Hulp gezocht voor een goed huisje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sien_06

Hulp gezocht voor een goed huisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 18:10

Hi allen,

Ik zit met een probleem. Ik heb op mijn 16de een E pony, genaamd Guusje, gekregen. En sindsdien hebben we een lange weg moeten bewandelen. Na twee maanden begon ze te bokken en te steigeren en ook in de omgang was ze heel onvoorspelbaar. Helaas heb ik toen met steigeren een ongeluk gehad met haar en konden we weer helemaal overnieuw beginnen. Zowel ik als zij. Nu gaat het al een hele tijd best wel prima met rijden. Nog steeds veel spanning maar het gaat steeds beter. Helaas heeft ze mij eergisteren na het bekappen gericht getrapt toen ik haar terug in de wei zette. Dit was echt kantje boord en heeft ze gelukkig niet mijn hoofd geraakt, wel mijn bovenarm. Echter was dit wel de druppel en nu moet ze weg van mijn ouders. Weg of geëuthanaseerd. Dat laatste wil ik natuurlijk echt niet al begrijp ik dat deze situatie voor mij niet houdbaar is. Daarom doe ik nu nog een laatste poging om een goed plekje voor haar te vinden. Iemand die er echt mee bezig wil en haar niet weer doorverkoopt. Als ze uiteindelijk toch bij de slacht terecht komt kan ik dat niet over mijn hart verkrijgen. Het is een enorm project en niet geheel zonder risico. Maar ze kan ook echt een leuk paard zijn. Je zou het Stockholm Syndroom kunnen noemen, maar ik ben echt ook gek op haar. Ze is heel komisch en kan ook super lief zijn. Ze is alleen ontzettend verpest door mensen in het verleden..
Ik weet niet goed hoe ik een goed huisje voor haar moet zoeken, omdat mijn bereik beperkt is en er ook veel lugubere mensen in de paardenwereld zijn. Daarom stuur ik dit een berichtje, omdat ik echt hulp hierbij nodig heb. Ben een beetje ten einde raad..

Groetjes,
Sien

har166

Re: Hulp gezocht voor een goed huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:31

Je kunt het beste een verkoopadvertentie plaatsen op de boktmarkt, met daarin een duidelijke beschrijving.

Een dierenarts laat een paard wat schopt niet inslapen om die reden.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:38

Wat naar, TS.
Heb je al eens een professional erbij gehad? Bijvoorbeeld een gedragstherapeut of iemand die grondwerkt en haar kan aanleren hoe het wél moet? Het klinkt als een serieus probleem en wie weet kan iemand jou én je paard helpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:33

Lastig. Inslapen wordt niet zomaar gedaan dus je hebt de keuze tussen handel of slachten.
Zo’n dier belandt eigenlijk altijd in de handel. Daar moet je wel rekening mee houden. Als je dat niet wilt dan moet je hem naar de slacht brengen. En zo heel raar is dat niet gezien het gedrag.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:48

TS, ik kom in jouw verhaal niets tegen over onderzoeken door een Veearts. Heeft die al eens onderzocht wat de oorzaak van het gedrag kan zijn? Voor hetzelfde geldt ervaart ze lichamelijk ongemak of heeft ze een neurologisch probleem, wat zich onder andere kan uiten in bokken en steigeren, maar ook in onvoorspelbaar gedrag. Maar het kan ook iets 'simpeler' zijn, want past het zadel bijvoorbeeld wel goed? Wordt haar gebit jaarlijks behandeld? Passen bit en hoofdstel wel? Het zou zo zonde zijn als je je lieve pony moet wegdoen en dat je spijt krijgt, omdat het misschien wel iets is waar wat aan gedaan kan worden. Mocht ze lichamelijk een probleem hebben dat niet beter zal worden, dan is inslapen altijd nog een optie. Dan hoeft ze niet naar de slacht, maar voorkom je dat ze op den duur toch nog de handel in gaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:53

Hoe oud ben je want als je bv 14 bent dan ben je afhankelijk van je ouders er in willen stoppen. Er kan lichamelijke iets aan de hand zijn, heb je al eens iemand mee laten kijken?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:20

marleen_usar schreef:
Hoe oud ben je want als je bv 14 bent dan ben je afhankelijk van je ouders er in willen stoppen. Er kan lichamelijke iets aan de hand zijn, heb je al eens iemand mee laten kijken?

