Spier- en conditieopbouw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ELD

Spier- en conditieopbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 10:53

Hey, ik ben opzoek naar een persoon, boek, online cursus, lesgever... die mij kan helpen met specifieke oefeningen voor spier- en conditieopbouw.

Ik zou graag een trainingsschema opstellen dat evenwichtig en effectief is, dus hier is wel wat kennis voor nodig en die heb ik zelf niet.

Het gaat over een ouder paardje, wat al een moeilijkheid opzich is om spieren terug op te bouwen.
(zijn conditie is al terug veel beter en absoluut niet slecht)

Wie heeft er ervaringen, ideeën of doorverwijzingen?

Kidde

Re: Spier- en conditieopbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:16

As het om een ouder paardgaat zou ik vooral ook naar de voeding kijken. Extra eiwitten zijn bijvoorbeeld super belangrijk voor de spieropbouw. Ik weet niet wat je nu aan voeding geeft?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:25

Ik zou eens overleggen met een goede fysiotherapeut. Die kan bekijken hoe de huidige conditie/bespiering van je paard is, hoe je het best kan trainen en met welke intensiteit, en welke oefeningen van toegevoegde waarde zijn :)
Eigenlijk net als wanneer een ouder mens aan revalidatie/training wil beginnen :)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:51

Plus, de vraag is waarvoor wil je spieren en conditie opbouwen. Springparcours, eventingwedstrijd, endurance of gewoon recreatief buitenritje. Dat vraagt allemaal een compleet andere opbouw, spiergroepen training en voeding.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:13

leeftijd, maat, doel, is het een hersteltraject, revalidatie, heeft alles een ander traject nodig,

meest slimme: iemand die vanuit het paard bekijkt wat nodig is

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 12:50

Kidde schreef:
As het om een ouder paardgaat zou ik vooral ook naar de voeding kijken. Extra eiwitten zijn bijvoorbeeld super belangrijk voor de spieropbouw. Ik weet niet wat je nu aan voeding geeft?

Hij krijgt senior eten van Havens en na het werk nog Nutrimash van vitalbix. De voeding zit goed, is al besproken geweest. Deze wordt ook regelmatig nagekeken, controle hooi enz en of er aanpassingen moeten gebeuren in hoeveelheid...

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 12:54

Ja, ik zou dit ik graag daarom met iemand bespreken. Want ik weet dat dit ingewikkeld is!

Het doel is goed en actief oud worden, met vooral de nadruk op goede conditie en spieren. We hebben altijd springwedstrijden gereden en sprongen nog 1x per maand voor de verschillende kliniek bezoeken deze zomer.
(Alles is opgelost en hij heeft geen beperkingen opgelegd gekregen. We hebben al de revalidatie gedaan zoals voorgeschreven, maar ik wil dus nu echt gerichter gaan werken op spieren opbouw (voornamelijk zijn rug).

Kennen jullie namen van mensen? Liefst in België.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 08:52

Dubbele longe is perfect voor spieropbouw en rugspieren versterken. Mits het paard verder gezond is.

In ieder geval, rustig beginnen en opbouwen.

Ik zou eens kijken naar een goede revalidatietrainer bij je in de buurt, die hebben wel verstand van dit soort zaken.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:26

Vragen naar een dienst mag op Ervaringen en Diensten, het topic verhuist daar naartoe:

HaW -> ED

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:05

Een revalidatie trainer zoeken :j

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:54

In welke regio zit je TS?

Inderdaad een goede revalidatie trainer kan heel fijn helpen en met oefeningen en lessen de juiste handvaten geven om hier zelf verder mee aan de slag te gaan.