Kleinschalige opfok gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Kleinschalige opfok gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 21:21

Mijn (klein)dochter zoekt een kleinschalige opfok maximaal 60km vanaf Utrecht.
Ze heeft een bijna jaarling van Extreme U.S die nu bij een prachtige grote opfok staat maar ze zou hem er graag eens uithalen om te laten wennen aan de dingen.
Hij is nu nog hengst maar wordt tzt gecastreerd.
Weet iemand iets horen we het graag!

Mocht het niet goed staan graag verplaatsen :o

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:23

Omdat dit topic beter op Ervaringen en Diensten past ga ik het daarheen verplaatsen.

LZP --> ED

MazikeenHope

Re: Kleinschalige opfok gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:38

Ik heb de mijne uit de opfok gehaald omdat ik 2x slechte ervaringen heb gehad. Ik sta nu met mijn 10 maanden merrie ook van Extreem US bij pensionstal verwey. Nog geen leeftijdsgenootjes wel gemengde groep en je kan je paard altijd uit z'n box halen. Bij ons op stal heeft ze uit een leeftijdsmaatje

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 22:14

Dank je Firelight!

MazikeenHope bedoel je Verweij Maarssen?

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:17

Yes Verwey in Maarssen idd! Eigenaar is echt super met de paarden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:20

Met jonge jaarlinghengsten zou ik echt niet gaan grondwerken of oefenen. Laat ze alsjeblieft in de grote koppel lopen, daar leren ze alles wat ze moeten leren om als 3 jarige respect te hebben.

Echt niet doen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 22:22

Kan je ook zeggen waarom Benzz?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:25

chanicha schreef:
Kan je ook zeggen waarom Benzz?

9 van de 10 worden er echt lastig van. Ze leren in de groep hun grenzen, dat kunnen wij als mens niet leren. Daarvoor missen we teveel signalen en zijn we niet consequent genoeg.
Ik heb heel veel zadelmak gemaakt en uiteindelijk gezegd, ik maak ze alleen zadelmak als ze rechtstreeks uit de opfok komen. Die andere zijn te verwend en te vervelend en bijna niet meer te corrigeren. Vooral hengsten, die moeten veel spelen en dat gaat er ruig aan toe, maar dat dient een functie. Jonge hengsten worden ook de kudde uitgezet in de natuur en groeien op met andere leeftijdsgenoten. Tot ze oud genoeg zijn voor hun eigen kudde.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:30

Een opfok betekend vaak dat je ze niet uit de groep mag halen. Dus wat je wil, gaat opfok voorbij.

Ik zou zoeken naar pension met een gemengde kudde (ruinen, merries en wisselende leeftijden met minimaal 1 leeftijdsgenoot) en in de komende maanden castreren en dan daar heen verhuizen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 23:06

Dank jullie wel!
Ik meld het bij mijn dochter/kleindochter!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:10

chanicha schreef:
Dank jullie wel!
Ik meld het bij mijn dochter/kleindochter!

Je zou kunnen kijken bij Teus van het Klooster, die zit vlakbij, dus je kunt wel met regelmaat kijken. En die voedt ze ook op waar nodig ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 23:18

Heb het haar gestuurd Benzz!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:47

Lekker nog minimaal een jaar laten staan. Als hij daar goed gevoerd wordt en hij ziet er goed uit, laten staan en niet met een jaarling gaan lopen rommelen. Brengt alleen maar ellende.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 08:42

Suzanne F. schreef:
Lekker nog minimaal een jaar laten staan. Als hij daar goed gevoerd wordt en hij ziet er goed uit, laten staan en niet met een jaarling gaan lopen rommelen. Brengt alleen maar ellende.

Nee hoor, als je weet waar je mee bezig bent krijg je daar later hele fijne, nuchtere paarden van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:41

dollyspikkel schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee hoor, als je weet waar je mee bezig bent krijg je daar later hele fijne, nuchtere paarden van.

En daar zeg je dan inderdaad wat. En aangezien ik het woord kleindochter lees heb ik daar twijfels over.

