Castratieverzekering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donnatella

Castratieverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 17:43

Ik denk erover om mijn 3,5 jarige hengst te laten castreren. Hij vindt onze 3 jarige merrie net iets te interessant. Dit zal over de lies in de kliniek zijn waarschijnlijk
Een castratie verzekering lijkt mij wel zo veilig te zijn. Je weet nooit wat er mis kan gaan.

Ik zie door het bos echter de bomen niet meer. Wat is nu een goed dekkende tijdelijke verzekering voor dit? En deze moet toestaan dat de ingreep in België gebeurt.

Heeft iemand ervaring hiermee?

boedjang

Re: Castratieverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:27

Ik had mijn ( jaarling toen) paard verzekerend toen hij nog in België stond
De verzekering was daarvan op de hoogte.
Ik heb ook voor de castratie een verzekering afgesloten, dat ging heel makkelijk, even je verzekering bericht sturen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:30

Bij ons vragen ze vanuit de kliniek uit of je ook wilt verzekeren.
Zorg er ook voor dat alles verzekerd is, dus ook dingen die na de operatie fout kunnen gaan zoals ontsteken wond, paard scheef na takelen operatie tafel etc.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 09:12

Het paard is niet verzekerd en ik ga dit waarschijnlijk ook niet doen (dat potje zet ik liever opzij). Maar ik wil wel graag een specifieke castratieverzekering. Liefst eentje die niet enkel overlijden, maar ook blijvende ongeschiktheid meeneemt. Echter, die vind ik niet voor België. EFO heeft deze zie ik, maar enkel als de operatie uitgevoerd wordt in Nederland.

Ik bel vandaag ook wel nog met mijn dierenarts en daarna stel ik inderdaad de vraag bij de kliniek waar hij naartoe gaat. Ik hoop dat ze daar wat meer info kunnen geven, al heb ik de indruk dat dit in België minder wordt gedaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:47

Een castratie is toch een routine operatie?
Hoeveel paarden sterven erna of blijven erna ongeschikt voor rijpaard?

Heb er meerdere laten castreren gewoon op de wei, ook 2x een 3,5 jarige zonder problemen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:47

Donnatella schreef:
Het paard is niet verzekerd en ik ga dit waarschijnlijk ook niet doen (dat potje zet ik liever opzij). Maar ik wil wel graag een specifieke castratieverzekering. Liefst eentje die niet enkel overlijden, maar ook blijvende ongeschiktheid meeneemt. Echter, die vind ik niet voor België. EFO heeft deze zie ik, maar enkel als de operatie uitgevoerd wordt in Nederland.

Ik bel vandaag ook wel nog met mijn dierenarts en daarna stel ik inderdaad de vraag bij de kliniek waar hij naartoe gaat. Ik hoop dat ze daar wat meer info kunnen geven, al heb ik de indruk dat dit in België minder wordt gedaan.

Tja... lijkt me ergens wel logisch dat je je paard niet alleen maar even kan verzekeren voor alleen een castratie. Vaak zit castratie in een complete ziektekosten verzekering, maar los inderdaad niet. Dat is niet hoe verzekeren werkt!

Dus ik zou zeggen of zet je paard een jaar in een uitgebreide verzekering of neem het risico om hem onverzekerd te castreren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:13

Nee hoor, je kunt, in ieder geval hier in Nederland je paard voor enkel de operatie en complicaties verzekeren.
In verhouding wel vrij duur, maar ach, als het paard en beetje waarde heeft wel de moeite.

Een paard kan zijn been breken bij het opstaan. Maar wij hebben bijvoorbeeld wel eens mee gemaakt dat het bekken scheef getrokken is bij het takelen van de operatie tafel.
Of als de wond toch gaat ontsteken of andere complicaties heeft.

Hier in Nederland is dat te verzekeren, bij ons wordt er bij de kliniek zelfs gevraagd of je dat wilt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:36

Art_Ificious schreef:

Heb er meerdere laten castreren gewoon op de wei, ook 2x een 3,5 jarige zonder problemen.

Meestal gaat het goed, maar het is en blijft een operatieve ingreep die complicaties kan hebben.
https://depaardenartsen.nl/castratie/co ... castratie/

Een ontsteking die naar binnen slaat kan fataal zijn.

Qua ongeschiktheid, ik heb ooit bij een ruin gekeken die een heel typisch bewegingspatroon had met 1 achterbeen. Volgens hun was dat ontstaan na de castratie (maar soms zag je het bijna niet, aldus de verkoper). Ik heb uit nieuwsgierigheid toen wat navraag gedaan, en dat kan inderdaad gebeuren als er per ongeluk een zenuw wordt geraakt. Is zo'n paard ongeschikt als rijpaard? Waarschijnlijk niet. Ongeschikt voor de (dressuur)sport? Ja, zonder twijfel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:59

Hou rekening met een eventuele wachttijd!

Verder geen ervaring mee.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:31

Ik heb vorig jaar een hengstje laten castreren in België, ook op tafel over de lies. Ik kreeg papieren om in te vullen en hierop stond ook dat ik hem kon verzekeren vanuit de kliniek, zou dus even bij de kliniek waar je hem wilt laten castreren info vragen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:33

Dat is geloof ik niet perse een castratie verzekering maar 'gewoon' een verzekering voor een operatie. In dit geval een castratie.
Maar idd. Vraag de kliniek. Hier okk de ervaring dat het via de kliniek kan. Alleen nooit gebruikt verder

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:45

Roodvos schreef:
Art_Ificious schreef:

Meestal gaat het goed, maar het is en blijft een operatieve ingreep die complicaties kan hebben.
https://depaardenartsen.nl/castratie/co ... castratie/

Een ontsteking die naar binnen slaat kan fataal zijn.

Qua ongeschiktheid, ik heb ooit bij een ruin gekeken die een heel typisch bewegingspatroon had met 1 achterbeen. Volgens hun was dat ontstaan na de castratie (maar soms zag je het bijna niet, aldus de verkoper). Ik heb uit nieuwsgierigheid toen wat navraag gedaan, en dat kan inderdaad gebeuren als er per ongeluk een zenuw wordt geraakt. Is zo'n paard ongeschikt als rijpaard? Waarschijnlijk niet. Ongeschikt voor de (dressuur)sport? Ja, zonder twijfel.

Ken er momenteel ook zo eentje. Die heeft littekenweefsel wat op de zenuw drukt oid.
Bij hem zie je het vooral in draf.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 19:40

Vandaar de reden om hem via de lies te laten doen. Veel minder kans op littenweefsel. Risico is er altijd, maar dat heb je met alle operaties.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:52

ik weet niet of de catratie al heeft plaats gevonden. Bij mij kon ik voor de ingreep via de DA een verzekering afsluiten voor de ingreep.