Diergeneeskunde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nintheeee

Diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 16:37

Hoi hoi,

Ik weet even niet wat ik moet doen. Ik heb vroeger en nu nog steeds altijd gezegd dat ik dierenarts wil worden. Ik zit nu in 4vwo en heb hier al best wel veel moeite mee, maar ik wil het wel echt heel graag. Maar ik ben me er ook van bewust dat diergeneeskunde een moeilijke studie is, dus ik weet niet of ik het wel aan zou kunnen. Ik ben ook naar wat andere alternatieven aan het kijken, bijvoorbeeld paraveterinair. Dit lijkt mij ook heel leuk alleen dierenarts toch nog wel veel leuker + dierenarts verdiend wat beter. Heeft iemand misschien ideeen/ervaringen wat verstandig is om te doen?

RianneH

Re: Diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:47

Welke aspecten van Diergeneeskunde spreken je aan? Besef dat het een beroep is waar je ook erg veel met eigenaren te maken hebt, zou dat iets zijn wat je ligt?

Op welk vlak heb je moeite met het VWO? Er zijn ook opties om op een andere manier uiteindelijk je VWO diploma te halen (bv eerst Havo en dan VWO).

Ik heb kort DGK gestudeerd, maar er waren veel aspecten waardoor de studie niet aansloot bij mij en mijn toekomst. Ik kwam er wel achter dat ik de laboratorium lessen erg leuk vond, heb uiteindelijk een HBO opleiding daarin afgerond en werk nu al jaren als laboratoriummanager. Ik denk niet dat ik als dierenarts assistent voldoende voldoening in mijn werk gevonden zou hebben.

nintheeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 16:52

Ik heb op het vwo vooral moeite met natuurkunde en deels scheikunde, maar dit gaat wel wat beter nu. Ik ben me ervan bewust dat je veel met de eigenaar te maken hebt:). Ik wil kwa dieren het liefst honden, katten enz. En dan lijkt het mij heel leuk om echt de dieren te gaan opereren, wat natuurlijk niet mogelijk is met para.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:14

Let er ook op dat ze misschien wel meer verdienen maar de banen niet perse voor het oprapen liggen.

Wat wel mijn ervaring is dat als je studeert in de richting die je leuk vindt, het makkelijker gaat.

Maar staar je echt niet blind op salaris. Kijk eerst maar of er een potentie tot het hebben van een baan er is.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:32

misschien afgezaagd, maar waar een wil is, is een weg. Ik was zelf ook niet goed in natuurkunde (en scheikunde, en wiskunde), ben blijven zitten in VWO5, maar heb uiteindelijk wel mijn diploma gehaald. In eerste instantie gekozen voor university college - biomedische wetenschappen, hier mijn bachelor behaald, uitgeloot voor diergeneeskunde in utrecht, en uiteindelijk in Gent mijn diploma behaalt en inmiddels 2.5 jaar werkzaam als dierenarts. Met andere woorden, er zijn bijna altijd wel mogelijkheden, alleen duurt het soms wat langer.

Heb je al wel eens een paar dagen meegelopen op een praktijk? Denk dat het goed is als je dat nog niet gedaan hebt om daar eens mee te beginnen, dan krijg je ook inzicht in alle andere aspecten van het werk (consulten, opereren, meters en meters en meters aan papierwerk -O- ).

Qua studie vond ik diergeneeskunde 1 van de makkelijkere beta studies. Ja de studie is pittig, maar zeker in Belgie kun je jezelf er wel doorheen worstelen als je een beetje goed zaken kunt onthouden. Vond Biomedische wetenschappen pittiger wat dat betreft omdat daar veel meer werd gevraagd naar processen en inzicht, terwijl diergeneeskunde wat dat betreft meer feiten stampen is.

Qua baangarantie: momenteel is de markt goed voor dierenartsen, en is er eerder een tekort dan over verzadiging. Maar 't is moeilijk te zeggen hoe de markt er over 10 jaar uit ziet, dus dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Aan de andere kant kun je met en dierenartsen diploma ook veel andere kanten op, lang niet iedereen gaat de praktijk in.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:48

Ik zou ook rekening houden met avond/nacht en weekenddiensten. Wil je dat? En inderdaad, misschien wel meer mensen managen en in de hedendaagse kleine dieren-dierenartsen wereld, voldoen aan economische targets. Het gaat óók om dieren te helpen maar het is evenmin een business dat geld wil verdienen in veel gevallen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:52

