Meerdaagse trektocht langs van Den Helder naar .

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SebastiaanG

Meerdaagse trektocht langs van Den Helder naar .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 14:48

Ik loop al geruime tijd met het idee om langs de kust te rijden. Als het goed gaat/mag vanaf Den Helder naar Le-Mont-Saint-Michel (zuiden Normandië).
Iemand enige ervaring in meerdaagse tochten te paard.
Allereerst natuurlijk trainingen voor mijzelf. Niet alleen mbt rijden en regelgeving. Maar ook in verzorgen en herkennen blessures of ehbo voor paard.
Dan vragen als 1 of 2 paarden? Om de dag een ander? Western of Engels? Nee geen wedstrijd of tijdsdruk gewoon in stap.
Is nog een tijd weg pas na mij ln pensioen dat ik dit zou willen doen. En dan trajecten om de beurt met mijn kinderen als ze dit willen.
Ik zie vele manages langs de kust. Is er al zoiets als een app of kaart of zelfs een soort reisverslag van iemand die iets soortgelijks heeft gedaan?
Dierenartsen, hoefsmeden langs de routes. In principe mag je op de meeste plaatsen pas af 1 oktober op het strand dus dat brengt voorbereiding mbt eigen kleding mee. Waar eten en drinken voor de dieren of is s' avonds en s nachts voldoende. Hoe trajecten in te plannen en of mag je dan wel over bijvoorbeeld een fietspad bij bruggen?

tamary

Re: Meerdaagse trektocht langs van Den Helder naar .

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 16:31

Reken op zo'n max 25-30km/dag en 1-2 dagen rust na elke 3-4 dagen rijden.
Met een handpaard rijden moet je kunnen en die 2 moeten goed samen kunnen ook qua snelheid in elke gang.
2 paarden is fijner voor de paarden mits ze dus elkaar mogen, al kan het lastiger zijn met overnachten.
Emmertje water vragen onderweg kan vrijwel overal wel, huis of restaurant, etc. en plekjes voor 10 min grazen elk uur ongeveer + lunchpauze is ook wel te vinden.
Officieel ben je bestuurder en hoor je op de rijbaan, maar dat is gevaarlijk ivm snelheidsverschil auto's. Fietspad is meestal de uitwijk optie, maar niet alle bruggen zijn geschikt voor het extra gewicht van een paard.
En als je een landsgrens over wil met een dier, zijn daar DA verklaringen, etc. voor nodig en zit er een tijdslimiet aan. Worstel je dus eerst door de NVWA regels heen voordat je een te paard naar het buitenland tripje plant.