Hej! Ik zou graag iets van een cursus/Workshop doen over hoeven en de verzorging ervan. Mijn paarden staan blootvoets en ik zou graag mijn kennis over hoeven vergroten en bij voorkeur leren hoe ik ze zelf kan bijhouden tot de hoefsmid weer komt.
Heeft iemand een goede tip of ervaring? Regio Nederland maakt niet zoveel uit. Voor iets goeds reis ik graag.
Ik ben 2x naar een cursus van Heleen Davies geweest. Super interessant wat ze allemaal verteld. De theorie dag is een halve dag echt theorie binnen met oa sides en voorbeeld hoeven. De tweede helft van de dag is meestal buiten en dan bekapt Heleen een aantal paarden en geeft daar uitgebreid tekst en uitleg bij. Als je ook naar de 2e (praktijk) dag gaat, mag iedereen zelf onder begeleiding van Heleen een aantal hoeven bekappen, van je eigen paard of van een paard wat op de lokatie aanwezig is.
Heb deze cursus ook gevolgd. Super interessant en duidelijk Bekap ( eigenlijk vijl en snijd ) ze sinds een ruim een half jaar zelf. Kwestie van geregeld bijhouden dan is het weinig werk en lopen ze er altijd goed bij. Heb mijn werk nog wel eens laten checken en zag er prima uit. Zo blijven ook de hoefschoenen van mijn menpaard altijd passend
Aanrader
Daphne__
Geplaatst: 16-01-25 20:40
Aeres kun je ook terecht. Docent daar is echt een fijne man en gewoon een hoefsmid/docent hoefsmederij
Ik vind de hoofnerd academy heel goed. Super gedreven docent en diepgang in de theorie.
Horsier
Geplaatst: 17-01-25 14:28
Ik heb die van Klaas Feuth en Heleen Davies gedaan, in die volgorde ook. Bij Klaas oefen je op kadaver hoeven, heel fijn dat ik die eerst heb gedaan. Daar heb ik 1 hoef heel erg toegetakeld om te kijken wat er zit wanneer je te ver gaat. Daardoor had ik meer zelfvertrouwen toen ik bij de cursus van Heleen met mijn eigen paard aan de gang ging. Denk niet dat ik het had aangedurfd zonder eerst een kadaver hoef.
Zowel Klaas en Heleen zijn beide leuk en leerzaam om heen te gaan.
Daphne__
Geplaatst: 17-01-25 15:19
Bij het aeres heb je trouwens 10 dagen les. Als ik het goed heb 2 dagen alleen maar theorie, 4 dagen ochtend theorie, middag op kadaverhoeven en 4 dagen gewoon op levende paarden. Daardoor wel duurder, dacht iets van 700,-.
En je leert dus gewoon bekappen zoals je op de opleiding hoefsmederij leert bekappen. Als je wilt leer je ook wel een ijzer verwijderen en een verloren ijzer terugslaan. Ik zou Aeres dus absoluut aanraden, maar als natuurlijk bekappen etc je meer ligt, dan zou ik er niet voor kiezen.