Als je inmiddels in 4 VWO zit, ben je in principe slim genoeg. Desalniettemin kan het wel zo zijn dat je niet de juiste studietechnieken gebruikt. Ik kan je het boek ‘make it stick’ aanraden om te leren hoe je effectief kunt leren. De technieken in dat boek hebben mij geholpen om veel effectiever te zijn wanneer ik veel/moeilijke informatie tot me moet nemen. Succes met welke keuze je ook maakt!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:54

Op reis ben ik best wat mensen tegen gekomen die deze studie doen. Wat mij verbaasde (en hunzelf ook) is dat een groot deel van de dierenarts banen liggen in de opfok/vlees industrie: dus die koeien/kippen/varkens vaccineren etc. Een iemand in specifiek vond dit dus erg tegenvallen, zeker gezien haar eigen waardes (vegetariër!). Ze zei dat maar een klein deel daadwerkelijk huisdierenarts wordt en ze ook een behoorlijk deel mee moest lopen op plekken waar ze zelf eigenlijk niks mee te maken wou hebben. En vandaar nu erg twijfelden of ze wel op haar plek zat.

Verder weet ik niet veel over de studie, maar vond dit zelf een heel interessant perspectief (en uiteraard ook logisch, want er zijn miljoenen slachtdieren in NL, en een kleiner deel huisdieren) dus vandaar dat ik het even deel. Misschien goed om op een opendag even verder naar te vragen en dan zelf na gaan hoe haalbaar huisdieren arts worden is gezien de gelimiteerde plekken daarvoor.

nintheeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 16:59

_Cathalijne schreef:
misschien afgezaagd, maar waar een wil is, is een weg. Ik was zelf ook niet goed in natuurkunde (en scheikunde, en wiskunde), ben blijven zitten in VWO5, maar heb uiteindelijk wel mijn diploma gehaald. In eerste instantie gekozen voor university college - biomedische wetenschappen, hier mijn bachelor behaald, uitgeloot voor diergeneeskunde in utrecht, en uiteindelijk in Gent mijn diploma behaalt en inmiddels 2.5 jaar werkzaam als dierenarts. Met andere woorden, er zijn bijna altijd wel mogelijkheden, alleen duurt het soms wat langer.

Heb je al wel eens een paar dagen meegelopen op een praktijk? Denk dat het goed is als je dat nog niet gedaan hebt om daar eens mee te beginnen, dan krijg je ook inzicht in alle andere aspecten van het werk (consulten, opereren, meters en meters en meters aan papierwerk -O- ).

Qua studie vond ik diergeneeskunde 1 van de makkelijkere beta studies. Ja de studie is pittig, maar zeker in Belgie kun je jezelf er wel doorheen worstelen als je een beetje goed zaken kunt onthouden. Vond Biomedische wetenschappen pittiger wat dat betreft omdat daar veel meer werd gevraagd naar processen en inzicht, terwijl diergeneeskunde wat dat betreft meer feiten stampen is.

Qua baangarantie: momenteel is de markt goed voor dierenartsen, en is er eerder een tekort dan over verzadiging. Maar 't is moeilijk te zeggen hoe de markt er over 10 jaar uit ziet, dus dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Aan de andere kant kun je met en dierenartsen diploma ook veel andere kanten op, lang niet iedereen gaat de praktijk in.

Fijn om te horen. Ik ga toevallig over 2 weken stage lopen bij een praktijk! Heel erg bedankt voor de info!

nintheeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 17:01

Badeendje schreef:
Als je inmiddels in 4 VWO zit, ben je in principe slim genoeg. Desalniettemin kan het wel zo zijn dat je niet de juiste studietechnieken gebruikt. Ik kan je het boek ‘make it stick’ aanraden om te leren hoe je effectief kunt leren. De technieken in dat boek hebben mij geholpen om veel effectiever te zijn wanneer ik veel/moeilijke informatie tot me moet nemen. Succes met welke keuze je ook maakt!

Ja ik denk dat het nog best eens kan kloppen dat ik niet de goede studietechniek gebruik. Bedankt voor de tip! ik ga ernaar kijken.

nintheeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 17:03

Deni11 schreef:
Op reis ben ik best wat mensen tegen gekomen die deze studie doen. Wat mij verbaasde (en hunzelf ook) is dat een groot deel van de dierenarts banen liggen in de opfok/vlees industrie: dus die koeien/kippen/varkens vaccineren etc. Een iemand in specifiek vond dit dus erg tegenvallen, zeker gezien haar eigen waardes (vegetariër!). Ze zei dat maar een klein deel daadwerkelijk huisdierenarts wordt en ze ook een behoorlijk deel mee moest lopen op plekken waar ze zelf eigenlijk niks mee te maken wou hebben. En vandaar nu erg twijfelden of ze wel op haar plek zat.

