Mechanisch springpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darragh

Mechanisch springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 08:45

Een mechanisch springpaard, waar is deze beschikbaar? In de Randstad is wel een aantal mechanische paarden beschikbaar maar dit zijn paarden bedoeld voor dressuur. Maar is ergens ook een mechanisch paard beschikbaar waarop je het springen kunt trainen?

Lieser

Re: Mechanisch springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:56

Ja, bij Pirouette in Bergschenhoek.

Darragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 09:54

Top, veel dank je wel voor je reactie. Hier ben ik helemaal mee geholpen, ik denk namelijk niet dat er een paard dichterbij Haarlem te vinden is.

Darragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 11:18

Zo, na een eerste les kan ik zeggen: dat viel niet mee....

Een aantal jaren geleden heb ik twee keer een les gehad op een mechanisch dressuurpaard maar wat gister tegenviel is dat je toch moet wennen aan het "paard". Laat ik daarbij ook vermelden dat ik mezelf als een redelijk onervaren (spring)ruiter beschouw. Bij het mechanisch paard mis je toch een bepaalde feedback die je van een echt paard wel ontvangt. Daarnaast ben ik van voor de videogame generatie: ik vond het best wel lastig om de lijnen en de bochten te volgen. Toen ik na een tijdje wat meer gewend was, kon ik me beter focussen op de training.

Maar verder was het een zeer leerzame les. Door alle meetapparatuur kun je precies zien hoe je zit en hoe je je houding kunt verbeteren. Daarnaast kun je maar doorgaan zonder dat je paard moe wordt. Met een mechanisch paard spring je gewoon 100 sprongen achter elkaar met zes galopsprongen er tussen. Ander groot voordeel: omdat je op dezelfde plaats blijft, kunt je de les eenvoudig filmen en later terugkijken. Niets is zo confronterend als jezelf terugzien maar ook heel fijn om je gevoel hoe je zit te koppelen aan hoe je echt zit.

Kortom: zou ik nog een les boeken? Absoluut! Mijn volgende les is dan ook al geboekt voor over een paar weken. Deze weken kan ik goed verder met alles wat ik heb geleerd en wat ik terugzie op de video.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 10:37

Het principe van een mechanisch paard is nieuw voor me. Leuk om de ervaringen ermee te lezen en de voors en tegens. Springen hoeft van mij niet, in ieder geval als nieuweling niet maar zou zo'n dressuurles op een mechanisch paard een aanrader kunnen zijn voor een beginneling? Of is het juist aan te raden om eerst wat meer op een echt paard vertrouwd te raken met rijden? Weet iemand of er een mogelijkheid is bij mij in de omgeving, Utrechtse Heuveltug, Gelderse vallei, evt. Veluwe?

joyce83

Re: Mechanisch springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 10:44

Ik heb wel een keer op een joker gezeten. Je moet deze zelf in beweging houden, dat vond ik best wennen.
Ik denk echt wel dat je ermee aan houding kan werken en balans. Maar het voelde voor mij echt niet als het zitten op een echt paard.

Darragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 13:41

Dag Thunar,

Ter verduidelijking: ik ben pas heel laat begonnen met paardrijden, ik was bijna 50. Het van jongs af aan en spelenderwijs leren rijden heb ik dus niet gedaan. Daartegen heb ik wel veel gesport dus het spiergebruik en aansturen van spieren is mij niet onbekend.

Had ik eerder op een mechanisch paard willen lessen? ABSOLUUT!!!! Zoals Joyce ook al aangeeft: er zijn zeker verschillen met een echt paard. Maar je instructeur kan de instellingen van het mechanisch paard aanpassen. Tenminste op het paard waarop ik heb gezeten (van https://www.Racewood.com) Je kunt bijvoorbeeld de drukpunten (waarmee je overgangen maakt) uitzetten. Eigenlijk kun je dus op verschillende levels rijden. Het grootste voordeel is wellicht dat je goed aan je houding en balans kunt werken omdat het paard constant kan doorlopen en niet opeens wegspringt, een stap verkeerd zet of bokkig gaat doen. Let wel: het is een hulpmiddel en aanvulling en zeer zeker geen vervanging van een les op je paard.

Het is te vergelijken met skiën op een rolbaan: je leert je techniek maar je hebt niet andere mensen op de piste of hobbels in de sneeuw.

Of in jouw regio ook een dergelijk paard beschikbaar is, durf ik niet te zeggen. Een mechanisch dressuurpaard van racewood.com kost blijkbaar 50.000 pond en een mechanisch springpaard is er vanaf 90.000 pond dus ik kan me voorstellen dat ze niet als warme broodjes over de toonbank vliegen....

Edit: je moet er gewoon een combidag van maken: eerst een les in Bergschenhoek en daarna rij je door naar Rotterdam voor een dagje cultuur en winkelen :)
Laatst bijgewerkt door Darragh op 06-09-24 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:47

Wat leuk Darragh en vooral leerzaam idd.
Ik heb ook enkele lessen op een mechanisch paard gedaan, regio Overijssel.
Op de manege kregen de beginners eerst op dit paard les. Balans en ritme oefenen zodat de pony's gespaard werden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:17

Thunar schreef:
Het principe van een mechanisch paard is nieuw voor me. Leuk om de ervaringen ermee te lezen en de voors en tegens. Springen hoeft van mij niet, in ieder geval als nieuweling niet maar zou zo'n dressuurles op een mechanisch paard een aanrader kunnen zijn voor een beginneling? Of is het juist aan te raden om eerst wat meer op een echt paard vertrouwd te raken met rijden? Weet iemand of er een mogelijkheid is bij mij in de omgeving, Utrechtse Heuveltug, Gelderse vallei, evt. Veluwe?

Je zou kunnen zoeken op de OTTO of de HERO, zo worden veel mechanische paarden genoemd. Of op dressuur simulator.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:55

Zeer bedankt voor de nuttige tips en de verhalen. Op zich ben ik wel redelijk bekend in Rotterdam en omgeving omdat ik er oorspronkelijk vandaan kom en het overgrote deel van mijn familie en schoonfamilie woont er, hoewel ik er ook weer niet dagelijks kom. Het midden des lands, aan de ene kant de Randstad en anderzijds de dunner bevolkte Veluwe en Gelderse Vallei bevalt me uitstekend; vandaar mijn vraag. Ik ga zeker eens verder zoeken, o.a. op OTTO en HERO (kost een paar centen, zeg...), want het is een afweging waard, waarbij besparing van misschien onnodige belasting van paarden een rol mee mag spelen. Mogelijk kan ik er een camperarrangement van maken van één of twee weken van rijlessen in combinatie met de cultuur van een aantal prachtige Zuidhollandse steden en familiebezoek waar Rotterdam uiteraard niet aan zal ontbreken. :)