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:51

Ik heb, nu voor de tweede keer, mijn jonge paard gewoon op pension gehad. Beide lopen ze in de gemengde koppel. Beide gingen mee wandelen en ik had ze dagelijks in de hand.
Het paardje wat ik nu heb is nog hengst en heeft tot 1,5 jaar ook tussen de merries gelopen. Hij is een Fjord en niet zo groot van stuk.
Hij staat nu tussen de kerels waar hij ook wel eens op de plek wordt gezet.
Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 09:57

Dollyspikkel gefeliciteerd *\%/*

Suzanne kleindochter is bijna 18 en rijdt al dik 10 jaar waarvan bijna 6 jaar een eigen pony maar die werd te klein jammer genoeg.
Ik heb het doorgestuurd, ook het gedeelte van Benzz dus ik zie het wel, hij staat nu prima hoor maar het is erruggg groot allemaal en niet persoonlijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:29

chanicha schreef:
Dollyspikkel gefeliciteerd *\%/*

Suzanne kleindochter is bijna 18 en rijdt pas al dik 10 jaar waarvan maar bijna 6 jaar een eigen pony maar die werd te klein jammer genoeg.
Ik heb het doorgestuurd, ook het gedeelte van Benzz dus ik zie het wel, hij staat nu prima hoor maar het is erruggg groot allemaal en niet persoonlijk.

Heb je bericht even aangepast om jullie even met de voeten op aarde te zetten. Je kleindochter staat nog maar aan het begin. Dat kan niet anders vanwege haar leeftijd. Maar hopelijk voorkomt het overmoed.

18 jaar, overgang pony -> paard, "te grote" opfok, grondwerk willen doen met een jonge hengst. Het klinkt mij allemaal heel erg "Penny". Het gemiddelde warmbloed sportpaard is anders van temperament en karakter dan de gemiddelde pony. Daar zal je kleindochter waarschijnlijk in het begin in de omgang en zeker onder het zadel flink aan moeten wennen.
Ik adviseer dan ook te luisteren naar door de wol geverfde paardenvrouwen zoals Benzz en Suzanne.
Ik snap de emotie, maar beiden zijn nog jong. Dadelijk als hij 3 jaar is het veel belangrijker om gelijk een goede start te maken met en bij een trainer die aantoonbaar veel ervaring heeft met het opleiden van jonge paarden.

En onderdeel van een goede start is hem nu lekker in de koppel laten spelen en hem jong te laten zijn. Die periode is maar zo kort voor die jonge paarden.

En dan hebben ze nog 25 jaar over de tijd om samen te genieten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:56

Roodvos dank je!
Ze gaat echt hulp inroepen hoor en begeleiding want alleen gaat ze dit niet doen, zo verstandig is ze wel gelukkig!
Ik heb zeker de berichten doorgestuurd en wil jullie bedanken voor de vriendelijke en bruikbare antwoorden +:)+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:01

Nou door de wol geverfd wil ik mezelf niet noemen maar ik heb genoeg gezien en meegemaakt om te weten dat ‘6 jaar pony-ervaring’ en ‘dingetjes doen’ met een jaarling warmbloedhengst niet goed gaan. Hij hoeft nog niet te wennen aan dingen. Hij moet opgroeien en leren van zijn soortgenootjes. Over anderhalf jaar is vroeg genoeg en dan op de foto zetten of hij gezond is. Zo ja, balletjes eraf en naar een goede trainingsstal brengen. Die geeft hem de juiste basis mee voor een fijn rijpaard voor je kleindochter later.
Nu ermee rommelen gaat ellende geven. Keer hoefsmid is voldoende, meer niet.
Als ze niet kan wachten en echt graag wil wandelen en knuffelen, koop dan een Shetlander erbij, maar laat een jaarlinghengst gewoon met rust. Ook niet met begeleiding.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 12:13

Dank je Suzanne, ze is gevraagd om twee paarden bij te rijden op stal dus ze zit zeker niet zonder, gelukkig voor mijn dochter :')

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:15

chanicha schreef:
Ze heeft een bijna jaarling van Extreme U.S die nu bij een prachtige grote opfok staat

Ik ga mee met de mensen die zeggen "laten staan". Dat is voor elk paard, maar zeker ook een hengst de beste optie. Over twee jaar is er tijd genoeg om 'm overal aan te laten wennen. Dat gaat met een driejarige net zo makkelijk (of makkelijker) dan met een jaarling.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 12:19

Ik heb het allemaal doorgestuurd en mijn dochter weet nu genoeg, ze laat hem staan waar hij staat :j
Dank jullie wel voor de hulp want soms weet je niet wat wijsheid is.
Rex_Rolfo ook nog bedankt +:)+

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:32

Wat is de meerwaarde voor de jaarling zelf om slechts 3-5 maanden na het inscharen op een prima opfok opnieuw te moeten verhuizen? Die verhuisstress en zich weer in een nieuwe groep moeten ‘bewijzen’ doe je zo’n jonkie toch alleen aan als hij nu niet goed staat? Zeker met hengstjes kan zoiets er pittig aan toe gaan.

Heel verstandig besluit om hem lekker te laten staan. Totdat hij de opfok achter zich kan laten, gewoon lekker genieten van de bijrijdpaardjes.