze leren dat iets tegen de zijkant en de kont niet erg is.
Maar je moet dan al wel weten hoe een paard kan reageren. Want ook bij mennen geldt 'green and green makes black and blue'.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 22:35

Kijk eens op de pagina van Tamar van Willemswaard-Schumacher. Die geeft ook les op locatie.

Mijn advies aan jullie is: begin eerst eens met lange lijnen, daarmee ook naar buiten gaan. Je wilt dus alle commando's op stem al hebben aangeleerd voordat je er een sleepje of een kar achter hangt. Hij moet goed op de commando's reageren, ook als jij dus niet in zicht bent (omdat je erachter zit/loopt).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 22:43

Ik weet dat Muronia hier op Bokt een instructeur heeft die aan huis beleerd. Misschien haar een pb sturen?

Overigens zijn de adviezen om alvast voorwerk te doen, al dan niet met instructeur heel zinvol. Sommige paarden worden heel gespannen van bijvoorbeeld de oogkleppen of de broek. Bij het mennen is veiligheid nog belangrijker dus ik raadt jullie aan om alvast ervaring op te gaan doen, een men cursus oid te doen met ervaren paarden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 22:51

Even een kanttekening, een koetsiersbewijs heeft helemaal niets te maken met het beleren van een paard. In tegendeel, ik heb dat meer dan eens fout zien gaan.
Er zijn wel beleerders die aan huis komen maar pas op dat ze echt ervaring hebben. Ik weet niet in welke regio je zit?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:20

Percy schreef:
Even een kanttekening, een koetsiersbewijs heeft helemaal niets te maken met het beleren van een paard. In tegendeel, ik heb dat meer dan eens fout zien gaan.
Er zijn wel beleerders die aan huis komen maar pas op dat ze echt ervaring hebben. Ik weet niet in welke regio je zit?

Daarom schreef ik er ook bij dat ik al veel ervaring had in het beleren onder het zadel. En eigenlijk ook met lange lijnen werk. Dus het was puur dat ik dat laatste stapje wilde leren zodat ik er mee verder kon. En dat ging ook gewoon. Daarna nog een paar paarden voor de wagen beleerd.

Maar het lange lijnen kun je zelf doen, gewoon in de bak. Een tuig omdoen en het dier er aan wennen ook. Als je niet weet hoe het zit met iets slepen, dan zou ik daar niet aan beginnen en vanaf daar iemand laten komen. Maar ik ken ook niemand die aan huis komt, helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:10

Percy schreef:

Volgens mij zegt niemand dat, maar als je nog nooit gemend hebt en je wilt gaan mennen met een net beleerd groen paard voor de wagen dan lijkt mij dat niet handig.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:32

senna21 schreef:

Hier moet ik ook meteen aan denken en dan zelf zonder menervaring beginnen met een paard zonder menervaring. Dan moet je enorm veel mee hebben zitten om dat goed te laten gaan. Zeker als het ook nog niet een heel simpel paard is. Je gaat eerst domme dingen doen met inspannen of er gaan dingen gebeuren waar je geen enkel idee van hebt hoe ze op te lossen Ik zou zeggen ga zelf eerst een mencursusus doen en krijg daarmee enige routine en enig idee in hoeverre je het bij je past. Met het diploma in de zak heb je enige kennis en ervaring en geeft het kans van slagen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:36

rebel18 schreef:
senna21 schreef:

het is niet dat hij weinig zelfvertrouwen heeft, dat heeft hij genoeg. hij vind het alleen ontzettend spannend als hij in een nieuwe omgeving staat die hij niet kent, laat staan met mensen die hij niet kent. Hij is buiten enorm braaf, als hij iets spannend vind staat hij vaak stil of hij gaat hij opzij. we hebben een paar keer onder het zadel gehad dat hij zich omdraaide. maar over het algemeen zijn zijn schrik reacties stil staan, of een stap opzij. en zijn spanning laat hij dan ook weer makkelijk afvloeien.

Hij is ook heel gevoelig (op positieve manier) op alles wat je met je stem doet, en dat is iets wat je met mennen volgensmij ook veel gebruikt. alsje hem met de stem beloond, zie je hem bij wijze van groeien. maar goed wij hebben geen menervaring, dus misschien dat het dan inderdaad geen goed plan is. wij dachten alleen dat het voor hem ontzettend leuk zou zijn, omdat hij buitenritten het mooiste vind wat er is[/quot60 van e]
Je realiseert je dat voor de menwagen een paar passen opzij betekend dat hij in een auto loopt die met 60 tegemoet komt? Of een inhalende fietser omloopt? Als je hem onder het zadel niet tussen je benen kunt houden om dat te voorkomen , ga er dan vanuit dat dat met mennen nog veel moeilijker is. Jouw zweep moet dan dat opzij lopen verhinderen en daar moet jouw paard acuut aan gehoorzamen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:11

Zoek op Fb Xander Tuitjer eens op, die heeft ook muronia geholpen. Maar ga zelf ook kijken of je wat menlessen kunt nemen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:22

