Zadelzoektocht, winkel/zadelpasser gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haf_Woezel

Zadelzoektocht, winkel/zadelpasser gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 13:53

Zolang zoveel miserie, zo veel zadelpassers, zoveel vertrouwd, zoveel bedrogen geweest. Zoveel armer..

Bovenstaande is het lange verhaal van 4 jaar int kort.

Ik ben (opnieuw) op zoek naar een
Winkel/ zadelpasser …

Die me een vzh of dresssuur zadel kan aanbieden met de volgende criteria EN die aan huis komt (belgisch Limburg) passen EN goede recensies heeft EN betaalbaar maar vooral betrouwbaar met veel keuze.

Wie kan me helpen zoeken naar bovenstaande die me kan voorzien van onderstaande:

- dressuur of vzh zadel met OPEN zit / geen wrongen en gedoe
- maat 18-18,5 inch , geen keil kussens maar ook niet de franse kussens (korte kussens en te lange doorlopende kantle)
- geschikt voor vrouwen heupen
- niet te veel bling bling en bla bla.. gewoon simpel zwart of bruin zadel, weinig wrong, open zit, zachte zit (liever lang met weinig kantle dan zo steil omhoog dus)
- geschikt voor een breedgeschouderde haflinger (boommaat wit bij Bates als indicatie)

- passer met kennis beugelophanging, en mensen met rugproblemen

Ik heb al zoveel gehad en gezien en tips gekregen. Bakken geld kwijt, paard met deuken in de rugspieren, aan het lijntje gehouden… noem het op ik heb het gehad.

Allerlei zadels zijn de revu gepasseerd.. van Anky tot Ludomar tot Albion en nu Bates.

De Bates past mijn paard goed, maar mij helaas niet. Liespijn en te diep. En bovendien zou ik graag wolgevuld willen.

Als kers op de kaart zou ik iemand willen vinden die ook gelijk mijn dure Bates deluxe inneemt als ik iets anders kan kopen.

Is er iemand die me de gouden tip kan geven?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-02-25 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Flevolander

Re: Zadelzoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:20

Wellicht ook even er bij vermelden wat voor pasvorm je paard heeft. Ik zie op je avatar een haflinger, en je vraagt om een 18,5 inch.. ik ben dan altijd wel benieuwd of jouw paard voldoende lengte heeft in zijn rug om dit kwijt te kunnen bijvoorbeeld

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:21

Ik kan je helaas niet helpen met een zadelpassen omdat ik niet bekend ben in die regio, maar ik vroeg me af waarom je die eisen op kussens hebt? Met name de geen keil kussens?

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 21:48

Flevolander schreef:
Wellicht ook even er bij vermelden wat voor pasvorm je paard heeft. Ik zie op je avatar een haflinger, en je vraagt om een 18,5 inch.. ik ben dan altijd wel benieuwd of jouw paard voldoende lengte heeft in zijn rug om dit kwijt te kunnen bijvoorbeeld

Ik ben gezegend met een struise jonge van 1,56 met een langere rug die inderdaad een 18,5 aankan. En die (zonder keilkussens) binnen de 18de rib blijft.

Heeft brede schouders en schuin naar achter gaan en ruime bewegingen dus schoudervrijheid is ook wel een must.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 21:50

Bowo schreef:
Ik kan je helaas niet helpen met een zadelpassen omdat ik niet bekend ben in die regio, maar ik vroeg me af waarom je die eisen op kussens hebt? Met name de geen keil kussens?

Omdat keilkussens (de echte aanwezige keilkussens) niet mooi liggen op zijn rug en niet kunnen bij een 18,5.

Echter ben ik ook geen voorstander van een 18,5 inch zadel met franse kussens of de echte korte kussens omdat de gewichtsverdeling hierin niet fijn is voor mijn paard.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:51

Moet het met boom zijn? Anders zou je ook eens Ghost saddles kunnen proberen. weet alleen geen passer n jouw streek.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 00:30

Haf_Woezel schreef:
Bowo schreef:

Omdat keilkussens (de echte aanwezige keilkussens) niet mooi liggen op zijn rug en niet kunnen bij een 18,5.

Echter ben ik ook geen voorstander van een 18,5 inch zadel met franse kussens of de echte korte kussens omdat de gewichtsverdeling hierin niet fijn is voor mijn paard.

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het merk. Ik zou daar niet zo hard op uitsluiten maar vooral kijken hoe een merk zijn kussens precies maakt.

Net als dat de ene 18 inch de andere niet in. Er is geen keiharde maatstaf voor het meten van die maten (of in ieder geval niet zo dat het altijd identiek is doordat andere modellen net anders in elkaar zitten)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:02

Kent en master?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:11

En een ander type uit de Bates/Arena/Wintec range?

xLiez

Ik heb zaldi op mijn haflinger kruising. Ook fijn merk met aanpasbaar kopijzer en wolgevuld. Mijn zusje heeft edix op haar haflinger en is daar heel tevreden over!

