verhuur weiland aan paarnderhouders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hakkipilke87

verhuur weiland aan paarnderhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 21:38

Dag Bokkers , ik heb een vraag, ik zal als eerste de situatie uitleggen. ik heb de mogelijkheid om 1.8 hectare land te kopen . vlakbij het bos op de Veluwe op mooie plek waar je zo met je paard het bos in kan met vele ruiterpaden.

de huidige eigenaar van het land verhuurt het nu aan 3 verschillende mensen die ieders een paard hebben. de eigenaar zorgt voor het water en het onderhoud aan het weiland. er is een schuurtje aanwezig voor de spullen ( voor halsters zadels dat soort dingen waar de huurders gebruik van kunnen maken) . misschien is huren niet het goede woord maar valt dit meer onder pensionstalling

als ik het zou kopen ben ik van plan om dat over te nemen , dus de mensen met de paarden kunnen dat blijven huren. ik zou er dan wel huurder erbij willen hebben die 1 of 2 paarden heeft. dus 5 paarden op een stuk van 1.8 hectare , of zouden jullie dat afraden ?

het weiland is verdeeld over 3 verschillende stukken.

ik ben dan van plan om een schuil plek te maken voor de paarden , dat is er nu niet. het weiland is omringt met bomen dus veel schaduw plekken waar ze nu gebruik van maken. ook wil ik het hooi gaan leveren . het voeren en de rest van de verzorging is uiteraad voor de eigenaren van de paarden

wat zou een reeel maand tarief zijn per paard ?

ik zorg dan voor :
water
hooi
ondroudt aan het weiland dus slepen en alles netjes houden.

er is een schuurtje voor de spullen. en een shuilstal die ga ik dan bouwen

tamary

Re: verhuur weiland aan paarnderhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:41

Ga eerst maar eens na of die stal er mag komen en maak dan meteen er een die dicht kan. Veluwe lopen inmiddels veel wolvenroedels rondt en het wild raakt rap op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:48

En ik zou even navragen wat de huurders er nu voor betalen. Als je straks de prijs wilt verdubbelen dan zijn ze waarschijnlijk weg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:53

Ik zou het juridisch wel even uitzoeken hoe het zit met het overnemen van huurders. Als zij een contract/vaste afspraak hebben, kun je dat niet zomaar veranderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:53

tamary schreef:
Ga eerst maar eens na of die stal er mag komen en maak dan meteen er een die dicht kan. Veluwe lopen inmiddels veel wolvenroedels rondt en het wild raakt rap op.

Dit.

Eerst bij de gemeente nagaan of het mag.

En ik zou dan 5 boxen in een stal maken die dicht kan.
Die schuilstal was leuk 5 jaar terug maar nu niet meer.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:56

De prijs ligt aan de locatie, de Veluwe is groot en de prijzen verschillen.

Als je veel wilt veranderen dan moet je kijken of de huidige paardenhouders daar in mee willen of liever verhuizen. Het klinkt nu alsof ze zelf hooi in kopen maar dat jij dat straks wilt gaan doen, is daar een reden voor? Het weiland is nu ook in drie stukken verdeeld, hebben ze allemaal een stuk of lopen de paarden samen. Als ze allemaal een stuk hebben dan wordt dat straks aanzienlijk minder als er twee paarden bijkomen. Als alle paarden bij elkaar staan dan moet het klikken tussen de paarden en eigenaren. Wat ga je doen als het niet klikt tussen de paarden en/of eigenaren?

Het meest simpele concept is gewoon net als de huidige eigenaar het land verhuren en zo min mogelijk mee bemoeien. Anders moet je een soort half pension worden maar dan moet je ook optreden als pension eigenaar en daar moet je maar zin in hebben en de kennis voor hebben

Edit: hebben de huidige klanten behoefte aan dichte boxen zoals hier wordt geopperd, anders heb je er alsnog niks aan

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:22

Ik weet niet hoe het in jouw regio zit maar hier betaal je zo 70.000 voor een hectare grasland. Waarom zou je dat willen investeren en dan ook nog dingen extra moeten aanschaffen voor mensen die je niet kent? Gaat je eigen paard er ook staan?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 22:46

dank voor de reacties allemaal.

mijn bedoeling is een schuilstal want dat is toch vergunnings vrij ?hier zou ik even moeten infomeren bij de gemeente idd . een stal bouwen wordt geen vergunning voor gegeven dat weet ik wel.

de paarden lopen samen in een kudde. ik ken de mensen ik lever daar al jaren het hooi ( ik zit in de hooihandel)

ik weet ongeveer wat ze betalen per maand , maar ik wilde jullie mening horen wat een reële prijs is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:04