Ondanks dat ik ervaring had met mennen, enkelspan en 2-span en 4-span heb ik toen het zover was om mijn paard te beleren toch weg gebracht, thuis wel het een en ander gedaan zoals aan het tuig laten wennen, reed altijd met halve kleppen, sturen en laten wennen dat er tuig tegen de benen aan kwam en dat soort dingen, als dat goed ging langs de weg er achter lopen en verder oefenen. Dat scheelt een hoop in het beleren voor de wagen uiteindelijk.
Zelf zou ik met een groen paard toch wel wat ervaring willen hebben, het lijkt me niet de ideale combinatie, groen paard voor de wagen en een groene menner op de bok. Het is totaal anders dan rijden onder de man. Je paard moet echt super braaf zijn en goed reageren op stemhulpen en de kleinste aanwijzingen op het lijf zoals bijvoorbeeld je zweep aanleggen om hem op die kant te begrenzen. Het lijkt zo makkelijk maar kan soms best even anders uitpakken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:26

senna21 schreef:

Een goed punt om over na te denken, mijn kwpn-er van 1.84 was ook geen held, super braaf onder het zadel, maar alleen op pad was best een ding. Na een jaar rustig aan proberen te beleren voor de wagen hebben we gelaten voor wat het was, hij werd er sjaggie van terwijl hij anders altijd vrolijk was. Het was niet zijn ding. Ik wist dat ik met hem meer dan 100% mijn aandacht er bij moest houden, dat een relaxte stapronde door het bos niet ging lukken aan een lange teugel, terwijl dat met de andere menpaarden altijd prima ging. Hij zag en hoorde te veel, ook de boskabouters waren een ding voor hem. Dat wil je voor de wagen gewoon niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:34

Ipsilonka schreef:
Zoek op Fb Xander Tuitjer eens op, die heeft ook muronia geholpen. Maar ga zelf ook kijken of je wat menlessen kunt nemen.

Even een opmerking voordat hij allerlei berichtjes krijgt. Hij beleert niet aan huis. Ik ben hem heel dankbaar maar ik was een uitzondering daarop. Dus bij hem is het ook dat je paard daar naartoe moet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:30

Muronia schreef:
Ipsilonka schreef:

Even een opmerking voordat hij allerlei berichtjes krijgt. Hij beleert niet aan huis. Ik ben hem heel dankbaar maar ik was een uitzondering daarop. Dus bij hem is het ook dat je paard daar naartoe moet.

Zo begrijpelijk. Op andere terreinen staan vaak veel dingen in de weg, auto's overal op het terrein / parkeerplaats. De kar moet mee of daar blijven, paard komt regelrecht uit de stal vol stalmoed enz. Allemaal zaken die het nodeloos ingewikkeld en gevaarlijk maken en afhankelijk van derden en waardoor het veel meer tijd kost.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:06

https://www.stalhulkesteijn.nl/beleren-men-paarden

weet niet of dit te doen is??

is je paard er wel geschikt voor denk je, lees dat het wat onzeker is??

op locatie zal lastig worden denk ik, maar meninstructie aanschrijven met je verzoek?? misschien als je er blijft lessen het mogelijk is

meninstructie kan beginnen/helpen met de basis, optuigen, slepen, lopen aan lange lijnen
menlessen zijn zowiezo voor je zelf wel belangrijk, van het een kan het ander komen!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:01

Op locatie beleren is vaak geen doen. Zelfs onder het zadel is dat IMO al gedoe. Laat staan voor de koets. Misschien is hem op locatie brengen net een goede leerschool voor hem.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:10

Een paard wat op vreemde plekken onzeker is, is vaak geen paard met veel zelfvertrouwen, of jullie zijn de beperkende factor, dat kan natuurlijk ook.
Mennen doe je met leidsels en een zweepje, niet zozeer met stem. Voorwerk is goed om te doen om te kijken hoe hij reageert op lange lijnen en een autoband slepen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:25

Ik zou eerst zelf menles nemen, bij een instructeur, dat is leuk en leert je enorm veel. Daarna kun je met een instructeur die aan huis wil komen je paard beleren. Je kunt al beginnen met een schoftje en lange lijnen, tuig verder uitbouwen, en dan oefenen. En dat uitbouwen met slepen en buitenshuis gaan wandelen met de lange lijnen. De commando's moeten hem duidelijk zijn; en daarvoor is menles.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 00:11

Elisa2 schreef:
Percy schreef:

Volgens mij zegt niemand dat, maar als je nog nooit gemend hebt en je wilt gaan mennen met een net beleerd groen paard voor de wagen dan lijkt mij dat niet handig.

Zoals Germie schrijft dat je met ervaring van paarden inrijden en een mencursus het zelf wel kan klopt niet en dat is nu juist wat ik vaak fout heb zien gaan.