Hannanasjuh

Je zou eens naar een edix tudor kunnen kijken. De wrong kan er ook af en past op mijn noriker met dezelfde type schouders erg fijn. Qua zitting zal je het denk ik moeten uitproberen want dat weet ik niet precies.

En anders een wow zadel? Die zijn volledig aanpasbaar aan paard en ruiter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:47

Zilfstar schreef:
Moet het met boom zijn? Anders zou je ook eens Ghost saddles kunnen proberen. weet alleen geen passer n jouw streek.

Dit ging ik dus zeggen.
Ghost heeft ondertussen al mooie engels lijkende zadels, en liggen eigenlijk vrijwel altijd wel goed.

Als boom niet perse moet maar je niet naar ghost of barefoot oid wil, kan je wel eens kijken naar hidalgo, de boomloze variant van deuber (startrekk), en er zijn er vast wel nog. Dit zijn zadels met lederen bomen die vaak ook minder diep zitten.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 17:10

zijn deze geschikt voor wat zwaardere ruiters? ik dacht altijd te horen dat boomloos meer voor de lichtere ruiters was ivm de drukverdeling?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:38

Hangt van de combinatie af. Een 120 kilo wegende beginnende ruiter die nog veel steunt in de beugels op een kleiner onbespierd paard zou ik niet perse aanraden.
Maar als dat een ruiter betreft die goed in evenwicht zit, meekomt in de beweging, niet teveel lichtrijdt op een goed bespierd passend paard, er gebruikt gemaakt wordt van de juiste pads, zie ik geen probleem

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:55

Die eerste ruiter zal voor een paard op het gemiddelde boomzadel ook niet veel beter aanvoelen vrees ik :(:)

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 10:34

Snap ik, 120 kg weeg ik nu ook zeker niet :D

wel bijkomend vraagje:
quote: "niet teveel lichtrijd op een goed bespierd passend paard"

wat bedoel je hier precies mee? Mag je niet veel lichtrijden met een boomlooszadel?
Ik moet zelf wel net wel veel lichtrijden omdat ik hernia's heb waardoor doorzitten zwaar afgeraden wordt, maar gecontroleerd lichtrijden geen probleem vormt.

Dit is het issue van de heel zaak, ik heb best gespierde benen door het steeds "tegenhouden" van mijn terug neer deinende zit, om dus die klap op te vangen, het is dus (denk ik?) wel zo dat ik redelijk wat gewicht in mijn stijgbeugels zet, en op mijn knieën om dit dus mooi onder controle te houden. Ik zeg nu ook "denk ik" want ik weet niet zeker of dat zo is, daar ik dit al van mijn 18de doe en niet beter weet, bovendien heb ik hier nooit opmerkingen over gehad van lesgevers noch zadelpassers, dus ik denk dat ik het wel goed doe dan :o Laten we hopen :')

Maar dus, nadeel... Ik rij zolang ik herinner op een dressuurzadel, helaas over de jaren zijn die enkel maar met diepere zit gefabriceerd en wrongen van ik weet niet hoe,
ik heb wel bredere bovenbenen, en broekmaat 46.
Door de hernia's heb ik vaak moeite met kaarsrecht te zitten, of ik daar nu op ga oefenen of niet, het gaat gewoon niet voor langere tijd omdat ik dan zo kreupel als maar kan van mijn paard kom.

Dus wat gebeurd er.. langzaamaan ga ik mijn poep achteruit steken (beetje de verlichte zit)
hierdoor is een 18 inch dressuurzadel met een diepe zit eigenlijk te klein, omdat mijn zitbeenknobbel landing foutief komt, ik kan er wel steeds op gaan letten, maar dan kom ik terug op mijn kreupel tot en met - verhaal, trust me, ik weet helaas hoezeer ik erop gelet heb zonder succes.

Hierdoor zoek ik dus een zadel dat ofwel mooi ruim openvalt (open zit) of bv een springzadel, vzh zadel die hebben standaard al mooie open zit (de meeste modellen toch) en ondanks dat je zadel korter valt in zweetblad lengte kan je nog altijd je benen wat langer houden.

of bv een 18.5 inch maar dan zonder van die ver doorlopende keilkussens bv.

dat is dus het verhaal, en momenteel heb ik een Bates delux zadel met een diepe zit, Als ik gewoon stilzit past dit zadel prima, maar ik merk dat ik hier dus niet netjes land zoals ik moet landen tenzij ik echt kaarsrecht ga zitten, waar deze zadels dus voor gemaakt zijn. en dan gaat de bal weer aan het rollen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:13

Heb je wel eens les/clinic/cursus gehad van iemand die echt focust op zit. Als het je zoveel moeite kost om weer netjes te gaan zitten, ben je waar enorm aan het compenseren. Dat kan zowel uit je lichaam, maar ook uit je zadel komen. Als je bijvoorbeeld in stoelzit komt (zadel wat je stoel zit zet, of bijvoorbeeld een verkeerd gekanteld bekken met holle zit), ga je ook terug vallen in je zadel omdat je geen druk op je beugels kunt houden.

