Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frydis

Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 17:13

Hi,

Ik heb een dominante/onzekere Westfaler jaarling hengst, die moeilijk te corrigeren is.
Op de wasplaats, trapt hij gericht zonder daarbij signalen te hebben afgegeven.
Als je hierop reageert door hem een tik te verkopen op de hals of kont (of enkel een harde stem opzetten) slaat hij heel hard terug gevaarlijke situaties dus.

Tijdens het hooi voeren
moet ik goed opletten, dat hij mij niet de wei uit slaat. Hij is vliegensvlug met zijn achterbenen of het nu in de wei is of op stal hij laat zich niet afschrikken door een zweep of door een kudde genoot die hem de kont toe draait.
Overdag staat hij in een gemengde kudde, waar hij de baas is en weinig mee krijgt, wat op een dergelijke opvoeding lijkt.

Gisteren, ging ik hem poetsen op zijn rug en tijdens het poetsen ging hij vanuit
het niets, bokken op de wasplaats.
Hij laat dit gedrag puur uit onzekerheid zien niet omdat hij een gewetenloze hufter is.

Ik heb een gedragsdeskundige ingeschakeld voor deskundig advies omtrent deze situatie, maar ze ziet het zelf ook niet zitten om hem te corrigeren omdat hij hetzelfde gedrag vertoond bij mij als bij haar. Ze denkt dat hij in een soort van puberteitsfase zit en dat het vanzelf een keer overgaat als hij uit is gegroeid tot een volwassen paard.

Wat zijn jullie suggesties en tips om dit paard toch beter onder controle te krijgen en deze vervelende situaties te verhelpen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:16

Heb je lichamelijke ongemakken uitgesloten?
Aangezien je vertelt dat hij het gisteren deed terwijl je hem op zijn rug borstelde.
Laatst bijgewerkt door Polar op 25-01-25 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:17

Waarom dit met een jaarling allemaal doen
Beest hoort in een kudde en baby te zijn

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:17

Stap 1 is het casteren van zo'n draak. Dan zul je zien dat het gedrag vaak minder heftig wordt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:19

Ik word zo verdrietig van dit soort topics. Het feit dat je hier zelf niet uitkomt, is een grote rode vlag en een voorbode voor onwijs veel ellende.

Doe jezelf en je paard een lol en koop een oude leermeester. Niet iedereen is geschikt om jonge paarden op te leiden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:20

Het probleem begint al bij het feit dat hij met 1 jaar de baas is van een kudde. Dat hoort niet.
Zet hem in een kudde met een dominante leider en een hele duidelijke rang orde, laat hem maar opgevoed worden door de rest.

Verder zou ik ook stoppen met dingen doen op de poets plaats etc. Zweep mee naar de wei als je hooi geeft en hij mag gewoon niet in je ruimte komen. Gewoon de basis principes

Ik ben geen gedrags therapeut maar het probleem negeren en hopen dat het weg gaat vind ik wel bijzonder slecht advies

Earth

Re: Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:22

Negeren zou ik sowieso niet doen. Maar nogmaals ik zou hem eerst casteren, en dan verder kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:24

Castreren.
Maar verkopen is ook een optie.

Ik kreeg hier ook een verkl.ten 1 jarige hengst die aanviel, schopte steigerde en maaide met de voorbenen.

En daar heb je gewoon directe timing bij nodig.
En nee niet negeren.

Ik ben het met 99 eens.
Als je dit moet vragen komen er ongelukken. Je hebt bij een paard die dit al doet geen tijd om te gaan leren.

En nee dit gaat niet vanzelf over.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 25-01-25 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:25

Idd castreren en in een kudde zetten waar hij niet de baas is

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:26

Cioccolato schreef:

Dit lijkt me het enige juiste antwoord. Dit moet je als mens niet op willen lossen, dat is levensgevaarlijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:27

Echwel schreef:
Waarom dit met een jaarling allemaal doen
Beest hoort in een kudde en baby te zijn

Dit. En het liefst een kudde met een ouder paard - ook hier boven al aangehaald En zo snel mogelijk castreren,
En een gedragsdeskundige die een paard een puber noemt niet inschakelen, paarden puberen niet .

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:31

Frydis schreef:
Ze denkt dat hij in een soort van puberteitsfase zit en dat het vanzelf een keer overgaat als hij uit is gegroeid tot een volwassen paard.

Nou, 'vanzelf' gaat het zeker niet over. Dus ik zou in ieder geval een andere gedragsdeskundige inschakelen. En hem laten ruinen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:32

Earth schreef:
Cioccolato schreef:

Dit lijkt me het enige juiste antwoord. Dit moet je als mens niet op willen lossen, dat is levensgevaarlijk.

Dit moet je ook als mens oplossen.
Dit dier heeft nu geleerd dat je met mensen doet waar je zin in hebt. Zo'n ding op 2 benen dat lager in rang staat.

Die wil je niet in een groep gooien en als hij groter is gaan kijken of de andere paarden het hebben opgelost.
Want dat hebben ze niet.
Die hebben elkaar leren respecteren. Maar zeggen niet vermanend tegen die kwal: jij moet nu voortaan luisteren naar die twee beners :D
Nee je hebt alleen wat extra kilo's met streken.

