Pony uit Ierland kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TNIE2021

Pony uit Ierland kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 11:21

Hallo,

Voor onze ervaren wedstrijd ruiter van 11 jaar willen we dit jaar een E pony aanschaffen. Wie heeft er ervaring met het aanschaffen van een leuke pony uit Ierland? We zoeken een all rounder met een voorliefde voor cross en springen.

We zijn van plan om daar te gaan kijken, rijden en keuren.

Tips zijn meer dan welkom om onze zoektocht te starten.

Alvast bedankt!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:37

Je zou eens kunnen vragen of een van de importeurs van Connemara pony's je kunnen helpen. Bijvoorbeeld Sanne van Doesburg van Performance Connemara pony's of Culmore Connemara's. (gevestigd in Ierland zelf). Zij importeren regelmatig hele leuke pony's naar Nederland!

MyWishMax

Re: Pony uit Ierland kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:50

Ierland heeft hele leuke dieren als je er zelf gaat kijken, ja! Vooral de opleiding is meer gericht op cross, buitenritten, springen en jacht. Niet te veel dressuurmatige basis verwachten, tenzij je bij een wat professionele stal komt. De connemara is onwijs leuk of de kruisingen daarvan met warmbloeden. Maar er zijn tig leuke dieren, hoewel de maat misschien wat lastiger is.

Maar jullie plan om er zelf heen te gaan is echt slim!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:08

Niet zelf in Ierland gaan shoppen, en áls je dat wel doet: onafhankelijk laten keuren voor vertrek, en je er bewust van zijn dat "Iers braaf" iets anders is dan "Nederlands braaf".

Mocht je wel echt zelf in Ierland willen gaan kijken: stuur me een pb. Ik heb wel een aantal betrouwbare adressen/ namen voor je. Het is qua handel in Ierland echt niet anders dan in de rest van de wereld: Je moet ook hier echt wel oppassen niet belazerd te worden.

Verder zou je zou op de website van het Nederlands Connemara Pony Stamboek wat namen van Nederlandse fokkers kunnen halen en die benaderen. Daarnaast heeft Pascalle van Boxtel goede contacten in Ierland, en daar kun je ook een zoek opdracht aan meegeven.

Mocht je inderdaad voor een Connemara gaan: zorg in ieder geval dat het dier getest is op HWSD.

Edit..

Dit is alvast een heel fijn adres, met bewezen presterende lijnen:

https://www.facebook.com/DiamondsEquineRenvyle

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:13

Het werd hier boven al gezegd, neem contact op met connemara fokkers.
Stuur Pascalle van Boxtel een berichtje
Succes met zoeken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:16

Zelf naar Ierland gaan om een pony uit te zoeken is erg leuk :-) Wij zijn zelf naar Ierland gegaan voor een paard :-)

We hadden van te voren een route uitgestippeld en zo een paard of 6 bekeken in 3 dagen tijd :-)

Maar inderdaad: wat in Ierland 'braaf' heet is niet hetzelfde als Nederlands 'braaf'.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:17

Stal van Boxtel zou ik een berichtje sturen! Die heeft vaak wat leuks staan en heeft veel contacten in ierland

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:21

Punz schreef:
Niet zelf in Ierland gaan shoppen, en áls je dat wel doet: onafhankelijk laten keuren voor vertrek, en je er bewust van zijn dat "Iers braaf" iets anders is dan "Nederlands braaf".

Maar dat is in NL net zo. Vooral met de import dieren die je hier hebt van Ierland,Engeland enzovoorts. Als je het type leuk vindt kan je beter daarnaartoe als hier kopen bij die handelaren die ze continu laten komen. Dat is ook bij de Engels volbloeden zo, ik zou altijd zelf naar Engeland gaan of hier in Nl kopen bij mensen die et zelf mee racen. En niet bij de handelaren die ze importeren.