Mijn zadelmaker let (zoals hopelijk alle) ook zeker op dat soort dingen en heeft ook cursussen gedaan over bijvoorbeeld Franklin ballen en ruitervoorkeuren. Ik denk dat jij ook baat zou hebben bij dat soort dingen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 13:21

Lichtrijden is natuurlijk ook te zien hoe, wat, wanneer, intensiviteit.

Als je een endurance ruiter bent waar je 40 Km aan een stuk in die beugels gaat staan, is dat nogal een verschil bij 2-3 keer per week een halfuurtje dressuurmatig rijden.

Trouwens, test voor licht te rijden: Als je kan lichtrijden zonder beugels, dan steun je niet zoveel in je beugels .
De hedendaagse boomloze zadels zijn ook niet meer de vodjes van vroeger. Mijn man rijdt ook boomloos, (relatief beginnend, rijdt vooral licht ivm zijn rug ook) goede pad met stevige inlages eronder, en dat gaat prima.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:59

Wat ik adviseer mbt zadelpassers vinden, wat mij heeft geholpen.
Zoek iemand die lid van van de VZTD. Dit is een bond waar gediplomeerde zadelpassers zich aansluiten.
Dan hebben ze een hbo niveau opleiding gedaan waar ze niet alleen de anatomie van het paard moeten kennen, maar ook de ruiter.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 15:26

Duhelo schreef:
Lichtrijden is natuurlijk ook te zien hoe, wat, wanneer, intensiviteit.

Als je een endurance ruiter bent waar je 40 Km aan een stuk in die beugels gaat staan, is dat nogal een verschil bij 2-3 keer per week een halfuurtje dressuurmatig rijden.

Trouwens, test voor licht te rijden: Als je kan lichtrijden zonder beugels, dan steun je niet zoveel in je beugels .
De hedendaagse boomloze zadels zijn ook niet meer de vodjes van vroeger. Mijn man rijdt ook boomloos, (relatief beginnend, rijdt vooral licht ivm zijn rug ook) goede pad met stevige inlages eronder, en dat gaat prima.

Merci voor de info.

Lichtrijden zonder beugels gaat me inderdaad prima af. Dus dan zit het wel goed.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 15:27

Kmbly schreef:
Wat ik adviseer mbt zadelpassers vinden, wat mij heeft geholpen.
Zoek iemand die lid van van de VZTD. Dit is een bond waar gediplomeerde zadelpassers zich aansluiten.
Dan hebben ze een hbo niveau opleiding gedaan waar ze niet alleen de anatomie van het paard moeten kennen, maar ook de ruiter.

Merci voor de tip!

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:00

Heb je al eens gehoord bij https://www.zadelpascentrum.be/?
Die komen in heel België en Greet denkt echt mee. Afgelopen zomer heeft ze een uur lang mee zitten kijken naar welke wrongen ik het beste op mijn zadel kon bevestigen zodat ik beter kon zitten. Ik heb namelijk ook lange en stevige benen :D Ze hebben meerdere merken en maken een voorselectie op basis van jouw input en foto's van jouw paard. Nadien bekijken ze ter plaatse wat de beste optie is.

Als je meer info wil of inzicht in kosten, stuur je maar een PB :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:28

Lichtrijden zonder beugels is het slechtste wat je kunt doen. Daardoor ga je knijpen met je knieen en dat is voor je paard niet leuk, maar ook voor je eigen balans niet.

TS, ik zou zoeken naar een zadel met een smalle twist.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:30

Benzz schreef:
Lichtrijden zonder beugels is het slechtste wat je kunt doen. Daardoor ga je knijpen met je knieen en dat is voor je paard niet leuk, maar ook voor je eigen balans niet.

TS, ik zou zoeken naar een zadel met een smalle twist.

Uiteraard niet constant gaan lichtrijden zonder beugels, dat was ook niet wat ik zei. Maar met die test ben je wel bewust hoe je lichtrijdt en of je je zit gebruikt of gewoon puur in die beugels gaat hangen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:41

Mijn tips zijn iemand gediplomeerd zoeken en een zadelpasser die ook ZADELMAKER is. Iemand die niet verkoopt maar iemand die je helpt.

Boomloos is een optie maar is niet voor elk paard of elke ruiter. Proberen is dan de kunst. En echt een test zadel testen.

Er zijn wel enkele passers net over de grens met Nederland die je kunnen verder helpen. O.a. Kings saddlery, die komt wel tot limburg dat ik weet. De rest kan ik niet met zekerheid zeggen.