Iets met permanent gebruik heeft vergunning nodig. Stal of schuilstal zijn beide permanent gebruik. Die vergunning zit je dus aan vast en let op dat dat schuurtje legaal is.
Tussen de prijzen voor huur van sec dhz plekje en huidige landbouw prijzen betwijfel ik of het rendabel gaat worden.
Hier in de buurt biedt iemand een box/bak/weide aan op dhz basis, kale prijs 100 euro/maand (komt voer en bodembedekking bij). Maar die is al veel langer eigenaar en heeft niet te maken met de giga prijsstijgingen van land, etc. Ik zie fors hogere bedragen langskomen, maar of ze zo iets ook werkelijk vol krijgen is de vraag. Iedereen heeft last van de inflatie sprong(en) en iets verhuren zodat huurder verschil in jouw inkomen bijpast kan je vergeten.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 00:05

tamary schreef:
Iets met permanent gebruik heeft vergunning nodig. Stal of schuilstal zijn beide permanent gebruik. Die vergunning zit je dus aan vast en let op dat dat schuurtje legaal is.
Tussen de prijzen voor huur van sec dhz plekje en huidige landbouw prijzen betwijfel ik of het rendabel gaat worden.
Hier in de buurt biedt iemand een box/bak/weide aan op dhz basis, kale prijs 100 euro/maand (komt voer en bodembedekking bij). Maar die is al veel langer eigenaar en heeft niet te maken met de giga prijsstijgingen van land, etc. Ik zie fors hogere bedragen langskomen, maar of ze zo iets ook werkelijk vol krijgen is de vraag. Iedereen heeft last van de inflatie sprong(en) en iets verhuren zodat huurder verschil in jouw inkomen bijpast kan je vergeten.

ik weet dat het niet heel rendabel gaat worden , gaat me denk ik wel 20 jaar duren voordat ik terug verdient heb .. ik zie dit meer ook als belegging / pensioen .

die 100 euro komt dicht in de buurt wat die mensen betalen voor de huur

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 00:13

Ik huur een weiland op de Veluwe in een soortgelijke constructie. Wij (4 eigenaren, 5 paarden) huren van 2 verschillende mensen een stuk weide (de weides liggen naast elkaar). Wij doen wel alles zelf of laten het doen en betalen daar dus voor.

Wij hebben een schuilstal, onze paarden staan dus dag en nacht buiten. We gaan wel een wolfwerend hek plaatsen (met subsidie). We hebben wel een afsluitbare opslag voor al onze spullen en het hooi.

Wij betalen 295 euro per paard per maand. Daar betalen we de huur van, het hooi en onderhoud. Of dat bedrag volgend jaar nog toereikend is moeten we nog even zien.
Laatst bijgewerkt door Roquen op 20-11-24 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 00:17

Zoals andere al zeggen, heb je over wolfwering nagedacht? Op de Veluwe komen wolven voor en paarden zijn NIET veilig met alleen een weiland en schuilstal.

Heb je verder ervaring met paarden? Zie je of er een ziek is en weet je wat je dan moet doen?

Een pensioenvoorziening voor jezelf klinkt leuk, maar je moet eerst investeren.

Ik zou er max €100 voor willen betalen. Maar persoonlijk zou ik mijn paard daar niet neerzetten, zelfs niet als ik er geld op toe kreeg. Ik ga geen wolven voeren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 00:24

En even navragen of de huurders wel willen dat jij het hooi regelt. Niks zo variabel als hooi en de mensen die hun paard langstengelig, tweede snede, kortstengelig, voordroog, droog, onbeperkt etc willen voeren en jij als eigenaar van het land hebt daar een andere visie op.

Als je er iemand bij wil hebben moet je wel zorgen dat het klikt tussen de huurders anders krijg je daar weer heibel om en inderdaad vergunningen in orde!

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 00:25

roquen en fohadie , dank voor de reacties hier kan ik wat mee. ik ga eens infomeren naar de wolfwerend raster . scheelt wel dat het grote paarden zijn die er lopen.

ik heb ervaring met paarden dus dat zie ik wel als er iets is , maar het zijn niet mijn paarden he , die zijn van de huurders.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 00:27

Hutcherson schreef:
En even navragen of de huurders wel willen dat jij het hooi regelt. Niks zo variabel als hooi en de mensen die hun paard langstengelig, tweede snede, kortstengelig, voordroog, droog, onbeperkt etc willen voeren en jij als eigenaar van het land hebt daar een andere visie op.

