Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Flevolander schreef:Wellicht ook even er bij vermelden wat voor pasvorm je paard heeft. Ik zie op je avatar een haflinger, en je vraagt om een 18,5 inch.. ik ben dan altijd wel benieuwd of jouw paard voldoende lengte heeft in zijn rug om dit kwijt te kunnen bijvoorbeeld
Bowo schreef:Ik kan je helaas niet helpen met een zadelpassen omdat ik niet bekend ben in die regio, maar ik vroeg me af waarom je die eisen op kussens hebt? Met name de geen keil kussens?
Haf_Woezel schreef:Bowo schreef:Ik kan je helaas niet helpen met een zadelpassen omdat ik niet bekend ben in die regio, maar ik vroeg me af waarom je die eisen op kussens hebt? Met name de geen keil kussens?
Omdat keilkussens (de echte aanwezige keilkussens) niet mooi liggen op zijn rug en niet kunnen bij een 18,5.
Echter ben ik ook geen voorstander van een 18,5 inch zadel met franse kussens of de echte korte kussens omdat de gewichtsverdeling hierin niet fijn is voor mijn paard.
Zilfstar schreef:Moet het met boom zijn? Anders zou je ook eens Ghost saddles kunnen proberen. weet alleen geen passer n jouw streek.
Duhelo schreef:Lichtrijden is natuurlijk ook te zien hoe, wat, wanneer, intensiviteit.
Als je een endurance ruiter bent waar je 40 Km aan een stuk in die beugels gaat staan, is dat nogal een verschil bij 2-3 keer per week een halfuurtje dressuurmatig rijden.
Trouwens, test voor licht te rijden: Als je kan lichtrijden zonder beugels, dan steun je niet zoveel in je beugels .
De hedendaagse boomloze zadels zijn ook niet meer de vodjes van vroeger. Mijn man rijdt ook boomloos, (relatief beginnend, rijdt vooral licht ivm zijn rug ook) goede pad met stevige inlages eronder, en dat gaat prima.
Kmbly schreef:Wat ik adviseer mbt zadelpassers vinden, wat mij heeft geholpen.
Zoek iemand die lid van van de VZTD. Dit is een bond waar gediplomeerde zadelpassers zich aansluiten.
Dan hebben ze een hbo niveau opleiding gedaan waar ze niet alleen de anatomie van het paard moeten kennen, maar ook de ruiter.
Benzz schreef:Lichtrijden zonder beugels is het slechtste wat je kunt doen. Daardoor ga je knijpen met je knieen en dat is voor je paard niet leuk, maar ook voor je eigen balans niet.
TS, ik zou zoeken naar een zadel met een smalle twist.