Hoefsmid “probleem paarden”

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myponys1

Hoefsmid “probleem paarden”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 14:49

Voor mijn paard (Engels volbloed, merrie, 9jaar) ben ik opzoek naar een hoefsmid voor “probleem paarden” Ze is bij mij hartstikke braaf in de omgang maar wel iets lastig met haar hoeven maar ze laat het wel toe. Echter als de hoefsmid komt staat ze al te trillen en “draken” geluiden te maken als de hoefsmid het erf op rijd en met bekappen zelf is t al helemaal “drama”. Voorbenen gaan wel ze heeft wel spanning maar geen gevaarlijke situaties maar bij de achterbenen zijn er wel gevaarlijke situaties dan wilt de namelijk gaan trappen en loopt ze mij omver. Aan de hoefsmid zelf ligt het niet want mijn andere pony die kan los staan tijdens het bekappen.

Ik zoek iemand met een diploma en niet een natuurlijk bekapper of iemand die een cursus heeft gevolgd.

Omgeving Zeewolde richting Nijkerk

Alvast bedankt!

Hannanas

Re: Hoefsmid “probleem paarden”

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:07

Wat heb je al geprobeerd kwa trainen?
En al een salmiak liksteen geprobeerd als tijdelijke oplossing? En in de weide staan bekappen? Misschien hoef je geen andere Smid te zoeken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:13

Wito Mink woont in Zeewolde? Weet niet of hij probleempaarden doet qua hoefsmid zijn, voor de wagen zou ik de uitdagende gevallen meteen naar hem brengen vandaar.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:17

Hebben natuurlijkbekappers geen diploma's? :D

Stel, je paard raakt getriggerd van een busje die het terrein opgereden komt, met een man die uitstapt en een lucht van rook/brand om zich heen heeft, dan is iemand die niet in dat ornaat bij je paard komt misschien juist wel fijn. Iemand die dus niet op een hoefsmid/bekapper lijkt, net als jij. :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:18

waarom leer je niet zelf bekappen?

met een basiscursus van piet loof geraak je echt al een heel eind, kan je vragen stellen specifiek op je paard, en dan kan je gewoon elke dag desnoods een stukje van een hoef doen.

Ik heb mijn paarden op een 4 weken interval, en de draver deed ik in het begin echt gewoon iedere dag iets.

Vandaag van een of twee voeten uitkrabben, steunsels en zool bijsnijden.
Morgen de stralen bijsnijden.
overmorgen knippen/raspen
dag erop opraspen. En dan hetzelfde voor de achtervoeten.
Zeker met een korte interval heb je geen grote stukken die eraf moeten, is het veel fijner voor je paard en kan het echt geen kwaad als je bv vandaag maar een voet kon raspen en de andere morgen komt.

En dan laat je eens in het halfjaar je smid eens kijken en tips/aanwijzingen geven.

Blijf idd weg van de strasser bekappers, maar een natuurlijke bekapper kan echt wel goed zijn, zeker als je paard geen moeilijke voeten heeft trouwens...
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 03-04-25 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:18

Als jij je paard niet kunt trainen, moet je niet verwachten dat een smid dat 'even' tijdens een bezoekje van een half uur of een uur doet.
Wat jij nodig hebt is een gedragstrainer, die dit oplost voor jou én je smid. Want ook bij jou is ze lastig, schrijf je. 'Het toelaten' is te weinig om van een smid te verwachten dat-ie z'n werk goed kan doen.

Alternatief is je paard vervoeren naar een kliniek waar ze een travaille hebben. Dan doe je aan symptoombestrijding, maar misschien valt dan alsnog het kwartje na verloop van tijd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:20

Pfoe, een volbloed zou ik niet in een hoefstal durven duwen hoor.

