paardentrailers zuid-holland / waar op letten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vanes_6

paardentrailers zuid-holland / waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 12:10

hoi allemaal,

ik zie door de bomen het bos niet meer...
Ik ben me aan het oriënteren naar een paardentrailer voor onze 6 jarige merrie en alles wat ik op google loslaat, brengt me niet waar ik heen wil...
Ik heb hier op het forum ook gelezen in een aantal topics maar kom er nog niet goed uit... misschien dat jullie mee kunnen helpen/denken/kijken.

Ik ben op zoek naar een dealer in paardentrailers die ik binnen acceptabele afstanden kan bezoeken om me wat verder te kunnen verdiepen. We wonen in de omgeving van Den Haag.
Waar kan ik naar toe gaan? Alle verkopers zitten op zo'n 100 km afstand, van wat ik op internet vind.. :(

Wat op mijn lijstje staat(al dan niet harde eis), is het volgende:
- een nieuwe trailer (het prijsverschil met een tweedehandse, is bijna niks en dan heb ik toch garantie bij een nieuwe);
- houtvrije bodem;
- het allerliefst een harde topklep (maar dit is maar bij enkele merken beschikbaar dus is geen harde eis);
- goede wegligging (daarom wil ik graag eens bezoeken, zodat ik evt een proefrit kan maken en zelf kan ervaren wat ikzelf een goede wegligging vind) en niet teveel kleppergeluiden tijdens de rit;
- achterklep niet te hoog van de grond, wil het liefst een zo laag mogelijk instap
- zadelkamer

Wat zijn nog meer belangrijke dingen om op te letten bij de zoektocht naar een trailer?
Ben bijvoorbeeld ook nog niet uit of ik een 1,5 paards of 2 paards trailer wil, wat zijn de voor- en nadelen?
En tja, het oog wil ook nog wat :D

Ik heb een auto van 1854 kg, mag 1800 trekken, mijn paard is ongeveer 500 kg.
Heb nu nog alleen B-rijbewijs, maar de bedoeling is om E te gaan behalen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:12

Genoeg dealers in de buurt :) Als ik jou was zou ik bij Zuidzijde trailers gaan kijken. Vollebregt in Berkel en Rodenrijs zit ook nog in de buurt

LoveBodin

Re: paardentrailers zuid-holland / waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:23

Wil je eerst je E halen en dan de trailer? Of andersom?
Een B-combinatie kan sowieso prettig zijn om te hebben, dan zijn er meer mensen die in geval van nood ook kunnen rijden natuurlijk. Met een 1,5 paards trailer zou dat wel lukken met jouw auto, met een 2-paards niet.
Er zijn hier heel veel topics over 1.5 paards of 2-paards, maar het is ook erg paard afhankelijk (1.5 is meer ruimte, 2 staan ze meer opgesloten), en of je weleens vrienden mee wil nemen. Voorbeeld topic (die nog actief is) : [VMR] Welke trailer? en [VMR] Bockmann master 2010 kopen of niet

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:32

Met jouw combi is een beladen tweepaards hoogstwaarschijnlijk te zwaar. Met een niet al te zware tweepaarstrailer en 2 niet al te grote paarden zit je al snel op 2000 kg, meer is zeker ook geen uitzondering. Dus je moet je goed afvragen waarom je een tweepaards zou willen hebben om 1 paard te vervoeren.

Ik heb een Sirius S45.
Mijn bus mag 2500 kg trekken, maar ik vond een tweepaards te duur. Vooral omdat ik zelf 1 haflinger heb en niet van plan ben een tweede erbij te kopen. Dan geef ik heel veel geld uit om extra lucht te kunnen verplaatsen. Mijn pony staat graag schuin, dat lukt ook niet in een tweepaards, tenzij je het schot eruit haalt en lange stangen kiest. En ik zadel met slecht weer graag in de trailer op, dus ben wel blij met genoeg ruimte om hem heen, zonder een schot te hoeven verplaatsen. En de Sirius is al XL, dus voor een haflinger riant genoeg ruimte.
Sirius zet een grotere neus op de 1,5 paards met zadelkamer dan op die zonder, waardoor de zadelkamer net zo groot is als die van de 2paardstrailers.