Ze heeft de pony op haar 16e gekregen, dus 14 zal ze niet zijn ...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:24

Oke dat heb ik dan gemist.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:27

marleen_usar schreef:

Letterlijk de eerste zin van ts haar verhaal:

sien_06 schreef:
Hi allen,
Ik zit met een probleem. Ik heb op mijn 16de een E pony, genaamd Guusje, gekregen. En sindsdien hebben we een lange weg moeten bewandelen. Na twee maanden begon ze te bokken en te steigeren en ook in de omgang was ze heel onvoorspelbaar. Helaas heb ik toen met steigeren een ongeluk gehad met haar en konden we weer helemaal overnieuw beginnen. Zowel ik als zij. Nu gaat het al een hele tijd best wel prima met rijden. Nog steeds veel spanning maar het gaat steeds beter. Helaas heeft ze mij eergisteren na het bekappen gericht getrapt toen ik haar terug in de wei zette. Dit was echt kantje boord en heeft ze gelukkig niet mijn hoofd geraakt, wel mijn bovenarm. Echter was dit wel de druppel en nu moet ze weg van mijn ouders. Weg of geëuthanaseerd. Dat laatste wil ik natuurlijk echt niet al begrijp ik dat deze situatie voor mij niet houdbaar is. Daarom doe ik nu nog een laatste poging om een goed plekje voor haar te vinden. Iemand die er echt mee bezig wil en haar niet weer doorverkoopt. Als ze uiteindelijk toch bij de slacht terecht komt kan ik dat niet over mijn hart verkrijgen. Het is een enorm project en niet geheel zonder risico. Maar ze kan ook echt een leuk paard zijn. Je zou het Stockholm Syndroom kunnen noemen, maar ik ben echt ook gek op haar. Ze is heel komisch en kan ook super lief zijn. Ze is alleen ontzettend verpest door mensen in het verleden..
Ik weet niet goed hoe ik een goed huisje voor haar moet zoeken, omdat mijn bereik beperkt is en er ook veel lugubere mensen in de paardenwereld zijn. Daarom stuur ik dit een berichtje, omdat ik echt hulp hierbij nodig heb. Ben een beetje ten einde raad..

Groetjes,
Sien

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:29

Ik zit even te kijken in je profiel en antwoorden. Welk paard gaat het om? Ik zie een spaanse ruin en een merrie die Maureen heet.

Wie is dan Guusje?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:31

sien_06 schreef:
Hi allen,

Groetjes,
Sien

Dus de eerste twee maanden was ze braaf?

Wat zegt de instructeur van dit gedrag?

Is ze gekeurd bij aankoop?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:44

pinto_1 schreef:
Ik zit even te kijken in je profiel en antwoorden. Welk paard gaat het om? Ik zie een spaanse ruin en een merrie die Maureen heet.

Wie is dan Guusje?

Er zijn wel meerdere profielen die niet up to date zijn...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:47

TS, ik denk dat het handig is om iets meer info over de tijdlijn te geven, en over Guusje zelf.
Toen je 16 was, kwam Guusje erbij. Hoe oud ben jij nu, dus hoe lang speelt dit?
En hoe oud is zij? Kan je wat meer info over haar geven?

Veel mensen houden wel van een projectje, maar dan zijn zaken als leeftijd, gezondheid etc. wel belangrijk.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:33

Klopt de leeftijd in je profiel? Als je 24 bent denk ik niet dat je ouders er nog veel over te zeggen hebben. Verder ga ik mee met mijn voorganger. Meer informatie over het paard geven kan helpen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:38

TS is nu 24 volgens haar profiel. Paard heeft ze dus een jaar of 8.

Als het dier al jaren geen dierenarts meer heeft gezien, gaat niemand zich hieraan branden. Sommige mensen zoeken een projectje maar dan wel vaak met een recente gezondheidsverklaring van de dierenarts.
.
Laatst bijgewerkt door Coby op 10-11-24 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast ivm regels omtrent bedrijven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:42

Als dit dier zich 2 maanden braaf heeft gedragen, dan kan ze dat dus en ligt het probleem niet bij een oude eigenaar. Dus wat zegt de DA? Is er wat gebeurt met mogelijk blessure tot gevolg? En wat zegt een instructeur, want of dier is een maatje te groot voor je of er is iets fysiek aan de hand. En de waarschuwing pas op dat je een paard koopt wat je past word ook bv juist in de NH wereld gegeven. Dat soort basisfouten is funest voor mens en paard, kan met begeleiding goed komen en mens flink van groeien, maar dat is een uitdaging die je moet liggen. Ik snap heel goed dat je ouders hier fors aan de remmen trekken, zoals het nu gaat kan het niet, pony kan niet de leiding hebben, die snapt de mensenwereld niet en dat eindigt op zijn minst in het ziekenhuis.

sien_06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 21:34

Ze is helemaal door de molen gehaald. Röntgenfoto’s, echo’s, opgevoeld, hormonaal en uiteraard gekeurd voor aankoop. Ik ben 18 jaar maar woon nog thuis en de paarden staan ook aan huis. Ze was behoorlijk ondervoed toen ze bij ons kwam (in 2022), had dus ook weinig energie. Na twee maanden was ze pas weer aangesterkt en begon het gedrag. Ik denk echt dat als iemand het met haar wil proberen en zonder druk er mee bezig gaat. Dat ze een gouden paardje kan zijn. Maar ik heb nu zo veel geschiedenis met haar en een lichte angst ontwikkeld. Wat niet helpt, voor zowel haar als voor mij niet. Mocht je meer informatie willen dan kan je mij altijd pb sturen.