Paard zoekt ruiter, ervaringen met lease om niet of andere tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marfries

Paard zoekt ruiter, ervaringen met lease om niet of andere tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 11:44

Ik ben in het rijke bezit van meerdere rijpaarden (op 1 na allemaal overgenomen uit de fokkerij van mijn vader die wegens leeftijd gestopt is). Maar aangezien ik alleen woon en ook nog moet werken lukt het mij niet ze allemaal onder het zadel te brengen en te houden, of op andere wijze met allen aan het werk te gaan.

Verkopen ben ik geen fan van, daar heb ik ooit een slechte ervaring mee gehad. Ooit mijn nog gangbare 9 jarige lieve paard verkocht voor een lage prijs omdat ik dacht dat mijn paard bij die baas gelukkiger zou zijn dan bij mij, en toen bleek mijn paard ondanks eerste recht op terugkoop plots weer voor een hogere prijs doorverkocht te zijn binnen een half jaar :( en wilden ze mij niet de nieuwe eigenaar informeren. Rijk genoeg om ze continu langere tijd in training te zetten om ze op die manier een leuk leven te bieden ben ik niet, en daarbij worden ze op training toch vaak iets minder als maatje/individu behandeld dan ik graag zou zien.

Er zijn ook 2 merries uit 2021 bij, die afgelopen jaar wel uit logeren geweest zijn om beleerd te worden, en nu in de winter weer bij mij staan om nog even rustig uit te groeien. Maar ik zie dat ze zich wat gaan vervelen, en het zijn een leuke dressuur gefokte en een spring gefokte merrie. Maar hoe zou ik een combi voor hun met een lieve en geschikte ruiter kunnen vinden die voor beide partijen geslaagd is?

Ik heb een rijbak met stallen aan huis, maar dit is een landelijke omgeving en ik heb in het verleden al wel eens een bijrijder gezocht en nooit gevonden.

Heeft iemand nog tips of ervaring met bijvoorbeeld een soort lease om niet? Dus dat een ruiter mijn paard elders mag stallen en kan beschouwen als eigen paard, onderhoudskosten overneemt, maar dat het paard van mij blijft.

Voor de duidelijkheid: mijn doel is niet gratis een getrained paard te krijgen en dan met winst verkopen. Mijn doel is blije paarden en een blije ruiter zonder volledig de controle over ze kwijt te raken, en dat ze ook absoluut terug komen bij mij als ze ongeschikt worden voor "gebruik" of de ruiter er geen tijd/zin meer in heeft.

Bowo

Re: Paard zoekt ruiter, ervaringen met lease om niet of andere tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:54

Ik zou ze aanbieden als bijrijpaard met optie tot verplaatsing, en eventueel optie tot uiteindelijk koop.

Bij een lease op verplaatsing, moet je wel heel duidelijk de kosten afspreken. Meestal zijn alle stalkosten en dergelijke voor de leaser. Maar wat doe je met plotselinge hoge dierenarts kosten? Blessure door schuld van leaser? Wanneer is het schuld van leaser? Wie regelt tuig?

En dan kun bij bijvoorbeeld na een jaar optie tot koop bespreken indien beide partijen daar in geinteresseerd zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:57

Ik denk dat er best ruiters daarvoor open staan, dat je enkel heel selectief moet zijn waar je ze brengt. Misschien eens op horsify rondkijken?

Ik heb zelf altijd één leuk paard staan dat tegen kostprijs (pension, smid, da) hier staat en waarmee ik op wedstrijd mag. Omdat ik dat leuk vind en het mij de kans geeft wat langer door te werken met een paard ipv de paar maanden dat een normaal trainingspaard er meestal staat. Dan ben je lang niet de kosten kwijt van training en word er toch serieus mee omgegaan. Er zijn wel meer fijne ruiters die het zelf niet kunnen betalen maar op die manier je wel kunnen helpen denk ik, en die het paard ook wel echt als hun maatje zien.

En ondanks dat je landelijk zit, ik denk dat je sowieso snel bij een serieuze volwassene uitkomt, die hebben vaak ook vervoer, en er zijn er genoeg die het niet erg vinden om een stukje te rijden, voor wie het misschien wel op weg van/naar werk ligt...een advertentie kost niks, vind je niemand dan is dat zo maar niet geschoten...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:58

Ik heb dit gedaan toen ik jonger was. Ik had twee paarden van iemand anders waar ik alles mee mocht doen. Betaalde zelf het stalgeld en alle dagelijkse kosten. DA kosten waren voor de eigenaar. Alles op goed vertrouwen, wij kenden elkaar al wel. Ik reed deze paarden al een paar keer in de week voor hem toen hij ze zelf nog ergens in pension had staan. Ze zijn naar mij toegekomen toen zijn vader overleed en hebben twee jaar bij mij in de buurt gestaan. Als ik er nu over nadenk totaal onverantwoord om niets op papier te zetten. Maar ik heb een mooie tijd gehad met die paarden :j

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 14:37

Dank jullie voor jullie berichten, Horsify kende ik nog niet, ik ga daar naar kijken. Verkoop is niet mijn bedoeling, ook niet na een jaar. Ervaring leert toch dat je dan niet zeker bent wat er met je voormalige paard gebeurt.
Zoiets als MizzMontana had heb ik ook voor ogen, alleen dan wil ik wel wat op papier zetten (voor de afspraken voor beide partijen).

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:55

Ik weet niet in welke regio je zit maar misschien kan het platform Fokker zoekt Ruiter nog iets voor je betekenen? Al is het maar op het gebied van advies wat je op papier kan of moet vastleggen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:18

Ik heb 2 van mijn pony’s op die manier aan iemand in bruikleen gedaan. Leek een goede constructie maar ik heb ze vorig jaar halsoverkop moeten ophalen en 1 bleek in zeer mindere staat te zijn dan ik gebracht had. Achteraf dus blij geweest dat ik ze kon ophalen.
Bij de juiste persoon kan dit natuurlijk wel een hele fijne constructie zijn!