Als je er iemand bij wil hebben moet je wel zorgen dat het klikt tussen de huurders anders krijg je daar weer heibel om en inderdaad vergunningen in orde!

het hooi regel ik al zie mijn eerdere reactie. en idd als er iemand nieuw bij komt moet dat goed overlegd worden of kan en samen gaat

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 00:32

Wij hebben ook grote paarden, en ondanks dat ik er vrij nuchter onder ben (zat kleine ponies en schapen in de buurt) gaan wij toch echt een wolfwerend hek plaatsen. Better safe than sorry.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 07:36

Citaat:
ik ga eens infomeren naar de wolfwerend raster . scheelt wel dat het grote paarden zijn die er lopen.

Ook grote paarden zijn niet meer veilig, inmiddels jagen de wolven in deze omgeving al in een roedel, nu nog een stuk of drie a vier maar er is ook een roedel van 11 inmiddels in Ede. Die gaan echt wel grote paarden pakken. En wolfwerend? Zou het zeker twee meter hoog maken. 1.20 is echt te laag, springen ze zo over heen. In de dierentuin staan ze ook niet achter 1.20.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:12

Heb je hier wel tijd en zin in naast je werk.Bv in de winter als het water is afgesloten bij vorst,hoe breng je dan het water er naar toe voor 5 paarden.Kan je het land niet verpachten aan iemand die er dan paarden of ander vee op zet,bv een hobbyboer.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:32

Ik lees niet dat er tijd in gestoken gaat worden maar dat het land wordt verhuurd. En land houdt zijn waarde wel, dus is zeker een mooie pensioensverzekering. Wat bijzonder toch dat ieder met argumenten komt waarom iets niet kan, los van de niet vergunningsvrije schuilstal dan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:42

Een schuilstal zal je ook niet mogen plaatsen, heb deze ook aangevraagd en bij ons mocht het niet, wonen ook op de veluwe.
De prijzen van grond gaan hier hard omhoog, dat komt omdat er 1 iemand hier in de buurt veel grond nodig heeft omdat hij zijn vergunningen niet op orde heeft. Waar je voor 2 terug nog 1 ha grond kocht voor 65.000,- is dat mede door toedoen van hem opgelopen naar een 120.000,- per ha.
Mocht je het kunnen kopen voor een leuke prijs en je kunt het af met de prijzen zoals ze nu zijn wat inkomsten betreft waarom niet? Je bent je er al bewust van dat het lang duurt voordat het op gaat brengen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:47

de hoeveelheid grond is te klein voor het aantal paarden dat je wilt het gehele jaar in de gunstigste condities voldoende te verstrekken van voldoende voeding. Daarbij stalling of schuilplekken maken of dichte stal/schuur voor de noodzakelijke spullen is een must maar is daar een vergunning voor te krijgen?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 19:55

Britta31 schreef:
Heb je hier wel tijd en zin in naast je werk.Bv in de winter als het water is afgesloten bij vorst,hoe breng je dan het water er naar toe voor 5 paarden.Kan je het land niet verpachten aan iemand die er dan paarden of ander vee op zet,bv een hobbyboer.

ja qua tijd gaat het wel lukken . het water ga ik met de aanhanger brengen en daarop een ibc vat zoiets denk ik . als ik het zou verpachten levert het minder op .. plus ik vindt dit leuk om te doen :+

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 19:57

josien_m_ schreef:
Ik lees niet dat er tijd in gestoken gaat worden maar dat het land wordt verhuurd. En land houdt zijn waarde wel, dus is zeker een mooie pensioensverzekering. Wat bijzonder toch dat ieder met argumenten komt waarom iets niet kan, los van de niet vergunningsvrije schuilstal dan.

jawel wordt wel tijd in gestoken , het regelen van water en leveren van hooi en onderhoudt aan de weide

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 20:04

friesiszwart schreef:
de hoeveelheid grond is te klein voor het aantal paarden dat je wilt het gehele jaar in de gunstigste condities voldoende te verstrekken van voldoende voeding. Daarbij stalling of schuilplekken maken of dichte stal/schuur voor de noodzakelijke spullen is een must maar is daar een vergunning voor te krijgen?

schuurtje voor spullen staat er al . alleen de schuilstal is wel iets wat ik graag zou willen .. dat is er nu niet . er is rondom wel voldoende bomen dat scheelt wel een stuk .. de paarden die er nu lopen , lopen er al jaren

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:27

har166 schreef:
Ik weet niet hoe het in jouw regio zit maar hier betaal je zo 70.000 voor een hectare grasland. Waarom zou je dat willen investeren en dan ook nog dingen extra moeten aanschaffen voor mensen die je niet kent? Gaat je eigen paard er ook staan?

Hier betaal je ook rond de 70..80 per hectare en verkopen doet men momenteel niet graag omdat ze hun mest kwijt moeten.
Ik wil er enkel mee zeggen dat het een prachtige kans is voor de TS om te investeren (in het stuk land dan) als ze de mogelijkheid heeft