Bitfitter en hoofdstelfitter omgeving Zuid-Holland, Noord-Holland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kelly_levi

Bitfitter en hoofdstelfitter omgeving Zuid-Holland, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 10:25

Ik ben sinds November eigenaar van mijn eerste eigen paard. Ik heb dit paard aangekocht met een tong probleem wat hij al bij de vorige eigenaar deed. Ik verwacht niet dat dit met 1 simpele aanpassing opgelost is, maar ik wil wel alle factoren die meespelen in het lichaamsgebruik van mijn paard na hebben gekeken.

Nu ben ik dus op zoek naar een goede bit-fitter en hoofdstel-fitter in de buurt van de grens van Noord- en Zuid-Holland. Ik heb heel bokt en google al afgezocht, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik zie dat veel hoofdstel-fitters met het merk "Bridle to fit" werken en ik lees daar hele wisselende verhalen over de kwaliteit van het leer. Het concept van alle onderdelen apart bestellen en aanmeten spreekt mij heel erg aan, maar ik wil niet over een jaar een versleten hoofdstel hebben.

Zijn er hier mensen die aanraders hebben en/of ervaring met het merk Bridle to fit?
Alvast heel erg bedankt!

Autumnn

Re: Bitfitter en hoofdstelfitter omgeving Zuid-Holland, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:49

Ik heb hier een hoofdstel van Bridle2fit. Heb m nu, 2 jaar? Leer is nog steeds super zacht (terwijl ik hem misschien echt nog wel wat vaker schoon zou mogen maken :Y) )
Het fitten an sich was voor mijn ruin echt een verademing. Hij zit tussen cob en full in en daardoor steeds een net-niet passend hoofdstel. En nu een super mooi op maat gemaakt hoofdstel :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:54

Ik heb mijn bridle2fit hoofdstel al minimaal 6 jaar maar ik denk langer. Ziet er nog steeds super uit. De enige onderdelen die ik vervangen heb zijn de teugels nadat ander paard ze kapot gebeten had riempje van neusriem die toch net niet de fijne maat hadden. Ik had ze kunnen blijven gebruiken, maar hield te veel leer over en vond dat vervelend. En een keer het kopstuk, omdat ze een nieuw soort hadden en ik ermee mocht rijden toen ze er dus met kraam waren. Ik dacht dat paard al kopstuk had wat goed voor haar was, maar die ander wad ineens toch beter. Maar die oude was gewoon nog helemaal nieuw om te zien.

Bij mij op stal hebben er heel wat mensen deze hoofdstellen, omdat ze elk jaar met kraampje op de wedstrijden van onze vereniging staan. Dus konden we en prijzen winnen via hen en leuke kortingen. Allemaal zijn ze nog helemaal goed. Of als er 1 onderdeel toch minder was werd dit keuring vervangen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:05

Ik heb goede ervaringen met Nienke van passend paard. Zij werkt met andere kwaliteitsvolle merken en heeft een zeer goed oog naar mijn mening.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:07

Capriootje schreef:
Ik heb goede ervaringen met Nienke van passend paard. Zij werkt met andere kwaliteitsvolle merken en heeft een zeer goed oog naar mijn mening.

Ik raad Nienke ook aan :j

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:19

Natasja van eijk heeft ook studie gedaan naar tong problemen, en zij geeft de opleiding bitfitting.

Ik zou haar laten komen na jou verhaal.

Mijn bridle2fit is 10 jaar oud en heb ik in zeer nette staat doorverkocht omdat mijn paard overleden is en er is nu iemand anders heel erg blij mee!

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:09

Zeker Natasha van Eijk! Heeft mijn paard fijn geholpen en geeft inderdaad de opleiding tot bit en bridlefitter. Daarnaast heeft zij zich enorm verdiept in de biomechanica van het paard wat ik goed terug kon zien tijdens de fitting.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 23:23

Ik zou ook zeker Natascha van Eijk aanraden. Zij heeft ook echt de opleiding gedaan ipv cursussen

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 07:39

Stal_Fiore schreef:
Ik zou ook zeker Natascha van Eijk aanraden. Zij heeft ook echt de opleiding gedaan ipv cursussen

Weet jij misschien welke opleiding ze heeft gedaan? Er ging juist wel verhalen over dat dat niet zo was. Op haar site kan ik het helaas niet vinden