Dat hun braaf wat anders is ben ik het mee eens. Maar dag zie je dus ook in NL bij de import en meestal is dat juist ook de mindere kwaliteit. Tenzij je bij de goede professionals terecht komt met bijbehorend prijskaartje

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:29

Pascalle van Boxtel durf ik als een van de weinigen echt wel aan te bevelen.
En natuurlijk is dat in Nederland ook zo dat je moet keuren...

En ja... Het IS echt leuk om in Ierland rond te toeren etc... Maar ik heb vrees ik de afgelopen jaren iets te veel zeer problematische "echt Ierse Connemara's" naar Nederland zien komen ( Het 'vaste land' is lang het "dump gebied" geweest voor lukraak gefokte ponys, die alleen maar gefokt werden om subsidie gelden op te strijken ( want een "rare breed" dus fokkers kregen geld per veulen aan de voet, pony in de wei, pony in de verkoop etc etc)

Die ponys werden dus als "echte Ierse Connemara's" in Nederland via snelle handel spot goedkoop aangeboden, en daar zat echt veel ellende tussen. Heb ik als toenmalig voorzitter van het stamboek echt wel buikpijn van gehad...

Mmmm
Wat ik misschien eigenlijk wil zeggen:
Ook in Ierland is goedkoop duurkoop. Een goed presterende Connemara is ook in Ierland duur.
Keuren moet altijd...

En verder..
Iers braaf.. .is nog niet Nederlands braaf..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:30

Oh.. liees je post nu pas echt goed.

We zijn het eens zie ik :D

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:30

Als het voor een wedstrijdruiter is die hoger/ internationaal wil gaan springen, zou ik goed rekening houden met de schofthoogte van de pony. Dan zou ik kiezen voor een D pony.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:45

Punz schreef:
Oh.. liees je post nu pas echt goed.

We zijn het eens zie ik :D

Ja :') hetzelfde maar net anders omschreven

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:47

Connemara's zijn echt superleuke pony's. Wel wat pittiger dan doorsnee, maar dat heeft een sportpony ook nodig. Je kunt ook eens op e-horses rondkijken. Zorg voor goede begeleiding en altijd 100% keuren.
En zoals Punz ook al zei: zeker testen op HWSD (een genetische ziekte bij connemara's waarbij de hoefwand makkelijk loslaat)
https://www.ehorses.nl/paardenkoop/connemara.html

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:52

:D

Grappig
Deze eerste pony is van de halfbroer van mijn ruintje. Ik ken deze fokker, en de vader van deze pony ( Pattys Veuve Cosmic) is gefokt op presteren. Zelf nooit echt uitgebracht maar een goede springer. Deze fokker is tegelijkertijd niet perse de goedkoopste EN volgens mij vraagt ze "kijk geld'... dat wil zeggen dat ze een bedrag vraagt om naar de pony te kunnen komen kijken ..> Vind ik zelf niet perse heel sympathiek

De Ierse link die ik stuurde, die dame heeft internationaal springende hengsten, en de pony's daar worden echt gereden voor de springsport.

Edit:
De hengssten Banks Timber en Curraghmore Cashel zijn echt prachtige pony's, maar gefokt als show ponys. Daar zou je bij de nakomelingen het springvermogen echt van moeten bekijken. (waarbij ze echt wel goed presterende nakomelingen hebben gegeven)

Als je springbloed wil dan zijn oa nakomelingen van de volgende hengsten interessant:
Blackwoodland Rock
Silver Shadow
Goliath van de Groenweg
Dexter Liam Pondy
Ice and Fire dAlbran
Poetic Kelly
Glengarrig Dolphin

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:59

TS wil een E-pony. Een connemara is geen E-pony. Er zullen vast wat zijn die groter zijn, maar de officiele maat is tot 1.48. Een ISH komt dan eerder in de buurt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:01

Officieel moet een Connemara kleiner zijn dan 1.48. Maar merries mogen al op 2 jarige leeftijd aangeboden voor stamboek opname.
Dus er zijn echt heel, heel, heel veel "overheight " Connemara's..