Ik heb ervaring met paarden zadelmak maken en inrijden en ervaring met mennen en zelfs beleren maar er zijn zoveel verschillen tussen de twee disciplines dat ik het niemand zou aanraden om het alleen zelf te doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 06:07

Als eerste dit gaat om een koudbloed.
Pas in 2019 leerde ik mijn vriennd (nu man) kennen en rolde ik 'in de paarden'. 2 jaar goed prive les in corona tijd gehad en toen kwam zijn paard alleen te staan in 2022. Ik zou een stap slof trekpaard nemen. Oudere, bomproof enz.
We kwamen thuis met een 3 jarige die we zo direct uit het natuurgebied geplukt hebben. Kende wel vanuit de wintermaanden het veulen abc en verder groen met sterk karakter. Mijn man en bijrijdster onder het zadel behoorlijk ervaren en mijn man had met zijn paard geholpen met beleren voor de wagen. We hebben puntje voor puntje dingen geïntroduceerd en uitgewerkt. Gewoon zonder druk, op het gemak in sessies van amper 10 a 15 minuten. Het inrijden was zo eens in de 3 a 4 weken erop stappen omdat we daarvoor elders naar een vak moesten (winter, zelf geen bak, weides nat). Na 10x reedt hij onder het zadel de strao mee.
Ik had ook grondwerk lessen gehad en geoefend met ons ervaren paard.
In het voorjaar gaan oefenen op de weide als groentje met mijn groentje met lange lijnen. Dat ging vlot goed. Bandje er achter dat was direct oke. Weide sleep met al het bijbehorende lawaai ook geen probleem. Ondertussen liep ik al lange lijnen gebruikend door de polder en kon mijn man met materiaal van de boerderij oefenen met mij om ons zo te passeren. Was vlot ook prima. Op de weide de menwagen geprobeerd en na 3x 10 minuten 1x per week oefenen de polder in gegaan. Half jaar later ook 2 span toegevoegd en jaar later ben ik mijn koetsiersbewijs gaan halen. Inmiddels crossen we al een jaar door polders, industrie, dorpen, provinciale weg enz.
Het beleren en inrijden met minimale kennis dus prima gegaan. Het is niet onmogelijk als je je verstand gebruikt en natuurlijk alle neuzen dezelfde kant op staan. Wij hadden afgesproken niet snel gaan, rustig opbouwen en bij het zien van emmer bijna vol direct positief afsluiten enz. We hadden goede adressen achter de hand dus er was ook echt geen druk.
Ik noem mezelf nog steeds groen en ben ook erg onzeker van mezelf. Echter in combinatie met mijn paard een goed duo.
Nu bezig met het leren mennen met het paard van mijn man zonder mijn man erbij. Ik moet zeggen dat dit lastiger is dankzij zijn karakter dan mennen met mijn nu bijna 6 jarige. Ik ben nu erg blij met mijn koetsiersbewijs omdat ik enorm veel zelfverzekerder geworden ben. Dit paard is een oude rot in het vak maar stront eigenwijs en wil enkel werken als hij duidelijke leiding krijgt anders neemt hij de leiding en mag je enkel mee reizen op zijn route en tempo. Zonder koetsiersbewijs had ik prima kunnen mennen met de jongste maar ik durfde dat niet. Met koetsiersbewijs kan ik eindelijk ook op stap met de oudste zonder mijn man erbij.
Qua het beleren voor de wagen en het behalen van het koetsiersbewijs daar heb je inderdaad 0 aan qua het leren beleren. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er goed heb leren mennen met achenbach en dressurhouding en dat op allerlei soorten terrein en gebieden. Voor mij was dat echt nodig! Echter qua tuig afstellen dat heb ik gelezen hoe dat moet maar praktijk gedeelte vond ik enorm tegen vallen. Gelukkig kan mijn man dat prima en heeft mij dat diverse keren uitgelegd en laten doen.

Wat mij op valt als ik vele aanspanningen bekijk is dat helaas zeer, zeer veel menners hun paarden niet goed optuigen. Ik vind dat persoonlijk erg zorgelijk. Ook wij maken hier wel fouten in en leren er van maar sommige mensen lijken nooit te leren of zijn gewoon laks. Het goed en veilig optuigen en inspannen kan van levensbelang zijn. Hiervoor zou ik het goed vinden dat een koetsiersbewijs verplicht zou zijn en er heel goed gewezen wordt op het nut van bepaalde onderdelen zoals springriem bij 2 span en de verbinding in 2span tussen borst en schofttuig. De theorie al goed door genomen en ik men al veel 2 span samen met mijn man. Ik twijfel nog om ook daarin het koetsiersbewijs te gaan halen. Gewoon voor de extra ervaring en extra tips die je toch altijd weer krijgt als je elders gaat mennen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 06:48

Wat wij hebben gedaan is mijn paard thuis op stal helemaal zelf klaar gemaakt voor het eerste deel. Dus tuig erop, er achter lopen, aan de oogkleppen wennen, aan de strengen hangen.
Toen hebben wij hem meegenomen op vakantie bij kennissen die dicht bij het bos wonen en paarden voor de wagen beleren. Daar zijn we eerst zelf weer achter hem gaan lopen en toen hij dat daar vertrouwd deed hebben zij hem daar voor de wagen gezet en zijn we daar met hem gaat rijden.
Dit hebben we zo een aantal keer gedaan tot het echt vertrouwd was en toen hebben we hem zelf pas thuis ingespannen.