Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Donnatella schreef:Het paard is niet verzekerd en ik ga dit waarschijnlijk ook niet doen (dat potje zet ik liever opzij). Maar ik wil wel graag een specifieke castratieverzekering. Liefst eentje die niet enkel overlijden, maar ook blijvende ongeschiktheid meeneemt. Echter, die vind ik niet voor België. EFO heeft deze zie ik, maar enkel als de operatie uitgevoerd wordt in Nederland.
Ik bel vandaag ook wel nog met mijn dierenarts en daarna stel ik inderdaad de vraag bij de kliniek waar hij naartoe gaat. Ik hoop dat ze daar wat meer info kunnen geven, al heb ik de indruk dat dit in België minder wordt gedaan.
Art_Ificious schreef:Een castratie is toch een routine operatie?
Hoeveel paarden sterven erna of blijven erna ongeschikt voor rijpaard?
Heb er meerdere laten castreren gewoon op de wei, ook 2x een 3,5 jarige zonder problemen.
Roodvos schreef:Art_Ificious schreef:Een castratie is toch een routine operatie?
Hoeveel paarden sterven erna of blijven erna ongeschikt voor rijpaard?
Heb er meerdere laten castreren gewoon op de wei, ook 2x een 3,5 jarige zonder problemen.
Meestal gaat het goed, maar het is en blijft een operatieve ingreep die complicaties kan hebben.
https://depaardenartsen.nl/castratie/co ... castratie/
Een ontsteking die naar binnen slaat kan fataal zijn.
Qua ongeschiktheid, ik heb ooit bij een ruin gekeken die een heel typisch bewegingspatroon had met 1 achterbeen. Volgens hun was dat ontstaan na de castratie (maar soms zag je het bijna niet, aldus de verkoper). Ik heb uit nieuwsgierigheid toen wat navraag gedaan, en dat kan inderdaad gebeuren als er per ongeluk een zenuw wordt geraakt. Is zo'n paard ongeschikt als rijpaard? Waarschijnlijk niet. Ongeschikt voor de (dressuur)sport? Ja, zonder twijfel.