Zonder zadelkamer zou ik niet meer willen. Mijn trekauto is een kampeerbus en daar wil ik geen paardenzweergeur in, dus fijn dat ik een riante zadelkamer in mijn trailer heb, waar alle dekens, dekjes, voer, water etc gewoon ruim in kan en ik in mijn bus alleen mijn eigen spullen hoef te vervoeren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:36

Op redelijke afstand van Den Haag zitten Imanse en Vervloed.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:25

Ik zou naar Zuidzijde trailers gaan: https://www.zuidzijdegoudriaan.nl/ . Vervloed en Imanse zouden ook kunnen, dat zijn alle drie bedrijven die al lang paardentrailers verkopen en er ook goede gedegen kennis van hebben.

Ik zou denk ik in jouw geval voor een 1,5 paards trailer gaan. Het fijne daarvan vond ik bijvoorbeeld ook dat je eventueel in de trailer kan op- en afzadelen. Ik heb zelf bijvoorbeeld nooit gekozen voor een zadelkamer, ik vind dat nogal wat ruimte innemen. Als je een paard hebt dat niet zo makkelijk laadt of dat veel loopt te maaien met een voorbeen zit die ook aardig in de weg. Vóór uitladen zou ik zelf ook niet snel voor kiezen, ik ken verschillende paarden die daardoor dachten dat ze over de voorstang heen ook de trailer wel uit konden. Dat heeft nogal wat oefening gekost om dat eruit te krijgen ( en een trauma bij de eigenaren).

Verder is het wel handig om je E te halen, dan heb je al wat oefening achter de rug en met E kan je ook later alsnog een andere zwaardere trailer aanschaffen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:44

Bij een tweepaards kun je bij vervoer van 1 paard hooi en emmers met voer enz allemaal in het tweede gedeelte zetten. Van gewicht heb ik niet zoveel verstand. Opzadelen in de trailer vind ik helemaal niks en doe ik nooit. Hooguit het hoofdstel in de trailer aan doen en met teugels achter de keelriem er uit laten stappen als ik bij de klep sta. Dat kan prima in elke trailer.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 21:48

LoveBodin schreef:
Wil je eerst je E halen en dan de trailer? Of andersom?
Een B-combinatie kan sowieso prettig zijn om te hebben, dan zijn er meer mensen die in geval van nood ook kunnen rijden natuurlijk. Met een 1,5 paards trailer zou dat wel lukken met jouw auto, met een 2-paards niet.
Er zijn hier heel veel topics over 1.5 paards of 2-paards, maar het is ook erg paard afhankelijk (1.5 is meer ruimte, 2 staan ze meer opgesloten), en of je weleens vrienden mee wil nemen. Voorbeeld topic (die nog actief is) : [VMR] Welke trailer? en [VMR] Bockmann master 2010 kopen of niet

Thanks, die ga ik ook verder volgen idd.

De bedoeling is om eigenlijk achteraf een E rijbewijs te gaan halen, rij vooralsnog met 1 paard dus is mijn B afdoende voor het moment.

Geen idee waar mijn paard het goed op doet. Ze is als draver altijd op een vrachtwagen geweest en niet op een trailer (voor zover ik weet). Dus daarom nog geen idee wat dan beter voor haar zou zijn, een 1,5 of 2 paards.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 22:00

Bedankt voor alle tips en namen van dealers. Vervloed en Imanse was ik via internet nog niet tegengekomen bijvoorbeeld.

