Tekna of Wintec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

user1689

Tekna of Wintec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 22:10

Heey

Welke zadels vinden jullie het beste de tekna of wintec?
Ik ben opzoek naar en dressuurzadel. Iemand al ervaring met 1 van deze zadels?

xxx

Cabelona

Re: Tekna of Wintec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:14

Kijken of je beiden kunt proberen. Van beiden zijn er natuurlijk verschillende modellen. Het moet zowel jou als je paard goed passen.

Ik rijd op een wintec isabell. Erg fijn zadel, zet me in een goede natuurlijke houding zonder dat het dwingend is. Kan er ook een klein sprongetje mee maken. Qua wrongen en beugelophouding kun je er alle kanten mee op.

Ik heb geen ervaring met tekna

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:32

Ik heb de tekna gehad. Super fijn zadel. Kon het op veel paarden passend krijgen. Je kan kniewrongen enzo wisselen. En wat ik fijn vindt zijn ondiepe zadels dus kon het zo plat maken als ik zelf wilde. En makkelijk in onderhoud.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:16

Ik heb beide, op verschillende paarden gehad(past helaas niet op mijn huidige). Ligt uiteraard aan het model, maar heb meerdere wintectjes gehad en de tekna wint toch wel. Zat veel fijner. Heb nooit echt fijn kunnen zitten in een Wintec. Misschien kun je een passer vinden die beide meeneemt, kun je kijken wat voor jou fijn zit.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:07

Zijn twee héél verschillende zadels, zowel voor de ruiter als qua ligging op het paard. Beetje appels met peren vergelijken.

Als je wintec overweegt, kun je ook kijken naar Bates, Arena en Thorrowgood, die zijn redelijk vergelijkbaar

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:09

Ze zitten heel verschillend, maar kwa aanpassen kan je meer met de wintec. De Tekna heeft een platter kussen voor (geen gusset) waardoor er minder vulling in kan en daardoor kiepen ze sneller.
Wel beide een aardig rechte boom.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:59

Op vrijwel alle koudbloeden die ik train ligt tekna beter, en qua zit en onderhoud heeft die ook mijn voorkeur.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:11

Weet er iemand of de tekna en de wintec bomen gelijk zijn aan maat? Ik heb een witte boom van wintec maar ik zou dezelfde maat in tekna clu quickchange nodig hebben.

Iemand die weet welke ik nodig heb?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 00:10

Zijn niet hetzelfde, tekna is breder. Maar ik heb een witte wintec boom hier liggen en heb een tekna boom meter op stal, dus kan het voor je bekijken. Stuur je een pb als ik het vergeet?

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 00:58

Hier zowel een Tekna en een Wintec getest. Ik kende Tekna niet voor het passen, dus ik neigde naar de Wintec. Na het testen vol voor de Tekna gegaan, deze zat een pak beter op mijn paard en had geen punten in de kussens, die heel goed voelbaar waren in de Wintec, leek mij niet aangenaam voor de paardenrug... maar dit kan van model tot model afhangen misschien.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:25

Punten in de kussens bij de wintec? Dat herken ik absoluut niet. heb zowel een isabell als een 500 jump.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:35

Cabelona schreef:
Punten in de kussens bij de wintec? Dat herken ik absoluut niet. heb zowel een isabell als een 500 jump.

Helemaal mee eens. Ik rij al een aantal jaar op een Wintec Isabell en de kussens zijn nog net als toen het zadel nieuw was. Helemaal egaal en zonder harde stukken of “punten”. Ik rij er dressuur mee en buitenritten en af en toe een sprongetje.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:15

Voor mij is het zo
Ik heb een bates dressuur wide. Maar door rugproblemen wil ik een veelzijdigheidszadel met een half open tot open zit proberen.
En ze zeiden dat tekna iets meer ruimte geeft dan wintec. Ik kan een zadel testen maar moet even zelf een passende boom voorzien zit nu mw in.. een ver van mijn bedshow dus :)