Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Cathalijne schreef:misschien afgezaagd, maar waar een wil is, is een weg. Ik was zelf ook niet goed in natuurkunde (en scheikunde, en wiskunde), ben blijven zitten in VWO5, maar heb uiteindelijk wel mijn diploma gehaald. In eerste instantie gekozen voor university college - biomedische wetenschappen, hier mijn bachelor behaald, uitgeloot voor diergeneeskunde in utrecht, en uiteindelijk in Gent mijn diploma behaalt en inmiddels 2.5 jaar werkzaam als dierenarts. Met andere woorden, er zijn bijna altijd wel mogelijkheden, alleen duurt het soms wat langer.
Heb je al wel eens een paar dagen meegelopen op een praktijk? Denk dat het goed is als je dat nog niet gedaan hebt om daar eens mee te beginnen, dan krijg je ook inzicht in alle andere aspecten van het werk (consulten, opereren, meters en meters en meters aan papierwerk).
Qua studie vond ik diergeneeskunde 1 van de makkelijkere beta studies. Ja de studie is pittig, maar zeker in Belgie kun je jezelf er wel doorheen worstelen als je een beetje goed zaken kunt onthouden. Vond Biomedische wetenschappen pittiger wat dat betreft omdat daar veel meer werd gevraagd naar processen en inzicht, terwijl diergeneeskunde wat dat betreft meer feiten stampen is.
Qua baangarantie: momenteel is de markt goed voor dierenartsen, en is er eerder een tekort dan over verzadiging. Maar 't is moeilijk te zeggen hoe de markt er over 10 jaar uit ziet, dus dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Aan de andere kant kun je met en dierenartsen diploma ook veel andere kanten op, lang niet iedereen gaat de praktijk in.
Badeendje schreef:Als je inmiddels in 4 VWO zit, ben je in principe slim genoeg. Desalniettemin kan het wel zo zijn dat je niet de juiste studietechnieken gebruikt. Ik kan je het boek ‘make it stick’ aanraden om te leren hoe je effectief kunt leren. De technieken in dat boek hebben mij geholpen om veel effectiever te zijn wanneer ik veel/moeilijke informatie tot me moet nemen. Succes met welke keuze je ook maakt!
Deni11 schreef:Op reis ben ik best wat mensen tegen gekomen die deze studie doen. Wat mij verbaasde (en hunzelf ook) is dat een groot deel van de dierenarts banen liggen in de opfok/vlees industrie: dus die koeien/kippen/varkens vaccineren etc. Een iemand in specifiek vond dit dus erg tegenvallen, zeker gezien haar eigen waardes (vegetariër!). Ze zei dat maar een klein deel daadwerkelijk huisdierenarts wordt en ze ook een behoorlijk deel mee moest lopen op plekken waar ze zelf eigenlijk niks mee te maken wou hebben. En vandaar nu erg twijfelden of ze wel op haar plek zat.
Verder weet ik niet veel over de studie, maar vond dit zelf een heel interessant perspectief (en uiteraard ook logisch, want er zijn miljoenen slachtdieren in NL, en een kleiner deel huisdieren) dus vandaar dat ik het even deel. Misschien goed om op een opendag even verder naar te vragen en dan zelf na gaan hoe haalbaar huisdieren arts worden is gezien de gelimiteerde plekken daarvoor.
nintheeee schreef:Hoi hoi,
Ik weet even niet wat ik moet doen. Ik heb vroeger en nu nog steeds altijd gezegd dat ik dierenarts wil worden. Ik zit nu in 4vwo en heb hier al best wel veel moeite mee, maar ik wil het wel echt heel graag. Maar ik ben me er ook van bewust dat diergeneeskunde een moeilijke studie is, dus ik weet niet of ik het wel aan zou kunnen. Ik ben ook naar wat andere alternatieven aan het kijken, bijvoorbeeld paraveterinair. Dit lijkt mij ook heel leuk alleen dierenarts toch nog wel veel leuker + dierenarts verdiend wat beter. Heeft iemand misschien ideeen/ervaringen wat verstandig is om te doen?
Sjaco schreef:nintheeee schreef:Hoi hoi,
Ik weet even niet wat ik moet doen. Ik heb vroeger en nu nog steeds altijd gezegd dat ik dierenarts wil worden. Ik zit nu in 4vwo en heb hier al best wel veel moeite mee, maar ik wil het wel echt heel graag. Maar ik ben me er ook van bewust dat diergeneeskunde een moeilijke studie is, dus ik weet niet of ik het wel aan zou kunnen. Ik ben ook naar wat andere alternatieven aan het kijken, bijvoorbeeld paraveterinair. Dit lijkt mij ook heel leuk alleen dierenarts toch nog wel veel leuker + dierenarts verdiend wat beter. Heeft iemand misschien ideeen/ervaringen wat verstandig is om te doen?
Informatie die ik heb van (afgestudeerde) dierenartsen is dat de studie niet echt moeilijk is, het is wél véél stof.
Sjaco schreef:Informatie die ik heb van (afgestudeerde) dierenartsen is dat de studie niet echt moeilijk is, het is wél véél stof.
_Cathalijne schreef:Qua studie vond ik diergeneeskunde 1 van de makkelijkere beta studies. Ja de studie is pittig, maar zeker in Belgie kun je jezelf er wel doorheen worstelen als je een beetje goed zaken kunt onthouden. Vond Biomedische wetenschappen pittiger wat dat betreft omdat daar veel meer werd gevraagd naar processen en inzicht, terwijl diergeneeskunde wat dat betreft meer feiten stampen is.
dollyspikkel schreef:Dierenarts hier
1 advies: begin er niet aan![]()
Het beroep wordt door de media enorm geromantiseerd. Het is vooral veel werken (ook weekends en nacht) voor weinig geld. De studies zijn zwaar, het beroep nog zwaarder.