Koudbloeden zijn ermee bekend dat vast = vast, los = los. Bij die werkt het prima om die voet op te knuppen, die gaan in principe 2-3 keer trekken en leggen zich erbij neer (alhoewel ik uitzonderingen gezien heb ook, die er effectief bij gingen liggen.)
Een Rijpaard en zeker een volbloed vastknuppen is vragen om een kapot paard. Dat zou ik enkel doen onder hele goede begeleiding en verdoving van de dierenarts, maar dat is geen optie om om de 6-8 weken te doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:27

Volbloeden staan ook in startboxen. En in opvoelboxen. Of bij een DA in een vergelijkbare box tijdens röntgenfoto's maken. Het zijn nét paarden.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:31

Ibbel schreef:
Volbloeden staan ook in startboxen. En in opvoelboxen. Of bij een DA in een vergelijkbare box tijdens röntgenfoto's maken. Het zijn nét paarden.

Qua temperament (doorgaans) wel iets heter. Ik kan mij wel voorstellen dat het opknopen van een paardenbeen een andere reactie geeft bij volbloeden dan bij koudbloeden. Maar is maar een hypothese. :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:34

Ibbel schreef:
Als jij je paard niet kunt trainen, moet je niet verwachten dat een smid dat 'even' tijdens een bezoekje van een half uur of een uur doet.
Wat jij nodig hebt is een gedragstrainer, die dit oplost voor jou én je smid. Want ook bij jou is ze lastig, schrijf je. 'Het toelaten' is te weinig om van een smid te verwachten dat-ie z'n werk goed kan doen.

Alternatief is je paard vervoeren naar een kliniek waar ze een travaille hebben. Dan doe je aan symptoombestrijding, maar misschien valt dan alsnog het kwartje na verloop van tijd.

Eens!

Je kan niet van een smid verwachten dat hij/zij het leven/ gezondheid in de waagschaal legt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:36

Zulke paarden worden doorgaans gewoon gesedeerd om te bekappen. Veiliger voor iedereen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:58

Er zijn ook trainers die specifiek trainen op voeten geven om te bekappen. Mirre Brouwer, van Paardenparadigma heeft bijvoorbeeld zo'n training. Zij is tevens bekapper. Heeft routes met trainingen door heel Nederland.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:06

Spijtig dat dit wat te ver is voor me, maar ik doe zelf regelmatig 'probleem' paarden die de smid eng vinden. Het helpt al veel als het een vrouwelijke smid is ipv een man :o

Je hebt eerder training nodig dan een smid die je paard voor jou gaat trainen. Of een smid die veel tijd heeft die dit wilt doen met je. Niet slecht bedoelt natuurlijk!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:08

Inderdaad sedatie geprobeerd? Wij hebben uiteindelijk toegegeven en geven het paard van mijn zus gewoon uit de hand brokken tijdens het bekappen. Tegen mijn principes in, maar hem valt niets te leren. Die is gewoon doodsbang van de hoefsmid (en van mannen in het algemeen ook wel, dus dat speelt ook mee).

Zorg dat je zelf inderdaad ook volop traint. Is je paard nagekeken op eventuele blokkades? Mijne deed laatst lelijk met achter, en dat kwam meer uit de rug dan echt een reactie op de smid.

Niet zelf gaan klooien aan de hoeven, en inderdaad een rustige smid zoeken die een fatsoenlijke opleiding heeft genoten en niet een cursusje. Ik zou je die van ons aanbevelen, maar die komt maar eens in de twee maanden overgevlogen vanuit Zuid-Afrika. En je zit voor hem teveel uit de richting.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:14

Ibbel schreef:

Weet je hoe een travaille in zijn werk gaat?
Want het been wordt met een touw opgetrokken om het kootbeen en vastgebonden rondom een houten balk. Wat denk je dat er gebeurt als paard over de flos gaat en hem achterover gooit terwijl een been vastgemaakt is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:22

Dit was mijn opa.
Afbeelding

Ik weet wat een travaille is en hoe het werkt. Anders zou ik het advies niet geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:30

Prachtige foto!

Maar dan again, gewone paarden worden voor een reden niet in de hoefstal gedaan.