Verder weet ik niet veel over de studie, maar vond dit zelf een heel interessant perspectief (en uiteraard ook logisch, want er zijn miljoenen slachtdieren in NL, en een kleiner deel huisdieren) dus vandaar dat ik het even deel. Misschien goed om op een opendag even verder naar te vragen en dan zelf na gaan hoe haalbaar huisdieren arts worden is gezien de gelimiteerde plekken daarvoor.

Jaa ik kreeg dat idee ook wel een beetje, wat ik best jammer vindt. Het lijkt me namelijk juist het leukst om meer de huisdieren kant op te gaan.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:29

nintheeee schreef:
Hoi hoi,

Ik weet even niet wat ik moet doen. Ik heb vroeger en nu nog steeds altijd gezegd dat ik dierenarts wil worden. Ik zit nu in 4vwo en heb hier al best wel veel moeite mee, maar ik wil het wel echt heel graag. Maar ik ben me er ook van bewust dat diergeneeskunde een moeilijke studie is, dus ik weet niet of ik het wel aan zou kunnen. Ik ben ook naar wat andere alternatieven aan het kijken, bijvoorbeeld paraveterinair. Dit lijkt mij ook heel leuk alleen dierenarts toch nog wel veel leuker + dierenarts verdiend wat beter. Heeft iemand misschien ideeen/ervaringen wat verstandig is om te doen?

Informatie die ik heb van (afgestudeerde) dierenartsen is dat de studie niet echt moeilijk is, het is wél véél stof.

nintheeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 17:30

Sjaco schreef:
nintheeee schreef:
Hoi hoi,

Informatie die ik heb van (afgestudeerde) dierenartsen is dat de studie niet echt moeilijk is, het is wél véél stof.

Oh dat had ik niet verwacht! Dank je!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:36

Dierenarts hier
1 advies: begin er niet aan :+
Het beroep wordt door de media enorm geromantiseerd. Het is vooral veel werken (ook weekends en nacht) voor weinig geld. De studies zijn zwaar, het beroep nog zwaarder.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:39

Sjaco schreef:

Dit idd. Het is echt zoveel. Daar had ik me echt op verkeken. Dus als je dit wil: besteed alvast aandacht aan het zo efficiënt mogelijk lezen/leren.
Ik was echt geen held in natuurkunde, maar ik had niet het idee dat ik daar in diergeneeskunde last van had. Eerder aan het gebrek aan motivatie wat ik had :+

Verder is er momenteel een flink tekort aan dierenartsen, zowel gezelschapsdieren als landbouwhuisdieren. Mogelijk zit er wel verschil tussen de verschillende delen van het land.

Anyway: als je wilt, dan kun je het. Succes.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:53

_Cathalijne schreef:

Je hoort ook weleens dat geneeskunde en diergeneeskunde eigenlijk 'veredelde hbo-opleidingen' zijn. Omdat het meer stampen dan 'wetenschap' is.

Ik denk niet dat als je het (mogelijk) in je hebt om dierenarts te worden, je voldoening haalt uit een baan als paraveterinair. Je blijft altijd de 'assistent van' in plaats van de eindverantwoordelijke.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:43

Zelf ben ik afgehaakt omdat ik ook niet goed was in natuur- en scheikunde. En daar heb ik nog steeds wel spijt van! Het was van jongs af aan ook altijd mijn droom. Mijn dierenarts heeft haar eigen praktijk en is overigens heel blij met haar baan.

Mijn advies zou dus zijn; zeker proberen! Je ziet wel waar het schip strandt.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:09

Idd wat hierboven word gezegd. Als je iets leuk vind kun je het. Ik zit nu in het 4e jaar van alternatieve geneeswijzen voor dieren. Ben 2x blijven zitten en nog een tussen jaar gehad. Mbo niveau 4 gedaan en daarna deze opleiding begonnen zonder te weten of ik het aan kon (veel latijn, stofjes, medicatie en natuurgeneeskunde erbij) maar vind het zo leuk dat je in het leren ook groeit. Als je hart er ligt ervoor gaan!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:26

dollyspikkel schreef:
Dierenarts hier
1 advies: begin er niet aan :+
Het beroep wordt door de media enorm geromantiseerd. Het is vooral veel werken (ook weekends en nacht) voor weinig geld. De studies zijn zwaar, het beroep nog zwaarder.