De meningen zijn zo te lezen verdeeld over een 2 of 1,5 paards trailer.
Mij leek een 2 paards handiger omdat je er meer dingen in kwijt kunt, stabieler op de weg is (?) en je een tweede paardje mee zou kunnen nemen als je een keer gezellig op een rit weg wil. Tegelijkertijd denk ik: dan moet het wel een paardje zijn die dan lief met mijn paard is, want 2 gillende paarden in de trailer is nou ook geen geruststellende gedachte haha.
Maar dat is voor mij eigenlijk de reden om een 2 paards te willen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:25

Een 2paards die met je huidige auto op alleen B kan, ga je denk ik niet vinden.
En wanneer je hem terug laat leiren tot 1644 kg, kun je er zeker geen 2 paarden op kwijt.

Dus als je voor 2 paards wil gaan, zou ik beginnen met je E rijbewijs.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:37

Vanes_6 schreef:

Is de auto zelf 1854 kg of is dat de MTM? Dat maakt nogal wat uit voor het plaatje namelijk.
Ik denk zomaar dat als jouw auto 1800 kg mag trekken je MTM wat hoger ligt dan 1854 kg.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 22:36

cissy schreef:
Vanes_6 schreef:

Is de auto zelf 1854 kg of is dat de MTM? Dat maakt nogal wat uit voor het plaatje namelijk.
Ik denk zomaar dat als jouw auto 1800 kg mag trekken je MTM wat hoger ligt dan 1854 kg.

Mijn auto zelf weegt 1854. De MTM is 2330 kg kg

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:00

Dan wordt het met een 1,5 paards al krap zonder E.
Heb je nog maar 1170 over als ttm voor je trailer.

Dus hoe dan ook eerst met E gaan beginnen, dan kun je tenminste achter je auto hangen wat die mag trekken, ipv max 1170 kg.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:26

Je moet inderdaad uitgaan van die 2330 kg, dus dat houdt niet over

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 15:48

Nou, we zijn voor de Sirius s45 gegaan, een nieuwe. Moet nog geleverd worden.
De trailer kan teruggekeurd worden voor mijn B-rijbewijs maar ik ga zeker mijn E halen.

Ben helemaal blij en dringt nog niet helemaal door dat we er straks eentje hebben haha.
Hopelijk straks veel plezier van! De voorpret is iig al begonnen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:13

Vanes_6 schreef:
De trailer kan teruggekeurd worden voor mijn B-rijbewijs maar ik ga zeker mijn E halen.

Hou er rekening mee dat je bij terugkeuren je paard er alsnog niet mee kunt vervoeren.
Deze trailer weegt leeg 750 (op papier). Met een paard van 500 kg kom je dan aan 1250 kg. En je moet met jouw auto terugkeuren naar 1170.
En de trailer weegt in werkelijkheid vermoedelijk eerder 800 kg, dus dan ben je nog verder overbelast. En overbelast ben je niet meer verzekerd, want je rijdt zowel zonder geldig rijbewijs áls met een aanhanger die overbelast is (op papier).

Lang verhaal kort: ik zou niet terugkeuren, want daar heb je niets aan, en snel je BE halen.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 16:49

Ibbel schreef:
Vanes_6 schreef:

Hou er rekening mee dat je bij terugkeuren je paard er alsnog niet mee kunt vervoeren.
Deze trailer weegt leeg 750 (op papier). Met een paard van 500 kg kom je dan aan 1250 kg. En je moet met jouw auto terugkeuren naar 1170.
En de trailer weegt in werkelijkheid vermoedelijk eerder 800 kg, dus dan ben je nog verder overbelast. En overbelast ben je niet meer verzekerd, want je rijdt zowel zonder geldig rijbewijs áls met een aanhanger die overbelast is (op papier).

Lang verhaal kort: ik zou niet terugkeuren, want daar heb je niets aan, en snel je BE halen.

Thanks voor de tip. Vooralsnog rijden we nog niet mét paard, eerst trailerladen oefenen vllrdat we op pad gaan. Tegen die tijd heb ik mijn e behaald, dus daar houden we rekenkng mee.
Maar terugkeuren heeft dus geen zin, check!