Ik heb het ooit zien gebeuren met friezen. Gelukkig goed afgelopen met enkel maar een schaafwond op het been en een ontvelde schoft omdat het dier zich achterover gegooid had...

Zelfs met trekpaarden heb ik het wel zien misgaan, mijn eigen merrie is eens ondersteboven gedraaid erin. Shire die zich al steigerend liet achterover vallen, en een andere merrie die hoefstal en al halve meters per sprong verschoof en zich uiteindelijk liet vallen en lag te stikken over de voorstang.
Alleen zijn die trekpaarden nét ietsjes minder breekbaar dan de spillepootjes van een warm of volbloed.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:40

Prachtig mooie foto idd.
Voor de zenuwachtige paarden werd er een spuitje met sedatie klaar gelegd , de smid moet ook gewoon weer 's avonds heel thuis komen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:06

Het lastige aan hoefsmeden is dat ze een hele route hebben op een dag en dan wil je niet uitlopen. Die heeft dan geen tijd om rustig aan te doen tot het paard ook oké is.

Wat je zou kunnen proberen is in plaats van dat je een afspraak maakt met je hoefsmid om de hoeven te bekappen, je hem laat langskomen om te oefenen. Met expliciet niet als doel al die hoeven bij te werken maar om pas weg te gaan als het paard wat gekalmeerd is.

Ik zou eens kijken hoe dat gaat. Laat je smid eens wat lekkers geven of gewoon samen op de koffie met paard in de buurt :+ en pas als het paard oké is de volgende stap maken met rustig voetje optillen, weer neerzetten, voetje wat langer optillen...

Moet je wel net een handige smid hebben met veel geduld en die niet te snel wil/gaat. Maar als het lukt, kun je gewoon je vaste hoefsmid houden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:08

Ik zou je paard laten verdoven door de dierenarts voor de smid komt. Dat is het veiligst voor iedereen. Dan kan de smid rustig werken en krijgt je paard ook wat betere herinneringen aan een hoefsmid.

Myponys1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 17:52

xRivaldo schreef:
Hebben natuurlijkbekappers geen diploma's? :D

Stel, je paard raakt getriggerd van een busje die het terrein opgereden komt, met een man die uitstapt en een lucht van rook/brand om zich heen heeft, dan is iemand die niet in dat ornaat bij je paard komt misschien juist wel fijn. Iemand die dus niet op een hoefsmid/bekapper lijkt, net als jij. :o

Dierenarts vindt ze ook eng en vooral de mannen vind ze eng

Myponys1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 17:55

Hannanas schreef:
Wat heb je al geprobeerd kwa trainen?
En al een salmiak liksteen geprobeerd als tijdelijke oplossing? En in de weide staan bekappen? Misschien hoef je geen andere Smid te zoeken.

Ik til altijd haar hoeven op zowel in de stal als in de wei als in de bak. En eten en likken doet ze niet. We staan vaak in de wei maar daar gebeurt het zelfde als in de stal en ook haar vriendje is in zicht

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:00

Sommige paarden woorden verdoofd met bekappen.
Dat zou je nog kunnen proberen, daarmee een fijne ervaring leren ze ook veel van als je geen andere oefenemthoden meer hebt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:01

Denk dat er heel wat werk aan je paard is als ik dit zo lees. Dierenarts is eng, hoefsmid is eng. Zou daar persoonlijk toch mee aan de gang gaan, voor ieders veiligheid alleen al.

Myponys1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 18:09

meggiemeg schreef:
Denk dat er heel wat werk aan je paard is als ik dit zo lees. Dierenarts is eng, hoefsmid is eng. Zou daar persoonlijk toch mee aan de gang gaan, voor ieders veiligheid alleen al.

Ja en daarom zoek ik een hoefsmid voor “probleem paarden” of in ieder geval iemand met veel rust en tijd want als ze vanaf een afstandje even mag kijken en ruiken bij de dierenarts komt ze vanzelf dichterbij en is er verder ook niks aan de hand