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:13

Zelf ben ik ook opzoek geweest maar ik laat volgende week Jolanda Nijenhuis komen. Als ze geweest is kan ik je laten weten hoe het bevallen is. Ik heb voor haar gekozen, omdat ik te veel negatieve ervaringen gelezen had over bridle2fit.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:55

En welke opleiding heeft Jolanda gedaan?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:11

Ik heb 2 bridle2fit hoofdstellen, de oudste is nu 7 jaar. Ik ben een slechte ‘poetser’ maar het leer is echt nog perfect. Geen gekreukelde riempjes oid.

Ik heb mijn hoofdstellen en bitten altijd laten aanmeten door joy4horses - bianca lodeweegs.

Ik zie op facebook die Jolanda wel eens voorbij komen en sommige videos geven mij het gevoel dat zij vindt dat er maar 1 weg naar Rome is. Als voorbeeld even over het presteq model hoofdstel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:29

zou eerst de oorzaak van het tongprobleem opzoeken

alles wat symptoombestrijders zijn lost niets op, lees je zelf eerst even goed in waar het tong probleem vandaan komt/kan komen,
los je dat niet op kom je met bitten ook niet verder,
paard gaat weer compenceren en je creëert een nieuw probleem of versterkt al bestaande

Deze b.v.

https://www.hippokyon.com/blog/vastzitt ... t-probleem

citaat:

Problemen met het tongbeen.
Uit het voorgaande zal al wel duidelijk geworden zijn dat het tongbeen een cruciale rol speelt in het welbevinden en de bewegingen van het paard. Het tongbeen is een vrij fragile structuur en kan dus gekwetst raken. Belangrijker is echter dat het tongbeen ‘vast’ kan komen te zitten. Daarvoor zijn er verschillende oorzaken:

a) materiaalfouten:

Een fout bit of fout gebruik van het bit
: de druk die het bit op de tong uitoefent belet dan de vrije beweging en de ontspanning van de tong in de mond. De spanning in de tong zet zich dan over op het tongbeen en via de aangehechte spieren naar de rest van het lichaam van het paard.
Een te strakke sperriem of neusriem.
Een slecht passend zadel. Hier is de aanvankelijke richting van de spanning omgekeerd: de stijfheid van de spieren (bvb. in de rug of schouder) zet zich over op het tongbeen, hetgeen op zijn beurt weer gevolgen heeft voor de rest van het lichaam.

b) lees hele artikel

c) less hele artikel

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:52

Kidde schreef:
Stal_Fiore schreef:

Weet jij misschien welke opleiding ze heeft gedaan? Er ging juist wel verhalen over dat dat niet zo was. Op haar site kan ik het helaas niet vinden

Pfoe ik kan het eigenlijk ook niet zo niet vinden.
Ze heeft wel zelf een opleiding opgericht: ICPBC International College for Professional Bitfit Consultants die wereldwijd de eerste opleiding was op het gebied van bitten en hoofdstellen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:58

mce schreef:

Mee eens.
Leidt gelijktijdig tot de vraag: Heb je het paard laten keuren bij aankoop?
Veel problemen met de tong (over het bit, naar buiten hangen, etc) zijn te herleiden naar hals/rug problemen.

kelly_levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 10:01

mce schreef:

alles wat symptoombestrijders zijn lost niets op, lees je zelf eerst even goed in waar het tong probleem vandaan komt/kan komen,
paard gaat weer compenceren en je creëert een nieuw probleem of versterkt al bestaande
l

Bedankt voor je reactie. Een heel interessant artikel, met een kant die voor mij nog niet eerder bekend was.

Citaat: "Zoals met haast alle problemen met het paard, is regel nummer één: voorkomen is beter dan genezen. ..... Gebruik het juiste materiaal: een aangepast bit, een goed passend zadel, correcte hulpteugels, enz."

Zoals staat aangegeven in jouw gestuurde artikel wil ik met een correct passend harnachement rijden, om externe factoren uit te kunnen sluiten. Tandarts, hoefsmid, dierenarts, fysio, zadelmaker, instructie hebben er allemaal naar gekeken, en het lijkt mij niet onverstandig om daar een hoofdstel- en bit-fitter aan toe te voegen.