Haha! Ben het er wel een beetje mee eens. Zelf ook dierenarts. Ja, het werk is meestal super leuk, maar zit ik ook veel achter de PC, ben meer bezig met mensen dan dieren en de diensten zijn lang niet altijd een feest.
Dierenarts betaald wel beter dan paravet, maar als je een universitaire studie aan kan, dan is dit wel de slechtst betaalde optie :')

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:59

Hier ook een dierenarts. Eerst havo gedaan, daarna mijn certificaten gehaald op het vwo en een propedeuse hbo waardoor ik ben ingeloot.

De studie is mn zwaar in de hoeveelheid die je moet stampen en de hele lange dagen (en de vele dagen coschappen). Maar vind de studie persoonlijk niet echt heel moeilijk maar eerder veel.

De banen als dierenarts liggen voor het oprapen dus zou het daarvoor niet laten.

Het werk zelf is druk en onregelmatig. Maar als je aan een geneeskundige studie begint, neem ik aan dat je daar rekening mee houdt.

Waar een wil is, is een weg. Ik zou zeggen, ga ervoor!!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:13

Ik had het in vwo 5 en 6 ook wel wat zwaarder, ik moest hard werken.
Ik wilde ook altijd dierenarts worden, maar ben toch dierwetenschappen gaan studeren. Deze studie is wel meer gericht op landbouwhuisdieren, dus waarschijnlijk geen goede optie voor jou.

Maar wat ik wil zeggen: mijn eerste jaar in Wageningen vond ik pittig, omdat we veel algemene vakken kregen welke ik niet bijster interessant vond. Ik moest toen hard werken, net als op het vwo. Maar toen we in het tweede jaar echt dierspecifieke vakken kregen, deed ik het met 2 vingers in de neus.

Wat meerdere mensen al zeggen hierboven, als je het leuk vind dan kun je het!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:02

Ik heb lang de wens gehad om Diergeneeskunde te gaan studeren. Uitgeloot en dus met een andere studie aan de slag gegaan. Onder andere mijn praktijkopdrachten heb ik gedaan bij Heelkunde, waarbij ik samengewerkt heb met co-assistenten. En verder de nodige dierenartsen aan het werk gezien bij het VMDC en het ID-DLO. Gelukkig ben ik er op tijd achter gekomen dat ik heel blij mocht zijn dat mijn pad uiteindelijk anders is gaan lopen. Co-schappen zijn zwaar. Je moet bij wijze van spreken 26 uur per dag beschikbaar zijn - aan staan.
Daarna nog even tussendoor paraveterinair via de LOI gedaan en bijbehorende stage-uren in 2 verschillende klinieken voltooid. En hier geleerd dat het vak van dierenarts, zowel in huisdierenpraktijk als in de veehouderij, echt zwaar is. Lange dagen en oproepdiensten in de nacht en weekenden.
Alleen als je er echt 200% voor wilt gaan dan moet je het doen. Er zijn zoveel andere vakgebieden, bijvoorbeeld biotechniek, waarbij je ook met dieren bezig kunt zijn, maar niet dergelijke invasieve werktijden hebt.
In ieder geval veel succes met je keuze!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:10

Als je t graat wil, zou ik dat zeker overwegen. Ik heb de studie een jaar gedaan in Gent, maar gestopt vanwege mijn gezondheid. Ik droom er nog steeds van om dierenarts te worden, maar ben toch bang dat ik te oud word.
Ik gun het je van harte!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:39

Hoi hier nog een dierenarts.
Ik heb havo gedaan (zelfs blijven zitten in 4 havo) en uiteindelijk alsnog diergeneeskunde gedaan in Utrecht.
(Ook een jaar in Antwerpen, dat paste qua studiesysteem minder goed bij me)

Ik vond het niet Perce moeilijk, maar vooral veel.
Ik zou wel, nu het nog kan, vaak mee gaan lopen met verschillende praktijken om echt een goed beeld te krijgen van het vak.
Ik bof erg met mijn functie (aan huis, met veel vrijheid). Maar met een standaard dierenartsen functie had ik denk ik gillend gek geworden.
17% stopt binnen 5 jaar helaas.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 00:00

Luister... Ik heb 5 havo helemaal opnieuw moeten doen, 5 VWO daarna gestart na diplomering naar mee gestopt omdat ik voor de derde keer dezelfde stof voorgeschoteld kreeg en ik het simpelweg niet beheerste. Havo ook met de hakken over de sloot gehaald. 5,6 gemiddeld, moeilijkste vakken pakket dat wel.
Ik had twijfels over HBO want tandje moeilijker, veel zelfstandigheid, veel verantwoordelijkheid.. Als ik havo al net aan haal....
En ik ben cum laude afgestudeerd, rond deze lente mn post HBO af en ben vorige gemaand gestart met nieuwe opleiding in de rechten.
Het ligt er echt aan waar je interesse ligt.