Kijk groen en met mensen met verstand vervoert en bekapt en niet verpest. Dat is een ander verhaal

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:45

Ja uiteindelijk ook wel, maar ik gok dat een hoop al verholpen wordt met castatie en een stabiele kudde.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:18

Idd. Eerst die stappen en dan zeker als mens ook gaan opvoeden hoor. Maat soms moet je eerst even iets anders doen om het jezelf makkelijker te maken

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:52

Wij gooiden zo een dominante man vaak in gemengde kudde met vooral oudere drachtige merries..

En leren deden ze

Niet teveel vragen, poetsplaats enz

Beestje is 1 jaar oud...
Puberen komt pas met 3 jaar

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:53

Helemaal eens met voorgangers. Hengsten opvoeden kan best uitdagend zijn, en lukt het niet dan doorpakken en ballen eraf. Goed opvoeden kan maar 1 x. Na castratie, maand of 2 erna, zijn ze een stuk beter te hanteren en is het ook veel leuker.
Mijn paard was als hengst al lief (en loeisterk zodra de hormonen wat opspeelden) maar is zoveel makkelijker geworden na ruinen, en nummer 2 kreeg ook richting 1 jaar wel heel veel praatjes. Ballen eraf, paar weken wachten en rustig opvoeden.
Lekker buiten laten, en een dominante of drachtige merrie erbij, met wat kameraadjes om de energie kwijt te raken. Die dames weten wel raad met zo'n snotjong. Niet te veel mee doen, dat komt vanzelf als ze wat verder zijn in de ontwikkeling.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:05

Stap 1: castreren
Stap 2: iemand erbij halen die er verstand van heeft
Stap 3: in een kudde gooien waar hij niet de hoogste in rang gaat zijn

Ik snap de mensen niet goed die zeggen dat een jaarling niets hoort te doen. In mijn ogen moet een jaarling toch echt de basis kennen: meelopen aan halster, stilstaan aangebonden staan, poetsen… Dit hoeft allemaal niet lang te duren maar moet wel mogelijk zijn volgens mij.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:07

Vind ik idd ook fijn. Maar hier staan ze alleen stil met de hoefsmid. Als die basis er goed in zit kun je ze n paar jaar in principe wel laten staan.

Maar. Dan heb je nog wel eens wat lastige. Die hou ik wel meer in de hand. Rondje door de bak lopen met halt en achterwaarts erbij. Krijg je uiteindelijk sneller fijnere paarden van.
Maar pas na castreren en sociaal opvoeden door andere paarden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:15

dollyspikkel schreef:

Ik snap de mensen niet goed die zeggen dat een jaarling niets hoort te doen. In mijn ogen moet een jaarling toch echt de basis kennen: meelopen aan halster, stilstaan aangebonden staan, poetsen… Dit hoeft allemaal niet lang te duren maar moet wel mogelijk zijn volgens mij.

Als het goed is leren ze dat als veulen al. Doe je dat goed kun je er op driejarige leeftijd gewoon mee verder.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:18

996981 schreef:
dollyspikkel schreef:

Als het goed is leren ze dat als veulen al. Doe je dat goed kun je er op driejarige leeftijd gewoon mee verder.

Maar waarom “mag” er in de tussentijd niks mee gedaan worden? Ik heb het echt over maar enkele minuten bezig zijn, af en toe eens de borstel erover, beetje wandelen enzovoort… Een jaarling hoort in mijn ogen toch af en toe in de hand te komen. De andere 23u en 45 min mogen ze zoveel “paard” zijn van mij tussen hun vriendjes als ze willen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:45

dollyspikkel schreef:
Maar waarom “mag” er in de tussentijd niks mee gedaan worden? Ik heb het echt over maar enkele minuten bezig zijn, af en toe eens de borstel erover, beetje wandelen enzovoort… Een jaarling hoort in mijn ogen toch af en toe in de hand te komen. De andere 23u en 45 min mogen ze zoveel “paard” zijn van mij tussen hun vriendjes als ze willen.

Het mag van mij prima. Vraag is wat het toevoegt. In het geval van TS leert het dier vooral hoe zich niet te gedragen en dat zie je vaker op het moment dat mensen met jonge paarden gaan leuren. Jonge kuddedieren met een korte spanningsboog die je uit de kudde haalt om iets te doen wat ze veelal niet leuk vinden. Je schiet er niks mee op

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:53

Agree to disagree dan.
Ik vind paarden die op jonge leeftijd regelmatig in de hand komen juist hele fijne, nuchtere paarden later. Voor mij voegt het zeker wel iets toe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:55

dollyspikkel schreef:
Agree to disagree dan.
Ik vind paarden die op jonge leeftijd regelmatig in de hand komen juist hele fijne, nuchtere paarden later. Voor mij voegt het zeker wel iets toe.

Als je weet wat je doet, dan wel idd. Maar bij TS gaat het dus mis, en flink ook. Dan doet in de hand komen meer kwaad dan goed.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:57

_San87_ schreef:
dollyspikkel schreef:
Agree to disagree dan.

Als je weet wat je doet, dan wel idd. Maar bij TS gaat het dus mis, en flink ook. Dan doet in de hand komen meer kwaad dan goed.

Daarom zei ik ook dat ze er zeker iemand moet bijhalen die verstand van zaken heeft ;)