Ruiterpaden rondom De Berk of Het Appeltje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ashley1

Ruiterpaden rondom De Berk of Het Appeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 00:31

Ik wil maandag graag met de trailer op pad voor een bosrit in de omgeving van Bergen op Zoom.

Ik weet dat er rondom De Berk een paar mooie ruiterpaden zitten en bij Het Appeltje ook, maar kun je daar lekker ongeveer 1.5 uur rijden? Met wat galopstukken erbij.

Ik ben onlangs naar de Kalmthoutse Heide geweest vanaf De Wolfshoeve, prachtig ook maar omdat de Kalmthoutse Heide zó groot was, heb ik een route van iemand anders gereden via Wikiloc (fijne app trouwens) om zodoende niet volledig te verdwalen op de 6000 hectare grote heide en ergens in België te eindigen :')

Om die route te kunnen volgen moest ik heel vaak m'n telefoon erbij pakken om op kruispunten te kijken of ik linksaf/rechtsaf/rechtdoor moest.

Op deze manier was ik eigenlijk meer bezig met niet verdwalen en het volgen van de route dan met genieten van de bosrit.

Ik zou een wat kleiner bos dan ook niet erg vinden, vandaar de optie bij De Berk of Het Appeltje, die hoek.

Wat is jullie ervaring daarmee? Of zeggen jullie: "Niet doen want na 20 minuten ben je er wel een heel eind doorheen?"

Een weg oversteken e.d. is geen probleem voor mijn paard hoor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 04:39

Ik zou kiezen voor de hoek van het appeltje. Vanuit daar heb je net wat meer bos en minder wegen om over te steken. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik al onwijs veel jaren daar in omgeving wandeltochten met mijn honden onderneem maar nog nooit te paard daar gereden hebt. Bij het appeltje zelf is het nu losloopgebied voor honden en blijf ik sindsdien zelf weg. Iets verderop zit een manege en vanuit die hoek zou ik vertrekken. Of vanaf de molenzichtweg en dan de bossen in aan de kant van zurenhoek/nieuwe kloof. Weer wel groot stuk overigens en in begin heb ik altijd gps aan gehad zodat ik altijd de auto wist te vinden. Dat stuk bos vind ik verreweg het mooiste maar geen idee wat de kwaliteit is van betreffende ruiterpad. Hopelijk kan iemand anders daar meer over zeggen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:50

Bij de Berk zijn er wat ruiterpaden bijgekomen en het is mooi, maar ook erg klein en heel druk met wandelaars en honden en mountainbikers (in het weekend dan). Het is over het algemeen ook wel een bos waar je in 45 minuten doorheen bent te paard, tenzij je echt kriskras rondjes zou rijden zeg maar. Ik zou dan ook voor het bos bij het Appeltje gaan, eerder nog bij manege Molenzicht. Ik denk dat je via ruiterenenmennen wel aan een overzichtje van de ruiterroutes moet kunnen komen? Het is niet mega-uitgebreid allemaal en in een aantal natuurgebiedjes in die hoek mag je te paard niet komen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 11:18

Bedankt voor jullie antwoorden en tips, daar kan ik al wat mee.
Ik heb een keer geluncht bij brasserie Bozlust, het leek alsof er daar ook veel paden waren maar daar kan ik nu niet veel meer van terug vinden.

Ik ben sowieso van plan maandagochtend te gaan dus veel drukte verwacht ik nergens gelukkig.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 11-01-25 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 11:20

VogeltjeM schreef:
Bij de Berk zijn er wat ruiterpaden bijgekomen en het is mooi, maar ook erg klein en heel druk met wandelaars en honden en mountainbikers (in het weekend dan). Het is over het algemeen ook wel een bos waar je in 45 minuten doorheen bent te paard, tenzij je echt kriskras rondjes zou rijden zeg maar. Ik zou dan ook voor het bos bij het Appeltje gaan, eerder nog bij manege Molenzicht. Ik denk dat je via ruiterenenmennen wel aan een overzichtje van de ruiterroutes moet kunnen komen? Het is niet mega-uitgebreid allemaal en in een aantal natuurgebiedjes in die hoek mag je te paard niet komen.

Kriskras rondjes rijden zal het in mijn geval toch wel worden omdat ik er niet bekend ben haha :')

Op ruiterenenmennen zag ik veel lichtblauwe en donkerblauwe paden maar geen stippellijnen, terwijl dat volgens de legenda de onverharde paden zouden moeten zijn, dus vandaar dat ik hier maar een topic opende.

dresjoepie

Re: Ruiterpaden rondom De Berk of Het Appeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:22

Ik denk dat het heel nat en blubberig gaat zijn bij het appeltje en de Berk is maar een kort rondje, dan zou ik eerder naar Rucphen, Schijf gaan daar heb je over het algemeen wit zand en mooie brede ruiterpaden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 12:31

Oh bedankt voor je tip. Waar in Rucphen zou ik dan kunnen parkeren?

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:50

Hey!

Heel toevallig rij ik ook graag in de Kalmthoutse heide! Meer het NL gedeelte rond manege de Wolf en de staartse duinen daar.
In BE zijn de ruiterpaden minder goed. (Vind ik persoonlijk)

Het appeltje staat ook op mijn lijstje om te doen, maar alleen maar gaan wandelen daar. (blote voetenpad)

2 weken geleden zijn wij de Ruchpense bossen (heide) gaan 'testen' zeg maar.
Het was toen BAR slecht weer en helaas maar een klein rondje gereden.
Het 'bos' gedeelte was nat, maar de 'duinen' waren dan weer ietsje beter...

Wij waren geparkeerd aan einde van de kerkstraat.
Dan moet je wel even door het dorp van Ruchpen en een heleboel vluchtheuvels nemen, maar een rustige parking, vlak naast het ruiterpad.

Blijkt dat je ook makkelijk kan parkeren aan 'de posthoorn'.

Als je 'parking ruchpense heide' in je google maps intikt, krijg je een aantal parkings te zien.
Ik ben er zeker van dat als je maandag gaat, er meer parkeerplaatsen beschikbaar zijn dan in het weekend.

Succes!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 20:01

Bedankt voor de reacties :)

Ik kreeg van een kennis de tip dat ze gisteren rondom het appeltje had gereden maar dat het echt niet fijn rijden was, erg nat. Dat er bij de Rucphense heide wel meer lekkere zandpaden zijn.
Dat klopt dus wel.

Ik ga morgen die kant maar op dan. Is iets verder dan de Kalmthoutse heide maar moet met een uurtje te doen zijn denk ik :)

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:09

Veel plezier morgen! Laat jij eventueel weten waar jij hebt geparkeerd? Misschien handig voor mij om te weten. ;-)
thx!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 15:32

Helaas heb ik moeten besluiten om vandaag niet te gaan ivm de waarschuwingen voor gladheid.
Enorm balen want het is verder echt heerlijk weer om te rijden. Maar om de hoofdwegen af te gaan en dan glijpartijen met de trailer te riskeren was het voor mij niet waard.

De rest van de week moet ik werken dus volgende week een herkansing.

Mijn plan was om op de parkeerplaats Nederheidsebaan/Antwerpsebaan te parkeren. Is geen grote parkeerplaats (zo te zien op Maps/Streetview( maar moet op een rustige dag wel kunnen.