( die door sommige fokkers ook bewust gefokt worden, omdat de handel er om vraagt....)
Laatst bijgewerkt door Punz op 02-01-25 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:12

Ik heb ooit een connemara merrie gehad die ik heb verkocht aan een fokker die normaal Forrest pony's fokte, maar wilde fokken met Dexter Liam Pondy mede vanwege zijn fantastische karakter (herinner ik me nog). :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:33

Daarom zijn de connie warmbloed of volbloed kruisingen ook erg leuk. Net wat groter en bij goed gelukte een net wat extra sportieve maar brave grote pony.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 16:51

Wat een fijne reacties allemaal. Dank voor de kennis en ervaringen. Ik ga het allemaal onderzoeken.

Een Connemara is zeker leuk maar onze voorkeur gaat dan uit naar een sportiever type. In de Connemara zijn er volgens mij ook sporttypes. Net iets minder grof.

We houden wel van een beetje voorwaarts met bloed. Dus misschien is een mix dan de juiste keuze. Dan de vraag, waar kan ik die vinden?

Dochter is lang + tenger en wordt zeker 1.85-1.90 dus daarom was de E pony een voorkeur omdat ze dan tot 18 door kan. Een D kan wellicht ook.

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:10

De breedte van de pony maakt veel uit in hoe "lang" de ruiter er op oogt. Ik ben 173, en heb een D pony, onlangs nog gemeten op 1.44 m (ik heb m al 11 jaar en dacht dat ie paar cm groter was...) Dat past prima, terwijl het op menig smaller gebouwde E pony er niet meer uit ziet.
En er zijn ook robuuster ogende connemara's die uitstekend springen.
Maar Irish sport horses ( in D of E maat vaak ook met connemarabloed) zijn natuurlijk ook leuk.

Ik kan Pascalle ook zeker aanraden. En mocht je zelf gaan kijken heeft Punz vast nog meer mooie adressen voor je, naast degene die ze al heeft gedeeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:30

Mixjes zijn juist heel populair daar, dat is veel minder moeilijk daar als hier in NL. Alleen kom je dan sneller bij handelsstallen terecht. Soms weten fokkers wel wat of fokken zelf soms ook zo'n mix omdat er ook wel vraag naar is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:35

De merrie opo de foto hieronder is absoluut niet te koop (want van mij, en dat blijft ze), 100% Connemara ( en eigenlijk zelfs uit best klassieke ouders), een tank van een dier, zonder grof te zijn, 1. 53 met een fantastische sport ( spring) mentaliteit... En daar zijn er echt wel meer van. Je moet alleen niet kijken bij de voor de show gefokte connemara's ( en dat zijn er in Ierland toch ook best wel veel/ het showen is een serieuze aangelegenheid daar), maar dus bij de Connemara's waar echt op hoog niveau mee gesport wordt.;

De bovengenoemde hengsten vallen bijna allemaal in het sportievere type, en een groot deel daarvan zijn EK ponys..

Afbeelding

En mixen zijn natuurlijk ook leuk!!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:03

TNIE2021 schreef:
Wat een fijne reacties allemaal. Dank voor de kennis en ervaringen. Ik ga het allemaal onderzoeken.

Een Connemara is zeker leuk maar onze voorkeur gaat dan uit naar een sportiever type. In de Connemara zijn er volgens mij ook sporttypes. Net iets minder grof.

We houden wel van een beetje voorwaarts met bloed. Dus misschien is een mix dan de juiste keuze. Dan de vraag, waar kan ik die vinden?

Dochter is lang + tenger en wordt zeker 1.85-1.90 dus daarom was de E pony een voorkeur omdat ze dan tot 18 door kan. Een D kan wellicht ook.

Nee als ze zo lang wordt is een D geen goed idee als ze er tot 18 mee moet doen. Ik ben zelf 1,74 en D is qua lengte alleen een combi als het echt een stevig type is zoals Tinker of fjord