Overigens vind ik het dus wel interessant wat je hebt gestuurd. Heb jij ervaring met de "cranio-sacrale behandeling" die in het artikel wordt aanbevolen?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:23

kelly_levi schreef:
mce schreef:

l

Bedankt voor je reactie. Een heel interessant artikel, met een kant die voor mij nog niet eerder bekend was.

Citaat: "Zoals met haast alle problemen met het paard, is regel nummer één: voorkomen is beter dan genezen. ..... Gebruik het juiste materiaal: een aangepast bit, een goed passend zadel, correcte hulpteugels, enz."

Zoals staat aangegeven in jouw gestuurde artikel wil ik met een correct passend harnachement rijden, om externe factoren uit te kunnen sluiten. Tandarts, hoefsmid, dierenarts, fysio, zadelmaker, instructie hebben er allemaal naar gekeken, en het lijkt mij niet onverstandig om daar een hoofdstel- en bit-fitter aan toe te voegen.

Overigens vind ik het dus wel interessant wat je hebt gestuurd. Heb jij ervaring met de "cranio-sacrale behandeling" die in het artikel wordt aanbevolen?

Ja, twee keer, maar helaas geen succes, wel even ontspanning maar daarna was het probleen er nog,
een gaf aan dat het met een van de psoasis spieren niet goed was, dacht aan KS
Interessante veronderstelling maar geen oplossing,

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:28

Mischien is Eline Ferrari een goede optie, zij is paardentandarts,dierenarts en bitfitter.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:06

kelly_levi schreef:
mce schreef:

l

Harnachement is zeker belangrijk, goed passend bit, hoofstel, zadel, een goed management is zeker zo belangrijk, maar alles valt of staat met de kennis en kunde van de ruiter/instructie.

Een paard heeft geen sleutelbeen en daarom is de thoracic sling zo belangerijk maar zeker ook de dieper liggende ribspieren, verwijs u hiervoor graag naar dit artikel

https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... %20beneden.

Dit kan al in het verleden vast gereden zijn paard kan veel compenceren maar eens is het over en de tong geeft dat aan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:14

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:21

kelly_levi schreef:

Van cranio-sacraal therapie is intussen wel helder dat het je hooguit van de wal in de sloot helpt. Het is oplichting en heel triest dat mensen zulke dingen aanraden, uitvoeren en geld voor vragen.

En over je oorspronkelijke vraag: over Bridle2Fit gaan allerlei verhalen rond en mijn eigen ervaring is niet heel positief. Als ik voortaan iets wil weten over mijn hoofdstel of bitten, dan overleg ik met mijn instructeur. Been- en hoefdingetjes bespreek ik met de hoefsmid en andere issues met de dierenarts.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:46

Elke bitfitter zal met een verhaal komen, (geleerd in de opleiding) hoe een bit moet liggen, goede ervaringen te over maaaaaaaaaaaaaaaaar niet elk probleem is het zelfde, elk paard / leeftijd / opleiding is anders.

Maar bij uw paard is het kwaad al geschied en dan is dat verkoop praatje nvt, eerst de oorzaak opzoeken
lAfbeelding

Kan zijn dat bij uw paard dit al vast zit, en dat moet je eerst losmaken,
een paarden spier werkt niet solitair maar is altijd gekoppeld aan een ander en als die niet mee doet werkt er niets - behalve compenceren -
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mce op 18-03-25 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:49

Barb schreef:
En welke opleiding heeft Jolanda gedaan?

Durf ik je zo niet te zeggen en ik zie het ook niet zo staan op de website. Maar zij is mij aangeraden en nadat ik bridle2fit uitgesloten had in mijn zoektocht en diverse bit en hoofdstelfitters heb bekeken heb ik een afspraak bij haar ingepland.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:52

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:54

kelly_levi schreef:
Zoals staat aangegeven in jouw gestuurde artikel wil ik met een correct passend harnachement rijden, om externe factoren uit te kunnen sluiten. Tandarts, hoefsmid, dierenarts, fysio, zadelmaker, instructie hebben er allemaal naar gekeken

Op welke manier is ernaar gekeken? Is er kreupelheidsonderzoek gedaan? Zijn er hals/rugfoto's van het paard aanwezig?